اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

دردسرهای حذف کامپوند از بازی‌های آسیایی/غفلت مسئولان از توسعه ریکرو

با توجه به حذف کامپوند از بازی‌های آسیایی به نظر می‌رسد فدراسیون هنوز هم به دنبال توسعه ریکرو نیست تا جای خالی مدال‌های کامپوند را پر کند.

دردسرهای حذف کامپوند از بازی‌های آسیایی/غفلت مسئولان از توسعه ریکرو

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، بحث حذف کامپوند از بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو موضوعی است که در چند روز اخیر نگرانی‌هایی را برای فدراسیون تیراندازی با کمان به وجود آورده چرا که ملی‌پوشان کشورمان در این رشته در جهان و آسیا صاحب مقام‌های متعددی بودند. همین باعث شده بود تا وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در خصوص بودجه توجهی را به تیراندازی با کمان داaته باشند اما با توجه به اینکه کامپوند ماده‌ای المپیکی محسوب نمی‌شود، به نظر می‌رسد در بازی‌های آسیایی هم جایگاهی ندارد.
رشته تیراندازی با کمان از سال ۱۹۷۸ جزو بازی‌های آسیایی شد اما در سالهای مختلف برگزاری این بازی‌ها فقط ریکرو شرکت داشت و خبری از کامپوند نبود.

* نخستین مدال ایران در کامپوند بازیهای آسیایی
در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون بود که کامپوند تیمی و انفرادی هم به مسابقات راه پیدا کردند. در این بازی ها اسماعیل عبادی موفق به کسب مدال طلا شد و تیم کامپوند مردان ایران هم به مدال برنز رسید. این در حالی است که به نظر می‌رسید اینجا پایان کار کامپوند است.

با اعلام میزبانی جاکارتا- پالمبانگ برای آسیایی ۲۰۱۸، خبر ناخوشایندی روی خروجی سایت‌های خبری قرار گرفت و آن حذف کامپوند انفرادی بود؛ ماده‌ای که ایران در آن صاحب مدال شده بود.

کمیته برگزاری بازیهای آسیایی ۲۰۱۸ با حذف ماده انفرادی کامپوند اعلام کرد مسابقات در بخش تیمی و میکس برگزار خواهد شد که ایران در میکس با ترکیب نیما محبوبی و فرشته قربانی صاحب مدال برنز شد.

* جایگاه متزلزل کامپوند در بازیهای آسیایی
با اعلام رشته‌های حاضر در بازیهای آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو، مشخص شد کامپوند باز هم در بازیهای آسیایی جایگاهی ندارد و با عدم المپیکی بودن این رشته، جایگاه آن هم در بازیهای آسیایی از بین رفته است.
با اعلام خبر حذف کامپوند، مسئولان فدراسیون تیراندازی با کمان با ارسال نامه‌ای به فدراسیون جهانی خواستار پیگیری موضوع شدند، حتی کمیته ملی المپیک نیز به این موضوع ورود کرده اما مشخص نیست کامپوند به بازیهای ۲۰۲۲ اضافه شود.

حذف کامپوند قطعا تعدادهای مدال‌های کاروان ایران را در بازیهای آسیایی کاهش می‌دهد اما این سوال مطرح می‌شود که ایران به دلیل این اتفاق ناخوشایند چه راه حلی دارد؟

غلامرضا شعبانی بهار رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان پیش از این در گفت‌و‌گو با فارس گفته بود چون چین در کامپوند صاحب مقام نیست، این ماده را حذف کرده؛ در حالی که نگاهی کوتاه به تاریخچه تیراندازی با کمان در بازیهای آسیایی نشان می‌دهد کامپوند از جایگاه محکمی برخوردار نیست و حتی میزبانان مختلف بازیهای آسیایی در طول این سالها هم تمایلی به حضور این ماده نداشته‌اند.

* ریکرو ماده مغفول مانده در ایران

با وجود اینکه ریکرو ماده‌ای المپیک است و همه کشورها برای کسب سهمیه المپیک و مدال در این رشته رقابت می‌کنند، اما در طول این سالها هیچ وقت جایگاه ایران خوب نبوده و به جز یکی دو سهمیه المپیک، ریکرو ایران کاری از پیش نبرده است.
به نظر می‌رسد فدراسیون تیراندازی با کمان در طول این سالها حتی سعی نکرده استعدادیابی کند چرا که میلاد وزیری که المپیکی ایران در سال ۲۰۱۲ بود، باز هم او بود که توانست بعد از ۸ سال برای ایران سهمیه بگیرد. در بخش بانوان هم در المپیک ریو، زهرا نعمتی بود که ایران را صاحب سهمیه کرد.
عدم کسب نتایج مطلوب در این سالها حتی باعث انتقاد مسئولان وزارت ورزش هم قرار گرفته است. مهدی علی‌نژاد معاون وزیر ورزش در نشست سالیانه ابن فدراسیون به موضوع عدم کسب نتایج مطلوب کمانداران اشاره کرده بود.
برای بازیهای المپیک توکیو هم ایران فقط یک سهمیه کسب کرده و امیدوار است در پاریس به عنوان آخرین مسابقه کسب سهمیه، تعداد المپیکی‌های خود را افزایش دهد.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول