اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

فجر ۴۲| علی‌نژاد: بیشتر از المپیک ریو سهمیه می‌گیریم/ مددی مدیر موفقی در استقلال بوده است/ طلب 6 میلیون دلاری از فیفا

معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش گفت: کرونا به بخش‌های مختلف آسیب زد اما آسیب به ورزش بسیار ویژه بود.

فجر ۴۲| علی‌نژاد: بیشتر از المپیک ریو سهمیه می‌گیریم/ مددی مدیر موفقی در استقلال بوده است/ طلب 6 میلیون دلاری از فیفا

به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی علی‌نژاد در نشست خبری گفت: چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب را تبریک می‌گویم. ورزش در این سالی که گذشت، درگیر کرونا بود. کرونا به بخش‌های مختلف آسیب زد اما آسیب به ورزش بسیار ویژه بود. موضوع جدید بود و بشر تجربه‌ای برای مقابله نداشت. کشور ما هم جزو نخستین کشورهایی بود که درگیر شد.

معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش گفت: بعد از مدتی ستاد کرونا را تشکیل دادیم و تصمیماتی گرفتیم تا هم سلامت ورزشکاران حفظ شود و هم آهسته آهسته بازگشایی داشته باشیم. در ابتدا مسابقات را بدون حضور تماشاگران برگزار کردیم و وقتی شرایط سخت تر شد تعطیل کردیم. دیدید که دنیا هم به همین سمت رفت.

وی افزود: از اردیبهشت با هماهنگی های صورت گرفته، کم کم بازگشایی‌ها را انجام دادیم. وقتی لیگ فوتبال قرار بود شروع شود، در خاطرتان هست چه نقدها و مصاحبه‌های آتشینی بود اما ثمره آن حضور در لیگ قهرمانان و تداوم ورزش فوتبال بود. اگر این کار را نمی کردیم، لیگ امسال هم امکان آغاز نداشت. 

علی‌نژاد با اشاره به برگزاری لیگ‌های مختلف، عنوان کرد: غیر از فوتبال، ۱۸ لیگ یا برگزار شدند یا در روزهای پایانی برگزاری هستند. اتفاق دیگری که افتاد، تعویق المپیک بود. ما ۵۱ سهمیه گرفته بودیم و تصمیم بر این بود اگر کسانی که قرار بود مسابقه دهند از ایران خارج شوند و برخی هم قرار بود به ایران برنگردند که بعد از مدتی پروازها لغو شد. اگر چنین نمی کردیم ورزشکاران مسابقات کسب سهمیه را از دست می‌دادند که با این تدبیر می‌توان به کسب سهمیه کاراته، بوکس و شمشیربازی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه امکان افزایش سهمیه وجود دارد، عنوان کرد: اگر اتفاقی نیفتد و مسابقات کسب سهمیه برگزار شود، مثل واترپلو که تصمیم گرفته شد بدون مسابقه تیم اعزامی مشخص شود، پیش‌بینی می‌کنیم بیش از المپیک ریو سهمیه بگیریم. بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به فدراسیون‌ها تاکنون پرداخت شده که ۲ مرحله دیگر پرداختی هم داریم. همینطور به فدراسیون‌ها کمک شد تا بدهی‌های شرکت توسعه را پرداخت کنند.

معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش درباره اقدامات صورت گرفته، گفت: ما روش جدیدی برای بودجه بندی سال ۹۹ درنظر گرفتیم که برای سال ۱۴۰۰ هم اعمال می‌شود. بعد از ارزشیابی امتیازهایی که هر فدراسیون گرفت، با توجه به جایگاه آنها در ورزش کشور مانند مدال آوری در المپیک، جهان، آسیا و ... قیمت هر امتیاز معلوم و بودجه ۹۹ تهیه شد. فدراسیونی براین اساس ۲ برابر بودجه گرفت و فدراسیونی داشتیم که بودجه کمتری دریافت کرد. ۴۷ فدراسیون از ما پول می‌گیرند که در جلسه توجیهی در خصوص امتیازها صحبت شد. 

وی یادآور شد: وزارت ورزش شفاف و روشن مطالبات خود را اعلام کرده و براساس آن بودجه می‌دهد. نکته دیگر اینکه با تعویق المپیک، جلسات ما در ستاد به تعویق نیفتاد. فدراسیون‌ها اقدامات و نیازهای خود را گفته‌اند و بنا شد که پاسخ دهیم. 

علی‌نژاد با بیان اینکه قانون جدید وزارت ورزش، خاطرنشان کرد: حدود ۴ سال پیش این قانون به مجلس رفت و در نهایت مهرماه سال جاری ابلاغ شد. حدود ۱۰ آیین‌نامه در معاونت قهرمانی در حال تدوین هستند که برخی تصویب شدند.

معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش درباره اساسنامه فوتبال و فدراسیون‌ها، خاطرنشان کرد: مراحل پایانی اساسنامه فدراسیون‌ها را داریم که نقطه‌نظرات شورای نگهبان مطرح شده است و امیدواریم به زودی تصویب شود. اساسنامه فدراسیون فوتبال هم با کمک وزارت و فدراسیون به تصویب رسید. این اساسنامه فضا را باز کرد تا افراد فوتبالی کار کنند. امیدواریم ۱۰ اسفند انتخابات به خوبی برگزار شود. وزارت در انتخابات بی طرف است و باید بگویم کسانی که می‌گویند گزینه هستند، ما بی طرف هستیم و دخالتی نداریم چون اعضای مجمع به آن بلوغ رسیده‌اند که خودشان تصمیم‌گیری کنند.

علی‌نژاد درباره تغییرات در خزانه داری فدراسیون جودو و اینکه آیا با شما هماهنگی شده، تصریح کرد: قبول استعفا و برکناری اعضای هیات رئیسه باید به تایید رئیس مجمع برسد. بعضی فدراسیون‌ها شاید سهل انگاری می‌کردند. اول تصمیم می گرفتند و بعد جایگزین را معرفی می‌کردند اما به آنها ابلاغ شد تاییدیه رئیس مجمع را داشته باشند. جودو هم استثنا نیست و غیر از این باشد، خلاف اساسنامه است. قبول استعفا در جودو را من صادر نکردم. نفر جایگزین معرفی شده بود که تذکر داده شد تا از این به بعد مطابق اساسنامه باشد.

در پاسخ به سوالی مبنی بر پاداش پرسپولیس، گفت: به خاطر تحریم‌های ظالمانه نتوانستیم در سالهای اخیر مطالبات را دریافت کنیم. ۶ میلیون دلار در فیفا پول داریم، ۲.۸ میلیون دلار برای پرسپولیس و ۳۰۰ هزار دلار برای استقلال است که هیچ کدام دریافت نشده است.

معاون وزیر ورزش درباره پرداخت طلب بودیمیر و طلب دستیار کالدرون و اینکه این پول‌ها چگونه تامین می شود؟، تصریح کرد: برای پرداخت بدهی دستیار کالدرون از منابع داخلی کمک گرفته شد. برای مطالبه بودیمیر هم از یک منبع قرض گرفتیم که نیمی از آن پرداخت شد. نیمی دیگر با همان روش طی یکی دو هفته اخیر پرداخت می‌شود. 

وی در پاسخ به سوال فارس، در مورد انتقاد بازیکنان استقلال در خصوص نداشتن زمین چمن خوب و اینکه مددی مطالبات را پرداخت نکرده، گفت: در مورد استقلال و نه پرسپولیس پرداختی از وزارت نداشتیم. هیج پولی به ۲ باشگاه پرداخت نمی‌شود. آنها با حامی کارگزاران و درآمدهایی که ایجاد می‌شود مطالبات خود را خواهند داشت. اینکه صحبت دسته جمعی در مورد یک مدل غذا مطرح شده، چیزی نیست که وزارت بخواهد ورود کند. 

وی افزود: مددی مدیر موفقی بود و اصلاحات زیادی انجام داده است. وی وقتی مسئولیت گرفت که پنجره بسته شده بود. اولین بار در مزایده کارگزاری انتخاب شد. اتفاق مبارکی بود که مددی با کمک هیات مدیره انجام داد. انتخاب سرمربی استقلال در همین دوره انجام شده و ۲۰ میلیارد تومان از قراردادهای ورزشکاران پرداخت شده است. اگر بحث‌هایی مطرح می‌شود، باید ببینیم واقعیت چیست و چطور مدیریت شده است. کاری که انجام شده، مربوط به خصوصی سازی سرخابی‌ها بوده و فکر می‌کنم مددی عملکرد خوبی داشته و الان استقلال در صدر است. نمی‌دانم دیگر باید چه اتفاقی باید بیفتد که نیفتاده است.

علی نژاد یادآور شد: ۲ مجموعه ورزشی برای استقلال و پرسپولیس ثبت رسمی شد. آنها افزایش سرمایه پیدا کردند تا شرایط ورود به بازار سرمایه را داشته باشند. بدهی‌های مشخص شده، شفاف‌سازی صورت گرفته، صورت‌های مالی ۶ ماهه آماده شده، اشکالات باقی مانده در حال پیگیری است، معارفه انجام شده، منتظر هستیم با هماهنگی هیات پذیرش زمان برای جلسه قطعی اعلام کنند.

وی در خصوص مدیریت ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس، گفت: در مورد هیات مدیره تلاش می‌کنیم کسانی را استفاده کنیم که کمک کنند و با هم هماهنگ باشند. افرادی که مسئولیت می‌گیرند لزوما شاید در فوتبال سبقه‌ای نداشته باشند اما موضوع مدیریت مهم است. مدیرانی که فعالیت می‌کنند، بعد از مدتی احساس می‌کنند که به دلیل سختی شرایط نمی‌توانند کار کنند. می دانم برایم این حرف شاید تبعاتی در فضای مجازی داشته باشد، اما باید بگویم که در همه دنیا به دلیل کرونا، ورزشکاران قرارداد خود را کاهش دادند، اما در ایران سه برابر شد.

علی‌نژاد خاطرنشان کرد: در زمان رسول پناه اقدامات مثبتی شد اما یک فیلمی گرفته و تقطیع شد. او خودش هم عذرخواهی کرد و قطعا حرفهایش مورد قبول نیست اما شرایط عادی در فضای هواداری این دو باشگاه نیست.

این معاون وزیر ورزش در مورد پرسشی که در رابطه با دلالی در فوتبال مطرح شد، گفت: موضوع فساد در فوتبال بود که به خاطر آن نامه ای به وزارت اطلاعات زده شد. بخشی از نتایج اطلاع رسانی شد اما بخشی اصلا اطلاع رسانی نشد. در این رابطه باید از وزارت اطلاعات پیگیر شوید.

معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش درباره بلاتکلیفی چند فدراسیون و انتخابات آنها، خاطرنشان کرد: الان ۴ فدراسیون با سرپرست اداره می‌شوند که ۳ فدراسیون ارتباطی با المپیک ندارند. دوچرخه سواری فقط المپیکی است که یک سهمیه گرفته و خیلی در معرض رقابت نیست. در آسیا حرف‌های زیادی برای گفتن داریم اما در المپیک خیر. شطرنج چون بیش از ۶ ماه از ثبت نام گذشته، ثبت نام مجدد انجام می‌دهیم. درباره اتومبیلرانی هم اگر اواسط اسفند تایید صلاحیت نیاید، باید مجدد ثبت‌نام انجام شود. در خصوص زورخانه‌ای و دوچرخه سواری در اولین فرصت ثبت نام را انجام می‌دهیم. 

وی درباره حضور افراد بازنشسته در فدراسیون فوتبال، خاطرنشان کرد: ماده یک می‌گوید فدراسیون طبق قوانین جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند. هیات رئیسه نمی‌تواند بازنشسته باشد و می‌دانم ۵ کاندیدای ریاست از جمله بهاروند بازنشسته نیستند. 

علی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پاداش ویژه برای مدال‌آوران المپیک در نظر گرفته شده، یادآور شد: بر اساس آیین نامه پاداش می‌دهیم که طبق امتیاز است. برای المپیک هنوز در خصوص قیمت امتیاز تصمیم گیری نشده و در ستاد بازی‌های المپیک در این خصوص صحبت خواهد شد اما باید بگویم این پاداش ویژه است. 

وی همچنین در پاسخ با سوال خبرنگاری که درباره مالیات فدراسیون‌ها پرسید، اظهارداشت: فعالیت‌های ورزشی معاف از مالیات هستند؛ به شرطی که اظهارنامه مالیاتی ارائه شود. وقتی این اتفاق نیفتد، به صورت علی الراس برایشان مالیات بسته می‌شود. شرایط هر فدراسیون فرق می‌کند، نخستین فدراسیونی که کارها را انجام داد کشتی بود مبلغ ۲۹ میلیاردی کاهش یافت. سایر فدراسیون‌ها هم در همین مسیر هستند الان مشکل حادی نداریم. 

وی درباره اینکه صحبت‌هایی درباره عدم صلاحیت ۲ نامزد مطرح شده، تصریح کرد: مرجع تایید صلاحیت طبق اساسنامه مشخص است و کزارت ورزش نقشی در تایید صلاحیت‌ها ندارد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول