اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

فارس من | من جای شما از اشک‌های زائر روسی خجالت کشیدم آقای کارگردان!

خادمان حرم امام رضا (ع) حرف دارند با ایرانیانی که در ساخت فیلم عنکبوت مقدس دخیل بودند و خطاب به آن‌ها می‌گویند: نمک خوردید و نمکدان شکستید. حتماً در عمرتان حتی یک بار هم شده ولو در دوران کودکی به مشهد سفر کرده‌اید. مگر می‌شود اهل این آب و خاک باشید و از کرامات امام رضا(ع) نشنیده باشید؟!حتی اگر به هیچ یک از ادیان الهی هم اعتقاد نداشته باشید چنین توهینی جایز نیست چه برسد به امام رضایی که مسیحی‌ها هم به او ارادت دارند.

فارس من | من جای شما از اشک‌های زائر روسی خجالت کشیدم آقای کارگردان!

گروه زندگی؛ عطیه اکبری: بیراه نیست اگر بگوییم بعد از رسانه‌ای شدن پوستر فیلم عنکبوت مقدس و انتشار محتوای این فیلم، همه مردم ایران و مسلمانان سراسر جهان دلگیر شدند اما هیچ کس مثل خادمان حرم امام رضا (ع) دلشان خون نشد. آن‌ها که صبح به صبح با عشق به ساحت نورانی امام رئوف راهروها و صحن‌ها را یک به یک پشت سر می‌گذارند تا برسند به روبه روی آن گنبد طلایی، تا سلام بدهند بر شاه خراسان.

خادمان افتخاری که خودشان را به آب و آتش می‌زنند تا هفته‌ای و شاید دوهفته یک بار قرعه پوشیدن لباس عشقبازی به نامشان بیفتد، از گوشه گوشه ایران خودشان را به مشهد می‌رسانند. پزشک، مهندس، وکیل، تاجر... هر که هستند پشت همان مسیرهای منتهی به حرم که کارگردان آن فیلم کذایی هم نتوانسته منکر نورانی بودنش شود، پست و مقام و مرتبه را جا می‌گذارند و می‌شوند زائر بر، فراش، کفش بان و خاک پای زائران امام رضا (ع) را سرمه چشمانشان می‌کنند. راستش آقای کارگردان! ما به جای شما از آنها خجالت کشیدیم.

*نمک خوردید و نمکدان را شکستید

خادمان حرم امام رضا (ع) حرف دارند با ایرانیانی که در ساخت فیلم عنکبوت مقدس دخیل بودند، گلایه دارند از تک تک عوامل این فیلم.«محمد نوری زاده» یکی از همان خادمان افتخاری است که حال ناکوک خادمان را بعد از دیدن پوستر فیلم عنکبوت مقدس و اطلاع از محتوای آن دیده است و به نمایندگی از خادمان چند جمله‌ای خطاب به عوامل فیلم عنکبوت مقدس می‌گوید؛ «وزیر ارشاد گفته این فیلم در خارج از کشور ساخته شده است. اما آقای علی عباسی، افشین کامرانی، آرش آشتیانی، زهرا امیر ابراهیمی و .... نمک خوردید و نمکدان شکستید. حتماً درعمرتان؛ نمی‌دانیم چند ساله هستید. سی و اند ساله یا چهل و اند ساله. حتماً یک بار هم شده ولو در دوران کودکی به مشهد آمده‌اید. مگر می‌شود اهل این آب و خاک باشید و از کرامات امام رضا نشنیده باشید؟! ارادت به امام رضا (ع) در ناخوادآگاه همه ما ایرانیان است.»

*من به جای شما از اشک‌های زائر روسی خجالت کشیدم آقای کارگردان!

حرم امام رضا جان (ع) نور امید بوده برای همه ایرانیان نه فقط ایرانیان که مردم سراسر جهان دل می‌بندند به این امام رئوف. این حرف ما نیست که خادمان هر روز شاهد اشک‌های بی امان زائرانی هستند که از کشورهای مختلف خودشان را به بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) می‌رسانند. فقط کافیست پای حرف‌های خادمان بنشینیم. نوری زاده می‌گوید: «همین چند روز قبل شیفت خادمی من بود. یک زائر از روسیه داشتیم. آذربایجانی تبار بود. آمده بود ایران. اول رفته بود حرم حضرت معصومه (س) و بعد هم راهی حرم امام رضا (ع) شده بود. من به جای شما از اشک‌های آن زائر روسی مقابل همان گنبد نورانی که شما در تصویرتان به لانه عنکبوت تشبیهش کرده بودید خجالت کشیدم آقای کارگردان!»

 

*وقتی امام رئوف پناهی برای ترنس ها می شود

حتی اگر فردی به هیچ یک از ادیان الهی هم اعتقاد نداشته باشد چنین توهینی را به پیروان یک دین دیگر نمی‌کند چه برسد  به امام رضای رئوف که نه فقط مسلمانان و شیعیان دلداده‌اش هستند که پیروان ادیان دیگر هم به او ارادت دارند. این حرف بسیاری از خادمان حرم امام رضاست. برای حرفشان هم مصداق دارند هم روایت، هم مستند. مصداق همه این حرف‌هایشان را می‌توان به چشم دید. هر روز و هر روز در صحن به صحن حرم. اصلاً چرا راه دور برویم درهمین تهران خودمان، در محله ارامنه در میان مسیحیانی که پیروان دین دیگر هستند و آیینی دیگر، امام رضا (ع) عزیز است و به او ارادت دارند.

فقط کافیست خاطرات چهارشنبه‌های امام رضایی را با بر و بچه‌های خیریه شمس مرور کنیم؛ خیریه شمس را جمعی از خادمان حرم امام رضا (ع) راه انداخته‌اند و با مهر امام رئوف، چه گره‌ها که باز نکردند از خلق خدا. چهارشنبه‌های امام رضایی را در دل پایتخت راه انداختند و دست خیلی از نیازمندان را گرفتند. فرقی هم نمی‌کند. مسیحی بودند یا مسلمان، اهل سنت بودند تا شیعه، به نام نامی امام رضا (ع) پناه همه دردمندان و نیازمندان شدند؛ حتی بسیاری از ترنس هایی که به دلیل مشکل هویت جنسی با مشکلات بسیاری مواجهند، در پناه امن امام رضا (ع) و به کمک خادمان او گره از مشکلاتشان باز شد وامام رضا (ع) ناجی‌شان شد.

 

حضور مسیحیان در حرم مطهرامام رضا(ع)

*روزی که پرچم امام رضا (ع)در محله ارامنه به اهتزار درآمد

خادمان حرم امام رضا (ع) روایت‌های بسیاری دارند از ارادت پیروان ادیان دیگر به امام رضا (ع). دردهه کرامت و در روزهایی که فیلم موهن عنکبوت مقدس رنجورمان کرده بازگویی این خاطرات و روایت‌ها مثل یک نسیم فرح بخش حال هر شنونده‌ای را خوب می‌کند. نوری زاده از خاطره چهارشنبه‌های امام رضایی در محله ارامنه می‌گوید؛ «برو بچه‌های خیریه خادمان حرم امام رضا (ع) در کنار همه کارهای خیر هر هفته چهارشنبه‌های امام رضایی را در یکی از محله‌ها برگزار می‌کنند حتی شده به اندازه پخت یک آبگوشت. یک سال قبل تصمیم گرفتیم بزم آبگوشت چهارشنبه‌های امام رضایی را در محله ارامنه برگزار کنیم. قبلاً برای ولادت حضرت مسیح با کمک کشیش «کومیتاس قره خانی» و کادر کلیسا تارگمانچاتس مقدس، خانواده‌های ارامنه کم برخوردار شناسایی شده بودند و بسته ارزاق به آنها اهدا کرده بودیم. ما هر هفته پخت آبگوشت را در یکی از رستوران‌ها انجام می‌دهیم و این آبگوشت را به خانه یکی از معتمدان در محله می‌بریم و آنجا کار توزیع آن میان خانواده‌های نیازمند را انجام می‌دهیم تا به قول معروف غذا سرد نشود و از دهن نیفتد. ارتباطی با هیچ کدام از خانواده ارامنه نداشتیم که بخواهیم دیگ آبگوشت را به خانه‌شان ببریم. در این فکر بودیم که چکار کنیم که شب چهارشنبه یکی از ارامنه با ما تماس گرفت و گفت شماره‌تان را از کشیش گرفتم. دیگ را به خانه من بیاورید وبقیه کارها را انجام دهید. بساط آبگوشت چهارشنبه‌ها را به خانه این دوست ارمنی بردیم.

بچه‌ها عادت دارند هر چهارشنبه پرچم تبرکی حرم امام رضا (ع) و پرچم یا علی (ع) و یا حسین (ع) را در محل توزیع غذا نصب می‌کنند و یک مولودی یا نوحه هم می‌گذارند. آن روز با اشاره به بچه‌ها گفتم پرچم‌ها را جمع کنید و صدای نوحه را خاموش کنید، ملاحظه کردم به خاطر دوست ارمنی‌مان. گفتم شاید دوست نداشته باشند. صاحب خانه جلو آمد و گفت پرچم‌ها را جمع نکنید و صدای نوحه را هم بلندتر کنید. ما ارمنی‌ها امام رضا (ع) را دوست داریم. خودش پا به پای ما شد و تا وقت اذان غذای نذری را با لباس خادمی به خانه خانواده‌های نیازمند ارامنه بردیم. وقت اذان شد خواستیم در حیاط بساط نماز جماعت را راه بیندازیم دوست ارمنی‌مان دوباره جلو آمد و گفت چرا در حیاط؟ همین جا مراسم نماز جماعت را برگزار کنید. بچه‌ها می‌گفتند انگار در این خانه حضرت مسیح از خادمان امام رضا (ع) پذیرایی می‌کند.»

 

*به اصل خودتان برگردید، امام رضا(ع) حال شما را هم خریدار است

خادمان حرم امام رضا (ع) قبلاً هم ارادت ارمنی‌ها و مسیحیان به امام رضا (ع) را دیده بودند. وقتی برای ولادت حضرت مسیح به مرکز نگهداری از سالمندان مسیحی رفته بودند و جشنی را برای مسیحیان برگزار کرده بودند. نوری زاده آن روز را خوب به خاطر دارد؛ «هر سال در روز ولادت حضرت مسیح، خادمان حرم امام رضا (ع) برای مسیحیان جشن می‌گیرند. در بخشی از فضای جانبی یکی از کلیساهای ارامنه، یک آسایشگاه سالمندان قرار دارد. ما هر سال در آستانه سال نوی مسیحی‌ها و در دهه کرامت به همراه دیگر خادمان امام رضا (ع) به این آسایشگاه می‌رویم. برایشان کادو می‌بریم. شادباش می گوییم. جالب است سال قبل که به آسایشگاه رفتیم دیدیم کادوها و هدیه‌های امام رضایی آنقدر برایشان ارزشمند است که آنها را زینت بخش اتاق‌هایشان کرده‌اند.بعد از ماجرای فیلم عنکبوت مقدس من به جای عوامل این فیلم از ارادت سالمندان مسیحی به امام رضا (ع) خجالت کشیدم. همه این خاطره‌ها و روایت‌ها را گفتیم تا برسیم به اینجا که به قول مولانا

هر نبی وهر ولی را مسلکی است           لیک با حق می‌برد جمله یکی ست

صدکتاب ارهست جز یک باب نیست      صدجهت را قصد جز محراب نیست

جایگاه امام رضا (ع) با این فیلم خدشه دار نشد که هیچ عزیزتر هم شد. این فیلم بهانه‌ای شد برای سلام‌هایی از دور و نزدیک، سلام‌هایی که از گوشه گوشه جهان با شوق و اشک و تمنا راهی دیار خراسان شد. اما وای به حال آنهایی که ارادت همه مسلمانان و پیروان ادیان دیگر به امام رضا(ع) را ملعبه سیاسی بازی‌ها کردند و با وقاحت سطر به سطر این فیلمنامه را نوشتند. به اصل خودتان برگردید. امام رضای رئوفی که ما سراغ داریم حال شما را هم خریدار است.»

در کمپین فارس من و  در اعتراض  به  فیلم عنکبوت مقدس که  با اهانت مستقیم به ساحت قدسی حضرت شمس‌الشموس امام رئوف حضرت امام رضا علیه‌السلام و تشبیه آستان مقدس آن حضرت به عنکبوت و نیز توهین به واژه قرآنی «مقدس»  است  در خواستی با عنوان برخورد قاطعانه با عوامل سازنده فیلم هتاک عنکبوت مقدس با حدود  ۶۰ هزار امضاو ثبت شده است .

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول