اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

عید قربان ، یک تسلیم خانوادگی بود

با دقت بر وقایع عیدقربان و آنچه بر حضرت ابراهیم(ع) و خانواده اش گذشت، می‌توان درس های بسیاری گرفت؛ پس چقدر خوب است که این روز بزرگ را با دقت نظر نسبت به پیام های عمیقش جشن بگیریم و اعمال این روز بزرگ را همراه با تک تک اعضای خانواده به جا آوریم.

عید قربان ، یک تسلیم خانوادگی بود

گروه زندگی -نفیسه خانلری: همه ما می‌دانیم که عیدقربان یکی از دو عید بزرگ مسلمین جهان است و پیام های بسیاری در خود نهفته دارد که قطعا تسلیم در برابر اراده خداوند، در راس تمام این پیام قرار می گیرد و همین پیام به تنهایی دربردارنده درس‌های بسیاری برای همه مردم خصوصا خانواده هاست.

خانواده ای که الگوی جهان اسلام شد

شاید با خود بگویید که چرا حرف از خانواده می زنیم اما با کمی تامل برآنچه که در روز موعود بر حضرت ابراهیم، اسماعیل و هاجر گذشت، به راحتی می‌توان به ارتباط عید بزرگ قربان با یک  تسلیم و رضای خانوادگی پی برد.این ۳ نفر همچون۳ راس یک مثلت، همگی پای فرمان خداوند ایستادند و شیطان را به یک شکل از خود راندند. در روز مقرر، شیطان به صورت جداگانه به سراغ هریک از این سه نفر  رفت اما وسوسه هایش کارساز نشد و تسلیم در برابر فرمان الهی، نقطه اشتراک مقدسی بود که هر سه عضو خانواده، صبورانه پای آن ایستادند و برای همیشه به الگویی بی بدیل در جهان اسلام تبدیل شدند.

 سربلندی خانواده ابراهیم در امتحانی بزرگ

چقدر سخت است مثل این ۳ نفر بودن! حقیقتا چند نفر از ما که هرکدام در کانون خانواده،نقشی داریم، این چنین تسلیم و رضای فرمان خداوند هستیم؟ وقتی می‌گوییم عیدقربان سرشار از پیام ها و درس‌ها برای هریک از ما در قالب خانواده است، بی ربط نگفته ایم. وحدت نظر، احترام به باور یکدیگر، رضایت به آنچه خداوند مقرر کرده، گذشت از عزیزترین داشته ها و تسلیم مطلق در برابر حق، مهمترین درس هایی است که هر خانواده ای می‌تواند از عیدقربان بگیرد. اصلا حکایت ابراهیم و اسماعیل و هاجر، یک چالش بزرگ اعتقادی- خانوادگی بود که همه با اعتماد به فرمان خداوند،  سربلند از آن بیرون آمدند و بالاترین نمره را در این امتحان از آن خود کردند. 

تلاش کنیم برای تسلیم بودن 

شاید ما همانند پیامبرانی چون ابراهیم و اسماعیل نتوانیم تسلیم گرانی تمام عیار باشیم اما می توانیم برای تسلیم بودن تلاش کنیم و امتحانات الهی را فرصتی برای تذهیب نفس بدانیم. احترام به باورهای پدر و درک شرایط پدری که برای لقمه ای نان حلال تلاش می کند، پذیرش پستی ها و بلندی هایی که زندگی پیش رویمان قرار می‌دهد، فرودآوردن سرتسلیم در برابر حوادث ناگواری که برای اعضای خانواده به خصوص فرزندان اتفاق می‌افتد و مهمتر از همه باور به مقدرات الهی، شاید بارزترین نمونه هایی باشد که می‌تواند ما را به تسلیم و رضای واقعی نزدیک کند.

اعمال عیدقربان در فضایی خانوادگی

حالا که از اهمیت تاثیر عیدقربان بر تعالی خانواده صحبت کردیم، خوب است اشاره ای هم داشته باشیم به برخی از اعمال معنوی این روز بزرگ که اعضای خانواده می‌توانند درکنار یکدیگر به آن ها عمل کرده و یک روز به یادماندنی را برای خود بسازند.

قربانی کردن؛ مستحب اما موکد

شاید اولین چیزی که بعد از نام عیدقربان به ذهنمان بیاید، همین قربانی کردن باشد. عمل مستحبی که خیلی ها آن را بر حاجیان گذشته واجب می‌دادند اما اینچنین نیست و قربانی کردن در این روز، به همه مردم یعنی نه فقط حاجیان، تاکید بسیاری شده است. جالب است بدانید که بسیاری از خانواده ها به قربانی کردن در این رو اعتقاد بسیاری دارند و حتی بعضی‌ها، همه اعضای خانواده را دور هم جمع می‌کنند و با گوشت قربانی، ولیمه ای خانوادگی می‌دهند تا هم از ثواب قربانی و مهمانی برخوردار شوند و هم ساعت خوشی را درکنار خانواده سپری کنند.

نماز عید قربان در جماعتی خانوادگی

نماز عید قربان باید بعد از ابتدای طلوع آفتاب تا ظهر خوانده شود که می‌توان این نماز را در خانه با اعضای خانواده بصورت جماعت یا فرادی خواند. مثلا می‌توان زمان قبل از صبحانه را به یک نماز جماعت دلنشین خانوادگی اختصاص داد و سپس یک صبحانه عیدانه نوش جان کرد. جالب است بدانید که این‌ نماز در زمان حضور امام(ع)، واجب است و باید به جماعت خوانده شود.

ثواب غسلی مستحب در حد واجب

نسبت به غسل روز عیدقربان تاکید بسیاری شده و ثواب بسیاری دارد، تاحدی که برخی از علما آن را واجب دانسته اند اما به هرحال خوب است که اهل خانواده را از اهمیت این غسل آگاه کنید تا هرکس تمایل داشت از ثواب این غسل بهره مند شود. زمان این غسل از طلوع آفتاب تا پایان روز است اما بهتر است که تا قبل از خواندن نماز عید انجام شود.

لذت خواندن دعا با همراهی خانواده

لطف اعمال عیدقربان به این است که اکثر آن ها را می‌توان همراه با خانواده انجام داد و فضای متفاوتی را برای اهل خانه خصوصا بچه ها که هر کار تازه ای برایشان جذابیت دارد، ایجاد کرد. مثلا خواندن دعاهای مخصوص این روز همچون دعای چهل و ششم و چهل و هشتم صحیفه سجادیه، دعای ندبه و دعای یا دائم الفضل علی البریه را می توان بصورت جمعی خواند. یکی از بزرگترها می‌تواند مسئولیت خواندن دعاها را برعهده گرفته و اعضای خانواده نیز او را همراهی کنند. ضمنا نسبت به گفتن تکبیرها، قبل و بعد از نمازها نیز تاکید شده است.

زیارت اباعبدالله الحسین(ع)؛ به تو از دور سلام

گرچه سفارش زیادی نسبت به زیارت اباعبدالله الحسین(ع) در عیدقربان شده اما قطعا شرایط زیارت برای همه مهیا نیست که البته این مساله نباید باعث دلسردی خانواده شود. اعضای خانواده می توانند دور هم بنشینند و با ارادت به آقا امام حسین(ع)، زیارت عاشورا را بصورت جمعی بخوانند تا حداقل حال و هوای زیارت نصیبشان شده و به لطف خدا، ثواب زیارت هم شامل حالشان شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول