اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  سلامت و تغذیه

دم پختک پیشنهاد عالی از سرآشپز/ لذت میهمانی با سفره‌ای ساده

یادش بخیر روزهایی که وقت‌ و بی‌وقت و بدون تعارف زنگ خانه‌ها به صدا درمی‌آمد و میهمانان سرزده سر سفره میزبان می‌رسیدند. خانم خانه هم بدون هیچ گونه دلواپسی و نگرانی‌ای می‌گفت: « این همه غذا! کم باشد چند تا تخم‌مرغ می‌شکنیم و نان‌ و پنیری کنارش می‌گذاریم!».

دم پختک پیشنهاد عالی از سرآشپز/ لذت میهمانی با سفره‌ای ساده

گروه زندگی_ هانیه ناصری: شاید بارها برایتان پیش‌آمده باشد که وقتی خسته و مانده از کار و روزمرگی‌های روزانه به منزل برمی‌گردید ، از ته دل می‌خواهید گوشی تلفن همراهتان زنگ بخورد و یک نفر پیدا شود تا شما را با دعوت به ناهار و یا شامی غافل‌گیر کند.اما مطمئنم تعارفات ما ایرانی‌ها حسابی دست و بالمان را می‌بندد و لذت و شیرینی یک دعوت غافل‌گیرانه را با رودربایستی و تعارفات کم می‌کند.

* کم باشد نان‌وپنیری کنارش می‌گذاریم! 

یادش بخیر روزهایی که وقت‌ و بی‌وقت و بدون تعارف زنگ خانه‌ها به صدا درمی‌آمد و میهمانان سرزده سر سفره میزبان می‌رسیدند. خانم خانه هم بدون هیچ گونه دلواپسی و نگرانی و از صمیم قلب خوش‌آمد می‌گفت، بشقاب و قاشقی می‌آورد و خیال میهمان را با چند جمله راحت می‌کرد:« اینهمه غذا ! کم باشد چند تا تخم‌مرغ می‌شکنیم و نان‌وپنیری کنارش می گذاریم! » خلاصه، لذت دیدار و دورهمی آن‌قدر زیاد بود که یکی دو لقمه غذا اجازه نداشت شیرینی‌ آن را به کام کسی تلخ کند. رمز تمام این مهربانی‌ها و دورهمی‌های بی‌آلایش هم چیزی نبود جز سادگی و بی‌ریایی سفره‌هایی که در کنار سادگی، یک دنیا رنگ و رو داشتند .اما نگران نباشیم! تکرار آن یکدلی ها و مهربانی‌ها در این روزهای شلوغ و بی‌هیاهو، برای نسل امروز هم غیرممکن و محال نیست. ما هم می‌توانیم با انتخابی درست و پهن کردن سفره‌های ساده و بی‌ریا، همچون جمع‌های دوست‌داشتنی گذشته جمع‌مان را جمع کنیم و برکت را میهمان خانه‌هایمان.

*یک پیشنهاد عالی از سرآشپز

دم‌پختک یا دمی باقلا یک غذای اصیل ایرانی است و  پیشنهاد سرآشپز برای پهن کردن یک سفره ساده و بی ریا. مواد لازمش هم۴ پیمانه برنج است و ۲ پیمانه  باقلای زرد. ۲ قاشق غذا خوری زرد چوبه،روغن، 2 عدد پیاز و نمک و فلفل هم که مثل همیشه به میزان لازم!

*بفرمایید پای گاز!

برای تهیه دمپختک مجلسی ابتدا پیازها را پوست می‌گیریم ،می شوییم و روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد می‌کنیم . تابه ای را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و روغن داخل آن می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا روغن کمی داغ شود و بعد پیازها را داخل تابه می‌ریزیم و تفت می‌دهیم. پیازها که سبک و نرم شدند، مجددا آن ها را تفت می‌دهیم و صبر می‌کنیم تا سرخ و طلایی شوند و کمی زردچوبه در آخر سرخ شدن روی پیازها می ریزیم. باقلاهای خشک شده را نیز داخل تابه می ریزیم و با پیازها تفت می دهیم . ۳ الی ۴ لیوان آب به مواد اضافه می کنیم و درب تابه را می‌گذاریم و اجازه می دهیم تا باقلاها نیم پز شوند. پس از نیم پز شدن (دقت کنید که آب باقلاها بیشتر از یک بند انگشت نباشد) کمی نمک و فلفل سیاه داخل تابه می ریزیم. سپس برنج شسته شده را به مواد داخل تابه اضافه می‌کنیم . حرارت را کمی زیاد می‌کنیم تا آب داخل تابه تبخیر شود و بعد روغن را  می‌ریزیم. حرارت را کم و برنج را دم می‌کنیم و اجازه می‌دهیم خوب پخته شود. دمپختک ما بعد از ۳۰ الی ۴۰ دقیقه آماده نوش جان کردن است.

*سرعت عملش حرف ندارد

از ویژگی‌های درجه یک دم‌پختک اصیل ایرانی، حاضر شدن سریع و به‌موقع است. هم خوش‌مزه است هم رنگ و لعاب دارد و هم در چشم برهم زدنی آماده می‌شود. تعجب نکنید! بالاخره کمی زمان‌بر است. اما به‌عنوان یک غذای کامل و سیر کننده، نه احتیاج به جا افتادن دارد و نه بدون خورش و چاشنی کم‌وکسری از عطر و طعم.

 

 

*این غذا با همه چاشنی ها راه می آید!

 حرف از چاشنی شد! برای سرو دم‌پختک، هم ترشی و  هم سیرترشی پیشنهاد می‌شود.  سالاد شیرازی معروف ایرانی‌ها هم به‌خاطر ترشی آب‌لیمویش، کنار دمی باقلا گزینه مناسبی است. زیتون هم به سلیقه خودتان.حتی شاید بعضی ها ماست را به هر چیز دیگری ترجیح دهند! سبزی‌خوردن هم که دیگر نیازی به سفارش ندارد . حضورش در کنار هر غذا لطفی ویژه دارد.

*نه گوشت می‌خواهد نه مرغ

  این‌همه از سادگی و بی‌ریایی دم‌پختک حرف زدیم. حیف است از کم هزینه بودن آن‌ نگوییم. گاهی وقت‌ها فکر می‌کنیم اگر گوشت و مرغ سر سفره میهمان نباشد اصلاً نمی‌شود که نمی‌شود. یا نشانه بی‌احترامی به مهمان است، یا حکایت از فقر و نداری صاحب‌خانه. اما برای رسیدن به  هدفی بزرگ، باید این حرف‌ها را کنار گذاشت. دم‌پختک اصیل ما هم با همه خوش‌مزگی، نه گوشت می‌خواهد نه مرغ. برای رنگش هم  زعفران اعلا نمی‌خواهد و تمام زردی اش کار زردچوبه است. دیگر قضاوت با خودتان !

*برویم به سراغ تزیین دیس دم‌پختکمان!

دو تا پیشنهاد خوب هم حسن ختام این صفحه. برویم به سراغ تزیین دیس دم‌پختکمان! یا می‌توانید مثل کوکب خانم و قصه‌های دبستان، کدبانوگری کنید و چند تا تخم‌مرغ کنار دیس برنج خوش‌رنگتان بچینید. یا مثل همه دیس ها که با برنج زعفرانی تزیین می‌کنید، با یکی دو مشت پیاز سرخ‌کرده و طلایی شده دمپختکتان را تزیین کنید.

به امید آن‌که با پهن کردن سفره‌های ساده و بی‌ریا احوال یکدیگر را بیشتر بپرسیم و از دل‌های هم بیشتر خبردار شویم.

پایان پیام/ ت 27

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول