اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  سلامت و تغذیه

آلوده ترین وسایل آشپزخانه که در خانه تکانی نباید فراموش شوند

احتمالا شما هم باور دارید که آشپزخانه، بزرگترین غول خانه تکانی است و وقتی کارتان با حجم عظیمی از ظرف و ظروف تمام می شود، انگار بار بزرگی از دوشتان برداشته شده و می توانید یک نفس راحت بکشید اما لطفا اینبار که قصد نظافت آشپزخانه را دارید، آلوده ترین وسایل آن را فراموش نکنید.

آلوده ترین وسایل آشپزخانه که در خانه تکانی نباید فراموش شوند

 گروه زندگی- در آشپزخانه وسایلی وجود دارند که آنقدر جلوی چشم‌مان بوده و آنقدر به دیدن شان عادت کرده‌ایم که در اغلب مواقع، آلودگی آن ها به چشم مان نمی‌آیند و یا اصلا فکرش را هم نمی‌کنیم که می‌توانند محل تجمع میکروب‌ها و باکتری‌ها باشند اما به هرحال هستند و وجودشان برای سلامتی اعضای خانواده بسیار مضر است؛ پس اگر می‌خواهید آلوده ترین وسایل آشپزخانه را بشناسید و وقت خانه تکانی، حسابی به جانشان بیفتید، این گزارش را از دست ندهید.

سیم و اسکاچ ظرفشویی

نه شوخی داریم و نه دچار وسواس فکری شده ایم؛ واقعا سیم و اسکاچ ظرفشویی از آلوده ترین وسایل آشپزخانه هستند که نه تنها به عنوان پاک کننده انواع ظروف آلوده بلکه به خاطر داشتن رطوبت همیشگی، منبعی از چندصدهزار باکتری به شمار می روند، بنابراین باید بعد از هربار استفاده، حسابی شسته و ضدعفونی شوند. برای این کار می توانید از آب گرم و مواد شوینده و حتی مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید و سپس آب آن ها را کاملا بگیرید. ضمنا برای سلامتی خودتان هم که شده، در تعویض اسکاچ خساست به خرج ندهید و هر دوهفته یکبار، این کار را انجام دهید.

دربازکن

کمی فکر کنید و ببینید وقتی درب قوطی رب و یا هر کنسرو دیگری را باز می کنید، واکنش بعدی تان چیست؟ اگر از آن دسته افرادی هستید که دربازکن را بدون شست و شو با مایع ظرفشویی، داخل کشو  می‌گذارید، باید بگوییم که آن دربازکن مثل بمب ساعتی عمل می‌کند و می‌تواند باکتری‌ها و سموم را به دیگر وسایل شما انتقال دهد. قطعا موقع بازکردن درب کنسرو، مقداری از مواد داخل آن به دربازکن سرایت کرده و به مرور زمان فاسد می شود و از آنجایی که احتمالا نمی توانید آلودگی روی دربازکن را ببینید، توجهی به شست و شوی آن ندارید، پس لطفا حالا که مشغول خانه تکانی هستید، از این بمب ساعتی غافل نشوید.

تخته گوشت

این درست که هربار بعد از استفاده از تخته گوشت، آن  را با جان و دل می شویید اما با این حال تخته گوشت ها به سبب داشتن شیارهای متعدد می توانند محل تجمع باکتری ها و میکروب ها باشند؛ به خصوص اگر از تخته گوشت چوبی استفاده می کنید که البته بهتر است تاحدامکان دور این نوع تخته گوشت را خط بکشید و یا بعد از هربار استفاده، آن را کاملا ضدعفونی کنید. الان هم حتی اگر تخته گوشت تان تمیز است، به بهانه خانه تکانی روش های متداول ضدعفونی را برای میکروب زدایی به کار گیرید تا با هرنوع آلودگی احتمالی خداحافظی کرده باشید. ضمنا به خاطر داشته باشید تعویض سالیانه تخته گوشت های چوبی و پلاستیکی بسیار توصیه می شود. 

کفگیرهای چوبی

درست مثل تخته گوشت های چوبی، کفگیر و ملاقه های چوبی نیز به سبب بافت شان، به سادگی آلودگی‌های محیطی و ترکیب‌های مختلف موجود در مواد غذایی را به خود جذب می کنند که از یین بردن این آلودگی ها اصلا کار آسانی نیست و می تواند آلودگی را به غذای شما انتقال دهد، پس اگر از این نوع کفگیرها استفاده می کنید، حتما هرچندوقت یکبار و خصوصا در این ایام که عزمتان را جزم کرده اید برای برق انداختن وسایل آشپزخانه، همه کفگیر و ملاقه های چوبی را با موادضدعفونی کننده بشویید و سپس چندساعتی در محیط باز قرار دهید تا به خوبی خشک شوند. اگر هم کفگیرهایتان ترک خورده، دور استفاده دوباره از آن ها را خط بکشید.

پوست کن

امان از این پوست کن‌ها که عضو جدایی ناپذیر آشپزخانه هستند و در عین حال از آلوده ترین وسایلی که می توانند به محل تجمع باکتری ها تبدیل شوند. قطعا بعد از هربار کار با پوست کن، آن را می‌شویید و در آب چکان می گذارید اما متاسفانه دسترسی به زیرتیغه پوست کن اصلا کار راحتی نیست و آلودگی ها نیز در همان جا تجمع و به راحتی به مواد غذایی بعدی سرایت می‌کنند، پس لطفا از این به بعد با دقت بیشتری آن ها را بشویید و در این روزهایی که با وایتکس به جان وسایل افتاده اید، حتما برای ساعتی، پوست کن را داخل وایتکس بگذارید تا کاملا تمیز و ضدعفونی شود.

سبد ظرفشویی و آب چکان

سبد ظرفشویی و آب چکان از آن وسایل آلوده ای هستند که از بس جلوی نظرمان بوده اند، اصلا به چشم نمی آیند و خیلی کاری به کارشان نداریم اما از آنجایی که این سبدها مدام با رطوبت سر و کار دارند، می توانند باعث رشد و انتشار انواع میکروب ها و باکتری ها باشند، بنابراین باید هرچند وقت یکبار با موادشوینده کاملا تمیز شوند؛ به خصوص سبدهای کنار سینک که از زیر، محل تجمع آب هستند و نیاز بیشتری به شست و شوی منظم دارند. لطفا در هنگام خانه تکانی، این سبدهای کاربردی اما آلوده را هم دریابید و با مواد شوینده و حتی جرم گیرها آن ها را برق بیندازید، هرچند که می دانیم شستن میله های نازک واحتمالا جرم گرفته این سبدهای فلزی و پلاستیکی کار چندان راحتی نیست.

نمکدان ها و جاادویه ای ها

جالب است بدانید که جاادویه ای ها و نمکدان ها با اینکه در معرض انواع چربی های اشپزخانه و دستان آلوده آشپز هستند اما در بسیاری از خانه ها مورد کم لطفی قرار می‌گیرند و معمولا به چشم آدم نمی‌آیند. این را وقتی متوجه می‌شوید که کمی با دقت بیشتری به جاادیویه‌های خودتان و دیگران نگاه کنید! بنابراین حداقل هفته ای یکبار دستمال به دست شوید و آلودگی ها و چربی ها را از این ظروف بزدایید. در این روزها هم که به شکل ویژه تر می توانید دست به کار شده و با خالی کردن تمام نمک ها و ادویه ها، این ظروف را بشویید و رنگ های باقیمانده را از آن ها پاک کنید. از نگاه خیلی ها تمیزبودن جا ادویه ها یکی از معیارهای تمیزی خانم های خانه است. نظر خودتان چیست؟

جاچاقویی

اگر فکر می کنید همین که هر چندوقت یکبار دستمال به دست می شوید و جاچاقویی را تمیز می کنید، دیگر نباید نگران آلودگی ها این وسیله باشید، باید به شما بگوییم که متاسفانه تفکرتان اشتباه است و تمیزکردن سطح بیرونی جاچاقویی، تمام کاری نیست که باید انجام دهید، زیرا منبع اصلی تجمع گرد و غبار و حتی خرده های موادغذایی، داخل شیارهای جاچاقویی است که معمولا نادیده گرفته می شوند، پس اینبار به جای دستمال کشیدن سطحی، جاچاقویی را کاملا وارونه کرده و بعد از خالی شدن خرده های مواد، آن را برای دقایقی در محلول آب و مواد شوینده خیس کنید تا ردی از آلودگی باقی نماند.

خب حالا که با آلوده ترین وسایل آشپزخانه آشنا شدید، حتما با دید متفاوت تری به سراغ خانه تکانی قلب خانه می روید. فقط حواستان باشد در استفاده از موادشوینده و ضدعفونی کننده ها، زیاده روی نکنید و سلامت خودتان را به خطر نیندازید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول