اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  خانواده

هم خانه تکانی کنیم، هم صرفه جویی در مصرف آب/ راهکارهای خانه تکانی کم مصرف!

این روزها که شاهد خانه تکانی عموم خانواده ها در استقبال از بهار طبیعت هستیم، میزان مصرف آب هم بالاتر رفته است، اما چه کنیم که هم خانه تکانی داشته باشیم و هم تکان اساسی به ذخایر آبی تکان ندهیم؟ یعنی همزمان با مصرف، صرفه جویی هم داشته باشیم.

هم خانه تکانی کنیم، هم صرفه جویی در مصرف آب/ راهکارهای خانه تکانی کم مصرف!

گروه زندگی ـ زهره سعیدی: اسفندماه هر سال، زمان خانه تکانی و به پیشواز بهار طبیعت رفتن است.  از قدیم و ندیم رسم بوده که در آخرین ماه سال خورشیدی، ما هم دل و جان و زندگی هایمان را دوست داریم تازه کنیم ، به همین دلیل می افتیم به جان خانه ها، شستن فرش و دیوارها و تمیزکردن اتاق ها و وسایل خانه که همه اینها نیاز به چه دارد؟ آب! همان مایه حیات که تصور یک روز نبودنش هم خاطرمان را مکدر می کند. حالا که این منبع زندگی این اندازه به خاطر ریزش های جوی محدود است، یک امسال را بیاییم در خانه تکانی هایمان مراقبت بیشتری کنیم.

اما چطور می شود هم خانه بتکانیم، هم در مصرف آب مراقبت داشته باشیم. طبق خبر اعلامی  شرکت آب و فاضلاب تهران در آخر بهمن، در شرایطی که منابع آبی سدهای تهران در پایین‌ترین میزان خود قرار دارند، حجم بالای مصرف در ماه اسفند می‌تواند پایداری تامین آب تهران را با چالش‌های جدی مواجه کند.در این گزارش نکات ریزی را برای مراقبت از مصرف بیشتر آموزش می دهیم.

*باور به مصرف بهینه آب داشته باشیم

نخستین نکته ای که برای یک خانه تکانی با مصرف بهینه آب باید در نظر بگیریم این است که خودمان باور داشته باشیم ،چنین چیزی شدنی است یعنی بدون هدر رفت آب و باز بودن مدام شیر آب در آشپزخانه، سرویس بهداشتی یا حمام می توان شست و شو و نظافت کرد.

«مریم سماواتی»؛  پژوهشگر در این باره به فارس می گوید: «خیلی از شست و شوهای ما در ایام پیش از سال نو بی خود و بی جهت است، از این جهت این را می گویم که خیلی وسایل اصلا نیاز به شست و شو ندارند مثلا با یک دستمال کشیدن ساده ، گردوخاک نشسته رویشان از بین می رود و نیاز به شستن نیست. برخی از ما عادت داریم آخر سال که می شود همه آشپزخانه را وسط می ریزیم و شروع به شستن می کنیم که این عادت خوبی نیست و تنها آب زیادی مصرف می کند. پس این نکته را در نظر بگیرید و وسایلی را بشویید که واقعا  نیاز به شست و شو دارند.

اما این میزان مصرف آب نیز می بایست بهینه باشد، اینطور نباشد که آب باز و ما مدام در حال کارهای دیگر هم باشیم. مثلا  می توانید  یک لگن بزرگ پر آب کنید در حمام یا آشپزخانه ظروف را در آن قرار دهید و کف شویی کنید و سپس برای یک آبکشی ساده با میزان مصرف آب کم کارتان را جلو ببرید. نه اینکه شیر آب همینطور باز باشد و شما هم در حال کار.»

*مصرف شوینده های شیمیایی را ممنوع کنید

برخی افراد در این روزها عادت دارند که مدام از شوینده های قوی مثل انواع وایتکس ها و سفید کننده ها  استفاده کنند که به هرحال آبکشی آنها به آب زیادی نیاز دارد و علاوه بر آن ضرر زیادی برای سیستم ریوی افراد دارد. طوری که نزدیکی های عید خیلی ها به دلیل استفاده بی رویه از سفیدکننده ها و جرم گیرها  دچار مشکل، تشدید آسم یا آلرژی می شوند.

سماوات می گوید: «گام بعدی این است که تمرین کنیم میزان استفاده از شوینده های قوی شیمیایی را کاهش دهیم و هم اینکه اگر از آب ساده برای شست و شو استفاده کنیم بعدا پسماند آن را می توانیم به مصارف گل و گیاهان و باغچه ها برسانیم تنها به شرطی که شوینده نداشته باشد، خود این از هدر رفت آب در طبیعت و تبدیل شدن به فاضلاب جلوگیری می کند.»

برخی خانواده ها هم تمایل دارند شب عید که می شود، چه فرش ها ، مبل یا پرده ها تمیز باشند یا نباشند، حتما در حیاط خانه یا کوچه آنها را بشویند و این شست و شو هم چون غیرکارشناسانه است، میزان مصرف آب بالایی می طلبد.

سماوات دراین رابطه معتقد است که دادن فرش ها در صورت نیاز به قالیشویی و استفاده از شامپوفرش برای مبل ها و پرده ها خیلی بهتر از مصرف میزان زیادی آب برای شست و شوی آنها است که تازه مشخص هم نیست آن میزان که بخواهیم تمیز شوند یا خیر.

این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که  با این همه حجم از کم آبی در کشور، این شست و شوهای غیرضروری، از نظر انسانی هم درست نیست. 

*شیرآلات خانه را چک کنید

در ایام سال زیاد اتفاق می افتد که شیرهای سرویس های بهداشتی، پکیج، حمام یا آشپزخانه دچار نشستی و چکه می شوند و ما به دلیل مشغله های زیاد به آنها توجه نمی کنیم،در حالی که انتهای سال فرصت خوبی است که بتوانیم اینها را تعمیر یا تعویض کنیم و از هدررفت آب جلوگیری کنیم.

سماوات می گوید: «برای استفاده از لوازم برقی آشپزخانه مثل ماشین های ظرفشویی و لباسشویی نیز بیاموزید که چطور از مصرف بهینه آب آنها استفاده کنید تا مدت زمان شست و شو طوری باشد که آب کمتری مصرف شود.

برای شست و شوی ظرف ها حتما ظروف همجنس و یک شکل را با هم بشویید با کمترین میزان آب و با مواد شستشوی معمولی که خیلی غلظت بالا نداشته باشد. برای شست وشوی دیوارهای قابل شستشو از شامپو فرش و دستمال استفاده کنید، سرویس های بهداشتی را با حداقل آب بشویید و شیشه ها را آب نگیرید، بلکه با شیشه پاک کن و دستمال مناسب تمیز کنید.

در نهایت اینکه برای کم مصرف کردن آب به امکانات زیادی نیاز  نداریم، بلکه نیاز به فرهنگ سازی داریم که بدون توجه به ابعاد مالی اش که از پس تأمین هزینه آب بر می آییم یا خیر، به طبیعت و منابع محدود آبی توجه کنیم و هر چه که می توانیم در این زمینه در قلک طبیعت ذخیره نگه داریم. یادتان باشد از سنین کودکی این مراقبت ها را به بچه هایمان هم آموزش دهیم.

پایان پیام/ ت 1671

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول