اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  خانواده

سخنران کنگره بین المللی الگوی سوم زن:باید به غرب حق داد! زنان ایرانی اقتدار پوشالی غرب را در هم می‌شکنند

کنگره بین‌المللی «امکان سنجی تحقق الگوی سوم زن»،به منظور تبیین ابعاد و زوایای سخنان راه گشای رهبرمعظم انقلاب در حوزه زن و خانواده و در راستای گفتمان سازی و ایجاد بسترهای ترویج الگوی سوم زن مسلمان
ظهر امروز سه شنبه، ۱۶ اسفندماه، در «سالن شهید سلیمانی» برگزار شد.

سخنران کنگره بین المللی  الگوی سوم زن:باید به غرب حق داد! زنان ایرانی اقتدار پوشالی غرب را در هم می‌شکنند

به گزارش خبرنگار گروه زندگی خبرگزاری فارس،کنگره بین‌المللی «امکان سنجی تحقق الگوی سوم زن»، ظهر امروز سه شنبه، ۱۶ اسفندماه، در «سالن شهید سلیمانی» برگزار شد. در این نشست که به منظور تبیین ابعاد و زوایای سخنان راه گشای  رهبر معظم انقلاب در حوزه زن و خانواده و در راستای گفتمان سازی و ایجاد بسترهای ترویج الگوی سوم زن مسلمان برگزار شد، جمعی از فرهیختگان ایرانی و غیر ایرانی حضور داشتند. در ابتدای این نشست که با اجرای دکتر «نیلوفر مقدمی»، معاون زنان و خانواده اندیشکده‌ حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق (ع)  آغاز شد بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در باره مقایسه گفتمان غرب و اسلام در مواجهه با زن، به سمع و نظر حاضران رسید.

دکتر «محمود حکمت نیا» هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نخستین سخنران این کنگره بین المللی بود. وی در بیان ویژگی‌های الگوی سوم و چگونگی مواجهه با آن گفت:«ما در دنیای معاصر با دو امر بسیار پیچیده مواجهیم؛ یکی دستگاه‌های فلسفی و نظری که قواعد،  اصول و برنامه‌های مشخصی برای پیشبرد اهدافشان دارند و  قابل پیش بینی هستند و از سوی دیگر یک سری ساختارهای عرف محور. الگویی که به عنوان الگوی سوم می‌خواهیم طراحی کنیم در کشاکش بین این دو الگوست؛ یک عنصر در حال حرکت و نهضت گونه که مضاف است و دستگاه نظری دارد و در صدد ساخت جامعه است.»

حکمت نیا با اشاره به اینکه باید الگوها را تئوریزه کرد  تا امکان مداخله فهم و دانش در آنها باشد گفت:« ادعایی که الان می شود کار خیلی سختی است  و الگوی ۱ و ۲ خیلی با هم متفاوتند و اگر بخواهیم ماهیت الگوی سه را تعریف کنیم مؤلفه، ترکیب بین یک و دو است. 

 در ادامه این نشست «سوخی اینو خاساکلین»، بانوی مکزیکی و استاد زبان اسپانیایی دپارتمان زبان دانشگاه تهران، با تاکید بر پررنگ تر شدن نقش زنان در دنیای امروز  گفت:« من فکر می‌کنم زن امروز در جامعه نقش بسیار بزرگی دارد.قبلا جنسیت ضعیف شناخته می شد، اما خودمان نشان دادیم اینطور نیست و چقدر قدرتمندیم.»

وی به عنوان یک زن غیر ایرانی که در این کشور زندگی می‌کند، بانوان ایرانی را الگویی برای بانوان دنیا خواند و گفت:« زنها در ایران از همه لحاظ آزادند و می توانند در همه عرصه ها حضور داشته باشند.»
این بانوی مکزیکی خطاب به زنان ایران گفت:« شما بانوان ایرانی خیلی خوب فرزندانتان را تربیت می‌کنید، زنهای ایرانی مادران شهدا هستند و به نظر من زن ایرانی بودن یک افتخار است.» 

حجت الاسلام « فرج الله هدایت نیا»، عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  هم ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت ولیعصر (عج)، هدف برگزاری این همایش را در ابتدا حساس کردن جامعه نخبگان کشور، به نظریه الگوی سوم و سپس طراحی برنامه جامع اقدام برای تحقق و عملیاتی کردن الگوی سوم دانست و هر دو کار را بسیار مهم و دشوار خواند.  وی تاکید کرد در بخش اول تلاشهای مؤثری در در قالب کتاب،  مقاله، نشست صورت گرفته است، اما بخش دوم نیاز به تلاش جدی از منظر حکمرانی  دارد. 

هدایت نیا با اشاره به سخنان   مقام معظم رهبری گفت:« الگویی که مد نظر ایشان است کنشگر فعال خانواده گراست.» 

پس از پخش فیلمی از صحبت‌های «جوانا فرانسیس» روزنامه نگار آمریکایی خطاب به زنان مسلمان، بانوی سوری،«منال حماده» که متخصص بیماری‌های داخلی است  سخنرانی کرد. وی که ازسال ۲۰۰۸ به ایران آمده و  تحصیل علم در این کشور را انتخاب کرده است،  به ارزش‌های والای زنان در ایران اشاره کرد و آن را علت این انتخاب دانست. حماده گفت:«من در ایران مادران شهدا را دیدم. مادرانی که چند فرزندشان شهید شده اند و باز هم می‌گویند اگر فرزندی داشتم تقدیم اسلام می‌کردم. من در ایران خانمی دیدم که درس می‌خواند،  کار می‌کند و در عین حال مادر است و فرزندانش را تربیت می‌کند.»

او معتقد است موارد فراوانی در اسلام و ایران به نفع بانوان است که باید در دنیا و برای غرب مطرح و پر‌رنگ شود. او تصور اشتباه دنیا درباره پایمال شدن حقوق زنان ایرانی را  ظلمی بزرگ به این جامعه دانست و گفت:« عدم انتشار تصویر واقعی از زن ایرانی و مطرح نکردن پیشرفت‌هایشان سبب این ظلم بزرگ است.» 

دکتر «فائزه کاشانیان» دکترای نانو بیوتکنولوژی هم با بیان افتخارات علمی، فرهنگی و اجتماعی خود در کنار مادر ۳ فرزند بودن، گفت بحمدالله من دو لیسانس، یک ارشد و  یک دکترا دارم. پژوهشگر فوق‌دکترا هستم. چهار اختراع و پنج کتاب دارم و درعین حال  مادر سه فرزند هستم. رئیس هیئت مدیره یک شرکت و مدیرعامل شرکتی دیگر، مسئول آزمایشگاهی در قم، صاحب کرسی دانشگاهی و مسئول لابراتوار محصولات پوست و مو هم هستم و بی پرده عرض می کنم که باید به غرب  حق بدهیم با ما بعنوان الگوی زن مخالفت شود! چرا که ما اقتدار پوشالی غرب را در هم می‌شکنیم.» وی به جنگ ترکیبی و رسانه ای دشمن و خواست دشمن برای ضربه زدن به بانوی ایرانی  اشاره کر د و اینکه غرب نمی‌خواهد بانوی ایرانی بدرخشد، بلکه می‌خواهد پشت پرده های بسیار تیره تبلیغات و در دنیای تیره و تاریکی که جهان  غرب ایجاد کرده است بمانیم.» 

 

«زرین فاطمه مطهری»، بانویی از پاکستان به عنوان آخرین سخنران این کنگره به بیان دیدگاه شرق، غرب و اسلام درباره زن پرداخت. وی نماینده فرهنگی تیپ زینبیون، طلبه و کارشناس مذهبی هادی TV و همسر رزمنده مدافع حرمی است که مترجم حاج قاسم است. وی با اشاره به نقش مادرحاج قاسم بعنوان بانویی موفق، به اهمینت نقش بانوان در اسلام پرداخت و گفت:« شرق، زن را عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تمدن‌سازی تاریخ سازی بشر معرفی می کند. غرب، متوجه بعد جنسیتی زن و غلبه‌ آن بر بعد انسانی اوست ولی دیدگاه  اسلام بسیار زیباست وخداوند متعال که خود،خالق زن است، در آیات متعدد زن را دوشادوش مرد می‌داند و به اندازه یک تار مو تفاوت قائل نیست.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول