اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

امیر سیاری: تأمین امنیت کشتی‌های تجاری و نمایش اقتدار ایران دلیل حضور ما در دریاهای آزاد است

امیر دریادار سیاری در برنامه بی‌کرانه گفت: حضور نیروی دریایی در آب‌های آزاد ضمن تأمین امنیت کشتی‌های تجاری، سبب نمایش قدرت ایران اسلامی در جهان است.

امیر سیاری: تأمین امنیت کشتی‌های تجاری و نمایش اقتدار ایران دلیل حضور ما در دریاهای آزاد است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا یکی از مهم‌ترین  مسائلی که در بیانیه گام دوم انقلاب بر آن تأکید شد، مسئله تمدن‌سازی بود. یکی از منابع تمدن‌سازی  در ایران دریا است. در طول تاریخ همواره دریا تمدن‌ساز بوده و کشورهایی که به دریا دسترسی داشتند از ظرفیت‌های تمدنی بهره جسته و توانستند قدرت و نفوذ خود را در دنیا گسترش دهند.

استفاده از ظرفیت‌های دریایی کشور و رویکرد دریامحوری در برنامه‌های توسعه کشور با عنوان  توسعه پایدار، در ابعاد اقتصادی ،فرهنگی، اجتماعی، صنعتی و سرمایه‌گذاری بیش از پیش نیازمند عزم و اراده قانون‌گذاران، سیاستمداران و مجریان ملی و محلی است.

در برنامه «بی‌کرانه » با اجرای داریوش ارجمند، موضوع «استراتژی و حضور کشور در دریا‌های آزاد» با امیر دریا‌دار حبیب‌الله سیاری رئیس ستادکل و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی، گفت‌وگو صورت گرفت.

سیاری در ابتدا گفت: کشور ما کشوری دریایی است و در شمال و جنوب مرز دریایی داریم. دریای بسته در شمال، دریای نیمه بسته در خلیج فارس و دریای آزاد که همان دریای عمان است. مهم‌ترین ساحل ایران، ساحل عمان است چرا که به دریا‌های آزاد متصل است.

منابع متعددی در دریا وجود دارد

سیاری ادامه داد: منابع غذایی زیادی در دریا داریم؛ در حالی که در سبد غذایی ما محصولات دریایی کم است. منابع زیر‌زمینی، منابع زیر‌سطح، منابع کف دریا مثل نفت و گاز و منابع نو (باد و موج) از جمله منابع متعدد دریا است. در تجارت دریایی که بزرگ‌ترین تجارت است از دریای آزاد اقدام می‌کنیم. ۹۰ درصد واردات و صادرات کشور‌هایی که به دریا راه دارند از دریا انجام می‌گیرد. ما برای بهره‌برداری از منابع باید بر دریا مسلط باشیم و امنیت را برقرار کنیم.

سیاری درباره امنیت دریایی تصریح کرد: گلوگاه حرکت تمام کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها شمال اقیانوس هند است. چرا در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب دزدی‌های دریایی رخ می‌دهد؟ زیرا بیش از یک سوم تجارت جهان از این مسیر انجام می‌شود. تمام کشتی‌ها از این جا عبور می‌کند. برای همین عدم حضور ما سبب می‌شود امنیت برای کشتی‌ها برقرار نشود. در این صورت تمام صادرات و واردات کشور ازبین می‌رود.

اقتدارگرایان دریایی

دریادار سیاری تأکید کرد: وقتی در دریا‌های آزاد و دیگر دریا‌ها مطابق با قوانین بین‌المللی حضور پیدا می‌کنیم و پرچم کشور را به اهتزاز در می‌آوریم، اقتدار کشور را به نمایش می‌گذاریم. عامل اثرگذاری آن حضور ناوگروه نیروی دریایی است و ناوهای ما به اقصی نقاط دنیا سفر می‌کنند. همچنین ما تاکنون حدود ۵۰۰ کشتی دریایی را به سلامت از محل خطر عبور داده‌ایم.

نفوذ بین‌المللی دریا‌های آزاد

او ادامه داد: قبل از انقلاب و زمان پیروزی انقلاب اسلامی تجهیزات خوبی داشتیم. اما در  بحث نظامی و نیروی دریایی یک حلقه از زنجیره ناتو بودیم و به واسطه پیمان «سنتو» سیاست‌های ناتو را در دریا اجرا می‌کردیم. این سیاست، سیاست مستقلی نبود  و نمی‌توانستیم به واسطه آن اقتدار‌مان را نشان دهیم. امروز به برکت انقلاب اسلامی مستقل هستیم، خودمان تصمیم می‌گیریم و خودمان هم عمل می‌کنیم. ما اهل تهاجم به مرز هیچ کشوری نیستیم، تنها می‌خواهیم اقتدار و توانمندی ملت را نمایش داده و منابع و منافع ملی را حفظ کنیم. این امنیت سبب سالم ماندن اقتصاد کشور می‌شود.

اولین تولید ناوشکن جمهوری اسلامی

سیاری گفت: اولین ناو‌شکن تولیدی کشور در ۳۰ اسفند ۱۳۸۸ به نام ناوشکن جماران در بندر عباس  به بهره‌برداری رسید. این کار باید ادامه پیدا کند چرا که ساخت‌وساز‌های دریایی بازار کار را رونق می‌دهد. امام خامنه‌ای فرمودند که «فرهنگ سازی دریایی برای ما هم است باید آن را دنبال کنیم» یعنی این که تمدن دریایی را در سطح دریا احیا و اجرا کنیم.

تمدن دریایی چیست؟

او تمدن دریایی را توضیح داد و گفت: تمدن دریایی یعنی تمام مردمی که کنار ساحل ساکن هستند باید زندگی آن‌ها با دریا پیوند خورده باشد. متأسفانه در طول تاریخ چنین اتفاق نیفتاده است.

سواحل مکران

امیردریادار سیاری گفت: سواحل مکران در استان سیستان‌وبلوچستان قرار دارد و تنها بندر اقیانوسی کشورمان، یعنی چابهار، در آن واقع شده است.   بهترین بندر جنوب است و برای همه کشور‌های بازرگانی دنیا مقرون به صرفه است. به دلیل وجود بندر چابهار می‌توانند کالا‌ها و بار‌های خود را عرضه کنند.  

وی در ادامه بیان کرد: اما بزرگ‌ترین بندر‌ها دوبی شده است، در حالی که مسیر ورود طولانی با شرایط سخت برای شرکت‌هایی که قصد تجارت را دارند مقرون به صرفه نیست، بلکه از آن استقبال شده چون امکانات ایجاد کردند.

سیاری اظهار کرد: کریدور شمال و جنوب بستگی به توسعه بندر چابهار و جاسک دارد و منافع آن آنقدر زیاد است که ما را بسیار متمایز می‌کند. سنگاپور کشور کوچکی با چند جزیره است که مساحت آن نصف جزیره قشم است اما تجارت بندری آن در دنیا معروف  است. سنگاپور بهترین تجارت را در در‌یا دارد. آینده کشور ما نیز عالی خواهد بود. دولت پای کار آمده و کشورمان به دریا وصل است. همین‌طور سواحل مکران هم ما را به چهار گوشه دنیا متصل می‌کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول