اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

خبر خوب| معرفی رشوه‌بگیران با شماره چهاررقمی

خبر خوب، خبر نفس کشیدن در هوای مملکت امام رضا(ع) است. خبر خوب، این است که دستمان به دامان امام رئوف است و چشممان به پیشگاه کریمانه‌اش. «از آن زمان که بر این آستان نهادم روی/ فراز مسند خورشید تکیه‌گاه من است». خبر خوب این است که هر روز می‌توانیم رو به سمت حرم امنش کنیم و زیر لب زمزمه کنیم «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا».

خبر خوب| معرفی رشوه‌بگیران با شماره چهاررقمی

گروه خبر خوب: خبر خوب، خبر نفس کشیدن در هوای مملکت امام رضا(ع) است. خبر خوب، این است که دستمان به دامان امام رئوف است و چشممان به پیشگاه کریمانه‌اش. «از آن زمان که بر این آستان نهادم روی/ فراز مسند خورشید تکیه‌گاه من است». خبر خوب این است که هر روز می‌توانیم رو به سمت حرم امنش کنیم، دست بر سینه بگذاریم و زیر لب زمزمه کنیم «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ ...».

 

میلادت مبارک حضرت خورشید! میلادت بر ما مبارک، بر ما ایرانی‌ها که یا زائریم و یا مجاور! «دگر نه عزم سیاحت کند نه یاد وطن/کسی که بر سر کویت مجاوری آموخت» 

آقای کریم! کبوتر دلمان، پر می‌کشد به حریم حرمت. «درست مثل جوانی شرور و عاصی و سرکش/ که وقت غصه و غربت، به یاد خانه بیفتد»
ما را مهمان خانه‌ات کن!

 


مبارزه با فساد اداری از نوع رشوه

رشوه بازگردانده می‌شود!

تا حالا گذرتان به سازمان‌هایی افتاده که از لحاظ کندی روندها، کاغذبازی پیچیده و فساد اداری، شهره همگان هستند و ما از ذکر نامشان معذوریم؟! امیدوارم فقط برای آب خوردن، یا پرسیدن آدرس یا دید و بازدید با باجناق و همسایه قدیمی، به این ادارات رفته باشید! اما اگر کارتان واقعا به آنها گره خورده باشد، احتمالا این تجربه را دارید که بعضی وقت‌ها، برای گرفتن حق مسلم‌تان و نه یک درخواست غیرقانونی و ناحق، هیچ چاره‌ای به جز رشوه دادن نداشته‌اید. یک خواسته بجا دارید، اما هرچه دوندگی می‌کنید، کارتان راه نمی‌افتد. دست آخر مجبور می‌شوید مبلغی به عنوان هدیه یا زیرمیزی رد و بدل کنید، تا ناگهان گره کور کار باز شود و همه کارها بیفتد روی روال! چه واقعیت ناراحت‌کننده و دردآوری هم هست. چقدر هم آدمیزاد دچار عذاب وجدان می‌شود.
اما، دیگر درگیر عذاب وجدان نباشید! به پیامکی که هم‌اکنون به دست ما رسیده، توجه نمایید: «هموطن گرامی! براساس تبصره ماده 592 قانون مجازات اسلامی، در صورتی که رشوه‌دهنده پرداخت رشوه را گزارش دهد، از مجازات قانونی معاف شده و مال به وی باز می‌گردد. ستاد خبری مبارزه با فساد بازرسی ویژه رئیس جمهور آماده دریافت گزارش شما در موضوع رشوه می‌باشد. شماره تماس ۰۲۱۲۷۷۷»

دیدید چه پیامک مسرت‌بخشی بود؟ واقعا دست‌مریزاد دارد. اگر اطلاع دهید، از مجازات معاف هستید، پول‌تان برمی‌گردد و از همه مهم‌تر به نهادهای نظارتی کمک کرده‌اید تا گلوگاه‌های فساد یا افراد فاسد را شناسایی کنند و دستگاه‌های دولتی را پاکیزه نمایند. تا باد چنین بادا!

 

نذر فرهنگی، یک تیر و دو نشان

گاهی انفاق و خیررسانی ما، می‌تواند از سطح کمک مالی صرف، فراتر برود و یک جنبه معنوی هم پیدا کند و به نوعی تبدیل به نذر فرهنگی شود. کاری که این هم‌میهن عزیز انجام داده‌اند، از همین نوع است. هم کمک به افرادی است که شاید قدری دست‌شان تنگ باشد، هم یک حرکت نمادین، برای ترویج چادر، به عنوان حجاب برتر است.
در چند ماه اخیر، از چند نفر از بانوان اطرافمان شنیده‌ایم که در موقعیت‌های مختلف، حجابشان مورد تمجید و تحسین قرار گرفته است. مثلا سوار تاکسی اینترنتی شده‌اند و بلافاصله راننده درباره شکوه حجاب‌ فاطمی‌شان، صحبت کرده است و حتی در مواردی، کرایه مسیری طولانی را از آنها نگرفته است. یا در فروشگاه و مرکز خدماتی‌ای، برای آنها به خاطر پوشش‌شان، تخفیف قائل شده‌اند. این بانوان می‌گویند اگر این تحسین‌ها هم نباشد، ما حجابمان را رعایت می‌کنیم و پایبند به حجاب برتر خواهیم ماند اما وقتی کسی این چنین، معنا و اهمیت رفتارمان را می‌فهمد، دلمان گرم می‌شود و احساس می‌کنیم تنها نیستیم و همفکران زیادی داریم. خصوصا درباره نوجوان‌ها و تازه مکلف‌ها، این تایید اجتماعی خیلی مهم و موثر است. 
خدا به مال این فروشنده محترم برکت بدهد و عکاس این تصویر را سلامت بدارد، که در نشر خوبی‌ها، کوشیده است.

 


مراکز معاینه فنی سیار افزایش می‌یابند

سایه معاینه فنی سیار بر سر ما!

از قدیم گفته‌اند «تنبل نرو به سایه/ سایه خودش میایه!». البته علت اینکه ما خودمان به سایه مراکز معاینه فنی نمی‌رویم، بلکه هماهنگ می‌کنیم تا مراکز معاینه فنی سیار، نزد ما بیایند و سایه‌سار مهرشان را بر سر ما بگسترانند، اصلا و ابدا تنبلی نیست! ما دلمان نمی‌خواهد ترافیک معابر شهری را بالا ببریم و چند خودرو را روشن کنیم، راه بیفتیم برویم به سمت یک مرکز معاینه فنی و در راه هم با ماشین‌مان دود کنیم و آلودگی هوا را افزایش دهیم. تازه آنجا هم الکی صف را شلوغ کنیم و هم‌وطنان عزیز را در صفی طویل معطل کنیم. ای بابا! چرا هر چه ما می‌گوییم شما فکر می‌کنید که شوخی می‌کنیم؟! باور کنید دلیلش همین است! ما همین قدر به طبیعت، به بشریت و به محیط زیست احترام می‌گذاریم!
داشتیم می‌گفتیم. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران، خبر خوشی برای ما بچه‌زرنگ‌ها دارد. او از اجرای طرح ویژه نسل جدید معاینه فنی سیار در تهران تحت عنوان پرتابل، خبر داده و گفته؛ در این طرح، واحد‌های سیار معاینه فنی با درخواست ساکنین مجتمع‌ها و یا سازمان‌ها و شرکت‌ها در محل حاضر می‌شوند و نسبت به معاینه فنی خودرو‌های آن‌ها اقدام می‌کنند.
الحق و الانصاف که طرح خوبی است. زود باشید با اهالی مجتمع یا اداره‌تان هماهنگ شوید و تماس بگیرید تا معاینه فنی سیار، خودش بیاید و بر سر شما سایه بیندازد!

 


احساس مسئولیت اجتماعی در همه جا

سر و تن و همه اعضای پیکرمان!

به بعضی‌ها وقتی می‌گوییم «بی‌تفاوت نباش!» جواب می‌دهند که «مگه از جونمون سیر شدیم؟!» یا «مگه سرم روی تنم زیادی کرده؟!» 
با این جواب‌ها، آدمیزاد احساس می‌کند لابد وسط میدان نبردی خونین است و اگر یک لحظه، کوچکترین واکنشی نشان دهیم و حرکتی بکنیم، زیر حمله مرگبار سلاح‌های اتمی و میکروبی و شیمیایی قرار می‌گیریم! 
برادر من! خواهر گلم! ما که می‌گوییم «بی‌تفاوت نباش»، منظورمان این نیست که «برو خودت رو قاطی امورات خصوصی مردم کن!» منظورمان این است که به اتفاقات پیرامونی‌مان توجه داشته باشیم. ببینیم آیا می‌توانیم چیزی را بهبود دهیم، آیا می‌توانیم رویه غلطی را اصلاح کنیم، آیا می‌توانیم غم از دل دیگران برداریم و از کارشان گره‌گشایی کنیم؟
شما این خاطره مخاطب عزیز را بخوانید. می‌بینید که احساس مسیولیت اجتماعی و بذل توجه به یکدیگر، می‌تواند چقدر ساده، همدلانه و البته تاثیرگذار باشد: «سلام. توی صف نونوایی بودیم ساعت ۷ونیم صبح تقریبا و دیگه آخرهای پخت بود و آرد تموم شده‌ بود. یه نفر اومد و دو تا نون می‌خواست، ولی گفتن تموم کردیم. همین موقع یه جوون که اول پنج تا نون می‌خواست، گفت من سه تا می‌برم. قبل از اینکه سه تا نونش رو بدن، یه خانم مسن اومدن و ناراحت از اینکه دیر رسیدن ناامیدانه پرسیدن «حتی یکی هم نمونده؟» همه ناراحت شدیم. وقتی نونوا سه تا نون اون جوون رو داد، سریع یکی رو گذاشت برای ایشون و گفت حاج خانم این برای شما و رفت!»

 


بر آستان جانان

پناه بچه‌گنجشک‌ها

«گنجشک خودش را انداخت روی عبای امام. جیغ می‌زد و نوکش را تندتند به هم می‌زد. امام رو کردند به من: «عجله کن! این چوب را بگیر، برو زیر سقف ایوان، مار را بکش». چوب را برداشتم و دویدم. جوجه‌های گنجشک مانده بودند توی لانه و مار داشت حمله می‌کرد بهشان. مار را کشتم و برگشتم. با خودم می‌گفتم امام و حجت خدا باید هم با زبان همه موجودات آشنا باشد». 

ما بچه گنجشک‌های پناه آورده به توایم. مار خودخواهی و غفلت‌زدگی، در کمین لانه زندگانی‌مان نشسته و ما را یارای دور کردنش نیست. مستأصل و ترسان، خودمان را به صحن حرمت می‌رسانیم. تند تند راز دل می‌گوییم و اشک می‌ریزیم. امیدمان به باز شدن گره‌ها، با سرانگشت لطف توست، یا علی بن موسی الرضا!

خوش‌خبر باشید!

و اما سخن پایانی، خبرهای خوبتان را در قالب دلخواه خود (عکس، متن، فیلم، صوت و…) تولید کنید و آن را با هشتگ #خبر_خوب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا هم دیگران را در حال خوش خودتان شریک کنید و هم ما بتوانیم اخبار شما را بازنشر کنیم. اگر هم تمایل داشتید در هر یک از شبکه‌های اجتماعی که فعال هستید، خبرتان را از طریق اکانت khabar_khoub_iran@ یا شماره تلفن ۰۹۳۳۰۸۲۶۳۱۲ برای ما بفرستید. در این جشنواره فرقی نمی‌کند در ایتا و بله و روبیکا و گپ باشید یا در تلگرام و اینستاگرام و توئیتر و واتساپ؛ مهم این است که سهمی در حال خوش اطرافیانتان داشته باشید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول