اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

مسیر پر قصه کشور حسین و شهیدی که زائر کربلا شد

در این روزها هر زائر اربعین برای خودش قصه‌ای دارد، می‌خواهد از اندونزی، بنگلادش، پاکستان، هند، افغانستان، لبنان، بحرین، قطر، کویت،‌ آمریکا باشد یا از ایران و حتی خود عراق، مهم این است آخر این قصه‌ها به حسین (ع) ختم می‌شود.

مسیر پر قصه کشور حسین و شهیدی که زائر کربلا شد

گروه زندگی ـ آزاده لرستانی: بیش از سه میلیون ایرانی عزم سفر به سرزمینی کرده‌اند که این روزها در صدر بهترین خبرهای عالم است، سفری که باید از مرزهای جنوب غربی و یا جنوبی ایران آغاز شود، شاید کسی مرز مهران یا خسروی را برای تردد انتخاب کرده باشد و شاید دیگری مرز شلمچه یا چزابه را، مهم نیست از کجا می‌روند، مهم این است که وجب به وجب این خاک‌ها آغشته به خون شهید است، هشت سال مقاومت برای دفاع از این مرزوبوم شوخی نیست. چه خون‌هایی که برای این آب و خاک ریخته شد تا امروز من و شما با خیالی آسوده و در امنیت حاصل از جانفشانی مدافعان حرم وارد مسیر پیاده‌روی اربعین در مشایه شویم.

وقتی مسیر ترددتان از شهرهای سرپل ذهاب، قصرشیرین، گیلان غرب باشد و نگاهتان به بلندی‌های بازی دراز بیفتد، عقل و دلتان با هم یکی می‌شود، نیتتان را جهان‌شمول می‌کنید و می‌خواهید همه را در این سفر معنوی همراه کنید، از همه مهم‌تر شهدای هشت سال جنگ تحمیلی که بی‌شک معبر کربلا را آن‌ها باز کردند و چه آرزوهایی که برای زیارت مزار نورانی امام حسین (ع) نداشتند، صحبت از شهدایی مانند «شهید سیدصادق شفیعی» و «شهید موسی شرفیه» است.

اینجا شربت‌هایش طعم شربت شهادت دارد!

از همان ابتدای ورود به منطقه مرزی شاهد خدمت بی‌منت هنگ مرزی فراجا خواهید بود که در کنار مردم این خطه تلاش دارند رضایت زائر حسین (ع) را برآورده سازند، از ایجاد تونل هوای سرد گرفته تا شربت‌های خنک (البته دست کمی از شربت‌های شهادت جبهه ندارد) و راه باز کردن برای والدینی که دارای فرزند کوچک هستند تا در فشار جمعیت اذیت نشوند. امسال شرایط عبور زائران نسبت به سال‌های قبل بسیار بهتر‌ شده است و نیروهای حشدالشعبی هم در این راحتی کارها سهیم هستند. 


استقبال از زائر اربعین به روشی متفاوت

قبل از حضور در نجف برخی زوار راهی زیارت مزارهای نورانی چهار امام می‌شوند، امام موسی کاظم (ع)، امام جواد (ع)، امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) در کاظمین و سامرا، در این شهرها هم موکب‌ها به صورت محدود برقرار است و البته مدت حضور زائر هم بیش‌تر مواقع به چند ساعت نمی‌رسد.

بیش‌ترین تراکم موکب‌ها در فاصله عمودهای نجف تا کربلا است و البته در خیابان منتهی به شارع الرسول نجف اشرف، پاتوق بیش‌تر موکب‌های ایرانی است از پذیرایی با خورش  قورمه‌سبزی و  قیمه گرفته تا شربت آبلیمو با تخم شربتی و خاکشیر تا تحمل گرمای طاقت فرسا را برای زوار آسان‌تر کنند. داخل صحن حضرت فاطمه زهرا (س) آنقدر هوا سرد است که بعد از مدتی تحمل سرما هم کلافه‌کننده می‌شود. در این میان بچه‌ها انگار نه انگار سرما و گرما نمی‌شناسند، تنها به بهانه‌ای کوچک با همدیگر مشغول بازی می‌شوند. در این میان مادرها فرصت را مغتنم می‌شمارند و به خواندن بقیه دعاها و زیارت مشغول می‌شوند.

مکان مهدوی آغاز پیاده‌روی اربعین

گروهی دیگر بعد از زیارت «مسجد سهله» به نیابت از امام زمان (عج) راهی عمود اول می‌شوند. در این حوالی تراکم جمعیت زیاد است،‌ زیرا گروهی هم مسیر «طریق العلما» (اینجا) را برای پیاده‌روی انتخاب کرده‌اند که در دو راهی مسیر آن‌ها جدا می شود. ۱۴۵۲ عمود در طریق الحسین (عج)  ــ همان مسیری که اکثر ایرانی‌ها از نجف تا کربلا می‌پیمایند ــ  وجود دارد. هنگامی که در انتهای مسیر چشمانتان به گنبد طلایی حرم امام حسین (ع) گره می‌خورد، اشک از چشمانتان سرازیر می‌شود، گاهی در همین جا زیارت اربعین را می‌خوانید و بر می‌گردید یا بعد از زیارت حرم حضرت عباس (ع) راهی زیارت سیدالشهدا (ع) می‌شوید و خود را مقید به حضور کوتاه در کربلا می‌کنید تا زوار بیش‌تری توفیق زیارت پیدا کنند. هنگام وداع هم خیر دنیا و  آخرت را برای همه مسلمانان از خدای متعال می‌خواهید و با ره‌توشه‌ای معنوی راهی دیارتان می‌شوید تا رزق حسینی‌تان را با دیگران شریک کنید.


نمای از مسجد سهله

و به خود می‌آیید این ساعات همه چیز بر مدار عشق حسین می‌چرخد، هر زائری از هر گوشه جهان که قلبش برای  حسین (ع) می‌تپد عضوی از کشور حسین (ع) است و چه زود باشد حسین(ع) شناخته‌شده‌ترین فرد عالم باشد و در آن هنگام دنیا تمام زیبایی‌هایش را نمایان خواهد کرد. در این روزها هر زائر اربعین برای خودش قصه‌ای دارد، می‌خواهد از اندونزی، بنگلادش، پاکستان، هند، افغانستان، لبنان، بحرین، قطر، کویت،‌ آمریکا باشد یا از ایران و حتی خود عراق، مهم این است آخر این قصه‌ها به حسین (ع) ختم می‌شود و اینک روایت برخی قصه‌های کوتاه مسیر عشق:

اینجا هم پای روحانیون در میان است

ـــ‌گرمای هوا در بعدازظهر هنوز کم نشده و سایه هم کمیاب است تا اینکه به منطقه مرزی خسروی می‌رسید، در این میان خادمان اربعینی پایانه مرزی از روش‌های مختلفی برای خنک کردن هوا بهره می‌برند،‌ «حمیدرضا چهری» روحانی اعزامی از قم، همراه با دو نفر دیگر در حال پاشیدن آب و گلاب به سوی زوار هستند، کمی آن‌ طرف‌تر هم «عباس نادری» در حال دادن شربتی خنک به زوار اربعین است. قصه اینجا قصه دلدادگی است که خادمان  اربعینی در این ۱۰ روز آن را به من و شما نشان می‌دهند.


«حمیدرضا چهری» با گلاب به استقبال زوار می‌رود

لقبی که شما را متحیر می‌کند

ــــ وقتی از گیت عراق رد می‌شوید، تازه یک نفس راحت می‌کشید و یک سجده شکر می‌کنید که چیزی به کربلای حسین نمانده است. در حال مرتب کردن وسایلتان هستید و به اطراف می‌نگرید تا مکان استقرار ماشین‌ها را پیدا کنید، ناگهان صدای لهجه عراقی از بلندگو را می‌شنوید که اینگونه شما را خطاب می‌دهد: «زائران حسین (ع) خوش آمدید»! همین جمله کافی است که شما را سر ذوق بیاورد و باز هم اشکی از چشمانتان سرازیر شود و با خود بگویید: من کجا و زائر حسین (ع) کجا!! اما باید گفت قصه اینجا قصه عزت و کرامتی است که حسین (ع) به زائرش می‌دهد و خدا آن را تضمین می‌کند.


می‌گفت زائر حسین (ع) خوش آمدی

واکنش راننده عراقی به نوحه نوستالوژی ایرانی‌ها 

ــــ راننده عراقی مسافرانش را از کاظمین سوار می‌‌کند، نامش «سیدعلی» است، ضبط ماشینش را روشن می‌کند، مسیری که بیش از ۲ ساعت طول می‌کشد و ضبط بی‌وقفه در حال پخش نوحه است، با لهجه عراقی ناگهان زمزمه می‌کند: «ای اهل حرم میر و عملدار نیامد ....»، آه از نهانش بلند می‌شود و اشک می‌ریزد، باز با همان لهجه عراقی می‌پرسد اسم این مداح را می‌شناسید و من خبرنگار یاد آن خبری می‌افتم که «صالح مؤمن»، مداح عراقی نماهنگی با عنوان «مواکب» در آستانه محرم منتشر کرد. این نماهنگ که در بصره ضبط شده است، در ابتدا گروهی از عزاداران ایرانی می‌خوانند و پس از آن هم گروهی از عراقی‌ها به مصیبت روز عاشورا و شهدای دشت کربلا می‌پردازند و قصه این نماهنگ در یک ماشین عراقی ادامه دارد، با زبان دست و پا شکسته به او می‌گوییم مداح این نوحه هم‌وطنت است و برای اینکه اصل نماهنگ را داشته باشد از طریق شبکه‌های اجتماعی برای او ارسال می‌کنیم.(اینجا)

طراحی جالب یک موکب چای عراقی

ــــ صرف چای عراقی در این گرمای هوا بدجور می‌چسبد تا جایی که همانند یک فنجان قهوه آدم را سرحال می‌آورد، در این میان برخی موکب‌ها از سر ذوق و برای احترام بیش‌تر به زائر حسین (ع) به گونه‌ای دیگر چای عراقی را تعارف می‌کنند، قصه این موکب قصه استکان نعلبکی تراز با قاشق‌های کوچک است تا خاطره‌‌اش برای همیشه در ذهن زائر بماند، خاطره‌ای که شاید به دعایی برای صاحب موکب منتهی شود.


بفرمایید چای عراقی با این طراحی

شهیدی که این روزها زائر حرم امام حسین (ع) است

ــ در قسمت ورودی بانوان حدود ۴۰ دقیقه طول می‌کشد تا بتوانید از میان نرده‌ها عبور کنید و از نزدیک مزار امام حسین (ع) را زیارت کنید و به زیر قبه برسید. در حال عرض ادب و سلام به ساحت امام حسین (ع) و شهدای کربلا هستید که دیدن چند عکس در دستان برخی بانوان توجه شما را به خود جلب می‌کند، در میان گریه، سعی می‌کنید نوشته‌های زیر عکس را بخوانید. انگار شهیدی به زیارت آمده است اما از نوع مجازی دنیایی (شهدا هر شب جمعه به محضر امام حسین (ع) در عالم باقی می‌رسند).

نامش «قربانعلی شرفخانلو» است و او در وصیت‌نامه‌اش خواسته است که عکسش را برای زیارت به حرم امام حسین (ع) ببرند: «چون بدون زیارت و با آرزوی زیارت کربلا از این دنیا می‌روم خواهش می‌کنم که ان‌شاءالله بعد از آزادی کربلا عکس مرا به عنوان زائر امام حسین ( ع)، بزرگ آموزگار شهادت به کربلا برده و در زیر پای امام ( ع) نصب نمایید و در زیرش جمله (با آرزوی زیارت تو شهید شدم یا حسین) را بنویسید». (اینجا) قصه اینجا،‌ قصه آرزوی یک شهید است.


آرزوی  شهید «قربانعلی شرفخانلو» که به واقعیت پیوست

عکس حاج قاسم پای ثابت در همه شهرهای مسیر بود 

ـــ مسیر رفت و برگشت ما از خسروی تا خسروی بود؛ یعنی جای جای شهرهایی که عبور کردیم به تعداد زیاد عکس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را می‌دیدیم، حتی در مرکز بغداد، شهرهای مذهبی هم جای خودش را داشت، قصه این عکس‌ها قصه مدیون بودن امنیت امروز ما است که در سایه رشادت‌های مدافعان حرم و سردار جبهه مقاومت رخ داده است.


عکس حاج قاسم را بارها و بارها در پیاده‌روی اربعین می‌بینید

معرفی الگوی زنان امروز به روایت دانشجویان الزهرا

ــ ۱۶۰ دانشجوی دختر دانشگاه الزهرا (س) با عنوان «ظهیرة‌الزینب» در این سفر معنوی به نیابت از شهیده بنت‌الهدی صدر، شهیده صدیقه رودباری، مرحوم طوبی کرمانی؛ دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، بانو مجتهده امین، مرحوم مریم کاظم‌زاده؛ همسر شهید اصغر وصالی، مروه شربینی، شهیده محبوبه دانش قدم برداشتند. قصه این گروه، قصه رساندن یاری‌ رساندن حضرت زینب (س) بعد از ۱۴۰۰ سال با تکیه بر حقیقت‌های زنانه و الگوهای زنانه امروز است.


حضور دانشجویان دختر در پیاده‌روی اربعین

حضور متفاوت حسین فهمیده‌های امروزی!

ـــ  حضور بیش از ۲۷ میلیون زائر در کربلای معلی در شهری کوچک موجب شده که خادمان بیشماری برای خدمت‌رسانی به زوار حضور داشته باشند،‌ آن هم به صورت افتخاری، گروهی از این خادمان به نظافت شهر کربلا مشغول هستند، اما آنچه در این میان جلب توجه می‌کند، حضور خادمان کم سن و سال در لباس رفتگری است، لباسی که اندازه تنشان نیست، البته دیدن این منظره‌ها ما را یاد شهید حسین فهمیده‌ها می‌اندازد که حتی پوتین‌ اندازه‌اش در جبهه نبود، اما دل و جرأتشان اندازه یک آدم ۳۰ ساله بود. قصه اینجا قصه جهاد برای حسین (ع) به سبک و سیاق نوجوانان ایرانی است.


جهاد سن و سال نمی‌شناسد

علمداری برای حضرت زینب (س) با چادر خاکی!

ــ حضور بانوان در مسیر مشایه نجف تا کربلا همانند سال‌های گذشته پرشور است، بانوانی که با حجاب زینب‌گونه در این مسیر عشق قدم می‌زنند و با وجود گرمی هوا، حاضر نیستند چادرشان را کنار بگذارند و با مانتو یا عبا به راه خودشان ادامه دهند، چون معتقدند پیرو زینب (س)، پیرو حجاب زینب (س) است. اصلاً‌ این پیاده‌روی اربعین یک لبیک و بیعت مجدد با چادر حضرت فاطمه زهرا (س) است. این بانوان هنگام دیدن چادر خاکی‌شان ذکر «یا زهرا» می‌گویند، وقتی پاهایشان زخمی می‌شود، ذکر «یا رقیه» بر زبانش جاری می‌سازد و علمداری‌شان هم با حجاب زینبی‌ تکمیل می‌شود. قصه اینجا این است که حضرت زینب (س) در ایران بسیار علمدار دارد.


و نام «حسین» جاودانه است

هر چند به تعداد این ۲۷ میلیون زائر قصه برای مسیر کشور حسین (ع) وجود دارد، اما برخی قصه‌ها را باید از نزدیک دید. سلام ما به خون‌های پاک ریخته شده، سلام ما بر برادران عراقی‌مان که با سخاوت و از سر کرامت و عزت پذیرای ما هستند، سلام ما بر بزرگ‌ترین پیاده‌روی جهان که نماد اتحاد میان دو ملت ایران و عراق است و سلام ما بر خون خدا که هر چه داریم از اوست و چه زیباست پایان این مسیر نیز بر مدار حسین (ع) می‌چرخد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول