اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  سفر

اینجا «گنجنامه»، از آبشاری خوش برو رو تا کتیبه‌هایی رمزآلود

پاییز، فصل خانه نشینی نیست و اتفاقا با تمام جذابیتش در انتظارتان است تا شال و کلاه کنید و دست در دست خانواده، راهی مقصدی شوید که نگین کوه‌های الوند نام دارد. گنجی بی‌نظیر با طبیعتی زیبا و یادگارهایی از دوران باستان که قطعا نامی جز «گنجنامه» برازنده‌اش نخواهدبود.

اینجا «گنجنامه»، از آبشاری خوش برو رو تا کتیبه‌هایی رمزآلود

گروه زندگی- نفیسه خانلری- ماه‌های اول پاییز درست مثل فروردین و اردیبهشت ماه است، دوست داشتنی و مطبوع. نه خبری از هرم گرما هست و نه سرمای استخوان سوزی که آدم را خانه‌نشین کند. گشت و گذار هم که نگو و نپرس؛ آن هم دست در دست خانواده و سفری هرچند کوتاه اما خاطره‌انگیز به شهری کهن و دهکده‌ای به جای مانده از دل تاریخ. مسلم است وقتی پای مهد تمدن و نخستین پایتخت ایران درمیان باشد و حرف از دهکده‌ای در دل کوه‌های الوند، مقاومت سخت می‌شود، هرچند که مدرسه‌ها باز و زمان محدود باشد و مجبور باشید به سفری کوتاه اما جذاب رضایت دهید. 


چند قدم خانوادگی تا آبشار و کتیبه هایی باستانی

سفر خانوادگی به منطقه‌ای باستانی 
آرامگاه بوعلی سینا، باباطاهر، غار علیصدر، شیرسنگی و شهر باستانی هگمتانه را که در لیست همدان گردی خود بگنجانید، باز هم یک جایی می‌ماند بس زیبا و دلنشین که «نگین کوه‌های الوند» عنوان برازنده‌ای است برایش و حسابی به قد و قامتش می‌آید. هم نشانی حیرت‌انگیز از طبیعت بی‌نظیر الوند در خود دارد و هم اسنادی محکم از ایران باستان و اسراری که به لطف کتیبه‌های تاریخی‌اش آشکار شد. بله گنجنامه را می‌گوییم که از زمان‌های دور به تصور اینکه کتیبه هایش، اسراری از گنج‌های ایران در خود نهفته دارند، به این نام خوانده می‌شد اما بعدها معلوم شد خبری از رمز و راز گنج نیست که داستانش در ادامه برایتان خواهیم گفت. 

خلاصه اینکه منطقه گنجنامه به سبب زیبایی‌هایش یک تنه کلی حرف برای گفتن دارد و قابلیت عرض اندام؛ تازه خیلی هم از تهران دور نیست. همین که ماشین را استارت بزنید و از بزرگراه تهران- ساوه راهی شوید، نهایتا ۳.۴ساعته مسافت ۳۲۰ کیلومتری اتوبانی سرراست و بی‌دردسر را طی کرده و راحت‌تر از آنچه فکرش را بکنید به مقصد می‌رسید؛ یعنی خیلی کمتر از زمانی که آخرهفته‌های پرترافیک برای رفتن به شمال صرف می‌کنید و فقط خستگی اش به تنتان می‌ماند؛ پس یکی از همین هفته‌های پاییزی می‌تواند فرصت طلایی شما برای سفر به همدان و گذران اوقاتی خوش در گنجنامه باشد. فراموش نکنید که پاییز به معنای خانه نشینی نیست! 


باغ موزه دفاع مقدس واقع در ابتدای جاده عباس آباد که نباید از دستش داد

آغازی پربرکت با ادای احترام به شهدای دفاع مقدس
وارد همدان که می‌شوید، باید راهتان را پیش بگیرید تا غربی‌ترین نقطه همدان و منطقه‌ای به نام عباس آباد. جایی مثل دربند و درکه خودمان که به منطقه گردشگری خوش آب و هوا شهرت دارد و خود همدانی‌ها هم هیچ وقت از آن سیر نمی‌شوند. میدان قائم را که دیدید، یعنی درست آمده‌اید و اگر چند کیلومتری در دل جاده‌ای باصفا با کلی درختان خوش قد و قامت پیش بروید، می‌رسید به مقصدی که برایش شال و کلاه کرده اید.

البته پیشنهاد ما این است که بعد از میدان قائم و قبل از آنکه داخل جاده گنجنامه بیفتید، بازدید از باغ موزه دفاع مقدس که یکی از بزرگترین و شگفت انگیزترین باغ موزه‌های دفاع مقدس است را از دست ندهید. تلفیقی از هنر، تاریخ، جنگ و زیبایی‌های بصری و سمعی که هرساله میزبان بازدیدکنندگان زیادی است و به تنهایی مقصد گردشگری جذاب و پرطرفداری به شمار می‌رود. 
هروقت تمام دیدنی‌های این باغ موزه استثنایی به جانتان نشست و کنجکاوی بچه‌ها به پایان رسید، دست خانواده  را بگیرید و مستقیم بروید سمت گنجنامه که آبشاری محبوب، کتیبه‌هایی پرماجرا و طبیعتی زیبا با کلی مکان تفریحی و دیدنی درانتظارتان است. 
چشم در چشم پدر کوهنوردی ایران 
در جاده باصفای عباس آباد، سر حوصله رانندگی کنید تا مناظر زیبای دور و برتان را از دست ندهید. در کمتر از ۱۰ دقیقه به نقطه‌ای می‌رسید که به شوق دیدنش چند صد کیلومتر را پیموده اید. در همان بدو ورود، «محمود اجل» پدر کوهنوردی ایران با قامتی تنومند و در قالب تندیسی ۴ متری به شما خوشامد خواهد گفت. مردی که به گفته زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی، محمود اجل به عنوان بنیانگذار کوهنوردی حرفه‌ای و علمی کشور، حدود ۴۰۰ قله کشور را فتح و نخستین کتاب «راهنمای صعود به قلل ایران» را نگارش و مصور کرده است. او همچنین مجموعه سروده‌هایی در مورد طبیعت و کوهستان دارد. 


این آبشار در فصول مختلف سال مناظر زیبایی خلق می کند، از جمله زمستان با قندیل های یخی

آبشاری ۱۲ متری از دل کوه‌های الوند
از اینجا به بعد می‌توانید ماشین‌تان را پارک کرده و دست بچه‌ها را بگیرید و به استقبال گشت وگذاری چندساعته بروید. البته در هرکجای پیاده راه که بیشتر به دلتان نشست، اقامتگاه موقت خود را علم کنید و بعد از آنکه با خوراکی جذاب مامان پز، انرژی دوباره گرفتید، رد جوی آب را بگیرید تا به آبشار پرآوازه گنجنامه برسید. نگرانی به دلتان راه ندهید، ردی که می‌گوییم چند ده متری بیشتر نیست و خیلی زود چشمتان به جمال آبشار ۱۲ متری الوند روشن می‌شود. آبشار بی‌نظیری که تا چندماه دیگر، بی‌شباهت به سرزمین یخی نیست و با قندیل‌های رویاییش، مناظر شگفت‌انگیزی را خلق می‌کند. ضمن مراقبت از بچه‌ها و پیشگیری از یک آب بازی غیرمترقبه، خودتان را به نزدیک آبشار رسانده و دستی بر آب ببرید تا خنکای چشمه‌های الوند، به عمق جانتان نفوذ کند. 


کتیبه هایی با قدمت ۲۵۰۰ ساله که پرده از رازهای بسیاری برداشت

 این کتیبه‌ها کلید گنج‌های نهان شدند
عکس‌های یادگاری را که ثبت کردید، از همان مسیر برگردید و اینبار به سراغ کتیبه‌های اسرارآمیزی بروید که پرده از گنج‌های بزرگی برداشته است. سن و سال این کتیبه‌ها که یکی به دستور داریوش اول و دیگری به دستور خشایارشاه حکاکی شده، به بیش از ۲۵۰۰ سال می‌رسد، یعنی به دورانی که هگمتانه پایتخت تابستانی پادشاهان هخامنشی بود. همانطور که در ابتدا برایتان گفتیم، این کتیبه ها، خودشان نامه‌ای از گنج‌های پنهان نیستند اما جالب است بدانید که خطوط این کتیبه‌ها در سال ۱۸۴۰ میلادی توسط دو باستان‌شناس و کاشف فرانسوی و بریتانیایی رمزگشایی شدند و کلیدهایی را برای خواندن بیستون در اختیار کاشفان قرار دادند تا بتوانند گنج‌های نهفته بسیاری را از گذشته آشکار کنند که به همین سبب نیز، این کتیبه‌ها و خطوط آن، از اهمیت تاریخی بسیاری برخوردارند. 

جاذبه‌های تفریحی گنجنامه، برگ برنده‌ای دیگر 
بعد از بازدید از آبشار و کتیبه‌های باستانی، برای مابقی زمانتان، گزینه‌های مختلفی دارید. تله کابینی منحصر به فرد، سورتمه ریلی، شهربازی، غارآکواریوم، بازدید از بازارچه و حتی پیاده روی در اطراف گنجنامه. فقط حواستان به زمان و برنامه ریزی برای بازگشت هم باشد. البته در خود دهکده گنجنامه، امکان اقامت هم وجود دارد که بسته به برنامه شما می‌تواند مکان خوبی برای گذران یک شب خاص کوهستانی باشد.


نمایی از جاده گنجنامه به تویسرکان و ورودی پیست اسکی و کوهنوردی در ارتفاعات الوند با چشمه هایی بی نظیر

و پایانی گوارا با چشمه‌های بی‌نظیر الوند
اما آخرین پیشنهاد ما قبل از پایان این گشت و گذار باستانی، کمی رانندگی تا ورودی پیست اسکی (پیست تاریک دره) است. از همانجایی که ماشینتان را پارک کردید، باید به سمت دره میشان برانید. جاده‌ای کوهستانی که انتهایش به تویسرکان می‌رسد، اما برای شما همین که چنددقیقه پیش بروید و در دل رشته کوه‌های الوند، پاییز را استشمام کنید، کافی است. پیشنهاد این چند دقیقه را به شما می‌دهیم تا بتوانید از چند چشمه کوهستانی پرآب و پرطرفدار دیدن کنید که سرشار از حس زندگی اند. کمی از این چشمه‌های کمیاب بنوشید و طعم مطبوع آب الوند را به خاطر بسپارید. البته اگر کسی اهل کوهپیمایی باشد، این جاده از مسیر پیست اسکی، بهترین مکان برای کوهنوردی است که خب، هم لباس و کفش مناسب می‌خواهد و هم انتخاب زمان و یک تیم راه آشنا برای صعود. 
وقتی بازدید و هواخوری در گنجنامه تمام شود، احتمالا شب هم فرارسیده، پس اگر قصد اقامت شبانه ندارید، گنجنامه و جذابیت‌هایش را به خاطر بسپارید و شب را در شهری سپری کنید که اولین پایتخت ایارن در دوران باستان بوده و قدمتی به اندازه تاریخ کهن دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول