اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  خانواده

چگونه زندگی را بر مدار فاطمه (س) قرار دهیم؟

زندگی این روزها اینقدر استرس و اضطراب دارد که انگار خیال تمامی ندارد، حال اگر انسان اعتقادی نداشته باشد کم هم می‌آورد، اما مادر سادات مگر می‌گذارد محبش در زندگی زناشویی‌اش کم بیاورد، کافی است محبش زندگی‌اش را بر مدار او قرار دهد.

چگونه زندگی را بر مدار فاطمه (س) قرار دهیم؟

گروه زندگی ـ آزاده لرستانی: زندگی زناشویی بالا و پایین زیاد دارد، گاهی زندگی بر وفق مراد است و گاهی هم انگار زندگی سر جنگ دارد، برخی کم می‌آورند و به تق و توقی می‌خورد اسم کلمه‌ای را می‌آورند که نباید بیاورند، خب! از قدیم گفته‌اند یکم دعوای زن و شوهری نمک زندگی است، اما اگر این دعوا به شوری زیاد بزند، آن وقت باید چه کار کرد؟ آن هم در زندگی زوجی که معتقد به اهل بیت (ع) است و یک پایشان در جلسات روضه و هیأت است، حتی برخی زوجین در ایام محرم و صفر خودشان را مقید می‌کنند به خادمی این تبار محترم.

البته چند روزی است که در گوشه و کنار شهر و روستا می‌بینیم خانواده‌ها خودشان برای اقامه عزای مادر سادات حضرت فاطمه زهرا (س) آماده کرده‌اند و نشسته‌اند پای روضه عشق و عاشقی زهرا (س) و علی (ع)، اما به راستی چگونه زن و شوهرها می‌توانند زندگی‌شان را بر مدار زندگی علی ـ فاطمه قرار دهند تا طعم خوشبختی و آرامش را بهتر و بیش‌تر احساس کنند؟ برای همین پای سخن پژوهشگر خانواده فرشته روح‌افزا نشسته‌ایم تا برایمان از راهکارهای کسب مهارت زندگی فاطمی ـ علوی بگوید، راهکارهایی که چند قطره اشک را مهمان چشمانتان می‌کند، با ما همراه باشید:


فرشته روح‌افزا معتقد است اگر بانوان ذره‌ای از شیوه همسرداری حضرت زهرا (س) را به کار ببرند، بسیاری از تنش‌های زناشویی کاهش پیدا می‌کند

الگوگیری از سلبریتی آری از بانوی دو عالم نه!

گاهی در زندگی اطرافمان می‌بینیم برخی خانواده‌ها فلان بازیگر، خواننده، فوتبالیست به عبارتی دیگر برخی سلبریتی‌ها را برای خودشان الگو می‌گیرند، کسی که سه تا چهار بار طلاق گرفته، خودش مشکل خانوادگی، افسردگی روحی و غیره دارد، یکی سابقه خودکشی دارد، اما مهم این است که «زوجین از کسانی الگو بگیرند که به منبع اصلی وصل باشند»، این‌ها را روح‌افزا می‌گوید و ادامه می‌دهد که خداوند با حضور وجود نورانی اهل بیت (ع) در این دنیا ثابت کرده که انسان الهی قابل دست یافتن است،‌ اهل بیت به این دنیا نیامده بودند که خودشان را بهره‌‌مندکنند، کاخی بسازند و یا مالی را جمع کنند، بلکه آمدند که الگویی برای ما باشند، وقتی سخن از الگوگیری از حضرت زهرا (س) است، همین خانم نان شبش را طبق آیه قرآن در سه روز به دیگران می‌دهد و همراه با خانواده با آب افطار می‌کند.  همان بانویی که عواید حاصل از فدک را برای دیگران هزینه می‌کرد و هیچ استفاده شخصی نداشتند.

چرا خانم خانه از حضرت زهرا (س) باید الگو بگیرد؟

شاید هم شما در میان جر و بحث‌های زن‌وشوهری این جمله را شنیده باشید که مرد به همسرش می‌گوید: از حضرت فاطمه (س) یاد بگیر و زن هم با بغضی فرو برده می‌گوید: مگر تو امام علی (ع) هستی که از من فاطمه را توقع داری!(منظورش الگوی رفتاری است). چرا در وسط دعوا طرفین یاد این می‌افتند که از چنین الگوهایی نام ببرند.

روح‌افزا در جواب این چالش می‌گوید «وقتی به زوجین گفته می‌شود از حضرت زهرا (س) یاد بگیر، برای این است که مشکلات زندگی فعلیشان کم شود، در زندگی مزه عشق‌ورزی را بچشند و بفهمند، یعنی اینکه بلد باشند چطور فرزند تربیت کنند. روی تکنیک‌های تربیتی حضرت زهرا (س) مطالعه داشته باشند. درباره بعد شخصیتی و هویتی حضرت (س) بیش‌تر تعمق کنند.


زندگی‌ بر مدار حضرت زهرا (س) زندگی را با دوام می‌کند

اما چرا حضرت زهرا (س) خوب الگویی است، بهتر است این عبارت زیارت‌نامه ایشان را بخوانیم «یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَک»، حضرت زهرا (س)، آن وجود مقدسی است که خدای متعال قبل از خلقت ایشان را مورد امتحان قرار داده است. ایشان همان کسی است که از قبل می‌دانست در این دنیا به چه مواردی مبتلا می‌شود، عمرش کوتاه است،‌ سرنوشت بچه‌هایش این گونه می‌شود، زجر، سختگی و گرسنگی، اما در برابر این‌ها می‌گوید «من بسیار مشتاقم برای دیدن روی پیامبر (ص) و حضرت علی (ع)» و راضی است به رضای خدایش!

چند سکانس ماندگار از عشق فاطمه و علی

همه این‌ها به کنار در ماجرای عشق و عاشقی به زندگی حضرت هم نگاه بیندازید درس‌هایی می‌گیرید که هزار تا نسخه روانشناسی غربی هم به گرد آن نمی‌رسد! ماجرا چی است؟ بگذارید این طور برایتان بگوییم این روزها که بسیاری از جوان‌ها و زوج‌ها ادعا دارند که عاشق هستند و به عشقشان احترام می‌گذارند، اما در بزنگاه‌ها حسابی جا خالی می‌کنند.

در ادامه برایتان چند سکانس واقعی از عشق فاطمه ـ علی را برایتان می‌آوریم:

سکانس اول؛ با اینکه شش روز از رحلت پیامبر گذشته است،‌ فاطمه (س) داغدار پدرش پشت در خانه می‌رود، شش ماه هم باردار است، دراثر فشار و بیرحمی مهاجمان میخ بزرگ در، درون سینه‌اش فرو می‌رود، فرزندش سقط می‌شود، دیگر توانی برایش نمی‌ماند،‌ با آن وضع با دستانش سعی می‌کند مانع از بردن علی (ع) شود و مهاجم با دسته شمشیر بازویش را می‌شکند، از هوش می‌رود، با آن وضع و ناتوانی جسمی به سوی مسجد می‌رود، چادرش به زمین کشیده می‌شود، باز هم آرام و قرار ندارد و می‌گوید: به فدای تو علی!

سکانس دوم؛ هنگامی که امام علی بر بالین حضرت زهرا (س) حاضر می‌شود، هر چه حضرت را صدا می‌زند، جوابی نمی‌شنود، وقتی قطرات اشک حضرت علی بر صورت فاطمه می‌چکد، حضرت چشمانش را باز می‌کند و با همان دست ناتوانش اشک علی (ع) را پاک می‌کند.

سکانس سوم؛ وقتی علی همان کسی که شجاعتش در خیبر زبانزد خاص و عام شد، خبر شهادت حضرت زهرا (س) را از زبان فرزندانش می‌شنود، بر زمین می‌خورد.


اقامه عزای فاطمه همراه با معرفت، زندگی را شیرین‌تر می‌کند

راهکاری به نام «راستگویی» برای دوام زندگی

اما یک نکته مهارتی سبک زندگی فاطمی ـ علوی اینکه در روزهای پایانی حضرت زهرا (س) خطاب به همسرش می‌گوید که یا علی! من هرگز به تو دروغ نگفتم. همان فاطمه‌ای که صدیقه است، این جمله را می‌گوید، جمله‌ای که معنایش در زندگی امروزی این است که من در همه زندگی‌ام، با همه وجودم، با همه قلبم با تو صادق بودم. این صداقت با همسر در حد توان را از حضرت زهرا (س) الگو بگیریم.

روح‌افزا با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات زوجین از عدم صداقت است، ابراز می‌دارد «وقتی بیشتر زندگی‌ها را در دادگاه‌ها بررسی می‌‌کنیم، می‌گویند بعد فهمیدم که این اینجوری است یا اینجوری به من کلک زده! برویم پرونده‌های دادگاه‌ها و ریشه اختلافات را بخوانیم. بیشتر مشکلات خانواده‌ها به این عدم صداقت میان زن و شوهر بر می‌گردد».

علی (ع) شرمنده صبوری فاطمه (س) شد

او ادامه می‌دهد «این درک همسر و یکرنگی با همسر از سوی حضرت زهرا (س) یک درس برای کل عالم است، حتی موقعی هم حضرت زهرا (س) از دنیا رفته، نمی‌خواهد همسرش از رنج و بلایی که بر او رفته، آگاه شود تا علی‌اش را برنجاند، برای همین می‌گوید از روی لباس او را غسل دهد، اما وقتی حضرت علی (ع) دست کبود همسرش را می‌بیند، با اینکه به دیگران سفارش کرده آرام گریه کنند، با دیدن این صحنه اشک امانش را نمی‌دهد و با صدای بلند گریه می‌کند و از این همه صبوری فاطمه شرمنده می‌شود. حال در زندگی امروزی تا همسری مریض می‌شود یا مشکلی برایش پیش می‌آید، همه را متوجه می‌کند! حالا نمی‌گویم انسان به همسرش دردش را نگوید، بلکه سر هر موضوعی، آن موضوع را شلوغ و بزرگ‌نمایی نکند و همان حقیقت را بگوید».


در عزای شهادت بانویی هستیم که برای ولایت از تمام وجودش گذشت

خانم خانه مایه آرامش همسرت باش تا ....

چه خوب است که زن مایه آرامش همسرش باشد،‌ آن هم به تأسی از حضرت فاطمه (س) که امام علی (ع) درباره‌اش می‌فرماید «فاطمه (س) مرا به خشم نیاورد و مخالفتی با امر من نکرد و هر وقت نگاهش می‌کردم، تمام غم‌هایم زایل می‌شد».

همچنین در این شرایطی که معیشت خانواده‌ها مقداری سخت شده خانم‌ها با تأسی از بانوی مهربانی می‌توانند با «قناعت در زندگی» روح رضایت‌مندی را در زندگیشان تقویت کنند تا نوع مواجهه با مشکلات اقتصادی را قابل تحمل کند.

اگر شما هم از زندگی حضرت زهرا (س) درسی گرفته‌اید که زندگی زناشویی‌تان را تغییر داده است،‌ در زیر این گزارش آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول