اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  سلامت و تغذیه

روز زن، این گل پر خاصیت را هدیه بخرید!

آقایان محترم خوش سلیقگی کنند و حالا که در فصل گل نرگس هستیم، بسته به توان جیب مبارک، از یک شاخه تا یک دسته گل نرگس را هم همراه هدیه لازم و اجتناب ناپذیر روز زن، تقدیم همسرشان کنند تا اهل و عیالشان را هم از خواص بی‌نظیر گل نرگس بهره‌مند کنند.

روز زن، این گل پر خاصیت را هدیه بخرید!

گروه زندگی-راضیه ابراهیمی: «همین؟! فقط همین؟!» این جمله‌ایست که احتمال قوی بعداز دیدن تیتر این گزارش، ناخودآگاه در ذهن مبارک بسیاری از خانم‌های محترم شکل می‌گیرد. اما تا دست به کار خواندن گزارش نشده‌اید بگوییم که منظور ما چنین چیزی نبوده، نیست و نخواهد بود. منظورمان این است که آقایان محترم خوش سلیقگی کنند و با توجه به اینکه در فصل گل نرگس هستیم، علاوه بر خرید هدیه‌ روز زن، بسته به توان جیب مبارک، از یک شاخه تا یک دسته گل نرگس را هم همراه هدیه تقدیم همسرشان کنند تا در این روز بزرگ و پر برکت، علاوه بر انرژی بخشی و محبّت‌پراکنی لازم و اجتناب ناپذیر حاصل از دادن هدیه روز زن، اهل و عیالشان را هم از خواص بی‌نظیر این گل بهره‌مند کنند. حالا اطلاعاتی کاربردی و مفید در مورد گل نرگس تقدیمتان! 


ابراهیم ابن علیان- پژو هشگر عرصه طب اسلامی و دبیر اندیشکده تمدنی حیات طیبه

* عطر درمانی

ابراهیم ابن علیان، محقق و پژوهشگر عرصه طب اسلامی قبل از صحبت در مورد گل نرگس، از نگاه ویژه‌ای که مکتب وحی به رایحه درمانی یا به اصطلاح آروماتراپی داشته است می‌گوید: «یکی از روش‌های درمانی رایج در دنیا رایحه درمانی یا آروماتراپی است، اما خیلی پیش از این‌ها مکتب وحی نگاه ویژه‌ای به رایحه درمانی داشته است. همه شنیده‌ایم که پیامبر گرامی اسلام یک سوم درآمد خود را برای خرید عطر هزینه می‌کردند، اما اطلاعات بیشتری نداریم؟ 
چه عطری؟ چه جایی؟ برای چه موضوعی؟ 
بوییدن یک راه ورود دارو به بدن است. رایحه‌های مختلف هم در پیشگیری و هم درمان بیماری‌ها نقش دارند. و البته همچنان که فست فود و غذای ناسالم داریم رایحه ناسالم داریم که می‌توانند تولید بیماری کنند. 

در زمینه تولید بیماری، شاید با افرادی که شکایت می‌کنند از اینکه ریه آن‌ها مثل افراد شیمیایی شده است یا آلرژی شدید دارند یا سرفه‌های شدید، یا سرماخوردگی‌های بسیار بد و یا ضعف حافظه دارند مواجه شده‌اید. خیلی از این افراد می‌گویند مشکلات آن‌ها از یک استشمام شروع شده است. مثلا استشمام بوی جوهرنمک و وایتکس! برخی بوهای مضر عبارتند از: رنگ موهای شیمیایی رایج، استشمام مدام بوی سرخ کردنی با روغن‌های حاوی مواد صنعتی مثل پارافین که متاسفانه در روغن‌ها رایج است. عطر، ادکلن و خوشبو کننده شیمیایی حاوی الکل و مواد شیمیایی که موجب سردی قلب و ریه می‌شود و این اعضا در معرض ضعف و بیماری قرار میگیرند. قضیه به همین جا ختم نمی‌شود! قدرت مواد استشمامی و رایحه‌ها را از مواد بیهوشی بوییدنی دریابید که در عرض چند ثانیه شخص را بیهوش می‌کند! 

پیشنهاد می‌شود در مرحله اول به صورت جدی از این بوهای مضر دوری کنید، اما اگر مجبور به مواجهه شدید از ماسک معطر استفاده کنید. یعنی یک عطر طبیعی که به آن حساسیت ندارید داخل ماسک بزنید و ماسک را استفاده کنید مثل نعنا، محمدی، نرگس و…البته نه برای زمان طولانی. 
یا اگر شغل کسی به گونه‌ای است که با مواد شیمیایی سر و کار دارد مثل خانم‌های آرایشگر، در محل کار از ماسک حاوی رایحه طبیعی مثل نرگس و گلاب استفاده کنند.»

*رایحه ابراهیمی رایحه‌ای مورد سفارش و تاکید در طب اسلامی  

سرد و سلامت شدن آتش بر حضرت ابراهیم علیه السلام را بارها شنیده‌ایم، اما جالب است بدانید جایگاه گل نرگس در این ماجرا کجاست. ابن علیان می‌گوید: «برویم سراغ یکی از رایحه‌های مورد سفارش و تاکید در طب اسلامی. یعنی رایحه ابراهیمی!  در روایات داریم که در بوییدن گل نرگس و استعمال روغن آن خواص زیادی هست و هنگامی که برای حضرت ابراهیم علیه السّلام آتش برافروخته شد و خداوند آتش را بر او سرد و سلامت گرداند، خداوند متعال در آن آتش، گل نرگس رویانید و اصل گل نرگس همان است که خداوند در آن زمان رویاند. (بحار الأنوار ج ۷۳، ص ۱۴۷). قل یا نار کونی بردا و سلاما علی ابراهیم! گویی سلام (سلامتی) با گل نرگس و رایحه درمانی رابطه نزدیکی دارد! »


عطر گل نرگس داروی تقویت سیستم ایمنی بدن است.

*خواص اصلی عطر نرگس 

با برخی خواص گل نرگس که آشنا شوید بهتر یادتان می‌ماند که تا پایان فصلش هر روز گل نرگس ببویید و از بوییدن گل نرگس غفلت نکنید. ابن علیان در ادامه می‌گوید: «عطر نرگس داروی تقویت سیستم ایمنی‌ است. در واقع خاصیت ویژه زمستانی رایحه گل نرگس تقویت ایمنی و پیشگیری از انواع سرماخوردگی و آنفولانزا است.  امام رضا علیه السلام می‌فرمایند:  استشمام گل نرگس را به تاخیر نیندازید؛ همانا بوییدن گل نرگس، پیشگیری از ابتلا به زکام و سرما خوردگی در زمستان است.  (وَ لاَ تُؤَخِّرْ شَمَّ اَلنَّرْجِسِ فَإِنَّهُ یَمْنَعُ اَلزُّکَامَ فِی مُدَّةِ أَیَّامِ اَلشِّتَاءِ. بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۹۹)  پس تا پایان فصلش هر روز نرگس ببویید و از بوییدن گل نرگس غفلت نکنید. 

خوب است بدانید به طور کلی استعمال بوی خوش در طب اسلامی موجب نشاط بخشیست و باعث تقویت قلب، مغز، حافظه و عقل است. امروزه بیماری‌های قلبی، ضعف حافظه و مغز به بیماری‌های همه گیر غیر مسری تبدیل شده اند،  چراکه عطر و ادکلن صنعتی و شیمیایی که استفاده می‌شود حاوی الکل و… است و دقیقا به تضعیف اعضای رییسه منجر می‌شود. امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند: سزاوار نیست، مردان، هر روز بوی خوش را ترک کنند. اگر قادر نباشند، یک روز در میان عطر بزنند. اگر این هم ممکن نباشد، هر جمعه این کار را انجام داده و آن را ترک نکنند. 

این گونه روایات را زیاد شنیده‌ایم اما نکته مهم اینجاست که عطر مناسب و سالم استفاده کنیم وعطر مورد استفاده خودش آسیب زننده و حاوی الکل نباشد. 
رایجه درمانی هزاران‌ساله طب اسلامی، امروزه تحت عنوان آروماتراپی در دنیا مطرح شده است. پژوهشگران این عرصه معتقدند رایجه نرگس انرژی بخش و نشاط بخش است و برای درمان افسردگی اثر دارد. جالب است در طب اسلامی به طور کلی بوی خوش برای نشاط بخشی و رفع هم و غم توصیه شده و در واقع حرف جدیدی مطرح نشده است. درمان سردرد‌های سرد، رفع سردی مغز وعوارض آن مانند تشنج از دیگر خاصیت‌های اصلی رایحه نرگس است.»


با این غذای بوییدنی، می توان آلودگی هوا را راحت تر پشت سر گذاشت.

*رایحه‌ای مناسب برای روزهای پر دود و دَم 

با استعمال رایحه نرگس حتی این روزهای پر دود و دَم را هم راحت‌تر پشت سر می‌گذارید. در این باره ابن علیان می‌گوید: «بوییدن گل نرگس می‌تواند برای بهبود برخی سردردها، ترشحات پشت حلق، آبریزش بینی، اختلالات بویایی کرونایی و تقویت اعصاب و ایمنی بدن به ما کمک کند و برای این روزهای پر دود و آلوده هم پیشنهاد خوبی است. توجه داشته باشید که گاهی ممکن است برخی افراد سردردشان با بوییدن نرگس بدتر شود که نیاز به بررسی و سایر تجویزات دارد. البته برخی موارد به دلیل وجود برخی گرفتگی‌ها است که با تکرار استشمام نرگس رفع می‌شود.»

*یک غذای بوییدنی زمستانی

خلاصه طبق صحبت‌های برگرفته از روایات، این غذای بوییدنی زمستانی را دریابید. ابن علیان این گونه توضیح می‌دهد:« اهمیت و جامعیت نرگس به عنوان یک غذای بوییدنی زمستانی و واکسن بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج را در روایتی از پیامبر خدا صل الله علیه و آله و سلّم میبینیم. ایشان فرموده اند: 
گُل نرگس را ببویید، هر چند در روز یک بار،  هر چند در هفته یک بار، هر چند در ماه یک بار، هر چند در سال یک بار، و هر چند در همه عمر، یک بار؛ چرا که در قلب، هسته‌ای از دیوانگی، جذام و پیسی (سه بیماری به عنوان نماد بیماری‌های سخت) وجود دارد و بوییدن نرگس، آن را دور می‌کند. (بحارالانوار، ج ۵۹، ص ۲۹۹) رفع لاغری مفرط هم به خواص رایحه‌های سالمی مثل نرگس اضافه کنید. 

در روایت داریم سه چیز خورده نمی‌شوند ولی چاق می‌کنند یکی نوره و دیگری بوی خوش و لباس کتان و نرم.  افرادی که لاغری بیش از اندازه عصبی دارند بوی خوش به درمان آن‌ها؛ افزایش جذب و وزن گیری بدن کمک میکند. به ویژه رایحه نرگس.»


اگر در آبیاری گل نرگس افراط شود، برگ هایش بیش از اندازه بزرگ می شود و گل نمی دهد.

*کاشت و نگهداری گل نرگس در آپارتمان

پایان گزارش هم یک تصور دلبر دارد، تصور خانه‌ای که معطر به عطر نرگسی هست که خودتان در گلدان کاشته اید. این تصور طبق صحبت‌های ابن علیان به راحتی قابل اجراست. او می‌گوید: «با کاشت و نگه داری گل نرگس در منزل و آپارتمان فضای خانه را خیلی راحت از عطر نرگس پر کنید! کاشت نرگس آسان است.  پیاز نرگس را که از بازار گل و گیاه خریداری کرده‌ایم دو ساعت در آب ولرم می‌گذاریم. سپس در خاک می‌گذاریم و هفت سانت روی آن را با خاک می‌پوشانیم. لازم است جای آن خنک باشد و آفتابی که خیلی داغ نباشد را دریافت کند. معمولا بعد از هفت روز نرگس از خاک بیرون می‌آید.»
اوقاتتان معطّر و لحظه‌هایتان خوش باد! 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول