اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  جامعه

محققان بریتانیایی: فضای مجازی برای نوجوانان مثل سم است

بررسی‌های دانشمندان در زمینه استفاده نوجوانان و کودکان از گوشی و فضای مجازی گویای اثرات مخرب آن در آینده وسلامت روانی نوجوانان است.

محققان بریتانیایی: فضای مجازی برای نوجوانان مثل سم است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا؛ به نقل از گاردین، اثرات نامطلوب گوشی‌های هوشمند بر سلامت روان کودکان به خوبی شناخته شده است و تجربه استفاده از اینترنت برای نوجوانان بسیار زود است. در غیر این صورت کودکان و نوجوانان مانند بعضی نوجوان و جوانی این روزها در جامعه حضور دارند در فضای مسموم مجازی آسیب  روحی و روانی خواهند دید.

بنابر گزارشات دفتر ارتباطات دولتی آفکام در بریتانیا، عامل گرایش دانش‌آموزان به قلدری و خشونت گوشی‌ها هستند. قلدری دانش‌آموزان چیز جدیدی نیست و گذشته بوده است اما دسترسی آسان آن‌ها به هر محتوایی در گوشی‌ها خشونت را تشدید می‌کند. مشکلات ناشی از همین مسئله برای معلمان موانع زیادی را ایجاد کرده است. همچنین اختلافات، استرس، اضطراب و درگیری‌های فیزیکی دانش‌آموزان ناشی از مشاجره‌ها و وقت‌گذرانی‌های بی رویه آن‌‌ها در فضای مجازی است.

بیش از یک سوم نوجوانان در انگلیس فیلم‌های غیراخلاقی نگاه می‌کنند!

دام ریچل دسوزا، موسس و مدیر اجرایی سابق مدارس معتبر رایگان در شرق انگلیس، در یکی از گزارشات مشخص کرد که تقریبا یک سوم از نوجوانان تا قبل سن 11سالگی فیلم‌های مستهجن و غیر اخلاقی نگاه می‌کنند. نوجوانان با دیدن این فیلم‌ها تحقیر، خشونت جنسی، پرخاشگری و سلطه‌جویی را آموزش می‌بینند که قربانی این قبیل فیلم‌ها در زندگی‌ها دختران و زنان هستند که عامل همه این معضلات گوشی است.

مدیر دبیرستان هرن بی واقع در انگلیس، از والدین خواسته تا در بعضی سنین پایان‌تر اصلا به فرزندان گوشی ندهند و اجازه ورود به شبکه‌های مجازی به آن‌ها داده نشود. در بعضی سنین بالاتر هم باید استفاده از اینترنت و گوشی برای دانش‌آموزان محدود باشد.

جدیدترین نظرسنجی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه فرانسه در ارزیابی دانش‌آموزان بین‌المللی اثبات کرد که در 36 کشور از 37 کشور مورد ارزیابی در سراسر جهان، نوجوانان 15و16 ساله در زمان‌هایی که به ‌آن‌ها گوشی و اینترنت داده می‌شد دوبرابر بیشتر نسبت به زمان‌هایی که گوشی از آن‌ها گرفته می‌شد احساس تنهایی می‌کردند.

اثرات منفی داشتن گوشی در سنین پایین تا کی گریبان‌گیر فرزندان است؟

اخیرا این یافته‌ها در یک مطالعه جهانی بر روی 30000 بزرگسال جوان تکرار شد که نشان داد داشتن گوشی در کودکی علاوه بر آن که تاثیر منفی در همان سن کودکی دارد، اثر مخربی بر سلامت روان و جسم در بزرگسالی نیز دارد.

محققان در 41 کشور مورد بررسی دریافتند که کودکانی که در سنین بالاتری گوشی دریافت می‌کنند، سلامت روانی بهتری در زمینه اعتماد به نفس دارند همچنین ارتباط بهتری را در تعامل با دیگران تجربه می‌کنند. در مقابل، به افرادی که در سنین پایین‌تر تلفن داده می‌شود بیشتر افکار خودکشی، پرخاشگری نسبت دیگران و خیال پردازی را تجربه می‌کنند. این اثرات مخرب در زنان بیشتر از مردان بود.

کودکانی که گوشی هوشمند دارند، به‌طور متوسط بیش از سه ساعت را در روز به دور از خانواده و آنلاین سپری می‌کنند که در طول این مدت در فضای مجازی دچار مقایسه و ناامیدی می‌شوند.

لولا اوکولوزی یک معلم و نویسنده انگلیسی زبان است. وی درباره استفاده از گوشی هوشمند در خانواده‌اش بیان کرد: پسرم بارها به پدرش التماس کرده است که برایش گوشی هوشمند تهیه کند اما من بارها مانع این کار شده‌ام و به او متذکر شدم که هنوز وقت آن نرسیده است. نه امروز، بلکه تا چند سال دیگر هم برای پسرم گوشی نخواهم گرفت. پسر من هنوز به بلوغ عاطفی کاملی نرسیده است و در سنی نیست که بتواند در فضای مسموم مجازی راه درست را از غلط تشخیص دهد.

با وجود عزم راسخی که در این زمینه دارم، این کار برایم سخت است چرا که دوستان پسرم مدام گروه های مختلفی در برنامه واتساپ تشکیل می‌دهند که به راحتی باهم در تماس باشند اما من پسرم را از این محیط دور کرده‌ام. اگرچه این موضوع برایم آزاردهنده است اما هربار که به آثار مخرب گوشی‌های هوشمند فکر می‌کنم، مطمئن می‌شوم که کار درست را انجام داده‌ام.

اگر والدین برای فرزندان گوشی تهیه می‌کنند باید همواره مراقب جست‌وجوهای فرزندانشان در فضای مجازی باشند و استفاده از بعضی برنامه‌ها مانند تیک تاک و اسنپ‌چت را در سنین پایین‌تر ممنوع کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول