اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  یادداشت

چطور نوجوان قدرشناس تربیت کنیم؟!

گاهی اوقات بعضی از والدین شاید جوابی از فرزند نوجوان خود بشنوند که آنها را شوکه کند! خب بخشی از این ماجرا طبیعی است اما اگر با مدیریت خوبی انجام نشود ممکن است در آینده باعث مشکلات جدی شود.

چطور نوجوان قدرشناس تربیت کنیم؟!

گروه زندگی:پاره تنم است وقتی به دنیا آمد همه زیبایی و لذت‌های عالم برایم بی‌معنی شد و تمام دلخوشی‌ام شد فرزندم! با شیرین کاری‌هایش حسابی دلمان را می‌برد. حتی گریه و بیقراری‌هایش هم برایمان دلچسب بود! اما کمی که بزرگتر شد و وارد بحران‌های سن بلوغ شد لجبازی‌هایش کم‌کم خودشان را نشان دادند گاهی حتی من که مادرش هستم از حاضرجوابی‌هایش کلافه می‌شدم! نه با محبت کردن جواب می‌گرفتم نه با عصبانی شدن! هر چیزی برایش می‌خریدیم بجای تشکر جوابش این بود «وظیفته خب بچه به دنیا آوردی که براش هزینه کنی وهر چی دلش می‌خواد براش بخری!» البته که همه نوجوان‌ها این چنین نیستند ولی گاهی برای بعضی خانواده‌ها ممکن است چنین وضعیتی پیش آید. برای بهتر روبرو شدن با این چالش  و مدیریت وضعیت پیش رو در عالی‌ترین نحو «مجید آقابراری پژوهشگر وکارشناس مسایل تربیتی نوجوانان »چنین می‌گوید:


مجیدآقابراری کارشناس مسائل تربیتی نوجوانان

*حقوق، پاداش یا هدیه فرق در چیست؟!
شاید تصور کنیم نوجوانی شامل همه رده‌های سنی از دوازده سال تا هجده سالگی است و تمام راهکار و رویکردها پیش رو باید برایشان یکی باشد ولی این کارشناس در این مورد چنین می‌گوید: « در هر رده سنی شیوه های تربیتی متفاوت است. در بچه‌های زیر چهارده سال، اگر فرزندتان در سن دوازده، سیزده سالگی است انجام این تکنیک بسیار کمک کننده است. این‌که یک جدولی را برای فرزندتان ترسیم کنید با این مضمون که یک: این حقوق توست. دو: این پاداش توست و سه: این هدیه توست. و برای هرکدام تفاوت قائل باشید. واین تفاوت را به زبان بیاورید و به فرزندتان بگویید اینجور نباشد که فقط در ذهنتان این مصادیق رامشخص کنید.»

*مرزبندی‌هایت را برای فرزندت مشخص کن!
گاهی اوقات پدر و مادرها فکر می‌کنند اگر به فرزندشان بگویند این حق توست یا هدیه تو؛ غرور فرزندشان شکسته می‌شود و تصور می‌شود که والدین بر سر آنها منت می‌گذارد، در حالی که مجید آقابراری در توضیح این مسئله چنین می‌گوید «هر زمان قرار است چیزی برای فرزندتان بخرید در این سه مرحله کاملا برایش مشخص کنید و به او بگویید این کاری که انجام می‌دهی در کدام یک از این آیتم‌ها قرار می‌گیرد هر کدام را از قبل برای فرزندتان توضیح دهید و شرایط و احکام هر کدام را جداگانه به آن‌ها شرح دهید.»
*فرزندت باید بداند که دنیا به او بدهکار نیست!
شاید سوال بسیاری از پدر و مادرها این باشد که نحوه تفکیک‌سازی هزینه‌ها چگونه باشد بهتراست؟ این کارشناس در توضیح آن چنین می‌گوید: «هزینه‌ای که برای تغذیه، پوشاک، تحصیل به طور کل نیازهای اولیه‌شان می‌شود جزحقوق فرزندتان است و این را در ابتدا به آن‌ها بگویید. برای مثال وقتی مبلغی در نظر می‌گیرید که نوجوان شما برای رفتن به مدرسه مشکلی نداشته باشد جزء حقوق فرزندتان است ولی اگر بعداً دوچرخه‌ای برایش می‌خرید این دیگر هدیه‌ای است از طرف شما به فرزندتان.
در مورد پاداش که برای فرزندان در نظر گرفته می‌شود با این مثال توضیح می‌دهم که سرماه وقتی پول تو جیبی فرزندتان را به او می‌دهید با او صحبت کنید و بگویید که اگر این ماه بتوانی بخشی از پولت را ذخیره کنی ماه بعد من هم مقداری روی پولت می‌گذارم و این می‌شود پاداش تو! یا مثلا در مسائل تربیتی با آن‌ها صحبت کنید اگر حرف شما را گوش دهند حتما پاداشی برایشان در نظر می‌گیرید. برای مثال خانه‌ کسی مهمانی رفتید اگر رفتار خوب وسنجیده‌ای کنار بقیه با شما داشته باشند شما هم در مقابل برای پاداش رفتار خوبشان اجازه می‌دهید یک تفریحی که دوست دارند انجام دهند. این‌ها باعث می‌شود فرزندتان متوجه شود کارهای خوبش از چشم شما پنهان نمی‌ماند. نکته‌ای که والدین باید بدانند این است که اگر اصولی و هدفمند شرایط نوجوان خود را را مدیریت نکنند فرزندشان در طرحواره ذهنی‌اش این می‌افتد که دنیا به من بدهکار است و باید همیشه برای من هزینه کند ولی وقتی برایش مشخص می‌کنید که حق تو چیست هدیه و پاداش تو کدام است آن موقع می‌فهمد که وظیفه‌ای دارد و گاهی اوقات شما با کارهایتان به او لطف می‌کنید.»
پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول