اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  جامعه

علائم دیابت بارداری و خطرات آن برای مادر و نوزاد

دیابت بارداری می‌تواند مشکلاتی را برای نوزاد متولد شده و مادر به همراه داشته باشد. در پی ابتلای مادر به دیابت بارداری، خطراتی مانند افت قند خون یا کلسیم متوجه نوزاد است و احتمال زایمان زودرس وجود دارد. ضمن این که برخی مادران، بعد از زایمان مبتلا به دیابت نوع دو می‌شوند.

علائم دیابت بارداری و خطرات آن برای مادر و نوزاد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، دیابت بارداری، نوعی دیابت است که با افزایش قند خون در خانم‌های باردار همراه است و مانند سایر انواع دیابت، اختلالی است که نحوه مصرف قند توسط بدن را مختل می‌کند. برخی از خانم‌ها در مراحل آخر بارداری مبتلا به این نوع دیابت می‌شوند.

علت ابتلا به دیابت بارداری هورمون‌های ترشح شده از جفت است که اثرات ضد انسولینی دارند. در طول دوران بارداری، جفت به داخل رحم گسترش می یابد. جفت در واقع چندین هورمون را تولید می‌کند. برخی از این هورمون‌ها مانع فعالیت مناسب انسولین برای کاهش قندخون می شوند و بدن مادر برای جبران این کمبود، شروع به تولید انسولین بیشتر می‌کند تا قند خون را در محدوده طبیعی حفظ کند.

دیابت بارداری زمانی اتفاق می افتد که لوزالمعده مادر قادر به تولید انسولین کافی برای حفظ قند خون در محدوده طبیعی نیست.

عوارض دیابت بارداری برای نوزاد و مادر

تولد نوزاد با جثه بزرگ و افت قند خون یا کلسیم نوزاد از عوارض دیابت بارداری برای نوزاد است. ضمن این که کودکان متولد شده از مادران دچار دیابت بارداری نسبت به سایرین در خطر بیشتری از ابتلا به دیابت نوع یک و دو در بزرگسالی هستند.

بالا رفتن فشار خون مادر، پاره شدن ناگهانی کیسه آب و زایمان زودرس، همچنین عفونت های ادراری در نیمه دوم بارداری و ایجاد مشکل در زایمان از عوارض دیابت بارداری برای مادران است. 

برخی از زنان باردار مبتلا به دیابت بارداری، پس از تولد نوزاد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شوند که البته بیشتر آن‌ها بهبود می‌یابند. پس انجام تست دیابت در سال‌های بعد برای خانمی که در دوران بارداری به دیابت مبتلا شده ضروری است.

خطر بروز دیابت نوع ۲ پس از دوران بارداری در زنان مبتلا به دیابت بارداری بسیار بالاتر از سایر زنان است. 

 

علائم دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری اغلب بدون علامت است. به همین دلیل در تمام زنان باردار بین هفته‌های 24 و 28 قند خون اندازه‌گیری می‌شود. البته پزشکان توصیه می‌کنند این تست در خانم‌هایی که بیشتر در معرض خطر هستند، زودتر انجام ‌شود. 

این نوع دیابت به ندرت با افزایش شدید قند خون و علائم همراه است. در صورت داشتن علائم، زن باردار بیشتر از حالت عادی، تشنه، گرسنه و دچار تکرر ادرار می‌شود. البته باید توجه داشت این علائم لزوما نشان دهنده دیابت بارداری نیست و ممکن است از علائم شایع حاملگی باشد. 

تشخیص دقیق دیابت بارداری باید فقط توسط پزشک معالج باشد. زیرا بر اساس میزان قند خون بالا یا علائم ذکر شده نمی‌توان قطعی گفت که زن باردار مبتلا به دیابت بارداری شده است. 

 

عوامل خطر برای ابتلا به دیابت بارداری

-سن بالای 25 سال

- سابقه دیابت نوع 2 در افراد درجه اول خانواده(ژنتیک)

-اضافه وزن و چاقی

- وقتی میزان قند خون شخص قبل از بارداری در رنج  پیش دیابت قرار داشته باشد.(بالاتر از 100 میلی گرم بر دسی لیتر)

- سابقه دیابت بارداری در حاملگی قبلی

-سابقه تولد نوزاد مرده

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول