اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

معجزه شکرگزاری قبل از خواب را دست کم نگیرید

در هنگام بیماری است که قدر سلامتی را می‌دانیم؛ نعمت بزرگی که خدا مفت و مجانی در اختیارمان قرار داده است اما دریغ از یک تشکر خشک و خالی. در این گزارش برایتان از معجزه شکرگزاری روایت می‌کنیم تا هم قدر چیزهایی که دارید را بدانید هم حال‌ دلتان را کوک کنید.

معجزه شکرگزاری قبل از خواب را دست کم نگیرید

گروه زندگی-فاطمه زهرا نصراللهی: تصور کنید صبح شده است، اما شما توانایی بلند شدن از جایتان را ندارید. هرچقدر تلاش می‌کنید نمی‌توانید پاهایتان را تکان دهید. دستان‌تان هم از کار افتاده است. شما دیگر قادر نیستید پیش پا افتاده‌ترین کارهایتان را هم خودتان انجام دهید. یا تصور کنید توانایی بینایی و بویایی‌تان را از دست داده‌اید. دیگر قادر نیسیتید بوی یک گل خوشبو را استشمام کنید یا زیبایی یک گل را با چشمانتان ببینید. سخت است مگر نه؟! چیزهای زیادی داریم که اکنون از آن غافلیم. وقتی یک روز بیمار می‌شویم و نیمه جانیم از کارهایمان عقب می‌افتیم و موقعیت دردناک و غیر قابل تحملی را می‌گذرانیم، تنها در این دوران است که قدر سلامتی را می‌فهمیم اما بعد از اینکه بهبود پیدا کردیم یادمان می‌رود چه نعمت بزرگی داریم.

به نظرتان وقتش نرسیده که از خدا یک تشکر خشک و خالی کنیم و بگوییم: «خدایا ممنون که چشم دارم و می‌توانم زیبایی‌های دنیا را ببینم. خدایا ممنون بخاطر رنگ‌های زیبا. یا بگوییم خدایا ممنون که پا دارم و می‌توانم راه برم و بدوم و خنکی آب رودخانه‌ها را و صافی سنگ‌هایش را حس کنم و..»

امام باقر علیه السلام می‌فرماید: «افزایش نعمت از جانب خدا قطع نمی‌شود مگر آنگاه کـه شکرگزاری از طرف بنده قطع شود. » ما گاهی تشکر نمی‌کنیم، اما با این حال خداوند مهربان نعمتش را بر ما قطع نمی‌کند.

 *معجزه شکرگزاری  

 یکی از ساده ترین و سریع ترین راه های تبدیلِ روحیه منفی به مثبت، شکرگزاری است. روانشناسان معتقدند که شکرگزاری هورمون شادی آور (سروتونین) تولید می‌کند و باعث ایجاد احساس خوب در آدم می‌شود. پس بیایید برای حال خوب خودمان هم که شده شکرگزار باشیم.

چیزهای زیادی وجود دارد که می توانید به خاطر آن خدا را شکر کنیم و قدردان باشیم. مانند نور خورشید، باران، سقفی که بالای سرمان است، سلامتی، زیبایی، یک فیلم یا آهنگ زیبا، دوستان و خانواده خوب‌مان، همکاران و…  یک دقیقه امتحان کنید و ببینید چه تاثیر خوبی بر احساس‌تان خواهد داشت. حتی باید شاکر ناکامی‌ها و شکست‌ها باشیم، چراکه همان ناکامی درست‌های زیادی به ما می‌دهد. درس‌هایی که حکم گنجینه‌های کوچکی هستند که باید بابتشان شاکر باشیم. آموختن از این اتفاقات زندگی‌مان را روز به روز بهتر می‌کند. کم‌کم می‌بینید که با شکر گزاری چطور خوبی‌های بیشتر در زندگی‌تان خودی نشان‌ می‌دهند. 


شکرگزاری نیاز به وسیله آنچنانی ندارد. با یک قلم و کاغذ معجزه را تجربه کنید.

 *شکرگزاری هزینه زیادی ندارد

 برای اینکه شادی‌ها و خوبی‌های بیشتری را به زندگی جذب کنید لازم است که شاکر باشید. به قول معروف شکر نعمت، نعمتت افزون کند. پس شروع به نوشتن کنید.

۱-یک دفتر برای سپاسگزاری روزانه‌تان تهیه کنید.

۲-هر روز ۳ اتفاق خوشایند، حتی کوچک و جزئی که برایتان افتاده است را بنویسید و عمیقا سه دقیقه شکرگزاری کنید.

۳-به فروشنده‌ها، کارکنان، دوستان، خانواده و حتی غریبه‌ها بگویید که چقدر از آنها ممنون هستید و مدام شاکر باشید.

حواستان باشد که ۳ اتفاق هر روز، باید مختص آن روز باشند.کم‌کم می‌بینید که در طول روز به فکر ۳ اتفاقی می‌گردید که شب باید برایش شکرگزار باشید و همین موضوع یعنی مثبت‌نگری. با این کار مغزتان عادت می‌کند که بر روی مسائل مثبت تمرکز کند.

مثلا بنویسید؛ خدایا شکرت«ممنون که گوش داریم و می‌توانیم موسیقی، صدای پرنده‌های شاد، صدای عبور ماشین‌ها، صدای کسانی را که دوست داریم، صدای باران، صدای خنده‌ها، صدای سرخ شدن سیب‌زمینی، صدای جیغ بچه‌ها از سر شوق، صدای آواز خواندن و صدای پیچیدن باد تو برگ‌های درخت‌ها را بشنویم. خدایا ممنون به خاطر بودن آدم‌هایی که وجودشان آرامش‌بخش و قلب‌هایمان کنارشان آرام است.خدایا ممنون بخاطر شب، ستاره‌ها و آرامش. و ممنون بخاطر صبح، نور و امید و ..»


عادت به شکرگزاری شما را به یک آدم مثبت اندیش تبدیل می‌کند.

  * برای سختی‌ها و رنج‌ها هم سپاسگزار باشید

شاید بگویید همیشه گفتن راحت‌تر از عمل کردن است و در هنگام سختی نمی‌شود مثبت اندیشی کرد، اما این راهکار تضمینی است. پس حتی در زمان ناراحتی و وقتی زندگی سر ناسازگاری با شما می‌گذارد هم شاکر باشید. پیشاپیش بگوییم کمی سخت است و احتمالا آخرین چیزی که در آن شرایط به ذهنتان می‌رسد سپاسگزاری است؛ اما سپاسگزاری حین سختی‌ها همان چیزی است که به آن نیاز داریم، چون احساس ناامیدی را از ما دور می‌کند.

«فاطمه رسولی» روانشناس معتقد است، «سپاسگزاری، کلید پیشگیری از آسیب‌های فیزیکی و هیجانی در زمان‌هایی است که با استرس و اضطراب دست‌ و پنجه نرم می‌کنیم. وقتی احساس و ابراز قدردانی می‌کنیم، می‌توانیم حجم ماده خاکستری را در شکنج تحتانی گیجگاهی پایین مغز افزایش دهیم. این افزایش به ما کمک می‌کند تا احساسات خود را به‌طور مؤثرتری تنظیم کنیم. همچنین ایجاد این حس خوب باعث افزایش دوپامین و سروتونین و تغییر هورمون‌های تنظیم‌کننده ترس و اضطراب می‌شود.

قدردانی به ما کمک می‌کند هورمون استرس یعنی کورتیزول را تنظیم کنیم. تحت کنترل نگه‌داشتن سطح کورتیزول به‌نوبه خود عملکرد قلب را در شرایطی که تحت استرس هستیم، بهبود می‌بخشد و توانایی تعادل ذهنی را افزایش می‌دهد.از دیگر تأثیرات معجزه شکرگزاری می‌توان به کاهش افسردگی، افزایش عزت‌نفس، افزایش انرژی، ایجاد سیستم ایمنی قوی در برابر بیماری‌ها، کاهش فشارخون، افزایش کیفیت خواب و کاهش استرس‌های منفی اشاره کرد.»

* قرارمان هر شب قبل از خواب

 امام هادی علیه السلام می‌فرماید: «شکرگزاری از نعمت، از خود نعمت بهتر است چون نعمت متاع دنیای فانی است اما شکر، نعمت جاودانه آخرت است.» پس سپاسگزاری را مانند دانه‌هایی بدانید که در باغچه زندگی‌تان می‌کارید. وقتی سپاسگزاری و قدردانی را وارد فعالیت‌های زندگی روزمره‌تان می‌کنید، ابتدا هیچ تغییر سریعی در نگرشتان نسبت به زندگی رخ نمی‌دهد؛ چراکه فواید بلندمدت بر سلامت هیجانی و فیزیکی زمان‌بر هستند، اما اگر پیگیر و جدی باشید، به آن‌ها خواهید رسید.

پس قرارمان باشد هر شب قبل از خواب، یک دفترچه زیبا بردارید و آخر شب اگر روز خوبی داشتید، برایش شکرگزار باشید و اگر روز خوبی نداشتید هم رها کنید و باز هم  شکرگزار باشدی که فردا یک روز جدید است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول