اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی فارس خبر داد

مرمت خانه تاریخی روحانی در شیراز

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از آغاز مرمت «خانه روحانی» واقع در بافت تاریخی شهر شیراز خبر داد.

مرمت خانه تاریخی روحانی در شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، فریدون فعالی ظهر امروز در حاشیه انجام مرمت این بنا در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: خانه‌های تاریخی واقع در بافت شیراز یکی از ویژگی‌های بارز معماری این شهر و جلوه‌گاه هنر و معماری شیراز هستند.

وی با بیان این که بازسازی و مرمت خانه‌های تاریخی می‌تواند پشتوانه خوبی به منظور افزایش زیرساخت‌های گردشگری باشد، گفت: منزل تاریخی روحانی از این دست خانه‌های تاریخی است که مرمت آن با اعتباری بالغ بر 280 میلیون ریال شروع شده است که در ادامه به منظور تکمیل، مبالغ بیشتری به عملیات مرمت آن اختصاص می‌یابد.

فعالی افزود: آجرکاری، عایق کاری، تهیه و نصب ناودانی و نماچینی با آجر، تهیه و نصب چوب تیرهای سقف از جمله تمهیدات در نظر گرفته شده برای احیای این بنای تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در پایان تصریح کرد: هم‌اکنون شاهد پیشرفت فیزیکی 20 درصدی این پروژه هستیم و با افزایش اعتبارات در نظر گرفته شده به زودی شاهد اتمام مرمت بخش‌هایی از این بنا می‌شویم.

به گزارش فارس، خانه عوضعلی روحانی در بافت قدیم شهر شیراز، پشت مسجد نصیرالملک قرار دارد، بنا متعلق به دوره قاجاریه و چهار طرف ساخت بوده است و ورودی آن از ضلع شمالی به حیاط مرکزی راه می‌یابد. 

این خانه دارای سه ورودی در گوشه شمالی خود است که دو تای آن‌ها به درب پشتی مسجد نصیرالملک راه دارند و فضای هشتی این ورودی‌ها و نمای حیاط آجرکاری بوده که اغلب قسمت‌ها آسیب دیده است.

در قسمت پایین نیز ازاره‌های سنگی همراه با پنجره‌های سنگی مشبک دور تا دور حیاط به چشم می‌خورد.

ضلع اصلی بنا ضلع غربی است که بدنه آن در وضعیت خوبی بوده اما درب‌های چوبی، سقف و کف شاه نشین این ضلع نیاز مبرم به مرمت و بازسازی دارد و در دو طرف شاه نشین این ضلع دو راهرو واقع است که با پلکان‌های سنگی به آن دسترسی پیدا می‌کنیم.

راهروی جنوبی به سبک شاه نشین دارای گچ‌بری و آیینه کاری است و راهروی انتهای شمالی آن تزئینات خاصی ندارد و در همین راهرو دو پلکان یکی به طرف زیرزمین و دیگری به طبقه دوم راه دارد.

اتاق گوشواره طبقه دوم ضلع غربی تنها اتاقی است که تزئینات خود را به طور کامل نگه داشته و سالم است و دور تا دور اتاق آیینه‌کاری و سقف آن نیز توفال‌کاری همراه با نقاشی است و در کنار آن نیز اتاق دیگری واقع است که توسط پنجره‌های ارسی به حیاط دید دارد اما تزئینات خاصی ندارند.

شیرسرهای فلزی در قسمت‌های باقی‌مانده ضلع غربی همچنان پابرجا هستند.

ضلع شمالی و جنوبی این خانه نیز به قرینه یکدیگر ساخته شده‌اند و هر کدام دو اتاق چهاردری، دو راهرو در اطراف و دو اتاق دیگر در انتهای غربی خود دارند و هر دو ضلع دارای دو طبقه زیرزمین و همکف هستند. در ضلع شمالی اتاق‌ها دارای تزئینات گچ‌بری بوده اما به طور کلی متفاوت از بقیه قسمت‌ها هستند که  این اتاق‌ها به صورت تو در تو و در دو سطح قرار دارند.

ضلع جنوبی بنا در گذشته بازسازی شده است.

انتهای پیام/صا20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول