اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اتهام بازرگان و پاسخ شهید بهشتی

خبرگزاری فارس: شهید بهشتی در مورد مراکز متعدد تصمیم گیری که مهندس بازرگان در استعفای خود به آن اشاره کرده است گفت : من آنرا تائید نمی کنم و به آن معتقد نیستم .

اتهام بازرگان و پاسخ شهید بهشتی

رخدادهای 18آبان 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در فرمانی ادامه محکومیت مجرمانی که به کمتر از دوسال حبس محکوم شده اند را به مناسبت عید غدیر بخشیدند .

امام خمینی همچنین در دیدار با اعضای انجمن تبلیغات فرهنگ اسلامی ولایت فقیه را تداوم راه پیامبر اعظم خوانده و از مردم خواستند در رفراندوم قانون اساسی شرکت کنند .

نماز جمعه امروز تهران نیز به امامت آیت الله منتظری برگزار شد . وی در خطبه های امروز نماز جمعه از مردم آمریکا خواست به دولت خود اعتراض کنند .

شورای انقلاب دیروز عصر تشکیل جلسه داد تا در مورد اعضای جدید این شورا تصمیم گیری شود. آیت الله دکتر بهشتی گفت : تصمیم گرفته شد به جای ابراهیم یزدی بنی صدر مسئولیت وزارت خارجه را بر عهده گیرد .

ابوالحسن بنی صدر از کسانی بود که از آغاز هفته اخیر در کانون شایعات روز قرار داشت ، حتی گروهی وی را نامزد نخست وزیری می دانستند که البته با اعلام خبر اداره کشور توسط شورای انقلاب این مسئله منتفی شد .

خبر دیگر اینکه دکتر بهشتی بعد از جلسه شورای انقلاب در مصاحبه مطبوعاتی در مورد مراکز متعدد تصمیم گیری که مهندس بازرگان در استعفای خود به آن اشاره کرده است گفت : من آنرا تائید نمی کنم و به آن معتقد نیستم .

فرمان رفراندوم امروز صبح از سوی شورای انقلاب برای وزارت کشور صادر شد .

فرمان امام برای عفو تعدادی از متهمان

رهبر انقلاب امروز در فرمانی خطاب به دادستان کل انقلاب اسلامی به مناسبت عید غدیر اعلام کردند :تمامی کسانی که در دادگاه های انقلاب جرم های آنان طوری بوده که کمتر از دو سال محکوم به حبس شده اند مورد عفو قرار گیرند .

امام خمینی امروز همچنین اعضای انجمن تبلیغات فرهنگ اسلامی و جمعیت شیر و خورشید [سابق] خرم آباد را به حضور پذیرفتند . اهم بیانات رهبر انقلاب در این دیدار عبارت است از :

ولایت فقیه تداوم راه پیامبر

1- پیغمبر اکرم که از دنیا مى خواست تشریف ببرد، تعیین جانشین و جانشین ها را تا زمان غیبت کرد و همان جانشین ها تعیین امام امت را هم کردند، به طور کلى این امـت را بـه خـود وانـگـذاشـتـنـد کـه مـتحیر باشند، براى آنها امام تعیین کردند، رهبر تعیین کـردنـد. تـا ائمـه هـدى سـلام الله عـلیـهـم بـودنـد، آنـها بودند و بعد فقها، آنهائى که مـتـعـهدند، آنهائى که اسلام شناسند، آنهائى که زهد دارند، زاهدند، آنهائى که اعراض از دنیا دارند، آنهائى که توجه به زرق و برق دنیا ندارند، آنهائى که دلسوز براى ملت ، آنـهائى که ملت را مثل فرزندان خودشان مى دانند، آنها را تعیین کردند براى پاسدارى از این امت .

ولایت فقیه جلوی دیکتاتوری را می گیرد

2- ولایت فقیه است که جلو دیکتاتورى را مى گیرد. اگر ولایت فقیه نباشد، دیـکـتاتورى مى شود. آن که جلوگیرى مى کند از اینکه رئیس جمهور دیکتاتورى نکند، آن کـه جـلو مـى گـیـرد از ایـنـکه رئیس ارتش دیکتاتورى نکند، رئیس ژاندارمرى دیکتاتورى نکند، رئیس شهربانى دیکتاتورى نکند، نخست وزیر دیکتاتورى نکند، آن فقیه است .

گفتنی است امام خمینی در این دیدار از مردم خواستند در رفراندوم قانون اساسی شرکت کنند . (1)

مردم آمریکا به دولت خود اعتراض کنند

نماز جمعه امروز تهران نیز به امامت آیت الله منتظری برگزار شد و وی در خطبه های نماز جمعه این هفته از ملت آمریکا خواست به دولت خود اعتراض کنند . آیت الله منتظری گفت : آیا توجه دارید همینکه لانه جاسوسی آمریکا در ایران اشغال شد و زمزمه قطع صدور نفت بلند شد قیمت نفت و بنزین در آمریکا بالا رفت ، کشورهای عربی اگر موقعیت و قدر خود را درک می کردند آنقدر خودشان را در برابر آمریکا کوچک نمی کردند.

وی ادامه داد : آن زمان که آمریکا بزور سرنیزه و نیروهای نظامی کشورهای دیگر را اشغال می کرد گذشت ، آمریکا در ویتنام توسری خورد مگر خیلی نادان باشد و اشتباه کند که این عمل را دوباره تکرار کند . (2)

آیت الله منتظری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فساد اخلاقی در آمریکا گفت : در آمریکا اینک آثاری از اخلاقیات و صفات عالیه انسانی دیده نمی شود ، روح انسانی از میان رفته است ، چنانچه اخلاق و معنویات یک جامعه از میان برود علوم و صنایع و پیشرفت های مهم هم تماما در راه ظلم و تعدی و فساد مصرف خواهد شد . (3)

بنی صدر قرار بود نخست وزیر شود

عصر دیروز چهارمین جلسه شورای انقلاب پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد ، صبح دیروز نیز آیت الله بهشتی اظهار امیدواری کرده بود که در جلسه عصر ترکیب جدید شورای انقلاب و تصمیمات کلی و اسامی آن اعلام شود .

پس از آن چهارمین جلسه شورای انقلاب در پشت درهای بسته در شرایطی تشکیل شد که مردم ، مطبوعات و رادیو و تلویزیون در انتظار کسب خبرهای جدید بودند .

قطعی برق و ادامه جلسه شورای انقلاب با شمع

ساعت هفت و 50دقیقه بعد از ظهر دیروز مجلس و خیابان های اطراف  به علت قطع ناگهانی برق در تاریکی فرو رفت . با قطع برق پاسدارهای مجلس در کلیه مناطق حساس مستقر شدند ، تعدادی شمع نیز به اتاق مذاکرات اعضای شورای انقلاب برده شد و قسمت های بیرونی ساختمان نیز با اتومبیلها روشن شد .

نظر بازرگان را قبول ندارم

دکتر بهشتی بعد از این جلسه در مورد سازماندهی جدید شورای انقلاب گفت : سعی بر این است که کار شورائی باشد و نقش فرد در یک زمینه معینی است و نقش کل را شورا خواهد داشت .وی در مورد مراکز متعدد تصمیم گیری که مهندس بازرگان در استعفای خود به آن اشاره کرده است نیز گفت : من آنرا تائید نمی کنم و به آن معتقد نیستم .

دکتر بهشتی در مورد وزارت خارجه و مسئول آن گفت : شورای انقلاب تصمیم گرفته است بنی صدر وزیر خارجه باشد و دیگر دکتر ابراهیم یزدی در این وزارتخانه مسئولیتی ندارد . وی ادامه داد : این تغییر بیشتر در رابطه با فکر هماهنگ در شورای اانقلاب است و چه بسا میان موضع گیری دکتر یزدی و شورای انقلاب اختلاف نظرهایی باشد .

آیت الله بهشتی ادامه داد : این اختلاف در مورد برخی از کشورهای جهان سوم وجود داشت ، از ایشان در زمینه مسائل خارجی استفاده خواهد شد . (4)

دیدار اعضای شورای انقلاب با امام

عصر امروز تعدادی از اعضای شورای انقلاب در قم حضور یافته و با امام خمینی ملاقات کردند.حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی بعد از این دیدار گفت : تا اوائل هفته آینده نتیجه قطعی و تغییرات کلی در وزارتخانه ها و شورای انقلاب که تعدادشان 15نفر خواهد بود اعلام خواهد شد .

وی ادامه داد : در هر وزارتخانه نماینده ای از سوی شورای انقلاب بعنوان ناظر اداره امور را بر عهده خواهد گرفت . گفتنی است در جلسه شورای انقلاب وضع وزارت خارجه مورد بررسی قرار گرفت و ابوالحسن بنی صدر به سمت سرپرست وزارت خارجه منصوب شد . (5)

خطوط تازه سیاست شورای انقلاب در اداره کشور درجلسه اعضای شورای انقلاب با امام ، جلسه امشب این شورا و نیز ملاقات وزرای کابینه سابق بازرگان با امام روشن شده است ، با انتصاب بنی صدر به سمت وزارت خارجه ، ابقای رجایی کفیل آموزش و پرورش ، دکتر حبیبی وزیر علوم ، چمران وزیر دفاع و صباغیان وزیر کشور تاکید بر جهت تازه حرکت سیاسی کشور دارد . (6)

ابوالحسن بنی صدر از کسانی بود که از آغاز هفته اخیر در کانون شایعات روز قرار داشت ، حتی گروهی وی را نامزد نخست وزیری می دانستند که البته با اعلام خبر اداره کشور توسط شورای انقلاب این مسئله منتفی شد .

بنی صدر دیشب پس از خروج از شورای انقلاب به خبرنگاران گفت : سیاست خارجی ایران بر اساس استقلال کامل خواهد بود ، برنامه های کوتاه مدت ما در مسیر قطع کامل وابستگی های نظامی ، سیاسی و اقتصادی با آمریکا است . (7)

صدور فرمان رفراندوم

فرمان رفراندوم امروز صبح از سوی شورای انقلاب برای وزارت کشور صادر شد .هم اکنون ستاد انتخابات وزارت کشور سرگرم مقدمات همه پرسی جهت قانون اساسی است . (8)

ادامه دیدارهای هیئت حسن نیت در کردستان

صبح و عصر امروز جلسات و مذاکرات هیئت ویژه حل مسائل کردستان در مهاباد با نمایندگی ملی و مذهبی این شهر ادامه یافت . هیئت ویژه قرار است پس از مذاکرات با سران دموکرات در سردشت برای عرض گزارش قطعی به امام رهسپار مرکز شود .گفته می شود نتیجه مذاکرات هیئت حسن نیت روز شنبه [فردا19آبان] قطعی خواهد شد . (9)

مدرسه عراقیها در اهواز به تصرف مردم در آمد

بعد از ظهر امروز گروهی از مردم اهواز مدرسه عراقیها در این شهر را به تصرف خود در آوردند و به مقداری از اسناد و مدارک موجود در این مدرسه دست یافتند . این عده عکس صدام رئیس جمهور عراق را در محل این مدرسه پائین آورده و به جای آن عکس امام خمینی را قرار دادند . (10)

گفتنی است دولت عراق بعد از پیروزی انقلاب تلاش های گسترده ای را در جهت جدایی خوزستان از ایران بعمل آورده و نیز از حزب منحله دموکرات کردستان در جهت ایجاد آشوب در مناطق غربی کشور از جمله کردستان و آذربایجان غربی حمایت می کند .

شورای امنیت خواستار آزادی جاسوس های آمریکایی شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز ضمن اظهار نگرانی عمیق در مورد بازداشت دیپلمات های آمریکایی در ایران به مقامات کشورمان توصیه کرد که هر چه زودتر این افراد را آزاد کنند . شورای امنیت سازمان ملل ضمن صدور این بیانیه خواستار آزادی 60گروگان آمریکایی شد . (11)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ،جلد 11

2- اطلاعات ، 19آبان 1358، صفحه 1

3- کیهان ، 19آبان 1358، صفحه 10

4- اطلاعات ، 19آبان 1358،صفحه 2

5- اطلاعات ، 19آبان 1358، صفحه 2

6- کیهان ، 19آبان 1358، صفحه 2

7- اطلاعات ، 19آبان 1358، صفحه 2

8- اطلاعات ، 19آبان 1358، صفحه3

9- اطلاعات ، 19آبان 1358، صفحه 3

10- کیهان ، 19آبان 1358، صفحه 3

11- کیهان ، 19آبان 1358، صفحه 12

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول