اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد:

کهگیلویه و بویراحمد در کشور کمترین تعرفه ساخت و ساز را دارد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تعرفه‌های خدمات مهندسی در استان گفت: کهگیلویه و بویراحمد در کشور کمترین تعرفه خدمات مهندسی در کشور را دارد.

کهگیلویه و بویراحمد در کشور کمترین تعرفه ساخت و ساز را دارد

انتظام سهمگین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با اشاره به نقش ناظران در ساخت ‌و ساز‌های شهری اظهار کرد: مالکان در ساخت و سازها با عمل به توصیه‌های مهندسین ناظر گام‌های بلندی برای احداث ساختمان‌های مقاوم و ایمن بر دارند.

وی گفت: با مکانیزم‌های طراحی ‌شده میزان تخلفات مهندسین ساختمان در کهگیلویه و بویراحمد بسیار اندک است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: این سازمان با جدیت بر اعمال مهندسان عضو نظارت دارد و به همین لحاظ تخلفات این حوزه حداقل است.

سهمگین خاطرنشان کرد: مالکان با نگرش صحیح در مورد نظارت بر کار ساخت و ساز به جای تصور هزینه اضافی و دور زدن قانون می‌توانند با عمل به توصیه‌های مهندسان ناظر گام‌های بلندی به سوی احداث ساختمان‌های ایمن و مقاوم بردارند.

کهگیلویه و بویراحمد در کشور کمترین تعرفه ساخت و ساز را دارد

سهمگین با اشاره به تعرفه‌های خدمات مهندسی در این استان اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در کشور کمترین تعرفه خدمات مهندسی در کشور را دارد.

وی ادامه داد: حق‌الزحمه مهندسین به هیچ عنوان تناسبی با خدمات ارائه شده ندارد و این تعرفه همواره بر اساس شرایط اقتصادی مردم، استان و بر اساس تصمیم هیئت چهار نفره استان متشکل از معاون عمرانی استاندار، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، مدیرکل راه و شهرسازی و شهردار مرکز استان تعیین می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در بررسی و مقایسه خدمات مهندسی این سازمان با سایر استان‌هایی که با ما سنخیت جمعیتی و مکانی دارند، مشاهده می‌شود که در این استان در گروه‌های ساختمانی مختلف قیمت‌ها نسبت به تمامی استان‌ها بسیار پایین‌تر بوده و این تعرفه در استان کهگیلویه و بویراحمد 30 تا 35 درصد متوسط تعرفه کشوری است و دلیل آن هم لحاظ نکردن شرایط خاص اقتصادی مردم استان بوده که همواره سازمان استان خود پیشنهاد دهنده کاهش تعرفه ابلاغی کشوری بوده است. 

نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در امر فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم به رعایت قوانین نظام مهندسی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، نقش رسانه‌ها را در امر فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم به رعایت قوانین بی‌بدیل دانست و گفت: از رسانه‌ها اعم از مکتوب، دیجیتال و تصویری انتظار داریم در این امر مهم، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان را یاری کنند.

وی تاکید کرد: عناوینی تحت عنوان سخت‌گیری‌های نظام مهندسی از دیدگاه ما رعایت حداقل‌های مقررات ملی ساختمان است و کمتر از آن‌ها یعنی ورود به خط قرمز و هشدار که ایمنی و سلامت و بهره‌دهی ساختمان در این حالت به مخاطره می‌افتد.

استفاده از فن‌آوری‌های نوین در صنعت ساختمان‌سازی برای کاهش خطرات زلزله ضروری است

رئیس سازمان نظام مهندسی استان با اشاره به اینکه هر جایی که نقش مهندسان در آن مبهم باشد آینده خطرناکی خواهد داشت، عنوان کرد: هر ساختمانی که بدون نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در  طراحی و نظارت بر ساخت آن، احداث شود پاسخگویی این بنا در زمینه ایمنی، سلامت، انرژی و مقابله با خطر  زلزله مورد سئوال بوده و از اطمینان لازم برخوردار نخواهد بود.

وی مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله را یادآور شد و گفت: در کشوری مثل ژاپن در زمان وقوع زلزله هشت ریشتری، تنها چند نفر کشته می‌شوند و حداقل خسارات جانی و مالی رخ می‌دهد ما هم می‌توانیم با ایجاد ساختمان‌های سبک و استفاده از فن‌آوری‌های نوین نیروی زلزله را کاهش داده و خطرات جانی و مالی آن را به حداقل برسانیم. 

سهمگین با بیان اینکه مردم همانطور که برای بیمه شخص ثالث و بدنه ماشین خود حساسیت بالایی دارند که چه زمانی به اتمام می‌رسد تا آن را مجدداً تمدید کنند، افزود: برای ایمنی و سلامت ساختمان‌ها در تمام مراحل طراحی، ساخت و کنترل نظارت طرح مردم نیز باید این حساسیت را به خرج دهند تا اصولی بنا شوند چراکه دسترنج و حاصل عمر یک فرد صرف ساخت یک سرپناه برای زندگی خویش است و نباید با بی‌توجهی و عدم حساسیت آن را در معرض خطرات و آسیب‌های زلزله قرار دهد.

ضرورت همکاری بیشتر شهرداری‌ها با سازمان نظام مهندسی

رئیس سازمان نظام مهندسی استان اظهار داشت: بیشترین ارتباط کاری سازمان نظام مهندسی استان با شهرداری‌ها است و تاکنون ارتباطات خوب و سازنده‌ای وجود داشته و امید می‌رود با توجه به انتخابات شوراها و تغییرات در شهرداری‌های استان که رویکرد جدیدی را دنبال کنند با اجرای دقیق طرح تفصیلی بخشی از عقب ماندگی‌های گذشته جبران شود.

سهمگین افزود: انتظار داریم شهرداری‌ها در استان همکاری بیشتری با سازمان نظام مهندسی ساختمان داشته باشند تا زمینه ارتقای کیفیت و رونق ساخت و ساز در استان بیش از پیش ایجاد و با نظارت مهندسان واجد صلاحیت، شاهد احداث ساختمان‌های ایمن و بادوام باشیم.

انتهای پیام/82009/م40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول