اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هاشمی: دیپلماسی ایران باید تهاجمی باشد نه تدافعی

هاشمی خطاب به سفرا و کارداران: شما باید در خارج موضع مدعی به خود بگیرید نه تدافعی ، زیرا حرکت ما دفاع از حقوق محرومان است و ما بر همین اساس مدعی هستیم و شما باید هیمنه انقلاب را در برخوردهایتان حفظ کنید.

هاشمی: دیپلماسی ایران باید تهاجمی باشد نه تدافعی

رخدادهای 11 شهریور 1361

چکیده

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خطاب به سفرا و کارداران :  شما باید در خارج موضع مدعی به خود بگیرید نه تدافعی و باید هیمنه انقلاب را در برخوردهایتان حفظ کنید.

 

  • آیت الله گلپایگانی: الغای قوانین گذشته همیشه مورد تایید بوده است و منتهای آرزواست که قوانین اسلامی جایگزین این قوانین شوند.

 

  • هیئت سرپرستی حجاج ایرائی دیروز هنگام ورود به جده با بی احترامی و نیز زیر پا گذاشتن مقررات بین المللی از سوی مسئولین رژیم سعودی مواجه شدند.

 

  • میرحسین موسوی: انقلاب اسلامی ما بزرگترین قدرتش در افشاگریش است ، ما طرح فهد را افشا می کنیم و یقینا افشاگری ما می تواند برای بیداری مسلمانان و زنده ماندن مسئله فلسطین در ذهنیت مسلمانان مفید باشد .

 

  • مهندس غرضی وزیر نفت : تهدید صدام در مورد خارک از روز آغاز جنگ بوده و در ده روز اول جنگ 25 جنگنده عراقی توسط پدافند هوایی ما روی خارک زده شدند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی : دیپلماسی ایران باید تهاجمی باشد نه تدافعی

سفرا و کارداران جمهوری اسلامی ایران درکشورهای اروپای غربی که جهت شرکت در سمینار شهید  رجایی در تهران به سر می برند دیشب در محل مجلس شورای اسلامی با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات کردند.

در این ملاقات که نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و سرپرست دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا نیز شرکت داشتند ، هاشمی رفسنجانی طی سخنانی برتحول مثبت سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در چند ماهه اخیر تاکید کرد و گفت :  امروز از وزارت خارجه جزو اولین وزارتخانه های فعال نام برده می شود و در مقایسه با سایر ارگان های رسمی ، وضعیت خوبی پیدا کرده و آن عقب ماندگی گذشته نیز تا حدود زیادی جبران شده است ، ولی تواقع انقلاب از شما بیش از این هاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی سپس موضع برحق و غالب کشورمان در قبال دول خارجی را مورد تاکید قرارداد و خطاب به سفرا و کارداران گفت : شما باید در خارج موضع مدعی به خود بگیرید نه تدافعی ، زیرا حرکت ما دفاع از حقوق محرومان است و ما بر همین اساس مدعی هستیم و شما باید هیمنه انقلاب را در برخوردهایتان حفظ کنید و از دولت ها سئوال کنید که چرا بی تفاوت می مانند و جانب حق را نمی گیرند و همیشه باید از مواضع انقلابی و تهاجمی سخن بگوئید.

وی افزود: شما برای سئوالات دولت های خارجی نیز پاسخ های روشنی در دست دارید. هاشمی رفسنجانی همچنین در زمینه رفع مشکلات سفارتخانه های ایران رهنمودهائی داد و گفت: برخوردها باید جوری باشد که ما دانشجویان مسلمان در خارج را به مشکلات دیپلماسی آشنا و آنها را اقناع کنیم. (1)

آیت الله گلپایگانی : منتهای آرزوی ما الغای قوانین غیر اسلامی و جایگزینی آن ها با مقررات اسلامی است

آیت الله مومن عضو شورای عالی قضائی ، آیت الله هاشمی آملی ، گروهی از مردم شهر های گلپایگان وحومه ، ورامین ، اراک و عده ای از بازاریان قم ، دیروز از حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی که در منزل بستری هستند ، عیادت کردند.

آیت الله گلپایگانی در حاشیه این دیدار طی گفت و گویی  اظهار داشتند : شورای مدیریت حوزه علمیه قم ، از طرف امام واینجالب تعیین شده که مورد تایید می باشند و شرایط طلاب نیز مورد تائید است و افزودند: انشاءالله امیدواریم امسال، طلاب با جدیت دروس را شروع کنند و به نحو احسن انجام دهند .

آیت الله گلپایگانی در مورد الغای قوانین گذشته و جایگزینی قوانین اسلامی گفتند : الغای قوانین گذشته همیشه مورد تایید بوده است و منتهای آرزواست که قوانین اسلامی جایگزین قوانینی شوند که در زمان گذشته برخلاف موازین اسلامی بوده است و انشاءالله امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان امور در امر تصویب قوانین اسلامی موید و منصور باشند.(2)

بی احترامی آل سعود به هیئت سرپرستی حجاج ایرانی ؛ موسوی خوئینی ها : اهمیتی ندارد !

هیئت سرپرستی حجاج ایرائی مرکب از موسوی خوئینی ها نماینده امام و سرپرست حجاج ایرانی در عربستان ، محمد خاتمی و امام جمارانی و بقیه اعضای هیئت دیروز هنگام ورود به جده با بی احترامی و نیز زیر پا گذاشتن مقررات بین المللی از سوی مسئولین رژیم سعودی مواجه شدند. با وجود این بی احترامی ها ، هیئت سرپرستی حجاج ایرانی واکنشی نشان نداد !

در فرودگاه جده مسئولین سعودی با زیر پا گذاشتن عرف بین المللی که دارندگان پاسپورت های سیاسی نباید تفتیشن بدنی شوند ، اعضای هیئت ایرانی را به استثنای موسوی خوئینی ها بازرسی بدنی کردند .

مامورین رژیم سعودی همچنین ساک های اعضای هیئت و ساک موسوی خوئینی ها را نیز می خواستند تفتیش کنند که با اعتراض وی مواجه شدند و موسوی یادآور شد که در این صورت باید نماینده ای از وزارت خارجه سعودی حضور داشته باشد و مسئله صورت جلسه شود. مقامات سعودی حاضر به این کار نشدند و گفتند در حج مسائل دیپلماتیک را رعایت نمی کنیم .

خاتمی نیز از مقامات سعودی سئوال کرد : « اگر یک خبرنگار آمریکائی هم بیاید حتی با پاسپورت عادی ، آیا شما همین کار را با او می کنید؟»!

موسوی خوئینی ها در مصاحبه ای پیرامون این هتک حرمت اظهار داشت :  دربرخورد با ما  مقررات بین المللی نقض شد و افراد با پاسپورت سیاسی دقیقا بازرسی بدنی شدند و این با مقررات بین المللی تناقض دارد. ولی ما بخاطر مسائل بنیادی تر ، از این مسائل جزئی می گذریم و نمیخواهیم این برخوردها بر آن مسائل تاثیر بگذارد .

وی یادآور شد : مسئولین سعودی باید متوجه باشند که این گونه برخوردها ضررش قبل از هر چیز متوجه خود آن ها خواهد شد و باعث تحریک عواطف مسلمانان خواهد شد و مسئولین سعودی باید سعی کنند با عواطف مسلمانان بازی نکنند و بدانند که مسلمانان می توانند با تحمل اسلامی و انقلابی خود این گونه مسائل را نادیده بگیرند ولی از اصولشان تخطی نمی کنند .

وی همچنین گفت : ما به حجاج خودمان گفته ایم که در صورت اهانت ، ضرب و شتم و ...واکنش نشان ندهید و تنها شعار الله اکبر و مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دهید .

موسوی خوئینی ها همچنین درباره اظهارات اخیر امام که شدیدا نسبت به تعطیلی مجلس و اعزام اکثریت نمایندگان به حج اعتراض کرده بودند گفت : بسیاری از نمایندگان از اعزام به حج انصراف داده اند ، ما فکر می کردیم از ظرفیت حضور نمایندگان برای بیان مواضع خود می توانیم استفاده کنیم که امیدواریم با امدادهای غیبی این خلا جبران شود !(3)

موسوی : با طرح فهد مخالف بوده و افشاگری می کنیم

نخست وزیر در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت : ما با طرح فهد مخالف هستیم و علیه آن افشاگری خواهیم کرد. میرحسین موسوی اظهار داشت : انقلاب اسلامی ما بزرگترین قدرتش در افشاگریش است ، ما این مسئله را افشا می کنیم و به خاطر تکیه ای که این انقلاب بر روی اراده منسجم ملت های مسلمان دارد یقینا افشاگری ما می تواند برای بیداری مسلمانان و زنده ماندن مسئله فلسطین در ذهنیت مسلمانان مفید باشد .

وی همچنین گفت : ما یقین داریم که زنده ماندن این مسئله در میان ملت های مسلمان به نابودی رژیم صهیونیستی تمام خواهد شد . (4)

آمریکا و فرانسه به کمک صدام شتافته اند

مهندس غرضی وزیر نفت کشورمان در مورد تهدیدات صدام مبنی بر بمباران کشتی های نفت کش در ترمینال خارک گفت : تهدید صدام در مورد خارک از روز آغاز جنگ بوده و او در این مدت تلاش زیادی را برای رسیدن به خارک کرده است و در ده روز اول جنگ 25 جنگنده عراقی توسط پدافند هوایی ما روی خارک زده شدند و آن جا یک دام شده بود که جنگنده های عراقی شکار شوند.

غرضی اضافه کرد : اروپائیان بخصوص فرانسه و نیز آمریکا صدام را در این امر یاری می دهند و به عقیده اینجانب آن ها برای صدام کار می کنند تا خارک را از طریق زمین و هوا به آتش بکشند .(5)

پی نوشت:

1- کیهان ، 11 شهریور 1361 ، صفحه 17

2- اطلاعات ، 11 شهریور 1361 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 11 شهریور 1361 ، صفحه 2

 4-  کیهان ، 11 شهریور 1361 ، صفحه 18

5- اطلاعات ، 11 شهریور 1361 ، صفحه 4

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول