اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آیا نمایندگان می توانند به بهانه تعطیلات به حج بروند ؟! / مگر می شود کشور را تعطیل کرد؟!

امام خمینی: الآن چند روز است که به من مکرر گفته شده است که دارد مملکت برای این توجهی که دارند به سفر حج، فلج می‌شود.۱۴۰ نفراز وکلای مجلس یا بیشتر مشرف بشوند. البته عذر دارند، می‌گویند آقای هاشمی فرمودند که این تعطیلی آنهاست.

آیا نمایندگان می توانند به بهانه تعطیلات به حج بروند ؟! / مگر می شود کشور را تعطیل کرد؟!

رخدادهای 9 شهریور 1361

چکیده

  • امام خمینی : الآن چند روز است که به من مکرر گفته شده است که دارد مملکت برای این توجهی که دارند به سفر حج، فلج می‌شود. و کلای مجلس می‌خواهند همه مشرف شوند؛ البته عذر دارند، می‌گویند آقای هاشمی فرمودند که این تعطیلی آنهاست.

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس : این حادثه خیلی زشت است ، خیلی تلخ است و تعبیر من این است که اگر کشورهای اسلامی فقط با آمریکا قهر می کردند ، جلوی این فاجعه را می گرفت.

 

  • محسن رضایی: شوروی پایگاه های خودش را یکی پس از دیگری دو دستی تحویل آمریکا داد ، لذا مسئله ای که برای آمریکا الان مطرح است ، اسلام است و مسئله ای که برای اسلام مطرح است آمریکا است .

 

  • آیت الله خامنه ای  رئیس جمهور : کسانی که در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه پس از آشکار شدن حقیقت باز به دشمن ما کمک می کنند با ما در حال جنگ هستند.

 

  • نماینده سوریه که به دعوت هلال احمر به ایران سفر کرده است گفت : ما به کمپ اسرا اسم کمپ نمی گذاریم ، بلکه این مکان ها را مهمانخانه نامگذاری کرده ایم .

جنایات آمریکا ناشی از حب قدرت است

رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سراسر کشور ، همچنین چند تن از سفرا و کارداران جمهوری اسلامی ایران ، علمای پاوه و اورامانات به همراه جمعی از اعضای اتحادیه دانشجویان ایرانی در هند صبح امروز با امام خمینی در حسینیه جماران دیدار کردند . اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از ؛

حب قدرت است که امریکا را وادار می‌کند که این جنایتهایی که در طول تاریخ بی‌سابقه است، انجام بدهد. و حب سلطه و ریاست است که شوروی را برمی‌انگیزد که اینطور با مردم دنیا و مظلومین دنیا رفتار کند. و حب نفس است که کشورهای اسلامی، سران کشورهای اسلامی در مقابل جنایاتی که از این قدرتها واقع می‌شود و از وابستگان آنها واقع می‌شود، بی تفاوتند.

اگر این حب نفس در این سران کشورهای اسلامی نبود و این حب جاه و قدرت نبود، با این فجایع که واقع شده است ، با این ظلمهایی که واقع شده است بر ایران و بدتر از او بر لبنان، نمی‌نشستند و تماشا کنند.

شیطان تنها سراغ آمریکا و شوروی نمی رود

شیطان فقط نمی‌رود سراغ صدام و امریکا و شوروی. او همه جا هست و مظاهر شیطان، که نفس اماره خود ماست، پیش همه هست. چنانچه یک وقت دیدید که حب این را دارید که به مردم زور بگویید، حب این را دارید که مردم پیش شما خاضع باشند، بدانید که از آن حظ شیطانی پیشتان هست.

اگر اسرائیل غلبه کند فرمانروای همه بلاد اسلامی می شود

یک وقت امریکا بر مردم غلبه می‌کند و شوروی غلبه می‌کند، یک وقت اسرائیل غلبه می‌کند. اسرائیل امروز فرمانفرمای این بلاد اسلامی دارد می‌شود و اگر این بی‌تفاوتی و این کمک و این طفره زدن برای اینکه بشناسند اسرائیل را به رسمیت، اگر این به نتیجه برسد، او فرمانفرمای همه‌شان خواهد شد.

اسرائیل قناعت نمی‌کند به آنجایی که هست؛ قدم قدم پیش می‌رود و هر قدمی که رفت، هی می‌گوید ما کاری نداریم، همین است، فردا قدم بالاتری برمی‌دارد؛ امروز لبنان است، فردا - خدای نخواسته - سوریه، پس فردا عراق است و همین‌طور.

توطئه ای که امام متوجه آن شد

ما را مبتلا کردند به جنگ عراق. توطئه تدارک دیدند که ما برویم سراغ اسرائیل تا عراق تقویت بشود، آن وقت عراق و اسرائیل بیایند سراغ ما. ما این توطئه را فهمیدیم و آقایانی که متصدّی امورند توجه کردند و گفتند راه ما این است که از این راه برویم. اگر از آن راه ما رفته بودیم، امروز عراق وضعش با ما غیر از این بود و اسرائیل هم به دنبال او، با ماطور دیگری بود.

چرا با ایران مخالفت و مقابله می شود؟!

اگر شما قدرتمند نبودید که آنها با شما مقابله نمی‌کردند. چون می‌بینند که یک قدرتی اینجا هست، شما باید بدانید که این قدرت، قدرت بازوی شما و من و سایر افراد نیست، این یک قدرت الهی است. یک قدرت اسلامی است. یک قدرت ایمان است که این کار را انجام داده، ایمان است که شما را وادار می‌کند بروید و برای اسلام فداکاری کنید و ایمان است که در جبهه‌ها این عزیزان ما در جنگ تا حد شهادت حاضر هستند. و تا این ایمان را حفظ کردید و تا این تعهد به اسلام را حفظ کردید، هرگز نخواهید آسیب دید.

آیا نمایندگان می توانند به بهانه تعطیلات به حج بروند ؟! / مگر می شود کشور را تعطیل کرد؟!

الآن چند روز است که به من مکرر گفته شده است که دارد مملکت برای این توجهی که دارند به سفر حج، فلج می‌شود. و کلای مجلس می‌خواهند همه مشرف شوند؛ 140 نفر یا بیشتر مشرف بشوند. البته عذر دارند، می‌گویند آقای هاشمی فرمودند که این تعطیلی آنهاست، لکن ما فکر این را بکنیم که ما امروز تعطیل داریم؟ ما امروز می‌توانیم در این وضعی که‌  کشور ما دارد، استفاده از تعطیل بکنیم؟ و شورای قضایی هم می‌گویند بسیاریشان می‌روند. شورای نگهبان هم، خوب، ایشان هم می‌روند و از سایر قشرها هم همین‌طور. اگر واجب باشد مکه، خوب، هیچ کس جلویش را نمی‌تواند بگیرد؛ باید هم بروند، اگر حج فریضه باشد، مگر اینکه یک فریضه بالاتر از آن باشد با حفظ ثغور اسلام که همه فرائض را کنار می‌گذارد.

امروز آن چه مهم است حفظ ثغور اسلام است

[آن چه مهم است ] حفظ ثغور اسلام است ؛ حفظ نظام اسلام است ؛ حفظ ثغور اسلام است. حفظ ثغور اسلام جزءِ فرایضی است که هیچ فریضه‌ای بالاتر از آن نیست؛ حفظ اسلام است.

این‌طور کوچ کردن به جوار بیت الله با آن همه ثوابهایی که دارد، بر غیر اشخاصی که واجب عینی است، آیا الآن صلاح می‌دانند آقایان که این مملکت را به حال تعطیل درآورند؟ و - خدای نخواسته - یک وقت یک صدمه‌ای وارد بشود به کشورتان، علاوه بر یک نگرانی‌های دیگری که هست.(1)

پیشنهاد آیت الله هاشمی به کشورهای اسلامی ؛ یک ماه با آمریکا قطع رابطه کنید

هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی: به نظر بنده حادثه لبنان این فاجعه به زشتی و وقاحت و رسوایی که اتفاق افتاد ، نمونه اش را در تاریخ دنیا نمی توانیم پیدا کنیم و به همین دلیل مسئولیت جمهوری اسلامی شدید شده است . در لبنان در کشوری که بیش از دو سوم جمعیتش یعنی حدود دو میلیون نفر مسلمان است و صد ها هزار فلسطینی مسلمان آن جا جمع شده بودند یک اقلیت مسیحی ، آن هم بخش فالانژش که این ها از کثیف ترین مردم دنیا هستند یعنی فالانژ واژه ای شده است که امروز کتائب لبنان که می دانیم این ها هم عامل بیگانه اند هم جانی اند و هم نسبت به مردم لبنان ستمگرند ، در یک چنین کشوری که رزمندگان فلسطین و آوارگان به آن پناه برده بودند و مردم 15 سال مرارت مسلح شدن را کشیده بودند و آن همه مشکلات را تحمل کرده بودند در چنین کشوری با حمایت رسمی اسرائیل با لشکر کشی اسرائیل و با حمایت بی پرده آمریکا که حتی قطعنامه های بسیار ساده را در سازمان ملل وتو کرد در جلوی چشم این همه کشور اسلامی و این همه سلاطین نفت و این همه قدرت و این همه مدرسه علمیه و این همه عالم و دانشمند اسلامی که در همه دنیا این را می دیدند و در مقابل چشم این همه موسسات حقوق بشر این جنایت عظیم با لشکر کشی اسرائیل اتفاق افتاد و یک جریان خبیثی را بر مردم حاکم کردند به صورت رسمی و علنا اعلام می کنند که ما در کنار آمریکا ایستاده ایم .

هاشمی گفت : این حادثه خیلی زشت است ، خیلی تلخ است و تعبیر من این است که اگر کشورهای اسلامی فقط با آمریکا قهر می کردند ، دعوا و جنگ و نزاع هم نمی کردند فقط می گفتند یک ماه با تو قهر هستیم و یک ماه رابطه قطع ، نفت قطع ، بازرگانی قطع ، یک ماه قهر ، جلوی این فاجعه را می گرفت که این کار را نکردند . حالا در توطئه چقدر شریک بودند ، این از مسائلی است که همه خواهند فهمید .

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود گفت : این حادثه هولناک توجه مستضعفان دنیا را به جمهوری اسلامی بیشتر کرد ، یعنی امروز هیچ مرجعی در دنیا شناخته نمی شود که خواست های محرومان دنیا را تعقیب کند ، هیچ مرجع رسمی شناخته نمی شود ، نه یک حزبی ، نه یک گروهی ، نه یک مدرسه ای ، نه یک دانشگاهی ، نه یک دولتی ، نه یک موسسه جهانی، این جمهوری اسلامی با این فاجعه عظیمی که در لبنان اتفاق افتاد ، یک دفعه تحقیقا مطمح انظار جمع زیادتری از محرومان دنیا و مخصوصا دنیای اسلامی می شود و وظیفه ما و مسئولیت ما به شدت سنگین می شود و مسئولیت این پاسداران سنگین می شود که اگر امروز در این جبهه جان می دادند فردا جبهه های دیگری در انتظارشان خواهد بود.(2)

محسن رضایی : امروز اسلام و آمریکا در مقابل هم قرار دارند

محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: تسلیم شدن روسیه شوروی در لبنان و فرصت های طلائی که روسیه شوروی در لبنان از دست داد ، بیانگر این بود که مارکسیسم و روسیه شوروی در مقابل آمریکا تسلیم شدند و شوروی پایگاه های خودش را یکی پس از دیگری دو دستی تحویل آمریکا داد ، لذا مسئله ای که برای آمریکا الان مطرح است ، اسلام است و مسئله ای که برای اسلام مطرح است آمریکا است . (3)

آیت الله خامنه ای : کشورهایی که به دشمن ما کمک کنند در حال جنگ با ما هستند

صبحگاه مشترک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی متشکل از پرسنل لشکر 77 پیروز خراسان ، ژاندارمری و شهربانی و برادران جان برکف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، بسیج سپاه و کمیته انقلاب اسلامی خراسان با حضور آیت الله خامنه ای و همزمان با سالروز میلاد با سعادت هشتمین پیشوای شیعیان جهان حضرت امام رضا (ع) برگزار شد .

در این مراسم آیت الله خامنه ای اظهار داشتند: این جنگ با طراحی قدرت های سیطره جوی جهان ، به منظور نابود کردن شعله انقلاب اسلامی و گسترش آن به جهان بر ما تحمیل شد و اگر لشکر صدام ، به مرزهای ما تجاوز نمی کرد ما هرگز از مرزهای آن ها عبور نمی کردیم ، اما تجاوز کردند و ما متقابلا به دفاع از شرف ، استقلال و میهن اسلامیمان و مهم تر از همه به دفاع از انقلاب اسلامی خود برخواسته و مردانه مبارزه کردیم و خداوند ما را پیروز کرد .

آیت الله خامنه ای تاکید کردند : امروز در سراسر جبهه ها از نفت شهر که هنوز در اشغال متجاوزان رژیم عفلقی صدام است تا آن جا که برای دفاع از امنیت شهرهای خود لازم باشد مبارزه می کنیم . آیت الله خامنه ای ادامه دادند : ما نمی نشینیم تا دشمن در پشت مرزها متمرکز شود و هر روز شهرهای مرزی ما را از جمله آبادان و خرمشهر بمباران کند ، ما از خاک مقدس خود دفاع می کنیم .

آمادگی سرکوب دشمن در همه مناطق را داریم

ایشان با تاکید بر این نکته که در تمامی جبهه ها ابتکار عمل با ما است گفتند : ما آماده ایم تا دشمن را در هر یک از مناطق مرزی سرکوب کنیم و خواهیم کرد .  قدرت رزمندگان ما آن چنان بالا است که با وجود همه گونه کمک نظامی و انسانی رژیم عراق قادر به مقاومت در مقابل ما نخواهد بود .

رئیس جمهور با اشاره به حمایت کشورهای مرتجع عرب از صدام گفتند : کسانی که در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه پس از آشکار شدن حقیقت باز به دشمن ما کمک می کنند با ما در حال جنگ هستند و ما آن ها را یک کشور در حال جنگ با خود به حساب می آوریم .

رئیس شورای عالی دفاع در پایان سخنان خود ضمن تاکید بر حسن رفتار نیروهای مسلح گفتند : امروز بار دیگر با خدا پیمان می بندیم که رفتار خود را با موازین انقلاب و اسلام هرچه بیشتر هماهنگ کرده و گام های خود را در جهت آینده بندگان صالح خدا برداریم . (4)

هیچ کشوری با اسرای جنگی رفتار ایران را ندارد

نمایندگان هلال احمر کشورهای سوریه و صحرا که به دعوت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران جهت بازدید از خسارات جنگ تحمیلی و نحوه رفتار جمهوری اسلامی ایران با اسرای عراقی و امکانات رفاهی که در اختیار آنان قرار گرفته و همچنین فعالیت های جمعیت هلال احمر در رابطه با جنگ تحمیلی و ضایعات حوادث طبیعی به کشور دعوت شده اند با فیروزآبادی سرپرست جمعیت هلال احمر دیدار کردند .

طی این دیدار دکتر فیروزآبادی در رابطه با رفتار با اسرا گفتند : ما بر اساس رافت اسلامی و سفارشات امام در رابطه با رعایت مقررات اسلامی درباره اسرا از آن ها به بهترین وجه نگهداری می نمائیم .

همین گزارش نیز حاکیست نماینده سوریه در این دیدار گفت : ما به کمپ اسرا اسم کمپ نمی گذاریم ، بلکه این مکان ها را مهمانخانه نامگذاری کرده ایم و من حاضرم در مقابل تمامی جمعیت ها ایستاده و بگویم که هیچ دولت و جمعیتی نتوانسته با اسرا چنین رفتار خوبی داشته باشد و صلیب سرخ جهانی حتما باید این حقایق را به گوش جهانیان برساند .

وی همچنین خواستار نظارت بر وضعیت اسرای ایرانی در عراق شد و در پایان یادآوری کرد که شهدای بهشت زهرا خود نشانگرد ایثار و شهادت طلبی یک ملت است . (5)

پی نوشت:

 1- صحیفه امام ، جلد 16 ، صفحه 458

2- کیهان ، 10 شهریور 1361 ، صفحه 3

3- اطلاعات ، 10 شهریور 1361 ، صفحه 14

4- جمهوری اسلامی ، 10 شهریور 1361 ، صفحه 4

5- اطلاعات ، 10 شهریور 1361 ، صفحه 11

پژوهشگر : سید روح اله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول