اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

همه چیزشان را تقدیم امریکا می‌کنند، عذر هم از آنها می‌خواهند

امام خمینی: این کتکی است که مسلمانها از امریکا می‌خورند، آن وقت آقایان ادعای اسلام می‌کنند، ادعای طرفداری از مسلمین می‌کنند، همه چیزشان را تقدیم امریکا می‌کنند، عذر هم از آنها می‌خواهند. این تأسف ندارد برای ملتها، برای اسلام، برای همه؟!

همه چیزشان را تقدیم امریکا می‌کنند، عذر هم از آنها می‌خواهند

رخدادهای 31 مرداد و 1 شهریور 1361

چکیده

  • امام خمینی در دیدار روحانیون کاروان های حج سراسر کشور : شورای نگهبان ، شورای قضایی بخشنامه بکنند و همه جا بگویند به این که این قوانین سابق که مخالف شرع بوده نباید عمل بشود .

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی: ما متاسفیم که مردم مبارز و مسلمان فلسطین و لبنان با توطئه شوم سران مرتجع کشورهای عرب و عمال آمریکا مجبور شدند دست از مقاومت بکشند.

 

  • میرحسین موسوی نخست وزیر: مجلس در راس امور هست و اصالت با مجلس است و نماینده های ما برگزیده ملتند و دولت دقیقا انتقادهای مجلس را پذیرفته است . 

 

  • جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مقدماتی سیزدهمین کنفرانس وزرای خارجه کشورهای اسلامی پیشنهاد داد کشورهای عضو مجازات های شدید علیه آمریکا اعمال کنند .   

 

  • آیت الله منتظری در دیدار روحانیون مبارز لبنان : اجازه ندهید خدای ناکرده با اختلاف کلمه و یا سکوت در برابر جنایات و مظالم دشمنان اسلام بخصوص آمریکا و اسرائیل دستگاه ظلم تائید و تقویت شود . 

 

  • روزنامه اردنی اخبار الاسبوع فاش کرد که سفیر رژیم صهیونیستی در قاهره شنبه گذشته در این شهر مورد حمله قرار گرفته و در اثر جراحات وارده به بیمارستان المعادی قاهره انتقال یافت .

 

  • آیت الله خامنه ای رئیس جمهور : هر کسی نغمه ای که در آن تفرقه و شکاف بین امت اسلامی و مردم مسلمان ایران است بلند کند خائن به این انقلاب و این مردم و این جمهوری اسلامی است.

 

  • حمله مذبوحانه عناصر مسلح غیرقانونی به دو پایگاه رزمندگان اسلام طی دو شب گذشته در شهرستان های ارومیه و پیرانشهر با هوشیاری مدافعان قدرتمند جمهوری اسلامی دفع شد .

 

  • پارلمان لبنان امروز در جلسه خود بشیر جمیل فرمانده شبه نظامیان حزب دست راستی فالانژ را به مدت 6 سال آینده به ریاست جمهوری این کشور برگزید .

 

  • با هوشیاری امت حزب الله یک منافق که در خیابان فرهنگ به سوی یکی از برادران پاسدار تیراندازی و او را مجروح کرده بود هنگام فرار دستگیر شد

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی  با تاکید بر نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در جهت آزاد سازی مردم محروم جهان گفت : ما باید برای تداوم این موهبت آسمانی آمادگی فداکاری بیشتری داشته باشیم. 

31 مرداد 1361

امام خمینی : اگر اسلام دست ما را نبسته بود از بغداد اثری نمی ماند

روحانیون کاروان های حج سراسر کشور ، پرسنل دادستانی مرکز و دادسرا و دادگاه های انقلاب اسلامی و دادستانی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در حسینیه جماران با امام خمینی رهبر انقلاب دیدار کردند.

امام خمینی در این دیدار با اشاره به غیر انسانی بودن حق وتو اظهار داشتند : الآن اسرائیل در مقابل همه کشورهای اسلامی ایستاده، می‌گوید غلط نکنید. این تاسف ندارد؟ انسان نیستند اینهایی که در رأس امور هستند که اسرائیل در مقابلشان ایستاده، می‌گوید فضولی موقوف! آمد و بیروت را گرفت و آن همه جنایات وارد کرد و سازمان آزادیبخش را به هم زد اوضاعش را و همه را متفرق کرد، و بعد هم بدانید که شماهایی که ساکت بودید و در این جنایات مقابله نکردید، همین نشستید و یک کلمه‌ای گفتید، آن هم کلمه‌ای که گاهی موافق با آنها بوده، نوبت شما هم می‌رسد. اسرائیل به خدمت شما هم می‌آید.

آمریکا در راس جنایتکاران عالم

رهبر انقلاب در ادامه آمریکا را سردسته جنایتکاران عالم خوانده و افزودند : تأسف دارد که اسلام آن وضع را دارد و کسانی که ادعای اسلام را می‌کنند این وضع را دارند. اسلام نسبت به متخلفین، نسبت به متجاوزین آن‌طور سختگیری می‌کند و اینهایی که می‌گویند ما تابع اسلام هستیم، تشویق هم می‌کنند. امریکا که در رأس تمام جنایتکارهاست و همین جنایت این چند وقت بیروت با دست مخفی امریکا و ظاهر این صهیونیست مجرم واقع شد، امریکا اساس کارش بود. خود آنها هم اقرار کردند به این امر که قضیه، قضیه طرح امریکایی است. اگر امریکا نبود، به اسرائیل می‌گفت: غلط نکن، برو کنار، می‌رفت. این امریکا، این کتکی است که مسلمانها از امریکا می‌خورند، آن وقت آقایان ادعای اسلام می‌کنند، ادعای طرفداری از مسلمین می‌کنند، همه چیزشان را تقدیم امریکا می‌کنند، عذر هم از آنها می‌خواهند. این تأسف ندارد برای ملتها، برای اسلام، برای همه؟!

امام خمینی با اشاره به تهدیدهای اخیر صدام و موج تبلیغات جهانی به نفع صدام تاکید کردند : مع الأسف، همه گروه‌های دنیا، که دستشان قلم است، توی خانه‌شان نشسته‌اند، می‌نویسند؛ می‌نویسند که ایران نتوانست چه بکند، صدام چه کرد، چه کرد. هی از این مسائل می‌نویسند. ولی واقع مطلب را که اینها عوض نمی‌کند. واقع مطلب این است که اگر ایران دستش بسته نبود و اسلام دست ایران را نبسته بود، حالا دیگر شهر بصره که هیچ، شهر بغداد هم برایش چیزی باقی نمانده بود.

رهبر انقلاب همچنین با اشاره به این مسئله که دادگستری سابق باید متحول بشود به یک دادگستری اسلامی اظهار داشتند : شورای نگهبان ، شورای قضایی بخشنامه بکنند و همه جا بگویند به این که این قوانین سابق که مخالف شرع بوده نباید عمل بشود و اگر کسی عمل بکند مجرم است و باید محاکمه شود . (1)

هشدار آیت الله هاشمی نسبت به توطئه خروج فلسطینی ها از بیروت

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز مجلس طی نطق کوتاهی پیرامون تحولات اخیر منطقه و خروج نیروهای فلسطینی از بیروت سخنانی ایراد کرد .

وی اظهار داشت : متاسفانه آمریکا در تلاش هایش برای سرکوبی نهضت فلسطین در لبنان گرچه موقت پیروز شد و به طوری که گفته اند ریگان به علامت پیروزی دست خودش را بلند کرد ما متاسفیم که مردم مبارز و مسلمان فلسطین و لبنان بعد از بیش از دو ماه مقاومت قابل تحسین با توطئه شوم سران مرتجع کشورهای عرب و عمال آمریکا مجبور شدند دست از مقاومت بکشند و وضع آن ها مثل کسی است که پس از پایان یک روزه سخت در یک روز گرم تابستان ، با گوشت خوک و شراب کهنه افطار کند و پایان این مقاومت به مسافرت به خارج لبنان و به اردن و به عراق منتهی شود .

هاشمی همچنین گفت : اگر هیچ دلیل دیگری برای این که این توطئه آمریکایی است نداشتیم پذیرش رزمندگان فلسطینی در عراق و اردن سندکافی بود . (2)

نخست وزیر : آمریکا تلاش دارد از طریق اقتصادی کار منافقین را تکمیل کند

میرحسین موسوی نخست وزیر شب گذشته طی یک پیام رادیو و تلویزیونی گفت : پیروزی های بسیار بزرگ جنگ اثرات عمیقی در سطح بین المللی و داخل کشور داشته است و همچنین بسیاری از حصارها را فروریخته ، تغییرات عمده ای در منطقه به وجود آورده و به تبع آن ها ابرقدرت ها و مخصوصا آمریکا را وادار کرده تا در مقابل آن دست به اقداماتی بزنند .

موسوی در مورد سرنوشت جنگ گفت : سرنوشت واقعی این جنگ را رزمندگان مسلمان ما با خون خودشان تعیین خواهند کرد و دولت به تبع ملت در این زمینه گامی به عقب برنخواهد داشت .

وی در رابطه با مشکلات اقتصادی ایران بعد از شروع جنگ گفت : هنگام شروع جنگ ذخایر ارزی ما در مقابل عراق که 36 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت بسیار اندک بود و به خاطر نبودن مکانیزمی که مصرف را با درآمد ارزی ما متعادل کند و همچنین عدم فروش نفت به حد کافی در حالت بدی قرار گرفتیم .

وی با اشاره به توطئه های منافقین که از سوی آمریکا تدارک دیده شده است گفت : پس از شکست منافقین در براندازی جمهوری اسلامی از طریق ترور سران کشور آن ها از طریق اقتصادی وارد عمل شده اند تا ایران را تحت فشار قرار دهند لذا ما مکانیسمی را پیشنهاد کردیم تا تعادلی بین درآمدهای ارزی و مصارف ما باشد . بنابراین باید دقت کرد تا این مقادیر محدود ارزی در جایی مناسب خرج شود .

وی گفت : بدین مناسبت کمیسیون درآمد ارزی در وزارت نفت تشکیل شد که بر اساس این کمیسیون حتی اگر روزی مقدار صدور نفت ما به 300 هزار بشکه در روز هم برسد ما قادر خواهیم بود که کشورمان را سرپا نگه داریم و در این جا ایثار ملت را باید مد نظر داشت .

میرحسین موسوی در پایان در مورد ارتباط دولت با مجلس نیز گفت : مجلس در راس امور هست و اصالت با مجلس است و نماینده های ما برگزیده ملتند و دولت دقیقا انتقادهای مجلس را پذیرفته است و در مجموع مجلس در نظام جمهوری اسلامی به عنوان ناظری بر همه اعمال نظارت دارد . (3)

پیشنهاد ایران به کنفرانس اسلامی برای تجدید نظر در رابطه با آمریکا

اجلاس مقدماتی سیزدهمین کنفرانس وزرای خارجه کشورهای اسلامی در نیجریه کار خود را آغاز کرد . در اولین دور مذاکرات این اجلاس که به منظور تعیین دستور کار کنفرانس وزرای خارجه انجام شد هیئت ایرانی به سرپرستی مدیرکل امور آسیا و آفریقای وزارت امور خارجه پیشنهاد کرد مواردی به پیش نویس دستور کار کنفرانس اضافه شوند .

اعمال مجازات های شدید علیه آمریکا که آشکارا در کنار اسرائیل ایستاده است و تجدید نظر در روابط سیاسی کشورهای عضو کنفرانس با آمریکا از جمله این موارد هستند . (4)

آیت الله منتظری : علمای لبنان اجازه ندهند دستگاه ظلم تائید و تقویت شود

آیت الله منتظری در دیدار روحانیون مبارز لبنان اظهار داشت : همان گونه که علما و روحانیت مبارز و متعهد ایران مهمترین عامل بسیج و حرکت ملت مسلمان ما در نهضتی که به رهبری امام خمینی آغاز شد بودند و نقش اساسی را در پشتیبانی از رهبری امام امت و آوردن مردم در صحنه مبارزه داشتند ، امروز نیز باید علمای لبنان با الهام از تجربیات انقلاب اسلامی ایران و مقام معظم رهبری انقلاب صفوف خود را متحد و فشرده کنند و همگی یکصدا در پیام ها و بیانیه های مشترک ملت مسلمان و مظلوم لبنان را به وظایف اسلامی خود آگاه نمایند و اجازه ندهند خدای ناکرده با اختلاف کلمه و یا سکوت در برابر جنایات و مظالم دشمنان اسلام بخصوص آمریکا و اسرائیل دستگاه ظلم تائید و تقویت شود . (5)

سفیر اسرائیل در مصر ترور شد

روزنامه اردنی اخبار الاسبوع فاش کرد که موشه ساسون سفیر رژیم صهیونیستی در قاهره شنبه گذشته در این شهر مورد حمله قرار گرفته و در اثر جراحات وارده به بیمارستان المعادی قاهره انتقال یافت . به دنبال این حادثه اسحاق شامیر وزیر خارجه اسرائیل طی یادداشتی به وزارت خارجه مصر ضمن محکوم کردن این حادثه خواستار آن شد که تحقیق در مورد عاملان این سوء قصد توسط کارشناسان اسرائیلی صورت گیرد . (6)

1 شهریور 1361

آیت الله خامنه ای : عاملین فتنه در شمال غرب کشور نه کرد بودند نه ترک ؛ نه شیعه و نه سنی

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور در دیدار نماینده سلماس و جمعی از مسئولین این شهر با ایشان طی سخنانی اظهار داشتند : مردم آذربایجان غربی با برافراشتن پرچم حزب الله و پرچم پیروی از امام امت علیرغم همه کارشکنی ها و فتنه انگیزها در آن نقطه نسبتا دور ، همه کسانی را که به آذربایجان به صورت نامشروعی چشم دوخته بودند مایوس کردند .

ایشان افزودند : مردم این منطقه با گروه های معارض جمهوری اسلامی و عناصری که حیات خود را در فنای جمهوری اسلامی و انقلاب می دانند آنچنان برخورد و مقاومت کردند که نقشه ننگین و نامردمی دشمنان انقلاب نقش بر آب شده است .

آیت الله خامنه ای همچنین با اشاره به بحران کردستان افزودند : دشمن خارجی ما به افراد خاصی نظر ندارد و از هر کسی که بتواند به خدمت بگیرد استفاده خواهد کرد همچنان که در منطقه شما عناصری از ترک و کرد و شیعه و سنی را در اختیار گرفت .

آیت الله خامنه ای همچنین تاکید کردند : صحیح نیست اگر کسی بگوید عناصر معارض با جمهوری اسلامی عناصر کرد هستند ، صحیح نیست کسی بخواهد با این بهانه ها بین برادران شیعه و سنی اختلاف ایجاد کند ، همه کسانی که منافع آن ها در جمهوری اسلامی به خطر افتاده و دستخوش وسوسه های بیگانگان شده اند و دلشان از نور ایمان روشن نشده و تربیت اسلامی را قبول نکرده اند معارض شده اند .

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کردند : هر کسی نغمه ای که در آن تفرقه و شکاف بین امت اسلامی و مردم مسلمان ایران است بلند کند خائن به این انقلاب و این مردم و این جمهوری اسلامی است.

ایشان ادامه دادند : آن کسانی که به عنوان حمایت از این قوم یا آن قوم یا این مذهب و یا آن مذهب در منطقه علم تفرقه و دو دلی و ایجاد شکاف بین مسلمان ها را بلند می کنند خبیثند و مطمئن باشید که مردم و دولت جمهوری اسلامی تمام منطقه را از لوث وجود عوامل فریب خورده شیطان بزرگ و شیطانک ها پاک خواهد کرد.(7)

حمله ضد انقلاب در پیرانشهر و ارومیه سرکوب شد

حمله مذبوحانه عناصر مسلح غیرقانونی به دو پایگاه رزمندگان اسلام طی دو شب گذشته در شهرستان های ارومیه و پیرانشهر با هوشیاری مدافعان قدرتمند جمهوری اسلامی دفع شد .

گزارش رسیده به نقل از سخنگوی قرارگاه مرکزی حمزه سید الشهدا حاکیست در این حملات که شب های 29 و 30 مرداد ماه به پایگاه های شهید اسکندری در حومه ارومیه و شهید مقبلی در پیرانشهر صورت گرفت با آتش رزمندگان اسلام هرگونه حرکت از ضد انقلابیون سلب شده و عوامل مزدور استکبار جهانی مجبور به فرار شدند.(8)

سردسته فالانژیست ها رئیس جمهور لبنان شد

در حالی که رهبران جناح اسلامی و ترقیخواه لبنان انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تحریم کرده بودند پارلمان لبنان امروز در جلسه خود بشیر جمیل فرمانده شبه نظامیان حزب دست راستی فالانژ را به مدت 6 سال آینده به ریاست جمهوری این کشور برگزید . به دنبال این انتخاب ریگان ، بگین و میتران ریاست جمهوری بشیر جمیل را تبریک گفتند . (9)

خبر دیگر این که در حالی که رزمندگان فلسطینی گروه گروه خاک لبنان را ترک می گویند ، گروهی از رزمندگان فتح و ارتش آزادی بخش فلسطین روز گذشته بیروت را در میان موجی از اندوه ساکنان قسمت غربی آن شهر و شلیک گلوله های متحدان لبنانی شان با کشتی به مقصد تونس ترک گفتند.(10)

ولایتی : در کنفرانس اسلامی با کشورهای در خط آمریکا مقابله خواهیم کرد

دکتر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر دیروز تهران را به قصد نیجریه ترک کرد . وی قبل از عزیمت در گفت و گویی هدف اصلی این سفر را شرکت در کنفرانس وزرای خارجه کشورهای اسلامی و پاسخ به دعوت رسمی دولت گینه اعلام کرد . وی گفت : در کنفرانس اسلامی با کشورهای در خط آمریکا مقابله خواهیم کرد . (11)

منافق مسلح با خوردن سیانور خودکشی کرد

با هوشیاری امت حزب الله یک منافق که در خیابان فرهنگ به سوی یکی از برادران پاسدار تیراندازی و او را مجروح کرده بود هنگام فرار دستگیر شد . این منافق به محض دستگیری با قرص سیانور خودکشی کرد و قبل از رسیدن به بیمارستان به هلاکت رسید . (12)

هاشمی : باید برای آزادسازی مردم محروم جهان فداکاری کنیم

جمعی از اعضای ارگان های انقلابی و انجمن های اسلامی و بازماندگان شهدای شهرستان سلماس و همچنین گروهی از اعضای سازمان جوانان هلال احمر برخی استان ها با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کردند .

آیت الله هاشمی در این دیدار اظهار داشت : مجلس شورای اسلامی مرکز تصمیم گیری و خانه خود شما است و ما امیدواریم که بتوانیم وظیفه سنگینی را که ملت به موجب قانون اساسی به عهده ما گذاشته است و توقع حقی را که امام امت از مجلس شورای اسلامی دارند انجام دهیم و امیدواریم که شما نیز در وظیفه خود که همان صدور انقلاب ، رفع کمبودها ، جلوگیری از نفوذ ضد انقلاب در درون انقلاب و جلوگیری از ربودن فکر و احساس جوان های ما است موفق شوید .

هاشمی همچنین با تاکید بر نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در جهت آزاد سازی مردم محروم جهان گفت : ما باید برای تداوم این موهبت آسمانی آمادگی فداکاری بیشتری داشته باشیم که اگر هستی و همه چیزمان را فدا کنیم ارزش دارد . (13)

پی نوشت:

 صحیفه امام ، جلد 16 ، صفحه 421

مشروح مذاکرات مجلس ، 31 مرداد 1361

جمهوری اسلامی  ، 1 شهریور 1361 ، صفحه 11

اطلاعات ، 31 مرداد 1361 ، صفحه 3

اطلاعات ، 31 مرداد 1361 ، صفحه 4

اطلاعات ، 31 مرداد 1361، صفحه 16

جمهوری اسلامی  ، 1 شهریور 1361 ، صفحه 10

اطلاعات ، 1 شهریور 1361 ، صفحه 15

اطلاعات ، 2 شهریور 1361 ، صفحه 12

اطلاعات ، 1 شهریور 1361 ، صفحه 16

کیهان ، 1 شهریور 1361 ، صفحه 1

کیهان ، 1 شهریور 1361 ، صفحه 4

کیهان ، 1 شهریور 1361 ، صفحه 13

 

پژوهشگر:‌ سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول