اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

واژه‌های تخصصی آموزش و پرورش/74

راهنمای تدریس چیست؟

«راهنمای تدریس»، منابع و مواد آموزشی است که معلّم را در اجرای مطلوب برنامه‌درسی و تحقق اهداف آموزشی و پرورشی در کلاس درس یاری می‌کند.

راهنمای تدریس چیست؟

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در واژه‌شناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف واژه راهنما/Guideline آمده است: مجموعه اطلاعاتی که برای تسهیل کاربرد روش یا روش‌های خاصی تدوین شده باشد و مسیر را به مخاطب نشان دهد.

شخص آگاه و واجد صلاحیتی که راهی را به دیگری نشان می‌دهد و او را راهنمایی می‌کند و طریق وصول به امری را به او نشان می‌دهد.

دلیل، رهنما، نشان دهنده راه، هادی، کسی که شخصی را به راهی هدایت کند، بلد، بلد راه؛ نقشه یا هر چیز دیگر که کسی از روی آن راه و مقصد خود را پیدا می‌کند.

راهنمای تدریس/Teaching Guide: منابع و مواد آموزشی که معلّم را در اجرای مطلوب برنامه‌درسی و تحقق اهداف آموزشی و پرورشی در کلاس درس یاری می‌کند.

شخصی که در اصول نظری و عملی تربیت، متخصص است، این اصطلاح اغلب بر معلمان و استادان سازمان‌های تربیتی یا مراکز تربیتی اطلاق می‎شود تا از سایر معلمان مشخص شوند.

مربی یا معلم آموزش‌و‌پرورش (Pedagogy) یا متخصص در علم آموزش‌و‌پرورش (Educationist) یکی از اجزای مهم بسته آموزشی (کیت) که برنامه‌ریزان درسی آن را برای کمک به معلم در فرآیند تعلیم و‌ تربیت آماده می‌کنند. هدف اصلی راهنمای تدریس موضوع درسی و همچنین چگونگی استفاده از شیوه‌ها و الگوهای تدریس و پیشنهادهایی برای فعالیت‌های اضافی به‌منظور کمک به معلم در آموزش بهتر و صحیح‌تر است.

راهنمای معلّم/Teacher’s Guide/Book: راهنمای تدریس

راهنمایی تحصیلی پیش حرفه‌ای[دوره]/Pre-School Education Professional: دوره تحصیلی ویژه دانش‌آموزان استثنایی که دانش‌آموزان، به‌منظور ایجاد آمادگی نسبی برای ادامه تحصیل در دوره متوسطه حرفه‌ای در آن شرکت و گواهی‌نامه پایان دوره را اخذ می‌کنند. این دوره شامل سه پایه تحصیلی و حداقل 72 واحد درسی است.

دوره تحصیلی ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

راهنمایی ومشاوره شغلی و حرفه‌ای/Job Consultation Vocational Guidance: فرآیند بررسی مداوم و پیوسته دنیای مشاغل و شناسایی خصوصیات شخصی و جنبه‌های رشد فردی، طرز تلقی‌ها، احساسات و برنامه‌ریزی برای انتخاب و انجام موفقیت‌آمیز و رضایت‌مندانه شغل مورد نظر و در نهایت سازش فرد با شغل انتخاب شده. به عبارت دیگر، از طریق راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه‌ای، فرد خود را می‌شناسد، از دنیای مشاغل آگاهی می‌یابد و تصور شغلی و حرفه‌ای خود را در برابر واقعیت مورد سنجش قرار می‌دهد و پس از تجزیه و‌ تحلیل واقعیات و اطّلاعات موجود به انتخاب شغلی می‌پردازد که رضایت شخصی را به‌همراه داشته و برای جامعه نیز سودمند است. بنابراین تعریف، راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه‌ای باید مداوم و پیوسته باشد و مشاور باید فعالیت‌های خود را در باره مراجع پیگیری کند.

نوعی از راهنمایی و فرآیند علمی، سازمان‌یافته و یاری دهنده‌ای که بدان وسیله به فرد کمک می‎شود تا بر اساس شناخت استعدادها، رغبت‌ها، محدودیت‌ها و نیز امکانات شغلی جامعه بتواند شغلی مناسب را انتخاب کند و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی ضروری به‌صورت موفقیت‌آمیز و رضایت‌مندانه‌ای به اشتغال ادامه دهد.

رأی گیری/Polling/Voting: عمل یا فرآیند خواستن یا به‌دست آوردن نظر فرد یا گروهی یا بررسی کردن عقیده یک گروه یا جامعه در باره موضوع مشخص یا شخص معین.

برگزاری انتخابات

رأی کتبی/Ballot: نوعی اعلام نظر که به‌صورت کتبی روی برگه کاغذ یا به‌صورت الکترونیکی نوشته و اعلام می‎شود و متمایز از رأی‌گیری به‌صورت قیام و قعود است.

رأی مخفی، رأیی که نوشته شود، رأی نوشته شده، مقابل شفاهی

رتبه‌بندی [شغلی]/Rating/Ranking Job: فرآیند نظام‌مند ارزشیابی شغلی بر اساس ملاک‌ها و معیارهای مشخّص که در آن، افراد و مشاغل بر پایه صلاحیت‌های تخصصی، حرفه‌ای و ارزشی که برای مؤسّسه یا سازمان دارند با یکدیگر سنجیده و درجه‌بندی می‌شوند تا شأن، منصب، مقام و جایگاه اداری و منزلت اجتماعی آنان معین و بر اساس آن از مزایا و تسهیلات خاص برخوردار شوند.

تکنیکی برای رتبه‌بندی مقایسه‌ای و رده‌بندی مؤسّسات آموزشی بر حسب عملکرد آن‌هاست. مهم‌ترین هدف رتبه‌بندی ارائه اطلاعات در باره کارایی افراد یا کیفیت برنامه‌ها و سازمان‌های مورد نظر به صاحب‌نظران، مصرف کنندگان و سیاست‌گذاران است.

درجه‌بندی، طبقه‌بندی، درجه‌ای از درجات اداری، فرهنگی، قضایی یا نظامی که حقوق ماهیانه خاص به حساب آن تعلق می گیرد. اشل، پایه.

رخداد/Incident /Event: رویدادی که باعث ایجاد حادثه شود یا توان بالقوه ایجاد حادثه را داشته باشد.

آنچه رخ داده، واقعه، حادثه، پیش‌آمد.

رده [سازمانی]/Category/Class: سطحی از سطوح تشکیلاتی هر مجموعه یا سازمانی که تحقق وظایف و مأموریت‌های محوله را بر عهده می‌گیرد.

دسته، طبقه، صف، هر چیز که در یک راسته باشد، مقام، کلاسه.

رده‌بندی/Classification/Rankings: طرح اصولی برای مرتب ساختن، تعیین مکان مناسب و تنظیم منطقی مدارک و مستندات بر اساس ملاک‌ها و یک نظام رده‌بندی (مثل کتاب‌ها و دیگر مواد کتابخانه) بر اساس موضوع یا شکل آن‌ها، تعیین جای صحیح کتاب در قفسه کتابخانه یا در اداره امور بایگانی پرونده‌های یک بایگانی.

گروه‏‌بندی موجودات در یک سامانه یا سلسله مراتبی از رتبه‏‌ها براساس ساختار و منشأ یا نشان ویژه‌ای دیگر.

عمل یا فرآیند مرتب کردن چیزها در رده‌‏ها و طبقه‏‌های مرتبط یا تقسیم‌بندی منطقی اشیا، بر حسب اندازه، درجه شباهت و کارکرد آن‌ها، 

طبقه‌بندی، درجه‌بندی، موجودات زنده به‌شکل افراد جداگانه ای که بر روی سطح زمین زندگی می‌کنند که تحقیق در احوال یک یک آن‌ها جداگانه امری غیرمقدور می‌باشد و از همین نظر موجوداتی را که تا حدی به یکدیگر شباهت دارند، به‌شکل دستجات کوچک یا بزرگی جمع کرده و اسم مشترکی برای آن‌ها وضع کنند و این عمل را رده بندی یا تاکزونومی گویند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول