اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

قوانین محدودکننده حجاب در اروپا و حرکت‌های خودجوش مسلمانان

دولت­‌های بسیاری در کشورهای اروپایی با وضع قوانین محدودکننده یا حذف‌کننده حجاب سعی در از بین بردن مظاهر اسلام دارند اما مسلمانان در نقاط مختلف جهان با ابتکارات خودجوش و غیردولتی به ترویج حجاب پرداختند.

قوانین محدودکننده حجاب در اروپا و حرکت‌های خودجوش مسلمانان

سایت 598 در مطلبی نوشت: انتخاب حجاب برای یک زن، مخصوصاً در کشورهای غیراسلامی یا کشورهای اسلامی با قوانین غیراسلامی، نشان از عمق اعتقادات و باورهای قلبی وی درخصوص تعالیم اسلام دارد. چنین زنی است که می­تواند فرزندانی را تربیت کند که با مظاهر کفر و فساد در جهان مبارزه خواهد کرد.

به همین جهت، دولت­های بسیاری در کشورهای اروپایی با وضع قوانین محدود کننده یا حذف کننده­ی حجاب سعی در از بین بردن مظاهر اسلام دارند. اما مسلمانان در نقاط مختلف جهان با ابتکارات خودجوش و غیردولتی به ترویج حجاب و اقناع اذهان تشنه ­ی مردم نسبت به مفهوم زیبا و منطق بی ­بدیل آن دست می­زنند که به نمونه ­هایی از آنها اشاره می­کنیم.

ایالات متحده ی امریکا:

تازه مسلمانان بومی امریکا، در کنار مهاجرین کشورهای دیگر علاقه ­ی وافری به حجاب دارند. اما پس از واقع ای 11 سپتامبر و هجمه­ی وسیع رسانه­ها به مسلمانان، زنان محجبه با بی­حرمتی­ها و رفتارهای ناشایست بسیاری از جانب نهادهای امنیتی و ... رو به رو شدند که در نتیجه­ی آن حتی برخی نسبت به این پوشش دل­زده شدند. اما نزما خان، زن مسلمان ساکن نیویورک، با مشاهده­ی وضعیتی که برای زنان مسلمان ساکن امریکا واقع شده بود، برای اولین بار ایده­ی روز جهانی حجاب را با دوستان خویش در میان گذاشت. او هرگز تصور نمی­کرد این ایده به سرعت در تمام نقاط جهان اجرایی گردد و مسلمانان و غیرمسلمانانی از بریتانیا، استرالیا، هند، پاکستان، فرانسه آلمان و ... به اجرای آن بپردازند. ایده­ ی نزما به سرعت به 22 زبان زنده­ی دنیا ترجمه گردید و سایت­ها و صفحات اینترنتی گوناگونی در حمایت از آن شکل گرفت. اما ایده­ ی وی چه بود؟ نزما به منظور عادی ساختن حجاب هم برای مسلمانان غیرمحجبه و هم برای غیرمسلمانان، پیشنهاد داد روز 1 فوریه به عنوان روز جهانی حجاب معرفی شده و در این روز تمامی زنان حجاب را تجربه کنند تا خود متوجه شوند که حجاب مانع فعالیت­های روزمره­ی زنان نمی­شود. دختران، زنان و حتی مردان بسیاری از سرتاسر جهان، در موعد مقرر در سال 2013 با تشکیل گروه­های خیابانی از زنان غیرمسلمان یا غیرمحجبه می­خواستند تا در اجرای این طرح شرکت کنند. هم اکنون ویدیوهای بسیاری از این فعالیت در فضای مجازی وجود دارد.

بریتانیا:

یکی از معضلات مسلمانان اروپایی، محدود بودن انتخاب­های آنان برای داشتن یک پوشش مناسب است. مسلمانان انگلیسی در سال­های اخیر به منظور غلبه بر این معضل و همچنین تشویق زنان و مردان مسلمان غیرمحجبه، دست به گسترش احداث فروشگاه­های عرضه­ی لباس­های اسلامـی زدند. در این فروشگاه­ها که ارائه دهنده­ی آخـرین و جدیدترین مدل­هـای پوشش اسلامی هستند، حتی برای مـردان مسلمان نیز غرفه­هایی در نظر گرفته شده که عرضه کننده­ی لباس­های مناسب و درخور شأن آنان است. گفتنی است خرید اینترنتی از این فروشگاه­ها رونق خوبی دارد.

 

فرانسه:

با تصویب قانون منع حجاب در فرانسه، زنان مسلمان این کشور از جهات گوناگون (تحصیل، شغل، استفاده از امکانات عمومی شهری و ...) دچار سختی­های فراوان شده­اند. در کنار این مسأله، تحمل مظاهر بی­حجابی نیز موضوعی است که با آن دست به گریبان هستند. در حدود دو سال پیش، یک مسلمان خوش­ذوق فرانسوی به منظور ترویج حجاب در کشور خود در مکان­های شلوغ شهری نظیر مترو، دست به اقدامی جالب زد. او مشاهده نمود که دیوارهای مترو پر از تصاویر زنان نیمه برهنه و بی­حجاب است. این زن مسلمان تصمیم گرفت با نقاشی و رنگ­آمیزی این تصاویر جلوه­های فساد و بی­حیایی را از دیوارهای مترو بزداید.

سوئد:

در آگوست سال 2013 واقعه­ای دردناک در سوئد رقم خورد. یک فرد مهاجم مخالف اسلام، با حمله به یک زن مسلمان باردار، روسری وی را کشید و سرش را به یک خودرو کوبید. این حادثه موجب گردید نه تنها زنان مسلمان این کشور به حمایت از وی بپردازند، بلکه حتی زنان غیر مسلمان و سیاست­مداران این کشور نیز در محکومیت این واقعه اقداماتی از جمله تجمعات اعتراض­آمیز انجام دادند. اما ثمره­ی این حادثه چیزی غیر از مطلوب نظر مخالفین حجاب و اسلام بود. پس از این حادثه موج گرایش به حجاب روندی صعودی داشته است. مسلمانان سوئدی از این فرصت استفاده کرده و با برپایی همایش­ها و تجمعات قانونی به تبلیغ حجاب پرداختند. زنان مسلمان و حتی غیرمسلمان بسیاری از سوئد در حمایت از حجاب و زنان محجبه، تصاویر با حجاب خود را در فضای مجازی منتشر کردند.

مطلب فوق مربوط به سایر رسانه ها می باشد وخبر گزاری فارس صرفا آن را باز نشر کرده است

بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول