اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  گزارش ویژه

گزارش متفاوت فارس‌پلاس به مناسبت ۱۲ اردیبهشت

معلمانی که ماندگار شدند

در میان افرادی که در طول سال‌های اخیر لباس مقدس معلمی را به تن کردند، هستند کسانی که با اقداماتشان ماندگار و یادماندنی شدند.

معلمانی که ماندگار شدند

مجله فارس پلاس؛ حمیدرضا تاجی: روز معلم که فرا میرسد همه یاد این جمله پرکاربرد می‌‌افتند که «معلمی شغل انبیاست» اما مگر معلمی چیزی غیر از این است. چه کسی است که با فکر کردن به معلمانی که خواندن و نوشتن به ما آموختنئد، حال خوبی پیدا نکند؟ 

ارزش معلم، مدرس، آموزگار، استاد، دبیر و هرآنچه که بخواهیم آن‌ها را بنامیم آن قدر بالاست که نظر بسیاری از شعرا هم را به خودش جلب کرده است. از سعدی، مولوی و سنایی گرفته تا بیدل دهلوی، هلالی جغتایی و ایرج میرزا از این پیشه دوست داشتنی به نیکی یاد کرده اند.

در این میان شاید بوده باشند کسانی که لقب معلم را یدک بکشند و به اشتباه در این منصب قرار گرفته باشند. اما تعداد آنان اندک هستند.

همین یک هفته پیش، اتفاقی در یکی از روستاهای توابع خوزستان رخ داد که کام معلمان را تلخ کرد. پدر یکی از دانش آموزان روستای دهکده حمیدیه خوزستان با معلم مدرسه فرزندش درگیر و به وی آسیب رساند.

در مقابل این اتفاق تلخ اما یادآوری اقدامات فداکارانه معلمان ایرانی در طول سال‌های اخیر خالی از لطف نیست.

 

* معلمی که به فرمول شهادت دست یافت

مجید عسگری معلم کامپیوتر و ریاضیات هنرستان شهدای چهارمردان قم که سابقه 23 سال تدریس داشت، ششم آذر سال گذشته در هفتمین روز حضورش در سوریه در سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) به شهادت رسید.

هرچند به جز شهید مدافع حرم مجید عسگری، نام دو شهید مدافع حرم  دیگر نیز که پیشه معلمی داشتند به چشم می خورد.شهدایی که البته بازنشسته بودند. به این ترتیب این معلم ریاضی،لقب اولین معلم شاغل و شهید مدافع حرم را به خود اختصاتص داده است.

 

* معلمی که زیر آوار ماند تا دیوار انسانیت پابرجا بماند

نام حمیدرضا گنگو زهی معلم بلوچ، چند وقت پیش جاودانه شد. زمانی که دانش‌آموزان در حیاط مدرسه روتک مشغول بازی بودند و در کنار دیوار نمناک کنار مدرسه چند دانش‌آموز نشسته‌بودند، او متوجه لرزش دیوار می‌شود و با تمام توان جان دانش‌آموزان را نجات می‌دهد. اما خود در زیر آوار می‌ماند. 

پس از درگذشت حمیدرضا گنگوزهی معلم سیستان و بلوچستانی،کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «معلم فداکار بلوچی» از او یاد کردند.
 

* معلمی که موی سرش را به خاطر دانش‌آموزش تراشید

محمدعلی محمدیان معلم پایه دوم دبستان شیخ شلتوت شهر مریوان کردستان زمانی که یکی از دانش‌آموزان کلاس به دلیل داشتن بیماری سرطان و به هنگام مصرف داروی بیماریش تمامی موهای سرش ریخت و از بین رفت موهای خود را تراشید. پس از این هم‌دردی محمدیان سایر دانش‌آموزان هم موهای سرشان را تراشیدند.

این اقدام فداکارانه معلم کردستانی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان پیدا کرد.

 

* آموزش حتی به دانش آموز ممنوع‌الملاقات

انتشار این تصویر از اقدام ارزشمند یک معلم ایرانی بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی و رسانه های معتبر از جمله دیلی میل انگلیس داشته است. دانش آموزی که به بیماری سرطان مبتلاست در بیمارستان بستری شده و معلم وی هر روز به او سر می زند. از آنجایی که دانش آموز ممنوع الملاقات است معلم بر روی زمین نشسته و از طریق تلفن و از پشت پنجره اتاق به وی درس می دهد.

 

* معلم کوچکترین مدرسه

 عبدالمحمد شعرانی که سال‌ها پیش با ایجاد وبلاگ مدرسه روستای کالو، بُعد زیبایی از عشق معلمی را به نمایش گذاشت، یکی از معلمان ایرانی است که شهرت جهانی پیدا کرد. او 10 سال پیش زمانی که سربازمعلم بود عنوان «کوچکترین مدرسه جهان» را به نام مدرسه خودش کرد.

 

البته وی چند وقت پیش درباره آخرین وضعیتش عنوان کرد: چند سالی است که دیگر در مدرسه کالو تدریس نمی‌کنم و به اداره کل آموزش و پرورش منتقل شده‌ام. بچه‌ها بزرگ شده‌اند و مدرسه دیگر دانش‌آموز ابتدایی ندارد. وبلاگ هم دیگر کارکرد سابق خود را از دست داده و از وبلاگ نویسی به شبکه‌های دیگر کوچ کرده‌ام و اکنون در مورد کارهای جدیدم در اداره سلامت اداره کل آموزش و پرورش بوشهر و یا در مورد خاطرات قدیم می نویسم.

 

* حس مسئولیت‌پذیری با کمر شکسته

خیلی از اتفاقات خوب را نباید فقط خارج از تهران دنبالشان گشت، معصومه خوش کام، معلم تهرانی پس از عمل جراحی دیسک کمر با وجود تجویز پزشک برای استراحت مطلق، با تخت بیمارستان به کلاس درس رفت تا دانش‌آموزانش از درس عقب نمانند.

 

*  5 سال تدریس خصوصی رایگان 

 

مرتضی اصغری معلم فداکار اهل اهر آذربایجان شرقی  نزدیک 5 سال برای تدریس به خانه علی دانش آموزش که دچار بیماری رماتیسم بود رفت و این‌گونه جلوه‌ای دیگر از فداکاری را به جوانان آموزش داد.

 

 * احساس سوختن به تماشا نمی‌شود

روز 18 بهمن 76 ساعت 11 صبح، در مدرسه روستای «بیجارسر» در شفت گیلان، بر اثر وزش باد شدید، بخاری کلاس دوم آتش گرفت و منجر به آتش سوزی کلاس شد. حسن امیدزاده بچه‌ها را یکی یکی بیرون آورد. پس از آن به علت بسته شدن در، به سختی توانست خودش از کلاس بیرون بیاید. امیدزاده در جریان این حادثه بشدت مجروح شد و شدت جراحات وارده بحدی بود که 17 مرتبه تحت عمل جراحی قرار گرفت.

آقای امیدزاده سرانجام در 28 تیر 1391، در سن 58 سالگی در اثر عوارض و عواقب ناشی از سوختگی، در بیمارستانی در شهرستان فومن درگذشت.

 

* غرق شدن در دریای معرفت 

 کاظم صفرزاده معلم فداکار لرستانی برای نجات جان دانش‌آموز خود به همراه 3 نفر از دانش‌آموزانش در سیلاب استان لرستان گرفتار شد و از دنیا رفت.

پیکر این معلم فداکار 12 آبان 1393 و پس از 20 روز در سیلاب به جای مانده و در 35 کیلومتری خرم آباد پیدا شد.

 

* معلمی که سوخت تا حادثه شین‌آباد تکرار نشود

 معلم مشگین شهری سال 95 با مهار آتش، دانش آموزان را نجات داد. این معلم فداکار باعث شد تا آتش سوزی در مدرسه شهید کاتب روستای حماملو مشگین شهر مهار و از آسیب رسیدن به دانش آموزان جلوگیری شود.

 این حادثه براثر نقص فنی سیستم سوخت رسانی بخاری نفتی در کلاس درس به وقوع پیوست و معلم فداکار علی‌رضا ساقی بلافاصله اقدام به مهار آتش کرد. با سرعت عمل آقای معلم همه دانش آموزان به موقع از کلاس درس خارج شدند و خوشبختانه به هیچ کدام از دانش آموزان آسیبی نرسید و از تکرار حادثه وحشتناک شین آباد که در 15 آذر ماه سال 91 رخ داد و 37 دانش آموز  دختر و پسر در آتش سوزی بخاری کلاس درس سوختند جلوگیری کرد.

 

* نجات 6 دنش آموز در مدرسه کانکسی

امیر صادقی معلم 50 ساله در 16 دی 1393 جان 6 دانش‌آموزش را نجات داد. این معلم در روستای ساطی از توابع شهرستان مشگین شهر بود که متوجه شد در اثر طوفان شدید، مدرسه کانکسی روستا در حال تخریب است؛ وی پس از نجات جان دانش‌آموزانش سقف کانکس روی او فرو ریخت و در نهایت مردم روستا معلم فداکار را از زیر آوار سقف کلاس نجات دادند.

 

* معلمان که قربانی تروریسم شدند

در طول این سال‌های اخیر نیز بودند معلمانی که ترور شدند؛ جواد نوروزی معلم پایه ششم شهرستان راسک سیستان و بلوچستان که 26 فروردین ماه 1393 هنگام رفتن به محل کار به ضرب 5 گلوله توسط راکبان موتور سیکلت به شهادت رسید یک نمونه از آن‌ها است.

 محمد اسلامی که 5 آبان 1391 در هنگام بازگشت از مدرسه در منطقه سرباز سیستان و بلوچستان به شهادت رسید. رضا سرگزی و عیسی شهرکی‌زاد هم دیگر معلمانی بودند که در راه آّبادانی کشور مورد حملات تروریستی قرار گرفتند.

 

* معلمانی که با مالشان جهاد کردند

نمونه‌های بسیاری را می‌توان پیدا کرد که معلمان برای هزینه درمان و یا تحصیل دانش‌آموزان خودشان دست به کار شدند اما تعدادی از آن‌ها بیشتر در رسانه‌ها بازتاب داشته است مانند احسان موسوی معلم فداکار کرمانی که تمام پس انداز 4 ساله خود به همراه جواهرات همسر و مادر خود را برای هزینه مداوای پای دانش‌آموزش فروخت یا کاظم جعفری که برای تأمین هزینه‌های درمان دانش‌آموز بیمارش که به سرطان مبتلا بود حتی از رفتن به سفر حج هم گذشت. می‌توان به این لیست ثریا مطهرنیا و فرخنده جعفری هم اضافه کرد.

 

* معلمی که دل و جام به دریا زد

فاطمه مولوی معلم دبستان شهید ثانی روستای تکه از توابع شهرستان نهاوند نی در سال 95 در اقدامی شجاعانه جان دانش‌آموزش را که به داخل آب افتاده بود، نجات داد و پس از مدتی، خود نیز با تلاش فراوان از رودخانه خارج شد.

 

* معلمی که  جان 40 دانش‌آموزش را نجات داد

«زهرا مافی شورستانی» معلم باسابقه قزوینی در یکی از نیمه شب‌های سرد و زمستانی شهر معلم‌کلایه منطقه الموت شرقی استان قزوین، جان 40 دانش‌آموز دبیرستان شبانه‌روزی فاطمیه را از مسمویت شدید حاصل از استنشاق گاز نجات داد .

 

خانم مافی بعنوان یکی از 13 منتخب دومین جشنواره جلوه‌های معلمی تقدیر شد.

* تدریس زندگی حتی پس از مرگ

برخی معلم‌ها حتی پس از مرگ هم منشا خیر بودند و با رفتنشان به انسانهای دیگر زندگی بخشیدند. مانند الهه خطیب معلم که با رضایت‌نامه اهداء عضو خودش و رضایت اعضای خانواده‌ وی، 12 عضو بدنش به 12 بیمار نیازمند اهداء شد.

به این لیست می‌توان محمدحسن محمدی، محمد فتاحی، شکر علی فرزاد و ابوالقاسم راستگو را هم که با اهدای اعضای بدنشان به جوانان درس زندگی آموختتند را هم اضافه کرد.

 

 

البته قطعا معلمان فداکاری بسیار دیگری در سراسر کشورمان وجود داشته و دارند که نامشان در این گزارش از قلم افتاده، ضمن عذرخواهی از آنان طلب اجر از پیشگاه الهی برایشان داریم.

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول