اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

شبهه و شایعه

روزنامه‌ها چه زمانی درباره شمارگان خود شفاف‌سازی می‌کنند؟

شمارگان روزنامه‌های ایران ازشایعه تا واقعیت

درپی گزارش یکی از سایت‌های خبری درباره شمارگان روزنامه‌ها، برخی مدیران مسئول تنها آمار منتشر شده را تکذیب و برخی دیگر در این باره سکوت کردند تا این سؤال همچنان بی‌پاسخ بماند که چگونه رسانه‌‌هایی که خودشان درپی شفاف‌سازی هستند از اعلام عمومی تیراژشان سر باز می‌زنند.

شمارگان روزنامه‌های ایران ازشایعه تا واقعیت

گروه شایعه تا واقعیت: چند روز پیش  یکی از سایت‌های خبری با انتشار گزارشی، آماری از تیراژ روزنامه‌ها منتشر کرد که واکنش‌های متعددی در فضای رسانه‌ای کشور به همراه داشت اما اغلب روزنامه‌هایی که نامشان در گزارش سایت انصاف‌نیوز آمده بود، این آمار را تکذیب کردند.

* شایعه: تیراژ روزنامه‌ی شرق  به ۷۸۰۰ نسخه رسیده است

 سایت انصاف نیوز درباره روزنامه اصلاح‌طلب شرق نوشت: تیراژ روزنامه‌ی شرق به ۷۸۰۰ نسخه رسیده است که ۵۰ درصد آن برمی‌گردد. 

اما در همین رابطه مهدی رحمانیان، مدیر مسوول روزنامه‌ی شرق  با رد آمار منتشر شده در گزارش انصاف‌نیوز  گفت: تیراژ روزنامه ما ۲۰ هزار و ۸۰۰ نسخه بوده که الان با این شرایط کاغذ و روزنامه به ۱۸هزار نسخه رسیده است. 

اگر ما زیر ۱۰ هزار نسخه تیراژ داشته باشیم اصلا هزینه‌هایمان را نمی‌توانیم تامین کنیم.

* شایعه: روزنامه خراسان حدود ۳۰۰ نسخه منتشر می‌شود

پس از انتشار این گزارش، روزنامه  خراسان به سرعت به مطلب منتشر شده سایت لصاف نیوز واکنش نشان داد.

روزنامه خراسان ضمن تکذیب این خبر  اعلام کرد که تیراژ مربوط به مشترکین روزنامه خراسان به تنهایی نزدیک به ۲۰هزار نسخه است. 

این روزنامه درباره برگشتی‌های خود هم نوشت: روزنامه خراسان جزو ۴روزنامه پرتیراژ کشور است که نه ۴۵درصد بلکه تنها حدود۳.۵درصد برگشتی دارد.

 

* شایعه: روزنامه‌ی اطلاعات حدود ۳۰۰۰ نسخه منتشر می‌کند

این سایت خبری، تیراژ روزنامه اطلاعات را که زمانی یکی از پرتیراژترین روزنامه‌های کشور بوده  ۳۰۰۰ نسخه اعلام کرد که با این واکنش روابط عمومی روزنامه اطلاعات روبرو شد: «آمار سایت انصاف نیوز، با هیچ تعریفی از انصاف سازگار نیست. تیراژ روزنامه اطلاعات، البته متغیر است و فقط در همین حد به اطلاع می‌رسانیم که مجموع تیراژ کاغذی و دیجیتال روزنامه‌ اطلاعات در هر شماره، بیش از ۳۰ برابر عددی است که شما اعلام کرده‌اید.»

 

* شایعه: ۷۰ درصد از ۶۰۰۰ نسخه آرمان برگشت می‌خورد

انصاف نیوز آمار تیراژ روزنامه اصلاح‌طلب آرمان را  ۶۰۰۰ نسخه اعلام کرد و مدعی شد  که ۶۰ تا ۷۰ درصد آن برگشتی است.

اما حسین عبداللهی، مدیر مسوول روزنامه آرمان امروز در گفت‌وگویی عنوان کرد: با این شرایط اقتصادی اگر تیراژ روزنامه‌ای کمتر از ۹ هزار نسخه باشد، هیچ توجیه اقتصادی وجود ندارد.

 

* شایعه:  ۶۰ تا ۷۰ درصد از ۷۰۰۰ نسخه روزنامه روی دکه برگشتی دارد

سایت مذکور همچنین مدعی شده بود که روزنامه جوان حدود ۷۰۰۰ نسخه تیراژ دارد که ۲۵۰۰نسخه از آن به موسسات ارسال می‌شود و  ۶۰ تا ۷۰ درصد روی دکه هم برگشتی دارد.

اما عبدالله گنجی، مدیرمسوول روزنامه جوان نیز ضمن رد آمار منتشر شده در گزارش، عنوان کرد، نمی‌توانم تیراژ روزنامه را توضیح بدهم، اما پنج برابر رقمی است که اخیرا یکی از رسانه‌ها اعلام کرد.

 

* شایعه: تیراژ ۱۰۰۰ تایی ابتکار

محمد علی وکیلی، مدیرمسوول روزنامه ابتکار هم در خصوص تیراژ ادعایی انصاف نیوز که نوشته بود این روزنامه ۱۰۰۰ نسخه با ۵۰% برگشتی دارد، عنوان کرد: تیراژ این روزنامه  ۴۰۰۰ نسخه در روز و تعداد نسخه‌های برگشتی  ۲۰درصد است.

 

* شایعه:  جمهوری  ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ نسخه تیراژ دارد

مسیح مهاجری، مدیرمسوول روزنامه «جمهوری اسلامی» در واکنش به گزارش انصاف نیوز که تیراژ روزنامه آن‌ها را حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ نسخه اعلام کرده بود، نوشت:  «اگر انصاف اینست پس وای به بی‌انصافی. از تیراژ روزنامه‌های دیگر خبر نداریم ولی آنچه از جمهوری اسلامی نوشته‌اید کاملا خلاف واقع است. تیراژ روزنامه‌ی جمهوری اسلامی فقط در یکی از استان‌ها اینقدر است که شما نوشته‌اید، آنوقت چطور کل تیراژش می‌تواند اینقدر باشد؟» 

 

*  شایعه:‌دنیای اقتصاد ۲۹هزار نسخه‌ای است

انصاف‌نیوز همچنین درباره روزنامه‌ اقتصادی نوشت دنیای اقتصاد که برترین برند مطبوعات اقتصادی است، حدود ۲۹هزار نسخه با حدود ۵۰% برگشت منتشر می‌شود. اما علیرضا بختیاری، مدیرمسوول روزنامه دنیای اقتصاد، تیراژ این روزنامه را حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار نسخه اعلام کرد و گفت که کمتر از ۱۰ درصد برگشتی دارد.

 

* شایعه: سیاست روز زیر ۱۰۰ نسخه منتشر می‌شود

محمدعلی پیرعلی، مدیر مسوول روزنامه سیاست روز که انصاف نیوز  تیراژ آن‌ها را زیر ۱۰۰۰ نسخه اعلام کرده نیز عنوان کرد: تیراژ روزنامه سیاست روز حدود ۴۰۰۰ نسخه است که پیش‌تر این رقم ۸۰۰۰ نسخه بود.

 

البته برخی از مدیران مسئول دیگر در این باره هنوز واکنش نشان نداده‌اند که این سوال را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند که روزنامه‌نگاران و مدیرمسئولانی که عموما در مطالب منتشرشده در رسانه خود، در پی شفافیت هستند چرا خودشان به طور شفاف تیراژ روزنامه‌های‌شان را منتشر نمی‌کنند تا زمینه انتشار شایعات اینچنینی از بین برود.

 

*‌ برگشتی به آن بخش از نشریات مکتوب می‌گویند که فروش نمی‌رود و به دفتر روزنامه برگردانده شده و کاغذ باطله می‌شود. 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول