اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

لطفاً تعطیل نباشید ۲۴- آخر هفته‌ای با احتمال ابرهای بارانی

از سیزدهمین شهردنیا به باغ‌فردوس بروید

در این آخر هفته می‌توانید در باغ فردوس تهران قدم بزنید، تپه میل شهر ری، این سیزدهمین شهر ساخته شده در دنیا را به تماشا بنشینید یا روایتی شنیدنی از خاص‌ترین مدافعان دنیا بشنوید.

از سیزدهمین شهردنیا به باغ‌فردوس بروید

مجله فارس‌پلاس؛ سمیه دهقان‌زاده: زمستان باشد و سرما و برف، هوایی پاک و آسمانی و به‌شدت مهربان با ساکنین پایتخت، دیگر چه می‌خواهید که آخر هفته‌تان را پربار و دوست داشتنی کنید؟ این هفته تنبلی و خانه‌نشینی را پشت در خانه‌ها بگذارید که قرار است تعطیلاتی متفاوت را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید، عزمتان که جزم شد پیشنهادهای ما هم برای این آخر هفته از نظر بگذرانید که خالی از لطف نخواهد بود.

 

به باغی از نوع فردوس، نگاه تازه کنید

این هفته، اگر می‌خواهید با یک تیر چند نشان بزنید و از وقت اندکتان بهره بیشتری ببرید، کمی که از کار فارغ شدید و استراحت برایتان کفایت کرد، خود را به باغی زیبا و خواستنی دعوت کنید. نرسیده به میدان تجریش، برِ کوچه بخشایش، باغ فردوس انتظارتان را می‌کشد تا ۲۰هزار متر تجربه و خاطره و زیبایی را با شما به اشتراک بگذارد.

از ستون‌هایی گرد و قطور که دورتا دورش با گچ بری‌هایی هنرمندانه منقوش شده تا تندی شیبی که کف طبقه اول بنا با قسمت جنوبی باغ و سقف آن با قسمت شمالی باغ هم سطح کرده، شگفت زده‌تان می‌کند.

گشت و گذارتان که تمام شد موزه سینمای ایران را از قلم نیندازید، بخشی از تاریخ هنر مملکت  است که در این باغ جا خوش کرده. این موزه هفت تالاره است و از طریق پله‌های موجود در محوطه باغ، قابل دسترسی.

در این تالارها تاریخچه ورود سینما، تمام تجهیزات و اسباب سینمایی استفاده شده در سالهای ۱۳۸۰-۱۳۳۰، جوایز و افتخارات از حضور سینمای ایران در سینمای بین‌الملل، سینمای جنگ و دفاع مقدس، ارامنه و سینمای ایران، سینمای کودک و نوجوان و سازهای قدیمی و موسیقی‌های سنتی و اصیل ایرانی یک‌به یک با انواع وسایل و مستندات به تصویر کشیده شده و برای هر اهل دل و هنردوست و هنرمندی جذاب خواهد بود.

 

کمی دل سبک کنید

 تا اینجا که آمدید همت کنید به میدان تجریش بروید و سری به امامزاده صالح هم بزنید، کمی دل سبک کنید. امامزاده صالح نام یکی از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است که از دیرباز مورد احترام تهرانی‌ها و به طور کلی ایرانیان بوده است. فضاسازی جالب توجه این امامزاده و تاریخچه ۷۰۰ساله آن باعث شده تا هر کسی به سوی آن جذب شود و برای دقایقی آرامش را به دور از هیاهوی میدان تجریش، در این امامزاده تجربه کند.

نذر نان و پنیر و سبزی و نذر نمک از نذری‌های مرسوم در این محل است. آمد و شد زوج‌های جوان در این امام زاده هم فضان آنجا را خاص‌تر کرده است. بعد از زیارت می‌توانید با شهدای گمنام آرمیده در حیاط امامزاده و البته شهید دانشمند هسته‌ای مجید شهریاری درد دل کنید و بعد هم به دل بازار تجریش بزنید و از نشاط و رنگارنگی این بازار پر و پیمان لبریز شوید.

 

به فراز تپه‌ای به بلندای تاریخ بروید

البته ممکن است گذرتان خیلی به شمال تهران راه ندهد و بخواهید کمی به تاریخ مملوس نگاه کنید و لذت ببرید. پس شال و کلاه کنید که قرار است به سیزدهمین شهر ساخته شده در دنیا بروید: شهر ری. خیلی دور نیست متروخور و مسیر ماشین‌رویی سرراست دارد و مکان‌های زیادی برای دیدن و تأمل و حظ. با یک نصفه‌روز وقت گذاشتن به سادگی می‌توانید از قدیمی‌ترین آثار تاریخی تهران و شهر ری دیدن کنید. این منطقه که در جنوب شرقی تهران قرار گرفته است، پیشینه بسیار کهنی دارد و بازدید از تپه میل از جذاب‌ترین بخش‌های این مسیر به‌حساب می‌آید.

این تپه در ۱۲ کیلومتری جنوب‌شرقی ری واقع شده و برفراز آن آتشکده‌ای با قدمت ۱۵ قرن قرار گرفته است. براساس شواهد تاریخی، آتشکده ری یکی از بزرگ‌ترین عبادتگاه‌های آن دوره معرفی شده است. پایه ستون‌های به‌جا مانده در بنا، دالان آتش، وجود گچبری‌هایی به شکل گل لوتوس و اشکال مختلف حیوانات نشان از شکوه این بنا در دوره آبادانی داشته و تماشای آن هنوز هم این حس را به هر بیننده ای انتقال می‌دهد.

 

عابدانی با حرف‌هایی گفتنی و شنیدنی

ولی ممکن است حال و هوایتان را بخواهید با شنیدن و دیدن روایتی ناب دگرگون کنید، برای این هم پیشنهادی وجود دارد؛ همین جمعه ساعت ۱۷: ۴۵ خود را به سینما فلسطین برسانید و در سالن شماره یک آن «عابدان کهنز» را ببینید، در جشنواره مردمی و رایگان عمار.

این مستند بلند، روایت تربیت، شکوفایی و بالندگی نوجوانان مسجد امیرالمومنین(ع) کُهَنز شهریار است که در وقایع مهم انقلاب اسلامی از جمله فتنه تروریست‌های تکفیری در سوریه حضوری فعال داشته‌اند و الان شهدای مدافع حرم شده‌اند، البته تعریف از آن کجا و تماشایش کجا.

 

کافه‌بازی خانگی چاشنی دورهمی‌ها

ولی از همه این‌ها که بگذریم سخن خانه و خانواده خوش‌تر است، اگر دل و دماغ رفتن به بیرون از خانه را ندارید یا میانه‌تان با پیست و برف و باران خیلی خوب نیست می‌توانید این بار که دورهمی داشتید اهل حوصله‌های خوش‌ذوق را جمع کنید و بازی دسته‌جمعی ساده‌ای را انتخاب کنید. فرقی نمی‌کند منچ و مارپله باشد یا هر بازی دیگری. مهم خوشی است و دور هم بودن و البته اینکه فرصت بازی دسته‌جمعی را به خاطر وجود امکانات مدرن از دست ندهیم.

 

وقتی ساعتی را به بازی دسته‌جمعی اختصاص دهید، هم اندکی نوستالژی بازی‌های کودکی در درونتان تازه می‌شود، هم کوچک‌ترهای جمع متوجه می‌شوند بازی‌هایی جز بازی‌های آنلاین و الکترونیکی هم وجود دارد که می‌توان با آن‌وقت گذراند، لذت برد و در کنارش همکاری و فکر کردن را تمرین کرد.

روز و روزگارتان خوش و بر وقف مراد

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول