اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

ماجرای یک تفکیک جنجالی

حدود یک سال از لایحه جنجالی دولت برای تفکیک وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت می‌گذرد؛ موضوعی که هنوز هم به نتیجه نرسیده است.

ماجرای یک تفکیک جنجالی

مجله فارس پلاس:‌ سال 1390 بود که دولت و مجلس با هدف کوچک‌سازی دولت و چابک‌سازی اداری، وزارتخانه بازرگانی را با وزارتخانه صنعت و معدن ادغام کردند.‌ اما حالا پس از گذشت فقط ۸ سال همه چیز به خانه اول برگشته و این بار بحث تقسیم وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه بازرگانی و وزارتخانه صنعت و‌ معدن حرف و حدیث فراوانی در محافل خبری و کارشناسی ایجاد کرده است.

 

چرا دولت به فکر احیای وزارت بازرگانی افتاد؟

یک سال از اولین زمزمه‌های احیای وزارت بازرگانی از زبان دولتمردان می‌گذرد که این بار جدی‌تر و با پیگیری آنان در حال رایزنی در این خصوص هستند. پس از ناکامی در توزیع کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور رخ داد، برخی از مدیران، علاج را در احیای وزارت بازرگانی معرفی کردند. در نقطه مقابل، جمعی از کارشناسان نیز این امر را رواج دلالی می‌دانند که نه‌تنها دردی از مصرف کنندگان دوا نمی‌کند،‌ بلکه بر دردهای قبلی نیز اضافه خواهد شد.

اولین مخالفان این تفکیک، کارآفرینان و فعالان صنعتی هستند که معتقدند در شرایط فعلی اقتصادی، احیای وزارت بازرگانی آخرین میخ بر تابوت تولید است، آن هم در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده است.

اما موافقان می‌گویند در شرایط فعلی که تحریم‌ها موانعی را بر سر راه تجارت خارجی ایران ایجاد کرده، باید وزارتخانه‌ای به‌صورت مستقل به این امر بپردازد. آنان کنترل قیمت‌های بازار را نیز به استقلال وزارتخانه بازرگانی منوط می‌دانند. جدول زیر اصلی‌ترین نظر موافقان در حوزه تفکیک وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی را مشاهده می‌کنید.

اهم دلایل موافقان استقلال وزارت بازرگانی

در مقابل، مخالفان معتقدند که تشکیل یک وزارتخانه جدید، امری زمان‌بر است که هزینه‌های سنگینی را بر دولت و در نتیجه بر مردم تحمیل می‌کند. ضمن آن که کنترل قیمت‌ها بیشتر نیاز به تدابیر مدیریتی دارد تا ایجاد یک وزارتخانه جدید. تولیدکنندگان نیز از جدی‌ترین مخالفان تشکیل وزارتخانه بازرگانی هستند، چرا که آن را فقط جاده صاف‌کن واردات می‌دانند و معتقدند این کار تاثیر چندانی بر میزان صادرات نخواهد گذاشت و چه‌بسا با افزایش بوروکراسی، صادرات را با مشکلات جدید مواجه کند. جدول زیر خلاصه‌ای است از اصلی‌ترین نظرات مخالفان.

دلایل مخالفان استقلال وزارت بازرگانی

این موضوع همچنان در مجلس شورای اسلامی و در کمیسیون‌های تخصصی در حال پیگیری است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول