اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

کنکور و امتحانات در چه شرایطی برگزار خواهد شد

مسئولان در حال بررسی راه‌های ایمن برای دانشجویان و همچنین ادامه روند عادی زندگی در شرایط کرونایی هستند. تعادلی که شاید سخت به دست بیاید و به اولین تجربه کنکور و امتحان با بوی ضدعفونی‌کننده ها و دستکش و ماسک بیانجامد.

کنکور و امتحانات در چه شرایطی برگزار خواهد شد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری مهر؛ وزیر آموزش و پرورش به تازگی درباره ارزیابی دانش آموزان و امتحانات آنها عنوان کرده است که ما به عنوان متولی امر آموزش جامعه مسئول و از حیث برگزاری آزمون‌ها هم تابع سیاست‌های وزارت بهداشت هستیم، پس از پایان دوره آموزشی اگر بتوان با رعایت پروتکل آزمون‌ها را حضوری برگزار کرد این کار را انجام می‌دهیم.

حاجی میرزایی درباره برگزاری کنکور خاطرنشان کرده است: دانش‌آموزان پایه دوازدهم اهمیت ویژه‌ای دارند و معمولاً حدود ۹۰ درصد محتوای آموزشی تا آخر اسفند تمام می‌شد و شروع سال تحصیلی جدید همراه با مرور درس‌ها بود، برای پایه دوازدهم تصمیم گرفتیم تا اردیبهشت ماه درس‌ها به اتمام برسد، اردیبهشت برای جمع‌بندی مطالب باشد و امتحانات نهایی تا هفته سوم خرداد ماه ادامه دارد، هفته سوم خرداد می‌تواند پایان امتحانات نهایی باشد و بعد از آن سه هفته نیاز است تا داوطلبان آمادگی شرکت در کنکور را داشته باشند بر این اساس دهه سوم تیر زمان برای برگزاری کنکور است و اگر اتفاقات غیرقابل پیش بینی بیفتد شرایط تغییر خواهد کرد.

در عین حال ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در یک بررسی نشان داد که دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و علوم و سازمان سنجش آموزش کشور آمادگی کافی برای برگزاری آزمون‌های حضوری را دارند و بر همین اساس در این ستاد مصوب شد که تاریخ برگزاری آزمون‌های حضوری باید منعطف و بر اساس پروتکل‌های مصوب ستاد مقابله با کرونا تعیین شود.

از همین رو با توجه به تصویب رسیدن برگزاری امتحانات نهایی دوره متوسطه به صورت حضوری با رعایت تمامی استانداردهای لازم و با تاریخ‌های منعطف، مقرر شد حداقل بین برگزاری آزمون نهایی دوره متوسطه و کنکور سراسری ۲۰ روز فاصله باشد و کنکور سراسری در سال جاری به صورت حضوری و با تاریخ منعطف بر اساس پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا برگزار شود.

ضمن اینکه بر اساس اعلام وزیر علوم بر اساس امکانات موجود و با همکاری دستگاه‌ها، امکان برگزاری آزمون سراسری در شرایط آرام و سالم منطبق بر پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا وجود دارد.

در همین زمینه دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز گفت: در مورد زمان برگزاری آزمون سراسری سال ۹۹ تصمیم اصلی برگزاری آزمون سه هفته بعد از پایان امتحانات سال چهارمی و پایان سال تحصیلی آموزش متوسطه است.

سرنوشت آزمون‌های دانشگاهی؛ آنلاین یا حضوری

در این میان سرنوشت برگزاری آزمون‌های دانشگاهی به صورت حضوری یا آنلاین نیز در دست بررسی است. برخی از دانشگاه‌های کشور در حال بررسی امکان برگزاری امتحانات پایان ترم به صورت مجازی و برخی دیگر سعی در ایجاد شرایط مناسب برای برگزاری امتحانات به صورت حضوری هستند.

تاکنون بیشتر مسئولان دانشگاه‌ها با برگزاری دفاع از پایان نامه در کارشناسی ارشد و دکتری به صورت مجازی موافقت کرده‌اند و چندین دفاع نیز به این شیوه برگزار شده است اما در مورد امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها هنوز راهکار مشخصی اعلام نشده است.

حیدرزاده رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی درباره امکان برگزاری آزمون آنلاین در دوره‌های علوم پزشکی گفت: از ۶ هزار دانشجو و ۶۰۰ عضو هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای برگزاری آزمون‌ها به شیوه آنلاین نظرخواهی کردیم که در نتیجه اکثریت با برگزاری آزمون‌های غیررقابتی به صورت آنلاین موافق بودند.

وی افزود: در همین زمینه مقرر شد به صورت پایلوت چند امتحان میان ترم آزمون به صورت آنلاین برگزار شود و اگر شیوه مناسبی بود و دانشجویان و اساتید موافق بودند اجرایی شود. البته این آزمون‌ها باید غیررقابتی باشند و تنها نمره فرد مؤثر نباشد و با رعایت عدالت آموزشی و شفافیت اجرا شود.

نتیجه یک نظرسنجی بین‌المللی درباره آزمون‌ها

در همین زمینه یک نظرسنجی بین‌المللی نیز نشان می‌دهد که دانشجویان با برگزاری امتحانات به صورت آنلاین موافق هستند. بر اساس این نظرسنجی که از سوی یک سایت آموزش عالی بین‌المللی صورت گرفته تقریباً نیمی از دانشجویان از آموزش آنلاین در هنگام همه‌گیری رضایت دارند و به همین ترتیب موافق هستند که امتحانات به صورت آنلاین برگزار شود تا اینکه امتحانات لغو شود.

در این نظرسنجی که از حدود یک هزار دانشجو انجام شده نشان داد که تنها ۳۶ درصد دانش آموزان معتقدند که بهتر است ارزیابی پایان ترم آنها به دلیل شیوه کروناویروس لغو شود. ۴۲ درصد از دانشجویان انتظار دارند که امتحانات پایان ترم و ارزیابی‌ها به صورت آنلاین ادامه یابد و ۱۷ درصد نیز ترجیح می‌دهند که امتحانات به بعد از بحران موکول شود.

تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد شرایطی که کروناویروس برای دنیا ایجاد کرده آموزش عالی، امتحانات و حتی نمره آزمون را هم تحت تأثیر خود قرار داده و با توجه به جدید بودن این موضوع همچنان مسئولان در حال بررسی راه‌های ایمن برای دانشجویان و همچنین ادامه روند عادی زندگی در شرایط کرونایی هستند. تعادلی که شاید سخت به دست بیاید و به اولین تجربه کنکور و امتحان با بوی ضدعفونی‌کننده ها و دستکش و ماسک بیانجامد.

انتهای پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول