اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

ثبت سفارش‌های محرمانه و کالاهای دپو شده در بندر!

مسئله عدم شفافیت در تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی از محرمانه بودن ثبت سفارش واردات کالا تا دپوی کالاهای اساسی در بندر را به دنبال داشته است. مسائلی که می‌تواند آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد کند.

ثبت سفارش‌های محرمانه و کالاهای دپو شده در بندر!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس بعد از حواشی ارائه گزارش رئیس دیوان محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی در خصوص بلاتکلیفی چند میلیارد دلار ارز تخصیصی در سال 97، این مقام نظارتی مباحث مهمی را در خصوص محرمانه شدن برخی موضوعات تجاری مطرح کرد.

عادل آذر با تأکید بر اینکه اطلاعات ثبت سفارش و مکانیزم پرداخت‌ها موضوعاتی محرمانه نیستند، تصریح کرد: هر ایرانی باید بداند که به‌طور مثال چه‌میزان کشمش، چای، خوراک دام و… ثبت سفارش شده و چه‌اندازه به کشور وارد شده است بنابراین باید پرسید؛ کدام قسمت این اطلاعات محرمانه است که دولت آن را اعلام نمی‌کند؟

در روزهای اخیر موضوع تخصیص ارز به کالاهای اساسی رسوبی یا دپوشده در بنادر کشور جنجال‌برانگیز شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 2.5میلیون تن از 8 قلم کالا از جمله ذرت، کنجاله و برنج  تنها در بندر امام خمینی دپو شده است.

 در اماکن بندری بندر امام خمینی خوزستان به‌عنوان درگاه اصلی واردات کالاهای اساسی بر اساس یکی از آخرین گزارشها حدود 190 هزار تن از کالاهای مذکور دپو شده است، بر این مبنا بیش از  65 هزار تن گندم و حدود 90 هزار تن ذرت در این بندر نگهداری می‌شود.

از سوی دیگر بیش از 2.5 میلیون تن از اقلام مذکور در اراضی پشتیبان این بندر دپو شده است. بیشترین حجم دپو مربوط به ذرت حدود 1.8 میلیون تن بوده است. میزان دپوی کنجاله نیز حدود 400 هزار تن ارزیابی شده است.

سخنگوی گمرک ایران نیز اعلام کرده است: «گره بخش زیادی از مباحث قبل از اظهار کالا به‌دست بانک مرکزی باز می‌شود. اغلب کالاهای اساسی که در حال سیر مراحل گمرکی هستند با مشکل تأمین ارز مواجه هستند که باید کد رهگیری بگیرند؛ بعد از تأمین ارز توسط بانک مرکزی و بانک عامل، کد رهگیری در سامانه گمرکی توسط بانک مرکزی تأیید می‌شود و در صورت طی کردن سایر مراحل یعنی قرنطینه، استاندارد و تأییدیه‌های بهداشتی کالاهای اساسی، صاحبان کالا می‌توانند به‌محض پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، کالا را ترخیص کنند».

با توجه به این مصاحبه سخنگوی گمرک ایران به‌نظر می‌رسد بخش مهمی از مشکل مربوط به نحوه و فرایند تخصیص ارز باشد.

بر این اساس با توجه به ابهامات جدی که بعد از گزارش رئیس دیوان محاسبات کشور ایجاد شد لازم است فرایند تخصیص ارز در کشور به‌خصوص درباره کالاهای اساسی شفاف شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول