اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

منزوی جهانی در راه است

یک موسسه فرهنگی هنری در زنجان با پیشنهاد و حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مصمم است پرونده‌ای پژوهشی برای زنده‌یاد حسین منزوی، غزلسرای شهیر معاصر با عنوان «عاشقانه‌های زنجان» تهیه و برای ثبت جهانی به یونسکو ارائه دهد.

منزوی جهانی در راه است

به گزارش گروه سایر رسانه های خبرگزاری فارس، خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، به موضوع معرفی شهر زنجان به عنوان «پایتخت غزل معاصر» پرداخته و حسین منزوی شاعر پرآوازه زنجانی را به عنوان غزلسرای شهیر معاصر معرفی می‌کند.

منزوی، یکم مهر ۱۳۲۵ در خانواده‌ای فرهنگی در زنجان متولد شد. پس از پایان دوران تحصیل خود وارد دانشگاه ادبیات در تهران شد اما پس از مدتی آن را ناتمام گذاشته و به سراغ جامعه‌شناسی رفت.

منزوی شاعری است که با سبک خاص خود یعنی تکرار واژه‌ها و تحت تاثیر قرار دادن خواننده از این طریق پیام خود را منتقل می‌کند. او همچنین در کنار تکرار واژه، عناصر ادبی و هنری دیگر نظیر تقابل، ایهام، تناسب معنوی و ... را هم به کار گرفته و غزل‌هایی به سبک حماسی و عاشقانه سروده است.

این شاعر پرآوازه زنجانی علاوه بر اینکه در شنیدن غزل تبحر داشت، در سرودن شعر نیمایی و سپید نیز استاد بود و در زنده کردن غزل معاصر، چشمگیر ارزیابی شده‌ است. حتی بعضی از منتقدان کار او را انقلابی در غزل امروز می‌دانند و آن را با کاری که نیما در تحول شعر فارسی کرد، مقایسه می‌کنند.

منزوی در ترانه‌سرائی نیز توانا بود و آلبوم نسیما به خوانندگی افتخاری از سروده‌های اوست و بسیاری از غزل‌های او توسط خوانندگان مشهوری نظیر کوروش یغمایی، همایون شجریان و … خوانده شده ‌است.

نخستین دفتر شعرمنزوی با عنوان حنجره زخمی تغزل در سال ۱۳۵۰ با همکاری انتشارات بامداد به چاپ رسید و با این مجموعه به عنوان بهترین شاعر جوان دوره شعر فروغ برگزیده شد. پس از چاپ این مجموعه، منزوی وارد رادیو و تلویزیون ملی ایران شد و در گروه ادب امروز در کنار نادر نادرپور شروع به فعالیت کرد و سپس در رادیو، مسئولیت نویسندگی و اجرای برنامه‌هایی چون کتاب روز، یک شعر و یک شاعر، شعر ما و شاعران ما، آیینه و ترازو، کمربند سبز و آیینه آدینه را به عهده داشت.

وی سرانجام در روز شانزدهم اردیبهشت سال ۱۳۸۳ بر اثر نارسایی قلبی و ریوی و پس از یک عمل جراحی طولانی در بیمارستان رجایی تهران به‌علت آمبولی ریوی درگذشت و در کنار پدرش در مزار پایین زنجان به خاک سپرده شد.

با توجه به تاثیری که منزوی در عرصه غزل داشت، هر سال در گرامیداشت یاد و خاطره حسین منزوی مراسم بزرگداشتی برگزار می‎شود. در نهایت به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جایزه‌ای دوسالانه به نام و یاد حسین منزوی و به منظور پاسداشت جایگاه ویژه این شاعر، تاسیس و نخستین دوره آن اسفندماه 97 در زنجان برگزار شد.

در راستای دستور کار هیأت رئیسه سازمان جهانی مبنی بر تدیون و تنظیم پرونده شاخصه‌‌های فرهنگی شهرهای عضو با موضوع «شهر فرهنگی»، موسسه فرهنگی هنری، سمت گنجینه ققنوس با پیشنهاد و حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان معرفی شهر زنجان به عنوان «پایتخت غزل معاصر» در اولویت برنامه‌های خو قرار داده است. این موسسه همزمان پرونده پژوهشی و خطیر زنده‌یاد حسین منزوی را با عنوان «عاشقانه‌های زنجان» در دستور کار ارائه به دبیرخانه «icnn» قرار داده است.
پرونده شهر فرهنگی زنجان با موضوعیت و محوریت اشعار غزلسرای معاصر و شهیر ایران، زنده‌یاد حسین منزوی در مجمع جهانی «icnn» که این بار در کره جنوبی برگزار خواهد شد، ارائه خواهد شد. انتخاب اشعار این پرونده توسط علیرضا سلطانی، مصدق آقاجانلو و با رعایت استانداردهای مطابق با مجمع جهانی انجام شده است.

ترجمه اشعار منتخب بر عهده دکتر منوچهر نجفی به‌عنوان سرپرست گروه مترجمان است؛ این پرونده در حال گذراندن مراحل پایانی و آماده‌سازی برای ارسال به دبیرخانه است. اشعار ترجمه شده منزوی هم به زبان انگلیسی، در قالب آلبوم (شعر موسیقی) تولید و به عنوان نمادی ادبی، فرهنگی، از زنجان به تمامی اعضای مجمع جهانی اهدا خواهد شد.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول