اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

هنر جهادی علیه نژادپرستی

دبیر نمایشگاه کارتون «نمی‌توانم نفس بکشم» گفت: این نمایشگاه که در مدت کوتاهی با رایزنی‌های مختلف برپا شده است، به صورت کاملا جهادی و با مشارکت هنرمندان متعددی از ایران و برخی دیگر از کشورهای جهان برگزار شده است.

هنر جهادی علیه نژادپرستی

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه وطن امروز گفت‌وگویی با سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر نمایشگاه کارتون «نمی‌توانم نفس بکشم» انجام داده است که بخش‌هایی از آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

- بعد از اتفاق تلخ و ناگوار رخ داده در آمریکا برای جرج فلوید، یک پویش بین‌المللی به نام «نمی‌توانم نفس بکشم» برای اعتراض به نژادپرستی به راه افتاد. البته پیش از این اتفاقاتی شبیه به این مورد در کشور آمریکا درباره نژادپرستی رخ داده بود اما متأسفانه آنچنان که باید در رسانه‌های مختلف جهان به آن پرداخته نشده بود و از بازتاب رسانه‌ای کمی برخوردار بود ولی این حادثه تلخ قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی بشدت مورد توجه قرار گرفت و نیاز به یک واکنش سریع در سطح بین‌المللی برای اعلام این اعتراض از سوی هنرمندان مختلف جهان بود و بهترین زبان برای گفتن این اعتراض زبان کاریکاتور است.

- از سویی در آستانه فرارسیدن هفته حقوق بشر آمریکایی قرار داریم و از سوی دیگر در پی ماجرای قتل وحشیانه جرج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس آمریکا همه نگاه‌ها به سوی این جنایت تأسف‌برانگیز معطوف شده است و هنرمندان دغدغه‌مند کشورهای مختلف هم همسو با مردم به این اتفاق واکنش نشان دادند؛ هنرمندان هنرهای تجسمی از این قاعده مستثنا نیستند و طی این مدت آثار در خور توجهی خلق کرده‌اند. 

- وقتی ما دیدیم در همه جای دنیا به سیاست‌های نژادپرستانه دولت آمریکا معترض هستند و همچنین شور و اشتیاق هنرمندان هنرهای تجسمی را مشاهده کردیم، تصمیم گرفتیم فراخوان این رویداد را به صورت بین‌المللی و با عنوان «نمی‌توانم نفس بکشم» انتشار بدهیم، البته ناگفته نماند در ابتدا قرار بر این بود این نمایشگاه را به صورت ملی در کشور برگزار کنیم اما با توجه به اینکه در آستانه هفته حقوق بشر هستیم تصمیم گرفته شد نمایشگاه «نمی‌توانم نفس بکشم» را به صورت بین‌المللی برپا کنیم. 

- از آنجایی که مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان به قتل شهروند آمریکایی اشاره کردند، تاکید ایشان در این سخنرانی بر پرداختن به شعار جهانی «نمی‌توانم نفس بکشم» ما را واداشت تغییراتی را در عنوان این نمایشگاه ایجاد کنیم، در ابتدا بنا بر برگزاری یک نمایشگاه ملی در کشور با عنوان «افول آمریکا» داشتیم که با الهام از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، این نمایشگاه را به «نمی‌توانم نفس بکشم» تغییر نام دادیم. 

- این نمایشگاه در راستای سیاست‌های استکبارستیزی رویدادهای فرهنگی «ملکه کشتی‌ربا» و «ترامپیسم» برپا شده است و سعی شده در قالب ارائه جهانی آثار این نمایشگاه در فضای مجازی صدای مظلومان به گوش مستکبران برسد.

- این نمایشگاه که در مدت کوتاهی با رایزنی‌های مختلف برپا شده است، به صورت کاملا جهادی توسط هنرمندان متعهد هنرهای تجسمی و با مشارکت هنرمندان متعددی از ایران و برخی دیگر از کشورهای جهان برگزار شده و قرار بر این شده است که پس از پایان این نمایشگاه، کتاب آثار حاضر در این رویداد چاپ شده و از هفته آینده عرضه ‌شود.

- برای اینکه این 72 اثر بخوبی در فضای مجازی توسط مخاطبان ایرانی و خارجی مورد بازدید قرار گیرد، تمام آثار در سایت پربازدید «ایران کارتون» بارگذاری خواهد شد تا در معرض دید بسیاری از علاقه‌مندان هنرهای تجسمی در سراسر دنیا قرار گیرد.

- سایت «ایران کارتون» هم‌اکنون به عنوان سایت مرجع در هنرهای تجسمی دنیا از جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان و اهالی هنر برخوردار است و ما از طریق این سایت با خیل عظیمی از هنرمندان کاریکاتوریست حرفه‌ای جهان ارتباط و تعامل داریم به طوری که بانک اطلاعاتی این سایت، اطلاعات ۵ هزار کاریکاتوریست‌ مطرح جهانی را ثبت کرده است که این مسأله در برپایی رویدادهای مختلف هنرهای تجسمی کمک‌حال ما شده است.

- به هر حال هنرمندان هنرهای تجسمی با خلق آثارشان واکنش جدی و معترضانه‌ای به اقدام نژادپرستانه پلیس آمریکایی داشته‌اند و حتی برخی از کاریکاتوریست‌های جهان عرب، این اعتراضات را به نوعی «بهار آمریکایی» نامیده‌اند.

- آمریکایی‌ها حتی در اوضاع کرونایی هم سیاست‌های نژادپرستانه خود را رها نکردند به طوری که آمار ویروس کرونا در این کشور به گونه‌ای است که ۷۰ درصد از جان‌باختگان سیاه‌پوست هستند، چرا که سفیدپوستان بیشتر از خدمات بهداشتی بهره می‌برند و این نشان‌دهنده تبعیض نژادی در حوزه بهداشتی برای شهروندان این کشور است.

- با جنایت اخیر پلیس آمریکا یک زخم کهنه در آمریکا سر باز کرد و موجب اعتراضات وسیعی در میان مردم این کشور شد که در ادامه واکنش‌های عصبی و غیرمسؤولانه ترامپ و سیاستمداران آمریکایی بر خشم معترضان افزود. اوج واکنش‌های عجیب ترامپ به توئیت معروف تهدید‌آمیزش علیه مردم معترض آمریکا باز می‌گردد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول