اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مار گزیده!/ خاتمی باید برای روحانی شرط می‌گذاشت

ناصر قوامی، فعال اصلاح‌طلب گفت: قرار نیست اصلاح‌طلبان پشت‌سر افرادی قرار بگیرند که در نهایت ریاست با آنها باشد اما هزینه‌اش را اصلاح‌طلبان بپردازند.

مار گزیده!/ خاتمی باید برای روحانی شرط می‌گذاشت

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه شرق در گزارشی به مناسبت سالروز یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 به بررسی دلایل حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی پرداخته است. شرق در این گزارش ضمن بررسی شرایط آن روزهای اصلاح‌طلبان با محمود میرلوحی و ناصر قوامی دو تن از فعالان اصلا‌ح‌طلب به گفتگو نشسته است. این دو فعال اصلاح‌طلب از سویی حمایت از روحانی را معقول و منطقی عنوان کرده و از سوی دیگر با اذعان به ضعف عملکردی روحانی در دولت دوازدهم، صراحتا به هم‌حزبی‌های خود توصیه می‌کنند از تکرار این اقدام اجتناب کنند.

در چنین روزی در سال92 حسن روحانی توانست با اخذ بیش از 18میلیون رأی بالاتر از محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، محسن رضایی، علی‌اکبر ولایتی و محمد غرضی به‌عنوان رئیس‌جمهور کشور ایران انتخاب شود؛ انتخابی که اگر حمایت اصلاح‌طلبان را با خود نداشت هرگز محقق نمی‌شد.

نیروهای اصلاح‌طلب در سال92 ... بر دو گزینه متمرکز شدند؛ نخست محمدرضا عارف که روزگاری معاون اول خاتمی بود و یک نیروی کاملا اصلاح‌طلب محسوب می‌شد و دوم حسن روحانی که گرچه اصلاح‌طلب نبود، اما رویکردی متعادل در حوزه سیاسی داشت. درنهایت نیروهای اصلاح‌طلب با حمایت شخص سیدمحمد خاتمی از حسن روحانی حمایت کردند و عارف از حضور در انتخابات انصراف داد.

این حمایت در سال96 هم با «تَکرار» خاتمی تکرار شد، اما شرایط در دولت دوم روحانی قدری متفاوت به نظر می‌رسید زیرا از یک‌سو با خروج آمریکا از برجام شرایط داخلی بسیار سخت شد و فشار بر مردم فزونی یافت و از سوی دیگر روحانی هم سعی کرد که خود را از اصلاح‌طلبان جدا کند تا حدی که محمود واعظی، رئیس‌دفتر او، یک‌بار گفت که رأی روحانی مربوط به سبد رأی خود بود و نه حمایت اصلاح‌طلبان. همه اینها در کنار نارضایتی عمومی فشار را بر اصلاح‌طلبان هم زیاد می‌کرد، زیرا مردم تصور می‌کردند مشکلات موجود نتیجه حمایت اصلاح‌طلبان از دولت بوده است و همین موضوع باعث شد که سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان اکنون ریزش قابل توجهی پیدا کند.

اما آیا همه این گزاره‌ها را می‌توانیم دلایلی بر نادرست‌بودن حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی در سال92 بدانیم؟ و آیا می‌توان شرایط سال92 را با شرایطی که پس از آن پدید آمد گره زد یا هر موضوعی را باید در ظرف زمانی 

روزنامه شرق در ادامه با دو فعال اصلاح‌طلب در این خصوص به گفتگو نشسته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان:

 

حمایت از روحانی عقلانی و منطقی بود

- تصمیم اصلاح‌طلبان در سال92 در حمایت از آقای روحانی تصمیمی کاملا عقلانی و منطقی بود. اصلاح‌طلبان با حمایت از روحانی کشور را از افتادن به اعماق دره نجات دادند و کشور را روی ریل امید و عقلانیت قرار دادند.

- دولت اول روحانی واقعا بد عمل نکرد و تحقق برجام خود حکایت از کارآمدبودن آن دولت دارد که تأثیرات مثبت برجام تا زمان خروج آمریکا از آن به وضوح در زندگی مردم دیده می‌شد.

حضور فقط با هویت اصلاح‌طلبی
- قبول داریم که آقای روحانی در دوره دوم خود نتوانست نماینده واقعی رأی‌دهندگانش باشد و شخصا دو سال پیش به او گفتم که آقای روحانی اگر از رأی‌دهندگانت جدا شوی، نیروهای مقابل به تو ارج نمی‌گذارند که متأسفانه همین هم شد.

- حضور اصلاح‌طلبان بدون هویت اصلاح‌طلبی در هیچ شرایطی درست نیست و دیگر رخ نخواهد داد.

ناصر قوامی، نماینده مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح‌طلب نفر دیگری است که شرق با وی به گفتگو نشسته است که اهم آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

تصمیم اصلاح‌طلبان در سال 92 درست بود

- در دوره اول آقای روحانی با انعقاد برجام، لغو تحریم‌ها و کناررفتن سایه جنگ از سر کشور اوضاع کشور مناسب شد.

- تصمیم اصلاح‌طلبان در سال 92 درست بود، اما اینکه در بعد از آن از سوی آقای روحانی اتفاقاتی رخ داد و به انحای مختلف گفته شد که رأی روحانی ارتباطی به حمایت اصلاح‌طلبان نداشت، بحث دیگری است که ربطی به تصمیم اصلاح‌طلبان در سال92 ندارد

خاتمی باید برای روحانی شرط می‌گذاشت
- یکی از ایراداتی که به آقای خاتمی و دیگر اصلاح‌طلبان وارد است، نگذاشتن شرط برای حمایت بود؛ اینکه چرا شرطی مقرر نشد که فلان قدر سهم از دولت برای اصلاح‌طلبان باشد. آقای خاتمی در آن زمان گفت که ما هیچ توقعی نداریم و صرفا می‌خواهیم که روحانی رئیس‌جمهور بشود که کشور بیش از این دچار مشکل نشود.

- قرار نیست اصلاح‌طلبان پشت‌سر افرادی قرار بگیرند که در نهایت ریاست با آنها باشد اما هزینه‌اش را اصلاح‌طلبان بپردازند. ما باید از همین حالا افرادی را معرفی کنیم که همه‌جوره اصلاح‌طلب هستند و توانایی ایستادگی در برابر مشکلات و تبعیض‌ها را دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول