اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

کرونا را جدی نگیریم فاجعه خواهیم داشت/ افراد در معرض خطر واکسن آنفلوآنزا بزنند/ کودکان آسیب‌پذیرترند

تنها راهکار قطع زنجیره انتقال کرونا، رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌هاست و در همین راستا برای پیشگیری از بروز فاجعه در فصول سرد سال، باید نسبت به واکسیناسیون افراد در معرض خطر و آسیب‌پذیر برنامه‌ریزی کنیم.

کرونا را جدی نگیریم  فاجعه خواهیم داشت/ افراد در معرض خطر واکسن آنفلوآنزا بزنند/ کودکان آسیب‌پذیرترند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری «ایسنا» در گفت‌وگو با دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا به امکان بروز فاجعه در پاییز در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری پرداخته است که مهم‌ترین بخش‌های ان را در ادامه می‌خوانید.

افراد در معرض خطر واکسن آنفلوآنزا بزنند

تنها راهکار قطع زنجیره انتقال کرونا، رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌هاست و در همین راستا برای پیشگیری از بروز فاجعه در فصول سرد سال، باید نسبت به واکسیناسیون افراد در معرض خطر و آسیب‌پذیر برنامه‌ریزی کنیم.

بروز موارد آنفلوانزا همه ساله در شروع فصل سرد سال اجتناب ناپذیر بوده ولی پاییز امسال با سایر پاییزها تفاوت عمده‌ای دارد، چراکه تمام دنیا درگیر بیماری نوپدید کووید ۱۹ است.

هنوز برای کرونا درمان استاندارد و واکسن پیشگیری قابل توجهی تولید نشده است. تنها باید با رعایت مسایل بهداشت فردی و اجتماعی، اصول فاصله گذاری و استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست نسبت به مقابله با کرونا و قطع زنجیره انتقال آن اقدام کنیم.

راهکارهایی برای پیشگیری از بروز بحران جدید در پاییز

اگر می‌خواهیم در پاییز دچار گرفتاری بیشتری نشویم باید از همین الان نسبت به واکسیناسیون آنفلوانزا برای افراد در معرض خطر یعنی افراد بالای ۶۰ سال، بیماران قلبی و عروقی، بیماران ریوی، سرطان‌ها، دیابتی‌ها، پیوندی‌ها، افراد مبتلا به HIV  مثبت، پرسنل پزشکی، زنان باردار، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، بیمارانی که شیمی درمانی و یا رادیوتراپی کرده‌اند، برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.

با این کار می‌توانیم از بروز چالش بزرگ‌تر و پیشگیری از ابتلای همزمان افراد آسیب‌پذیر به دو بیماری اپیدمیک پیشگیری کنیم.

به شورای عالی بیمه پیشنهاد شده که حداقل تمام بیمه شدگان تامین اجتماعی و خدمات درمانی سالی یک بار تحت پوشش بیمه‌ای واکسن آنفلوانزا با تعرفه بیمه و فرانشیز پایین قرار گیرند تا از این طریق سطح گسترده‌تری از افراد در معرض خطر واکسیناسیون شوند. 

از این طریق علاوه بر ایجاد ایمنی در افراد آسیب پذیر، درصد اشغال تخت‌های بیمارستانی و مصرف داروهای بی‌مورد کاهش پیدا می‌کند که از نظر اقتصادی صرفه‌جویی بزرگی محسوب می‌شود.

چه افرادی باید تست کرونا بدهند؟

تمام افراد علامت‌دار، کلیه پرسنل پزشکی در معرض بیماران مبتلا به کرونا و کلیه افرادی که با مبتلایان به هر نحوی تماس داشته‌اند باید نسبت به انجام تست‌های تشخیصی اقدام کنند.

۱۸ میلیون ایرانی کرونا گرفته‌اند

برای آگاهی از درصد ابتلای افراد یک منطقه به کرونا، از تست‌های سرولوژی استفاده می‌شود که در همین راستا در ایران نیز این تست به صورت رندوم انجام شده و متوجه شدیم که تا الان ۱۸ میلیون ایرانی یعنی حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.

تست‌های سرولوژی برای تشخیص بیماری استاندارد نیست. مشکل این تست‌ها این است که اگر  IgG  فرد مثبت شود، دچار تصور کاذب ایمنی در برابر بیماری می‌شود و پس از آن بدون رعایت اصول بهداشتی و یا پوشیدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به مسافرت رفته و یا در اجتماعات شرکت می‌کند که اقدام درستی نیست.

آنتی بادی کرونا پس از ۶ ماه از بین می‌رود

میزان آنتی بادی IgG بهبودیافتگان بعد از ۳ ماه کاهش پیدا می‌کند و بعد از ۶ ماه مجددا از بین رفته و ایمنی بدن نسبت به کرونا قطع می‌شود. ولی این مساله که بعد از نابودی آنتی بادی آیا فرد همچنان ایمن می‌ماند یا نه هنوز مشخص نیست.

کنترل کرونا به مردم واگذار شد!

روزنامه «جوان» نیز در گزارشی درباره کرونا نوشت:

در حالی که روز گذشته با مرگ ۱۵۴ بیمار دیگر، مجموع جانباختگان ایرانی ویروس کرونا به ۱۱ هزار و ۲۶۰ بیمار رسید، واکنش رئیس‌جمهور به شرایط بحرانی کشور، پرهیز از برگزاری تجمعات غیرضروری همچون عروسی و عزا و انتقاد از رعایت‌نشدن فاصله‌گذاری نسبی در حمل و نقل‌های عمومی بود!

حجت‌الاسلام روحانی پس از درخواست‌های متعدد پزشکان عضو ستاد ملی کرونا برای بازنگری در بازگشایی‌ها و تأکید بر تأثیر منفی بازگشایی‌ها بر الگوی شیوع کرونا در کشور، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا آب پاکی را روی دست همه ریخت و تأکید کرد: «قرار نیست محدودیت‌ها به شکل کلی و وسیع برقرار باشد و اعمال محدودیت‌های جدید منطبق بر محیط‌های شناسایی‌شده و مبتنی بر روش‌های مؤثر در افزایش ابتلا و شیوع بیماری است که براساس این مصوبه به استانداران اختیارات لازم برای شهرستان‌های قرمز آن استان واگذار خواهد شد.»

روند افزایشی ابتلا، مرگ و بستری بیماران کرونایی همچنان ادامه دارد؛ روندی که پس از بازگشایی‌ها به طرز چشمگیری افزایش داشته و جای هیچ شبهه‌ای باقی نمی‌گذارد که بخش مهمی از افزایش ابتلا و مرگ و همچنین شدت بیماری در افراد به ماجرای بازگشایی‌ها باز می‌گردد.

ناوگان حمل و نقل عمومی هم با همان ظرفیت سابق کار می‌کند و این مسئله اتوبوس‌های شرکت واحد و مترو را به کانون تجمع مردم و کانونی برای انتشار ویروس کرونا تبدیل کرده‌است. در عین حال بخشی از مردم هم در رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی کوتاهی می‌کنند و شاهد برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا هستیم.

با تمام این‌ها به نظر می‌رسد چه برای کنترل و ممانعت از برگزاری تجمعات غیر‌ضروری همچون عروسی و عزا و چه برای کنترل اوضاع حمل و نقل عمومی به عنوان کانون انتشار کرونا، دولت می‌تواند با ابزار‌های نظارتی و مقررات سختگیرانه‌تری وارد شود، اما از اظهارات رئیس‌جمهور می‌توان دریافت دولت تنها به توصیه بسنده کرده و نه بنای بازنگری در بازگشایی‌ها را دارد و نه افزایش زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی. حتی شاهد توجه و پیاده‌سازی تدابیری همچون دورکاری برای بخشی از مشاغل را که امکان دور کاری دارند، شاهد نیستیم.

از سوی دیگر معلوم نیست مخاطب انتقاد دکتر روحانی از رعایت‌نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی در وسایل حمل و نقل عمومی چه کسی است! مردمی که پس از دقایق طولانی انتظار برای اتوبوس یا مترو ناگزیرند با تمام ازدحام جمعیت برای حضور در محل کارشان از این وسایل استفاده کنند یا خود دولت که به رغم قول مساعد برای افزایش تعداد اتوبوس‌ها و ایجاد تسهیلات رفت و آمد این کار را نکرده یا شهرداری که بی‌توجه به مرگ روزانه ۱۵۰ انسان طرح ترافیکش را اجرایی می‌کند؟!

فرصت کنترل اوضاع تا آغاز فصل سرما
قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیربهداشت با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی مدون برای کنترل کرونا می‌افزاید: «اگر چنانچه در این بازه زمانی نتوانیم این ویروس را کنترل کنیم، قطعاً در فصول سرد سال با بحران‌های جدی‌تر مواجه خواهیم شد.»

به گفته وی این بیماری تا آخر امسال با ماست، اگر مهار بیماری اتفاق نیفتد، هر چه زیرساخت‌ها را زیاد کنیم، وقتی بار بیماری زیاد شود، قدر مطلق مرگ و میر و سوز و داغ خانواده‌ها بیشتر می‌شود.

رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات وزیر بهداشت در حال نزدیک شدن به پیدا کردن درمان بیماران بد حال کرونایی هستیم از مردم خواست تا از حضور در تجمعات غیر‌ضروری همچون عروسی و عزا پرهیز کنند و ماسک بزنند.

خطر ابتلای خانوادگی

روزنانه «جام جم» به موضوع خطر ابتلای خانوادگی به کرونا پرداخته است که مهم‌ترین بخش‌های آن در ادامه می‌آید.

قصه محدودیت‌های دوباره جدی است، وضعیت کرونا هر روز به قصه تلخی می‌زند، صدای بوق خودروها اما قطع نشده‌است، درحالی‌که وزارت بهداشت و درمان از تاب‌آوری نظام درمانی حرف می‌زند و رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران از پر شدن تخت‌های بیمارستانی، تصاویری از پارکینگ‌های مملو از خودروی تالارهای عروسی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود. تناقض تلخی از آنچه در حال وقوع است و آنچه باید رعایت شود.

همین چند روز پیش دادستانی تهران خبر از بازداشت دامادی را داد که در مراسم ازدواج لاکچری‌اش 120 نفر را مجبور به حضور کرده‌بود! همین دیروز اعلام شد در زابل 30 نفر و در چابهار 12 نفر که در مراسم عروسی حضور داشتند مبتلا به کرونا شدند.

شناسایی ۵۰ مبتلا به کرونا بعد از هر مراسم عروسی و عزا

رئیس گروه بیماری‌های واگیر تبریز می‌گوید ۵۰ مبتلا به کرونا بعد از هر مراسم عروسی و عزا شناسایی می‌شوند.

راه‌حل موضوع هم ممنوعیت تالارهای پذیرایی در انجام مراسم‌ها نیست، چراکه بعد از اعمال محدودیت‌ها این مراسم به شکل عجیبی به سمت برگزاری مراسم‌های خانگی تغییر پیدا کرده‌است. ماجرا تنها انجام مراسم عروسی و عزا نیست و دیدوبازدیدهای معمول هم حالا خطرآفرین شده‌اند.

مینو محرز، عضو کمیته کشوری ستاد مبارزه با کرونا می‌گوید: «درحال‌حاضر شرایط ابتلا به گونه‌ای است که خانواده‌ها درگیر می‌شوند. زیرا خانواده‌ها رفت‌وآمدها را آغاز کرده و ماسک هم نمی‌زنند. در ایام عید مردم رعایت کردند و در خانه ماندند، اما اکنون فکر کردند که کرونا تمام‌شده و رفت‌وآمدها و دیدوبازدیدها را آغاز کرده‌اند و همه با هم مبتلا می‌شوند.»

عروسی‌ها تعطیل شوند

توصیه به شهروندان به مفهوم انفعال دستگاه‌های اجرایی در ایجاد برخی محدودیت‌ها نیست. این‌که مدام شهروندان را به استفاده از ماسک تشویق کنیم و در برابرش به آنها آزادی انجام مراسم عروسی بدهیم، عقلانی نیست.

رضا ملک زاده، معاون تحقیقات وزیر بهداشت می‌گوید، مواردی داشتیم که در یک عروسی 60 تا 70 نفر مبتلا به کرونا شدند! او پیشنهاد داده «این مراسم‌ها تعطیل و ممنوع شود.»

او گفته «پیشنهاد ما به ستاد ملی مبارزه با کرونا، ممنوع کردن برگزاری مراسم‌های عزا و عروسی است. برگزاری مراسم عروسی امری واجب و ضروری نیست. در شرایط کرونایی فعلی بهتر است از برگزاری این‌گونه مراسم‌ خودداری شود، وگرنه ممکن است هر مراسم عروسی یا عزا، مراسم عزای دیگری را رقم بزند.»

او تنها کسی نیست که خواستار برخورد و ایجاد ممنوعیت بر انجام این مراسم است. قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت هم گفته «اگر کسی کسب و کار راه انداخته و پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کند، باید تعطیل شود.»

رواج عروسی زیرزمینی
جالب این‌که مکانیسم رفتاری شهروندان در مواجهه با یک محدودیت، حرکت آن به سمت اجرای زیرزمینی همان محدودیت است. تالارهای پذیرایی همچنان اجازه برگزاری مراسم عروسی ندارند، اما چه کسی است که صدای بوق خودروهای عروس را در شب گذشته نشنیده باشد.

با وجود اعلام ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی، بسیاری از زوج‌های جوان که حالا چند ماهی مراسم ازدواج خود را به دلیل شیوع کرونا به تعویق انداخته بودند، تصمیم به برگزاری  مراسم عروسی خود گرفته‌اند. این مراسم‌ها نه به شکل معمول، بلکه به صورت مخفیانه در منازل، باغ‌ها و حتی پارکینگ برگزار می‌شود، حتی خبری منتشر شد که حکایت از برگزاری مراسم در یک کارواش داشت.

به نظر می‌رسد ممنوعیت برگزاری مراسم عزا و عروسی در تالارهای مهمانی باعث شکل‌گیری نوع جدیدی از برگزاری مراسم آن هم به صورت زیرزمینی و مخفیانه شده است؛ موضوعی که به اعتقاد بسیاری، یکی از دلایل بالا رفتن  آمار مبتلایان به کووید- 19 است.البته اخبار متعدد از ابتلای خوشه‌ای افراد به ویروس کرونا در مجالس عروسی  هم این موضوع را تایید می‌کند.

کودکان آسیب‌پذیرترند

رکسانا منصور قناعی، فوق تخصص عفونی اطفال هم در خصوص باور غلط عدم ابتلای کودکان به کرونا هشدار می‌دهد و می‌گوید: گرچه در اوایل شیوع بیماری، بستری و مرگ و میر در کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار کمتر دیده می‌شد، اما این به آن معنا نبود که کودکان دچار نوع بی‌علامت و کم علامت بیماری نمی‌شوند. کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های مختلف از جمله عفونت‌های تنفسی هستند، بنابر این ممکن بود خیلی از موارد ابتلا به کووید -۱۹ در کودکان تشخیص داده نشود.

وی ادامه می‌دهد: از علائم خطری که درباره هر کودکی بررسی می‌شود، سابقه تماس با افراد مبتلا یا مشکوک، حضور در اماکن پر ریسک و همچنین سفر است. به عبارت دیگر  اگر ۱۵ دقیقه با یک فرد مبتلا بدون حفاظ در فاصله یک متری در تماس باشید، حتی اگر صحبت، سرفه و عطسه نیز اتفاق نیفتد باز هم امکان ابتلا وجود دارد و در صورت صحبت، سرفه و عطسه نیز احتمال ابتلا افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول