اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چالش قاچاق ارز نداریم/ یقه «یقه‌سفیدها» را هم می‌گیریم

علی مویدی‌خرم‌آبادی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اگر پرونده‌های قاچاق سال‌های گذشته را رصد کنید، می‌توانید ببینید که ما در مبارزه با قاچاق هیچ‌گونه مسامحه و چشم‌پوشی نداریم.

چالش قاچاق ارز نداریم/ یقه «یقه‌سفیدها» را هم می‌گیریم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه شرق گفتگویی با علی مویدی‌خرم‌آبادی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام داده است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

- حدود 30، 40 سامانه و زیرسامانه‌ داریم که اگر شکل بگیرند، مسیرهای آلوده و غبارآلود که نیاز به شفاف‌سازی دارد، تبدیل به یک فضای باز روشن و قابل رؤیت می‌شود. در سامانه‌ها همه 26 دستگاه عضو حضور دارند. برخی وزارتخانه‌ها، قوه قضائیه، قوه مقننه و نیروهای مسلح در این سامانه‌ها در نظر گرفته شده‌اند.

- با تلاش همه همکاران توانسته‌ایم دستگاه‌ها را طوری سرخط کنیم که مسئله سامانه‌ها تبدیل به یک مسئله برای نفر اول در هر دستگاه یا قوه شود. امروز اگر به وزیر راه و صمت بگویید دغدغه‌هایتان چیست یکی از آنها سامانه‌هاست. همین‌طور در نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، تعزیرات، قوه قضائیه، بازرسی کل کشور اولین دستور در حوزه اقتصادی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بحث سامانه‌هاست.

- وقتی ستاد را تحویل گرفتیم، سامانه‌ها حدود 10 درصد پیشرفت داشت اما اکنون بخش‌های نهایی آن تکمیل شده و شاهد پیشرفت 80 درصدی سامانه‌ها هستیم و تا آخر سال با توجه به دستور رهبر انقلاب برای برخورد با دستگاه‌هایی که همکاری لازم را ندارند و اتمام حجتی که داده شده، با همکاری دستگاه‌های عضو، شاهد تکمیل آنها خواهیم بود.

طی 2 سال 10 میلیارد لیتر گازوئیل صرفه جویی شد

- در بحث تولید سوخت از نوع گازوئیل، هرسال به لحاظ اینکه چرخه و زنجیره تولید تا عرضه این محصول معیوب بود، از این مسیر قاچاق سوخت را شاهد بودیم. به همین دلیل، حلقه‌های مفقوده فراوان داشت، این حلقه‌ها شناسایی شدند و امروز چیزی به نام دیسپچینگ برای نیروگاه‌ها داریم که باعث شده سوخت از لحظه تولید برای نیروگاه‌ها، ‌در یک مانیتور و سامانه قرار گرفته و نشت‌هایی که تبدیل به قاچاق می‌شد، دیگر وجود نداشته باشد.

- در عرض دو سال از همین بحث دیسپچینگ یا سامانه صدف، 10 میلیارد لیتر صرفه‌جویی کنیم که از این میزان اگر سامانه‌ها کنترل نکنند بخشی از آن به قاچاق تبدیل می‌شود. یا ماینرها و رمزارزها موضوعی بود که مردم هرروز پرونده داشتند که پیگیری کردیم. در این زمینه توانستیم قانون و مقررات مربوط به مزارع ماینر را وضع کنیم که دوشنبه هفته گذشته در هیئت دولت تصویب شد تا مردم در این فضا با آرامش و طیب خاطر فعالیت کنند که به‌زودی آیین‌نامه‌اش ابلاغ خواهد شد.

- لایحه اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز حدود سه سال در مجلس قبلی معطل ماند. در اواخر مجلس دهم تصویب شد و به شورای نگهبان رفت که متأسفانه دوباره برگشت. همکاری‌شان در حدی که ما انتظار داشتیم نبود. انتظار ما از مجلس، دقت در وضع قوانینی است که در حوزه تجارت و اقتصاد و تولید است.

چالش قاچاق ارز نداریم

- در برخی قوانین به قاچاقچی فرصت می‌دهیم؛ مثل ماینرها و رمزارزها. مثل قانونی که می‌گفت شمش طلا باید 9 درصد ارزش افزوده داشته باشد که ما گفتیم امکان ندارد این اتفاق بیفتد. در سه، چهار سالی که این قانون بود، از مسیر قانونی و رسمی کسی شمش طلا وارد نکرد. بعد از اینکه این قانون برداشته شد، در عرض سه ماه شاهد ورود تناژ قابل‌توجه شمش طلا از مبادی قانونی بودیم و کسی اقدام به قاچاق نکرد.

- در بحث ارز امروز چالشی به نام قاچاق ارز نداریم. منابع ارزی ما در حدی نیست که به قاچاق کلان تبدیل شود. شاید در حد خرد و موردی اتفاق بیفتد. اکنون دسترسی قاچاقچی در حدی نیست که بتواند ارز ما را به یغما ببرد. در گذشته اگر اتفاق افتاده، به‌منظور خرید کالا بوده و اگر ارز برنگشته، قاچاق نیست؛ به تعهدش عمل نکرده است.

- بانک مرکزی نسبت به برخی دستگاه‌ها شاید کمتر همکاری کرده اما سامانه‌هایی که کار می‌کنند، می‌گویند در این مسیر نگرانی ما در بحث ارز صرفا قاچاق نیست. نگرانی ما این است وقتی ارز برای کالایی در اختیار افراد گذاشته می‌شود، بخشی از آن برنمی‌گردد که البته پرونده‌ها تشکیل شده است.

20 هزار میلیارد تومان؛ ارزش پرونده‌های سال 98

- ارزش کل پرونده‌ها در سال 98 حدود 20 هزار میلیارد تومان بود که به دستگاه قضا، معرفی شدند و در حال رسیدگی است. توقع آن است که در جهت تسریع و عدم اطاله دادرسی، مراجع قضائی همکاری کنند، زیرا در برخی موارد اطاله دادرسی موجب سوءاستفاده و انحرافات در رسیدگی به پرونده‌ها می‌شود.

- «سلطان سوخت» را دوستانمان در نیروی انتظامی اطلاع‌رسانی کردند. پرونده پیچیده‌ای بود. «هومن پروین»، سال‌ها از مشتقات نفتی به‌صورت یارانه‌ای سوءاستفاده کرده بود که بررسی دقیقی از فرایند فعالیت‌ها در چند سال گذشته انجام شد و باند آنها در پایان سال گذشته، دستگیر شدند و پرونده در اختیار پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفته که پرونده بسیار مهمی است و اکنون هم سیر قضائی را طی می‌کند. شخص «هومن پروین» هم حدود 150 میلیارد تومان جریمه شد که بخشی از آن پرداخت شده و در اختیار خزانه قرار گرفته است.

- حمید باقری‌درمنی به‌عنوان «سلطان قیر» از سال 86 پرونده قاچاق داشت و با نفوذی که در دستگاه‌های وقت داشت، انحرافاتی ایجاد کرده بود. خوشبختانه در یکی، دو سال گذشته متمرکز شدیم و با همکاری دستگاه‌های امنیتی پرونده‌اش تکمیل شد و موارد دیگری هم به آن اضافه شد که البته به اعدام او منتهی شد.

- در تهران چندی پیش، یک شرکتی توسط گمرک غرب کشف شد که این شرکت در سال‌های اخیر با استفاده از تسهیلاتی که برای بازرگانان و تولیدکنندگان داخل وجود دارد، گندم را در قالب ورود موقت وارد کشور می‌کرده و ملزم بود که در مقابل، آرد را از کشور خارج کند. در محاسبه‌ای که انجام شده متوجه شدیم که 33 هزار تن اختلاف وجود دارد و اکنون این شرکت متهم است که بالغ بر 1.5 تریلیون ریال (153میلیارد تومان)، قاچاق انجام داده است. این پرونده اکنون در مراجع قضائی در حال رسیدگی است.

یقه «یقه‌سفیدها» را هم می‌گیریم

- در بحث قاچاق خروجی خیلی نگران نیستیم، در بخش ورود هم همین‌طور و اکنون قاچاق به حداقل رسیده است و معتقدیم در سال 98، قاچاق در حدود 12 هزار میلیارد دلار بوده و اکنون هم در همین حدود بالانس می‌شود.

- اگر پرونده‌های قاچاق سال‌های گذشته را رصد کنید، می‌توانید ببینید که ما در مبارزه با قاچاق هیچ‌گونه مسامحه و چشم‌پوشی نداریم. در موضوع قاچاق، متهم چه صاحب قدرت باشد چه نباشد، چه یقه‌سفید باشد چه نباشد، چه آقازاده باشد چه نباشد، با قاطعیت مبارزه می‌کنیم.

- قاچاق کانتینری مگر در پوشش خیلی سخت و پیچیده باشد، هنوز هم وجود دارد. امروز ترفندهای قاچاقچیان برای ما شناخته شده است، مگر اینکه بخواهند ترفندهای جدیدی اتخاذ کنند که قطعا می‌کنند. بخشی که ما شناسایی کردیم، برایشان سوخته شده است و دیگر مبادرت نخواهند کرد... یکی از دغدغه‌ها در مبارزه با قاچاق، آینده‌پژوهی است که در ستاد آغاز شده است.

- «شوتی»‌ها خودروهایی هستند که با تقویت موتور و صندوق‌ها با سرعت بسیار بالا در حدود 220کیلومتر در جاده‌ها تردد می‌کنند. برخی شوتی‌سواران به‌دلیل مشکلات معیشتی در جنوب یا غرب کشور فعالیت می‌کنند که قاچاقچیان از آنها سوءاستفاده کرده و در پوشش فعالیت گسترده از آنها بهره‌برداری می‌کنند. تلاش داریم با ایجاد سامانه‌های ثبت قاچاق، تعداد فعالیت قاچاق آنها را شناسایی کنیم تا بتوانیم جلوی آنها را بگیریم.

- در یکی دو هفته اخیر، پرونده‌ منگنز را داشتیم که مدتی به حاشیه رفته بود که با همکاری دستگاه قضائی و سازمان‌های اطلاعاتی خوشبختانه تعیین تکلیف شد. در این قاچاق تزانزیتی، «فرو سیلیکون منگنز» (یکی از پرکاربردترین و باارزش‌ترین مواد آلیاژی در صنعت فولاد) به‌جای سنگ منگنز اظهار شده بود که توسط چهار شرکت در حال خروج از مرز بازرگان بود. ارزش بار ترانزیتی قاچاق، نزدیک به 20میلیارد تومان بود که به شش‌برابر آن (110میلیارد تومان) و ضبط محصول قاچاق، محکوم شدند و اکنون تحت نظر هستند. همچنین این شرکت‌ها به دو سال انفصال از فعالیت نیز محکوم شدند.

- همچنین یک پرونده کشف قاچاق 17 خودروی لوکس گذر موقت و پلاک جعلی در استان البرز داشتیم که ارزش آن در حدود 70 میلیارد تومان بود. این خودروها به همت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همکاری دستگاه‌های عضو به 70 میلیارد تومان و ضبط این خودروهای لوکس، محکوم شده است که سرجمع 140 میلیارد تومان ارزش این پرونده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول