اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

2 برابر شدن قیمت نهاده‌های دامی دلیل گرانی گوشت و لبنیات/ فروش به قیمت آزاد و اخذ تعهدنامه به نرخ مصوب!

در بحبوحه شیوع کرونا؛ قیمت گوشت، مرغ و حتی لبنیات گران شده و می‌شود. اما جالب است بدانید دامداران از این موضوع سودی نمی‌برند و ظاهرا هرچه هست زیر سر بازار سیاه است.

2 برابر شدن قیمت نهاده‌های دامی دلیل گرانی گوشت و لبنیات/ فروش به قیمت آزاد و اخذ تعهدنامه به نرخ مصوب!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه «صبح‌نو» در گزارش خود به سرمنشأ گرانی مواد پروتئینی و لبنی پرداخته است که مهم‌ترین بخش‌های آن در ادامه می‌آید.

در بحبوحه شیوع کرونا؛ قیمت گوشت، مرغ و حتی لبنیات گران شده و می‌شود. اما جالب است بدانید دامداران از این موضوع سودی نمی‌برند و ظاهرا هرچه هست زیر سر بازار سیاه است.

داستان از این قرار است که نهاده‌های دامی که خوراک اصلی دام محسوب می‌شود، صد‌در‌صد گران شده و دامدار مجبور است نهاده‌ای که تا دیروز با قیمت تصویب شده دولتی خریداری می‌کرده را حالا از بازار سیاه به دو برابر قیمت بخرد. نتیجه‌اش هم می‌شود گرانی اقلام مصرفی مردم.

در این گزارش به سراغ دامدار و کارشناسان رفتیم، آن‌ها از بالا رفتن قیمت‌ها راضی نیستند چرا‌که فروش‌شان کم شده است.

خرید دولتی یک ماه و خرید آزاد یک روز طول می‌کشد!

مدیرعامل شرکت کوهان ابردژ در مورد مشکلات خود برای تأمین نهاده به «صبح‌نو» می‌گوید: اگر ما بخواهیم نهاده دولتی تهیه کنیم ممکن است تا 4 یا 5‌هفته به دست ما نرسد ولی اگر به  قیمت آزاد سفارش دهیم فردا در اختیار دامدار خواهد بود و این نوسانات همه به دامدار ضرر می‌زند.

در 6ماهه اول سال گذشته و قبل از شیوع کرونا شرکت‌های وارد کننده تقریباً 90‌درصد از نهاده‌ها را تأمین می‌کردند اما بعد از آن ارز نوساناتی پیدا کرد و تأمین نهاده هم کار دشواری شد.

دولت در حال حاضر فقط به سه نهاده جو، ذرت و سویا ارز می‌دهند ولی  سویایی که گاودار باید دو هزار و 700‌تومان بخرد،  هشت هزار تومان می‌خرد و قیمت ذرت که یک هزار و 500‌تومان است، ۳‌هزارتومان در بازار آزاد خریدوفروش می‌شود. جو را که  یک هزار و 500‌تومان است؛ دو هزار و 200‌تومان می‌خرند.

از این اقلام ۲۰درصد را دولت و ۸۰‌درصد باقی را بازار آزاد تأمین می‌کند. البته قیمت نهاده‌ها نه‌تنها در بازار آزاد بلکه حتی در بخش دولتی هم افزایش داشته است و میانگین این افزایش قیمت، بیشتر از ۳۰‌درصد بوده است.

نهاده گران شود کالاهای دامی هم گران می‌شود

آقای حسین نعمتی رییس هیات‌مدیره اتحادیه دامداران ایران نیز می‌گوید: تعدادی از دامداران نهاده‌های خود را از سامانه بازارگاه تهیه می‌کردند که در حال حاضر این سامانه هم دچار مشکل شده است و مجبور به خرید از بازار سیاه هستند.

دولت موظف است که این چهار قلم را برای دامدار تهیه کند یعنی در اختیار دامدار بگذارد اما به‌واسطه تحریم‌ها و کمبود کالا، دامدار مجبور است نهاده‌ها را از بازار آزاد تهیه کند البته بعضی از اقلام کاملاً آزاد است مانند کنجاله، کلزا، مکمل‌ها، یونجه و ذرت سیلویی که در بازار قیمت‌گذاری دولتی ندارد و همه افزایش قیمت داشته است.  به گفته او تغییر قیمت روی قیمت گوشت، شیر و سایر اقلام دامی تأثیرگذار است.

ما به‌دنبال گرانی کالا نیستیم زیرا وقتی شیر و گوشت گران شود میزان مصرف مردم پایین می‌آید و در نتیجه ما هم برای فروش هم مشکل‌داریم. 

- آنقدر اوضاع اقتصادی به‌هم‌خورده که ما از فردای خود خبر نداریم برای تولیدکننده بحث فروش و قیمت کالا خیلی مهم است و یکی از عواملی که خیلی مهم است ثبات در بازار بوده و وقتی ثبات در بازار نباشد تولیدکننده نمی‌تواند برای آینده تولید خود برنامه‌ریزی کند. در این چند سالی که در تشکلات بودیم و تولیدکننده هستیم همیشه نوسانات قیمت ما را آزار داده است.

خرید و فروش نهاده‌ها در بازار سیاه مشکلی نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد. با وجود اینکه به بیشتر این نهاده‌ها ارز دولتی تعلق می‌گیرد اما در بازار سیاه به صورت آزاد فروخته می‌شود. 

فروش به قیمت آزاد و گرفتن تعهدنامه خرید به نرخ مصوب!

کیهانی، رییس هیات مدیره کارخانجات تولید کننده خوراک دام، طیور و آبزیان هم در مصاحبه‌ای گفته است: برخی واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور با وجود اینکه نهاده‌ها را با ارز 4200‌تومانی وارد کرده و مکلف به فروش آن‌ها به نرخ مصوب هستند اما برای فروش محصولات خود تقاضای قیمت‌های بیشتری می‌کند.

برخی وارد‌کنندگان برای اینکه بتوانند محصولات خود را بالاتر از نرخ مصوب به فروش برسانند، دو شماره حساب به متقاضیان  خرید ارائه می‌دهند تا در یک شماره حساب، هزینه نهاده دام به نرخ مصوب و در حساب دیگر مابه التفاوت مورد نظرشان را دریافت کنند.

در حال حاضر در بنادر کشور نیز نهاده‌های دامی با قیمت بالاتری از نرخ مصوب به فروش می‌رسد، با این وجود از خریداران تعهدنامه‌هایی مبنی خرید نهاده با نرخ مصوب گرفته می‌شود تا ادعای مبنی بر مابه‌التفاوت نداشته باشند و خریداران نیز با توجه به نیاز و ضرورت، مجبور به تن دادن به این امر هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول