اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

نگاه چپ کرونا به کودکان/ «اضافه وزن» بلای جان جوانان مبتلا به کووید 19

پیش‌بینی‌ها از سهمگین‌تر بودن موج دوم کرونا نسبت به موج اول آن خبر می‌دهد. خبر‌ها نیز از بستری شدن شماری از کودکان در برخی شهر‌ها ازجمله مازندران و فوت نوزاد ۲۳ روزه در بوشهر و مرگ نوزاد دوروزه در گناباد حکایت دارد.

نگاه چپ کرونا به کودکان/ «اضافه وزن» بلای جان جوانان مبتلا به کووید 19

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، ویروس قاتل همچنان بر جان و سلامت مردم در سراسر جهان می‌تازد. در ایران هم چند وقتی می‌شود آمار ابتلا، بستری و فوتی‌ها بر نمودار صعودی حرکت می‌کند و آمار مبتلایان بدحال کرونایی هم روز به روز بیشتر می‌شود. در این خصوص گزارشی از دو روزنامه جوان و ایران در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

روزنامه جوان در این باره نوشت:

ویروس تاجدار دوباره بخشی از فعالیت‌های اقتصادی – اجتماعی در پایتخت را به تعطیلی کشاند. ادامه وضعیت اضطراری در کلانشهر تهران موجب‌شده تا از امروز محدودیت‌های جدیدی در این شهر اعمال شود. حالا با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا از امروز تمامی اجتماعات و از جمله برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها مدارس شبانه‌روزی، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها به ویژه با عرضه مواد دخانی، باغ‌وحش و شهربازی، مراکز تفریحی آبی و استخر‌های سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی سالنی در تهران تعطیل است.

همچنین کارکنان مؤسسات و ادارات دولتی به شکل یک‌سوم دورکار و دوسوم حاضر در محل کار فعالیت می‌کنند. محدودیت‌های کرونایی در پایتخت همچنان شامل لغو طرح ترافیک نمی‌شود! همچنین به جز اجباری شدن ماسک، تدبیر دیگری برای وسایل حمل و نقل عمومی در نظر گرفته نشده‌است. در عین حال زمزمه‌هایی از احتمال تمدید محدودیت‌ها برای مهار و مواجهه با موج دوم کرونا به گوش می‌رسد. به خصوص اینکه پیش‌بینی‌ها از سهمگین‌تر بودن موج دوم این بیماری نسبت به موج اول آن حکایت دارد. درعین حال خبر‌ها از بستری شدن شماری از کودکان بر اثر ابتلا به کرونا در برخی شهر‌ها ازجمله مازندران و فوت نوزاد ۲۳ روزه در بوشهر و مرگ نوزاد دوروزه در گناباد حکایت دارد.

تراکم جمعیت کنترل کرونا در تهران را سخت می‌کند

در تهران شرایط اضطراری است. همین چند روز پیش بود که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از مرگ روزانه ۷۰ بیمار کرونایی در این کلانشهر خبر داد. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در پایتخت و همچنین استاندار تهران هم بار‌ها درباره وضعیت اضطراری در این شهر هشدار داده‌اند که اگر وضعیت تهران قرمز شود به دلیل تراکم جمعیت بالا نمی‌توان به این سادگی‌ها افسار ویروس قاتل را در دست گرفت.

کمبود تخت بیمارستانی داریم

رضا جلیلی خشنود، معاون ستاد مبارزه با کرونای شهر تهران هم درباره احتمال تمدید تعطیلی‌های یک هفته‌ای شهر تهران می‌گوید: «اگر در جلسات بعدی به نتیجه برسیم، ممکن است قرنطینه تا چند هفته دیگر نیز ادامه پیدا کند تا بتوانیم موج دوم را کنترل کنیم، زیرا این موج بسیار سنگین و همه‌گیر است.»

به گفته وی در حال حاضر با دو مشکل کمبود تخت بیمارستانی و ICU و کادر درمان مواجه هستیم، اکثر افراد کادر درمان یا خانواده‌شان به این بیماری مبتلا شده‌اند. خشنود تأکید می‌کند: «انتظار می‌رود تمام دستگاه‌ها نهایت همکاری خود را با ما داشته باشند تا بتوانیم موج دوم را پشت سر بگذاریم. این موج بسیار سنگین است و تعداد بیماران بد حال و تعداد مرگ و میر بسیار بیشتر خواهد بود. بنابراین انتظار می‌رود تمام دستگاه‌ها با انرژی و همدلی بیشتر در کنار ما باشند و به کادر درمان، چه از نظر نیرو و چه از نظر تمهیدات درمانی، کمک بیشتری برسانند، زیرا نیرو‌های درمانی واقعاً خسته هستند.»

افزایش دو برابری هزینه‌های سلامت با کرونا

تبعات اقتصادی کرونا هم یکی از موضوعات دیگری است که این ویروس را بیش از پیش چالش‌برانگیز می‌کند. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در این باره می‌گوید: «اگر هر خانوار ایرانی به خاطر مسائل بهداشتی و درمانی در ایام کرونا حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (معادل ۱۰۰ دلار در ابتدای پاندمی کرونا) افزایش هزینه داشته‌باشند، هزینه‌های کمرشکن سلامت از ۷ /۳ درصد به حدود ۸ درصد می‌رسد. در خانوار‌های روستایی این شاخص از ۹/ ۴ به ۹/ ۱۲ درصد و در خانوار‌هایی که دارای فرد بیشتر از ۶۰ سال هستند، این شاخص به ۳/ ۱۲ درصد افزایش می‌یابد.»

حریرچی با اشاره به هزینه‌های مستقیم و غیر‌مستقیمی که کرونا به خانواده‌ها تحمیل کرده می‌افزاید: «کرونا هزینه‌های سنگینی بر نظام سلامت تحمیل کرده و خواهد کرد. هزینه تخت روز برای بیماران در بخش‌های عادی که شامل هزینه‌های اسکان، غذا و مراقبت‌های لازم است، حدود ۲۳۵ هزار تومان محاسبه می‌شود، اما در اسفندماه که دچار کمبود وسایل حفاظتی بودیم و مجبور به تأمین آن از بازار آزاد بودیم، به ازای یک روز مراقبت از یک بیمار کووید ۱۹، فقط ۷۰۰ هزار تومان برای تأمین لباس محافظتی هزینه کردیم.»

به گفته وی در حال حاضر برای هر بیمار کووید ۱۹ با متوسط ۵/ ۲ روز بستری در بیمارستان‌ها، حدود ۵۰۰ هزار تومان فقط برای وسایل محافظتی از بیمار هزینه می‌شود که بر نظام سلامت تأثیر می‌گذارد. همچنین هزینه مستقیم یک کیت تشخیصی PCR حدود ۲۴۰ هزار تومان و هزینه غیرمستقیم آن حدود ۴۰۰ هزار تومان است.
حریرچی می‌افزاید: «اقتصاددانان مکاتب مختلف به این وحدت رسیده‌اند که تأثیرات اقتصادی کرونا اگر کنترل نشود، بیشتر از حوزه سلامت می‌تواند حوزه اقتصاد را شدیداً تحت‌تأثیر قرار دهد.»

اما روزنامه ایران در این خصوص نوشت:

«اضافه وزن» بلای جان جوانان مبتلا به کرونا

برخی از کارشناسان معتقدند دلایل اصلی افزایش مرگ و میرهای افراد مبتلا به کرونا مواردی همچون نارسایی ‌های تنفسی و ریوی به عنوان اصلی‌ترین عامل و همچنین علائم دیگری همچون بیماری‌های زمینه‌ای به ویژه در افراد بالای 65 سال موجب مرگ بیماران کرونایی است. همچنین در این زمینه چاقی و اضافه وزن در فوت بیماران جوان کرونایی دخیل بوده است.

ستاد ملی مقابله با کرونا تنها راه حل برون رفت از این وضعیت را بازگشت برخی محدودیت‌ها می‌داند و بر همین اساس متخصصان حوزه سلامت تأکید دارند با مداخلات تشدید یافته آمار فوتی‌ها ظرف سه تا چهار هفته آینده دوباره نزولی می‌شود.

14 روز تا آرامش به شرط رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید: در فصل اول شیوع کرونا در کشور حساسیت عمومی بالا بود، علاوه بر این اقداماتی از قبیل تعطیلی مراکز آموزشی که در فاز فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شد و به دنبال آن محدودیت‌هایی که در نوروز برای در خانه ماندن شهروندان از سوی دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا اعمال شد همه اینها در کنار هم شیوع بیماری را در جامعه کاهش داد.

وی می‌افزاید: نوع بیماری واگیر بخصوص کووید19 حساب دو دوتا چهارتا است یعنی ویروس از بین نرفته و بزودی هم از بین نخواهد رفت. وقتی بدانیم ویروس در جامعه به موازات افزایش مراودات‌، رفت و آمدها، کاهش مراقبت‌ها و مراعات نکات و توصیه‌های بهداشت فردی و عمومی رشد داشته راحت می‌توان تحلیل کرد که ظرف 10 تا 14 روز بعد با افزایش موارد ابتلا و ظرف 4 هفته با افزایش موارد فوت ناشی از بیماری مواجه خواهیم شد.

به گفته جهانپور، همزمان با بازگشایی‌های صنوف و اماکن تجاری شاهد افزایش رفت و آمد‌ها و مراودات و تماس‌های نزدیک بین فردی بودیم. طبیعی است که دو هفته بعد از بازگشایی‌ها و در میانه خرداد شاهد رشد و افزایش موارد ابتلا بودیم در روزهای بعد از آن یعنی حدود سه تا چهار هفته بعد از نیمه خردادماه مرگ و میر افزایش داشت.

جهانپور اظهار می‌دارد: آن زمان که آمار فوت و ابتلا کاهش پیدا کرد، بارها این پیام از سوی وزارت بهداشت صادر شد که شرایط عادی نیست و شکننده است. البته ما به فاز مدیریت شده بیماری رسیدیم ولی این شرایط شکننده بود به محض اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش پیدا کرد شاهد افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر بودیم امروز اگر از فاز بازگشت به مدیریت بیماری صحبت می‌کنیم راهکار آن رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و مراعات نکات بهداشت فردی و عمومی و در رأس آن استفاده از ماسک است.

جهانپور تأکید می‌کند که با مشارکت شهروندان ظرف دو هفته آینده شاهد کاهش نسبی در آمار ابتلا و در 4 هفته آینده کاهش چشمگیری در موارد مرگ و میر خواهیم بود. استمرار و تداوم فاز مدیریت بیماری منوط به رعایت نکات بهداشتی، نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی و اعمال برخی محدودیت‌ها است با ادامه این وضعیت 14 روز دیگر وضعیت آرامی را شاهد خواهیم بود.

تأثیر عروسی و عزا در افزایش آمار کرونا

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم با بیان اینکه عوامل متعددی در افزایش آمار مرگ و میر دخالت دارد و هیچ اظهار نظری در تناقض با دیگری نیست، گفت: یکی از مصادیق افزایش آمار فوتی‌های کرونا در ایران برگزاری مراسم عروسی و عزا است برای مثال در یکی از شهرستان‌های استان‌های شمالی در یک ماه 70 مراسم عروسی و عزا برگزار شده است طبیعی است باید منتظر افزایش مبتلایان و فوتی‌ها در 3 تا 4 هفته بعد باشیم.

دکتر شهنام عرشی با اشاره به اینکه اغلب اتفاقاتی را که این روزها در رابطه با ویروس کرونا شاهد هستیم باید در رفتار شهروندان جست و جو کرد، می‌گوید: ستاد ملی مقابله با کرونا برخی اصناف و فعالیت‌ها را تعطیل و ماسک را اجباری کرده اینها اقداماتی است که دولت انجام داده اما آن بخش که مربوط به خود مردم است از جمله ماسک زدن، حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی و پرهیز از تردد در مکان‌های شلوغ که جزو اولویت اول پیشگیری است باید محکم و سخت از سوی خود مردم جدی گرفته شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول