اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

سلامتی مردم بازیچه دلالان ماسک/ ۵۴۰هزار تومان هزینه ماهانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی!

درحالی که مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا ماسک زدن بوده و استفاده از آن در مراکز عمومی و ادارت اجباری شده است، اما این کالای ضروری همچنان ۲ تا ۳ برابر قیمت به مردم عرضه می‌شود.

سلامتی مردم بازیچه دلالان ماسک/ ۵۴۰هزار تومان هزینه ماهانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، درحالی که مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا ماسک بوده و استفاده از آن در مراکز عمومی و ادارت اجباری شده است، اما این کالای ضروری ۲ تا ۳ برابر قیمت به مردم عرضه می‌شود. میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور طی روز‌های گذشته به بالاترین میزان خود رسیده است. محققان و مسئولین حوزه بهداشت و درمان بهترین راه جلوگیری از شیوع و مقابله با گسترش کرونا را استفاده مردم از ماسک می‌دانند. 

قیمت مصوب ماسک‌های ۳ لایه ۱۵۰۰ تومان اعلام می‌شود، اما ماسکی که در سطح جامعه بخصوص در داروخانه‌ها و مراکز فروشگاهی و تجهیزات پزشکی به مردم عرضه می‌شود بین ۳ تا ۵ هزار تومان است! بنابراین بسیاری از مردم به ویژه اقشار متوسط و ضعیف جامعه آن هم در این شرایط سخت اقتصادی توانایی تهیه و استفاده‌ی ماسک با این قیمت را ندارند.

۵۴۰هزار تومان هزینه ماهانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی!

یک خانواده‌ی ۴ نفری در طول روز دست کم به ۶ عدد ماسک نیاز دارد که تعداد آن در ماه به ۱۸۰ عدد می‌رسد و اگر قیمت آن ۲ برابر نرخ مصوب یعنی ۳ هزار تومان باشد این خانواده باید به غیر از تهیه‌ی الکل و مواد ضدعفونی کننده ماهیانه حداقل ۵۴۰ هزار تومان تنها برای خرید ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه هزینه کند! به همین دلیل تهیه‌ی ماسک از توان مالی بسیاری از خانواده‌ها خارج است. این درحالی است که استفاده از ماسک در مراکز عمومی و ادارات و بانک‌ها و محل کار از سوی دولت الزامی شده است.

در همین رابطه محمدرضا شانه ساز؛ معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو چند روز پیش در نامه‌ای به مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت درباره کمبود ماسک و مواد اولیه و لزوم کاهش قیمت هشدار داد و نوشت: در هفته‌های اخیر به دلیل عدم تامین مواد اولیه ماسک‌های پزشکی، چند نرخی بودن این محصولات و عدم ساماندهی مناسب شبکه توزیع آن‌ها برخی از مراکز درمانی یا مناطق با کمبود ماسک روبرو شده اند.

وی اضافه می‌کند: مستدعی است با توجه به وظیفه ذاتی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وزارت صمت و دستور اخیر رئیس جمهور محترم مبنی بر تعدیل قیمت‌ها در تاریخ ۱۷ تیر ماه مسئولیت نرخ گذاری، توزیع و عرضه ماسک‌های پزشکی در سطح جامعه و همچنین در داروخانه‌های سراسر کشور و در دسترس بودن این محصولات با حداقل قیمت مدنظر قرار گیرد.

همچنین با توجه به شبهات مطرح شده در خصوص احتمال گرانفروشی ولزوم اعمال نظارت بر قیمت انواع ماسک در کلیه اماکن و از جمله داروخانه‌ها این سازمان آماده همکاری نزدیک با سازمان تعزیرات حکومتی در این امر مهم می‌باشد.

عباس تابش؛ رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نیز در رابطه با اختلال در توزیع ماسک و افزایش قیمت، گفت: در سطح داروخانه‌ها که مرکز اصلی توزیع ماسک محسوب می‌شوند گرانفروشی‌های زیادی گزارش شده است. برای رفع این موضوع ما با وزارت بهداشت نامه‌نگاری‌هایی را انجام داده‌ایم تا بازرسان وزارت صمت با رصدعملکرد داروخانه‌ها مانع گرانفروشی ماسک شوند.

وی افزود: وزارت بهداشت معتقد است نظارت لازم را انجام می‌دهد، اما هنوز مدیریتی در قیمت ماسک فروخته شده در داروخانه‌ها اعمال نشده و همین موضوع مردم را با مشکلات متعددی روبرو کرده است. باید قیمت ماسک در داروخانه‌ها رصد شده و مانع گرانفروشی آن‌ها شد و وزارت بهداشت خود متولی این موضوع بوده و باید پاسخ دهد.

عرضه روزانه بیش از ۶ میلیون عدد ماسک

جمشید گلپور؛ دبیر ستاد مقابله با کرونا وزارت صمت گفت: تولیدات ماسک کارگاهی به دست گروه‌های جهادی به صورت مستقیم از طریق مبادی تعریف شده در بازار، ایستگاه‌های عرضه ماسک و مراکز مشخص توزیع می‌شود، اما تولیدات بخش صنعتی در اختیار وزارت بهداشت بوده و بر اساس حواله صادره از سوی آن وزارتخانه و در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا وزارت صمت با بیان اینکه روزانه بیش از ۶ میلیون عدد ماسک تولید و عرضه می‌شود، گفت: قیمت مصوب ماسک‌های صنعتی ۱۳۰۰ و ماسک‌های کارگاهی ۱۵۰۰ تومان است.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، درباره میزان توزیع ماسک در داروخانه‌ها، گفت: توزیع ماسک در داروخانه‌ها برعهده سازمان غذا و دارو نیست و اساساً این سازمان، تولید کننده و توزیع کننده ماسک نیست.

وی افزود: صرفاً قیمت گذاری درخصوص ماسک‌ها، آن هم ماسک‌های جراحی پزشکی برعهده سازمان غذا و دارو است.

علت گران‌شدن ماسک

آنطور که محمد‌رضا دری؛ دبیر انجمن داروسازان تهران می‌گوید، علت گران‌شدن ماسک، کمبود یا گرانی مواداولیه تولید ماسک است و تولید ماسک در داخل کشورمان نیز کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد.

به گفته دبیر انجمن داروسازان تهران، اکنون چالش اصلی در ماجرای ماسک این است که تولیدکنندگان از مواداولیه کافی برای تولید برخوردار نیستند یا اینکه باید مواداولیه تولید ماسک را براساس تغییرات نرخ ارز و از بازاری بسیار پرنوسان، تهیه کنند.

پارچه ماسک یکی از مواداولیه برای تولید این محصول است و گفته می‌شود تولید کارخانه‌های تولید‌کننده این پارچه‌ها هنوز کفاف مصرف داخلی را نمی‌دهد و پارچه موردنیاز برای تولید ماسک به‌صورت سهمیه‌بندی به‌دست تولید‌کنندگان می‌رسد.

غیر از پارچه، به کش و تیغه فولادی نیز برای نگهداری قسمت بالای ماسک نیاز است که با توجه به نیاز بازار قیمت عرضه این مواد به تولید‌کننده با قیمتی که تولیدکننده بازار ارائه می‌دهد، همخوانی ندارد و به همین علت قیمت تمام‌شده ماسک بیشتر از قیمت مصوب آن که ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است، می‌شود و همین مسئله باعث شده تا ماسک در داروخانه‌ها با قیمتی بیشتر از قیمت مصوب به فروش برسد.

یاسر رایگانی؛ سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی روز گذشته اعلام کرد که برخورد با محتکران و گرانفروشی ماسک در حال انجام است و تاکنون ۱۸ داروخانه در سراسر کشور پلمب شده است، اما سوال اینجاست که آیا این برخورد‌های مقطعی و تعداد اندک می‌تواند مشکل گرانفروشی و نابسامانی بازار را حل کند؟

دولت موظف به حل مشکل گرانفروشی ماسک

در هر حال مشخص نیست که چه دستگاه و مسئولی به واقع مسئول این نابسامانی و گرانفروشی ماسک در این برهه‌ی حساس است و مردم باید همچنان گرفتار و قربانی ضعف مدیریت و ناکارآمدی سیستم توزیع و کمبودهای بخش تولید اقلام بهداشتی به ویژه ماسک باشند.

به نظر می‌رسد دولت در راس وزارتخانه‌های صمت و بهداشت باید پاسخگوی گرانی ماسک و مشکلات پیش آمده برای مردم باشد و هرچه سریع‌تر با ایفای نقش خود برای رفع آن تدبیری اتخاذ کند در غیر این صورت شاهد افزایش شیوع کرونا و مشکلات جدی‌تر در حوزه‌ی سلامت اجتماعی و متعاقب آن اقتصاد کشور خواهیم بود.

منبع: روزنامه «عصر ایرانیان»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول