اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

همصدایی عباس عبدی و BBC فارسی/ آمار کرونا واقعی نیست پس محرم را تعطیل کنید!

عباس عبدی،‌ فعال سیاسی اصلاح‌طلب طی یادداشتی به ایجاد تردید در آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در کشور پرداخته و خواهان عدم برگزاری عزاداری در ماه محرم شده. نکته جالب اینکه همزمان بی‌بی‌سی فارسی نیز با وی همنوا شده است.

همصدایی عباس عبدی و BBC فارسی/ آمار کرونا واقعی نیست پس محرم را تعطیل کنید!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، عباس عبدی،‌ فعال سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب طی یادداشتی در روزنامه اعتماد به ایجاد تردید و تشکیک در آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در کشور پرداخته است. نکته جالب اینکه همزمان  بی‌بی‌سی فارسی نیز گزارشی منتشر و با عبدی همنوا شده است.

عبدی در این یادداشت صراحتا می‌گوید دولت با انتشار آمار من‌درآوردی می‌خواهد وضع ایران را خوب نشان دهد؛ او نوشته است: واقعیت این است که ایران جز در حوزه درمان و آن نیز به کوشش کادر مجهز درمانی و بیمارستانی، کار ویژه‌ای در مقابله با کرونا نکرد، شاید هم وسع‌شان همین اندازه بود. البته کوشیدند با محدود کردن انتشار اطلاعات و نیز تعاریف من‌درآوردی، به گونه‌ای وانمود کنند که آمارها، وضع ایران را خوب نشان می‌دهند.

او در ادامه بدون اینکه نگاهی به علم احتمالات داشته باشد یک طرفه به قاضی رفته و به دنبال اثبات حرف خود می‌افتد و  می‌نویسد: فرماندار اسلامشهر اعلام کرده است که تاکنون 292 نفر در این شهرستان به دلیل کووید19 فوت شده‌اند. اگر همین نسبت را برای کل کشور در نظر بگیریم، معلوم می‌شود که آمار واقعی مرگ و میر این بیماری چقدر است، زیرا به ازای هر صد هزار نفر جمعیت این شهرستان، حداقل 65 نفر فوت شده‌اند و این تازه رقم رسمی فوتی‌ها در این شهرستان است. به علاوه برای اطلاع از واقعیت کرونا احتیاج به این محاسبات هم نیست؛ کافی است که سری به بیمارستان‌ها بزنند تا ازدحام بیماران به چشم دیده شود.

عبدی با مبنا قرار دادن این سخنان این‌بار به سراغ مراسم عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم امسال رفته و با تعابیری عجیب از دین اسلام یاد می‌کند: با این ملاحظات پس چرا اصرار به انجام مراسم عزاداری‌های عمومی است و حتی این‌بار دولت نیز پرچمدار این ماجرا شده است. پاسخ دقیق شاید به مجموعه‌ای از علل بازگردد. رسیدن به نقطه کنونی راهی بود که در ایران و جمهوری اسلامی تاکنون طی شده است و چاره‌ای ندارند جز اینکه تا آخر بروند. کسی هم شهامت اصلاح و تغییر آن را ندارد. از روزی که دین تبدیل به مناسک جمعی شد، اخلاق و عدالت به عنوان دو رکن اصلی آن به حاشیه رفت،  سخنگویان جدیدی برای تعبیر از دین پیدا شدند و سخنگویان اخلاقی و عدالت‌محور یا به حاشیه رفتند یا در مسلک جدید دینی در آمدند و پادوی سخنگویان آن شدند؛ این دینی است که سنخیت چندانی با عقلانیت ندارد و در نتیجه برقرار کردن گفت‌وگو نیز با آن ممکن نیست. البته در پس ماجرا یک عقلانیتی هست که منافع عده‌ای را تامین می‌کند، ولی آن را به عرصه گفت‌وگو نمی‌آورند.

جالب این است که بی‌بی‌سی فارسی هم امروز گزارشی درباره من‌درآوردی بودن آمار کرونا در ایران منتشر کرده است. این رسانه انگلیسی بار دیگر برای این گزارش دست‌ به دامن منبع آگاهی شده است که نمی‌تواند هویت خود را اعلام کند.

این رسانه سلطنتی انگلیسی که با ترکیب آمار فوتی‌های کرونایی و مشکوک به کرونا تلاش دارد آمار قربانیان ایرانی با بیش از 40 هزار نفر عنوان کند، نوشته است: بنا بر این اطلاعات در مجموع ۴۱ هزار و ۹۵۲ نفر تا ۳۰ تیر ماه در مراکز درمانی ایران درگذشته‌اند که یا مبتلا به کرونا تشخیص داده شدند و یا مشکوک به ابتلا بودند.

این گزارش بی بی سی فارسی در حالی منتشر شده است که این رسانه در اقدامی قابل تامل طی روزهای گذشته اخبار مختلفی را با هدف ایجاد نگرانی نسبت به برگزاری مراسمات محرم در ایام کرونا، منتشر کرده و تصمیمات دولت مبنی بر برپایی مراسم عزاداری در ماه محرم با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی را به استهزاء گرفته است.

این رسانه باتتیرهایی که از تکنیک تقطیع استفاده شده است این خط را پیگیری می‌کند؛ «روحانی: تجمعات تا اطلاع ثانوی ممنوع است اما مراسم محرم برگزار می‌شود»، «هشدار پزشکان ایرانی درباره افزایش شیوع کرونا و تلفات فراوان در جمع عزاداران به هم فشرده»، «ثبت بالاترین آمار روزانه جانباختگان کرونا در ایران؛ عزاداری‌های محرم برگزار می‌شوند».

این اظهارات در حالی مطرح شده است که پیشتر «تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت تصریح کرده است که این سازمان شواهدی مبنی بر اشکال در آمار ارایه شده از سوی ایران پیرامون مبتلایان و قربانیان کرونا مشاهده نکرده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا از تفاوت آمار رسمی ایران با آنچه برخی رسانه‌ها اعلام می‌کنند نگران نیست، گفته بود: گزارش‌هایی در رسانه‌ها هست، اما اینجا سازمان جهانی بهداشت است و همانطورکه می‌دانید یک سازمان فنی است و باید واقعیت‌ها را بررسی کند. ما چیزهایی را که خبرنگاران می‌گویند، تکرار نمی‌کنیم... ما سازوکار خود را داریم و از این طریق چنین چیزی را مشاهده نکرده‌ایم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول