اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

از لاریجانی تا محمدرضا خاتمی/ شکاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان عمیق‌تر می‌شود؟

اصلاح‌طلبان علی‌رغم تلاش‌هایی که دارند هنوز نتوانسته‌اند شکاف انتخاباتی خود را برای رقابت‌های سال 1400 پر کنند و هنوز روی گزینه‌های اصلاح‌طلب صرف مانند محمدرضا خاتمی و معین و گزینه‌های ائتلافی مانند لاریجانی با هم اختلاف‌ دارند.

از لاریجانی تا محمدرضا خاتمی/ شکاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان عمیق‌تر می‌شود؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، اصلاح‌طلبان که تلاش می‌کنند فضای کشور را از همین‌ روزها انتخاباتی کنند همچنان در معرفی گزینه دچار اختلاف‌های جدید هستند. تا جایی که روزنامه شرق امروز در لابلای سطور گزارش خود صراحتا اعلام می‌کند: «تا این لحظه سیاست واحد انتخاباتی خاصی در میان اصلاح‌طلبان دیده نمی‌شود».

این اختلاف دیدگاه شاید در دو گزارش روزنامه شرق و اعتماد که امروز منتشر شده بیشتر قابل رویت باشد.

روزنامه اعتماد به استقبال اولین نشست انتخاباتی کارگزاران رفته و در این گزارش نوشته است: حزب کارگزاران سازندگی ۵ ماه گذشته به ‌دلیل شیوع کرونا همچون باقی احزاب نشستی برگزار نکرده ‌بود و حتی اعضای شورای مرکزی هم برای بررسی‌های حزب و موضع‌گیری‌های معمول هم گرد هم نیامدند. اخیرا اما همان‌طور که کانال تلگرامی این حزب هم خبر داده و جمالی نیز تایید کرده، اعضای شورای مرکزی بالاخره دور هم جمع شدند تا در مورد فضای سیاسی کشور و موانع و مشکلات بحث و تبادل‌نظر کنند.

در ادامه این گزارش اعتماد از قول علی جمالی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی می‌نویسد: رویکرد حزب، مشارکت فعال در انتخابات و همچنین ایفای نقش‌محوری و مهم خود در جریان اصلاحات است.

در بخش دیگر از این گزارش آمده است: گمانه‌زنی‌ها در مورد کاندیداهای احتمالی اصلاح‌طلبان و شنیده‌ها حاکی از آن بود که احتمالا محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری، گزینه‌های کارگزاران برای انتخابات ۱۴۰۰ باشد که گزینه محسن هاشمی قوی‌تر از جهانگیری به نظر می‌رسید.

اعتماد در ادامه تمایل کارگزارن به سمت علی لاریجانی را برجسته کرده و می‌نویسد: البته نزدیکی کارگزارانی‌ها به علی لاریجانی نیز قابل کتمان نیست. آنها همواره از علی لاریجانی به عنوان گزینه‌ای یاد کرده و می‌کنند که می‌تواند در انتخابات گزینه اصلاح‌طلبان هم باشد. کارگزارانی‌ها معتقدند او می‌تواند نقش حسن روحانی را در انتخابات بعدی ایفا کند. آنها در جریان رقابت برای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در دوره دهم نیز بر این باور بودند که محمدرضا عارف نباید به رقابت با لاریجانی بپردازد که البته اصلاح‌طلبان و شخص عارف بر این موضع پافشاری کردند که دست‌کم او به عنوان نماد اصلاح‌طلبان در قوه مقننه در این رقابت حضور داشته ‌باشد.

روزنامه شرق اما با انتشار گزارشی با تیتر «نامزدهایی که هنوز نیامده‌اند» با انتقاد از سخنان عضو حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت مبنی بر ائتلاف با چهره‌ای غیراصلاح‌طلب، نوشت: اخیرا مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از اعضای حزب اتحاد ملت گفته است این احتمال وجود دارد که اصلاح‌طلبان به سمت نامزد غیراصلاح‌طلب بروند: «شاید شرایط کشور و منطقه‌ و رویدادهای بین‌المللی به‌گونه‌ای رقم بخورد که اصلاح‌طلبان دوباره مجبور شوند از چهره‌ای غیراصلاح‌طلب حمایت کنند؛ اما امروز اصلاح‌طلبان بنای رفتن به سمت‌وسوی کاندیدای غیراصلاح‌طلب را ندارند». گزاره مطروحه درایتی در حالی است که دست‌کم بارها سیاست ائتلافی از سوی خودِ اعضای اتحاد رد شده است. سخن اخیر درایتی را یا باید یک نظر شخصی دانست یا آنکه باید گفت نظر حزب اتحاد است.

شرق در ادامه خاطره حمایت از روحانی و مجلس دهم و کارنامه بجا مانده از آنها را یادآور شده و می‌نویسد: پیش‌تر حزب کارگزاران سازندگی بر استمرار سیاست ائتلافی اصرار داشت و اعضای این حزب می‌گفتند که همچنان می‌توان با نیروهای غیراصلاح‌طلب اما معتدل ائتلاف کرد؛ سیاستی که مجموع اصلاح‌طلبان در دو انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های 92 و 96 و انتخابات مجلس سال 94 پیش گرفتند و توانستند حسن روحانی را راهی پاستور و جمعی از نیروهای اصلاح‌طلب و غیراصلاح‌طلب را راهی بهارستان کنند که در ادامه مسیر به‌دلیل برآورده‌نشدن نسبی انتظارات جامعه، محور انتقادها به سمت اصلاح‌طلبان رفت؛ زیرا افکار عمومی دولت یازدهم و دوازدهم و مجلس دهم را برآمده از حمایت اصلاح‌طلبان می‌دانستند.

این روزنامه با ذکر این جمله که «تا اینجای کار معلوم نیست که سیاست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 چه خواهد بود» با ابراز نگرانی از نتایج تأیید صلاحیت‌ها، نام گزینه‌هایی چون ‌محمدرضا عارف، ‌علی مطهری، ‌سیدحسن خمینی، ‌اسحاق جهانگیری، ‌علی لاریجانی، ‌محمدرضا خاتمی، معین و صفایی‌فراهانی را برای انتخابات پیش رو برجسته می‌کند.

باید دید اصلاح‌طلبان که همچنان در تعین تکلیف کردن شورای عالی سیاست‌گذاری به نتیجه‌ای نرسیدند می‌توانند برای سال 1400 به اختلافات خود پایان داده و در انتخابات حضور جدی داشته باشند؟

انتهای پیام/

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول