اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

غروب تولید در لنگرگاه اندیشه وابستگی/ بدخواهان تولید داخلی چه کسانی هستند؟

بی‌توجهی به این تولید، گاهی به دلیل تنبلی و سستی و کاهلی بوده و گاهی هم به دلیل باور نداشتن؛ چرا که آن را مانع سودجویی‌های شخصی و گروهی می‌دانند. گروه دوم ردپای طولانی و وسیع در حوزه‌های اقتصاد دارد.

غروب تولید در لنگرگاه اندیشه وابستگی/ بدخواهان تولید داخلی چه کسانی هستند؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه «رسالت» گزارشی درباره این‌که چه کسانی چوب لای چرخ تولید می‌گذارند منتشر کرده است که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید.

«تولید، قائمه اقتصاد است»؛ این گزاره‌ با مسما شاید اهمیت نگاه رهبر معظم انقلاب به مقوله حیاتی تولید را نمایندگی کند که ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ در دیدار جمعی از فعالان بخش‌های اقتصادی کشور مطرح کردند. البته در بازده‌های زمانی مختلف به نقش چرخه تولید در درمان بیماری مزمن اقتصاد سخن گفته‌اند اما آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

بی‌توجهی به این اصل اساسی گاهی به دلیل تنبلی و سستی و کاهلی بوده و گاهی هم به دلیل باور نداشتن، چرا که آن را مانع سودجویی‌های شخصی و گروهی می‌دانند. گروه دوم ردپای طولانی و وسیع در حوزه‌های اقتصاد دارد.

این قشر حتی اگر از تولید حرف بزنند به‌خاطر آن نیست که معتقدند «تولید، قائمه اقتصاد کشور است» بلکه به‌واسطه باورمندی به اندیشه‌های ضدانسانی افرادی همچون «توماس مالتوس» است که معتقد بود «اگر قواعد پس‌انداز و صرفه‌جویی به شیوه‌ای گسترده رعایت شود انگیزه تولید از بین می‌رود.»

از این جهت گروه یاد شده از هیچ تلاشی برای بهبود تولید دیگر کشورها و سرکوب تولید داخلی فروگذار نمی­‌کند. رهبر معظم انقلاب 10 مرداد در سخنرانی عید قربان فرمودند: «این را هم بدانید که تکیه‌ به امکانات داخلی، دشمن دارد؛ یک عده دشمن‌های خارجی‌اند، یک عده هم بدخواه‌های داخلی‌اند؛ آن [کسی] که فرض بفرمایید برای منافع خودش - چون از واردات یک منفعتی، یک سود حقیری می‌برد -  حاضر است جنسی را که در داخل تولید می‌شود، برود از خارج بیاورد و رقابت درست کند و کارخانه‌[ی داخلی] را به خاک سیاه بنشاند، دارد خیانت می‌کند.»

تکلیف دشمنان خارجی که مشخص است و از همان فردای انقلاب شکوهمند اسلامی برای ضربه زدن به نظام نوپای اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و بخشی از این تلاش‌ها نیز در کتاب‌هایی به روایت خودشان همچون «هنر تحریم‌ها» به قلم ریچارد نفیو به رشته تحریر درآمده است، اما روی سخن با کسانی است که به ظاهر ایرانی هستند اما آن‌ها هم از هیچ تلاشی برای ضربه به تولید داخلی فروگذار نمی‌کنند.

افرادی که سودشان در واردات است مخالف رونق تولیدند

غلامرضا مصباحی‌مقدم  اقتصاددان ونماینده  چند دوره مجلس شورای اسلامی و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در همین زمینه به خبرنگار «رسالت» می‌گوید: «تولید داخل ایده‌ای است که می‌تواند کمک کند تا ما از تحریم‌ها به خوبی و راحتی عبور کنیم، به علاوه اگر تولید داخلی رشد کند اشتغال و درآمد‌های مالیاتی دولت افزایش می‌یابد و ازطرف دیگر افزایش تولیدات داخلی، قیمت‌ها را نیز متعادل می‌کند و امید نسل جوان کشور افزایش می‌یابد.

به دلیل اهمیت افزایش تولید و رسیدن به اقتصادی خودکفا، طبیعی است که تولید داخل بدخواهانی نیز داشته باشد. ازجمله آن‌ها کسانی هستند که در دستگاه‌های اجرایی بر سر راه تولید مانع ایجاد می‌کنند و به جای این‌که مساعدت کنند تا تولید رونق پیدا کند بهانه تراشی و موانعی را بر سر راه ایجاد می‌کنند و این موانع دست و پای تولید کننده را می‌بندد.»

وی که همزمان عضو مجلس خبرگان نیز است، از جمله بدخواهان تولید داخل را در دستگاه‌های اجرایی قلمداد می‌کند. این گزاره از این جهت می‌تواند درست باشد که اگر قوه مجریه کشور که حدود 90 درصد اختیارات اداره کشور را دارد، پاکدست و باتدبیر باشد، کسی نه جرئت می‌کند با تولید داخل مخالفت کند و نه اساسا زمینه چنین خباثتی را می تواند داشته باشد اما اگر مسئولی به هوای آنکه پس از نهایت هشت سال باید خداحافظی کند و برود دچار تعارض منافع شود و به تولید داخلی پشت پا بزند، چه می شود کرد!

مصباحی‌مقدم در ادامه مصاحبه با«رسالت» تبیین کرد: «کسانی که منفعتشان از راه واردات تأمین می‌شود، مخالفان اصلی رونق تولید هستند، از جمله کسانی که با تولید داخل مخالفت دارند کسانی هستند که نان و سود آن‌ها در واردات است و تلاش می‌کنند با واردات کالا‌هایی که مشابه اش در داخل تولید می‌شود اجازه ندهند تولید داخلی رشد پیدا کند.

دسته دیگری که مخالف رشد تولید داخل هستند، صاحبان اندیشه وابستگی‌اند. کسانی که اندیشه آن‌ها وابستگی ایران به بیگانگان است می‌خواهند به بهانه این که ما نیازمند به روابط اقتصادی با سایر کشور‌ها هستیم، اجازه ندهند آنچه که می‌تواند در داخل تولید شود، تولید و رشد کند تا همچنان به بیگانگان وابسته بمانیم. آنان خطرناک‌ترین دشمنان و مخالفان تولید داخلی هستند.»

اظهارات مصباحی مقدم در حالی است که در دوران پسابرجام، تولید داخلی روز به روز رو به افول گذاشت و برجامی که ادعا می شد فتح الفتوح است و تحریم ها را بالمره لغو می کند و حتی آب خوردن مردم به آن گرده زد شد، بلای جان اقتصاد و تولید شد، بلایی که شاید اگر مسئولان رژیم های وحشی غرب بدون برجام برای این منظور کمر می بستند هرگز موفق نمی شدند اما جالب آنکه، کسانی از برجام دفاع کرده به تئوریسین فلان جریان مشهور بودند که این روزها خبر واردات‌ گندم آن‌ها رسانه‌ای شده است؛ شاید اینگونه بشود پی برد کاسبان اصلی برجام چه کسانی هستند!

این عضو هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام ادامه داد: «برخی عوامل باعث ادامه کار منفعت‌طلبان می‌شود عواملی که از اینگونه اندیشه‌ها سود می‌برند یا از این عملکرد منفعتشان تأمین می‌شود. از طرف دیگر تحت تأثیر افکار وارداتی بودن و القائات دشمن نیز بر این عمل تأثیر گذار است. برخی در دستگاه‌های اداری حضور دارند که باید تسهیل کننده تولید باشند، اما بر اساس رفتاری که به آن عادت کرده‌اند، به تعبیری کاغذ بازی و وقت کشی می‌کنند.

دلیل سنگ‌اندازی کسانی که خواهان توقف و عدم رشد تولید داخل هستند، تولید کنندگان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند به طوری که به ناچار یا کار خود را متوقف کنند یا با رفتار‌های این افراد برای ادامه کار تشویق می‌شوند که سرمایه خود را به خارج از کشور ببرند. مانند کشور چین، کشوری که به راحتی از آن‌ها استقبال می‌کند و اجازه می‌دهد که تولیدات خود را از سر بگیرند.»

به هر روی باید بدانیم بدخواهان تولید داخلی در همان رنگ و لباس تولیدکنندگان واقعی و مردم عادی هستند اما به امضاهای طلایی و مسئولان دست‌کج دسترسی دارند و باید برای خشکاندن ریشه این قماش از مجلس شورای اسلامی انتظار داشت و همزمان به تلاش مردم امیدوار بود؛ دیر نیست آن روز که ان‌شاءالله بگوییم: خلیلِ من همه بت‌های آذری بشکست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول