اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

احمق و احمق‌تر!/ آچمز آمریکا در گام اول مکانیسم ماشه

اکثریت اعضای شورای امنیت طی بیانیه‌ای قاطعانه با آمریکا برای بازگشت قطعنامه‌های گذشته علیه ایران یا همان «مکانیسم ماشه»مخالفت کرده‌اند تا آمریکا در همین گام اول فعلا آچمز شود.

احمق و احمق‌تر!/ آچمز آمریکا در گام اول مکانیسم ماشه

گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس: ​اکثریت اعضای شورای امنیت طی بیانیه‌ای قاطعانه با آمریکا برای بازگشت قطعنامه‌های گذشته علیه ایران یا همان «مکانیسم ماشه»مخالفت کرده‌اند تا آمریکا در همین گام اول فعلا آچمز شود. در ادامه بخش‌های مهم گزارش‌های روزنامه‌های صبح امروز را در این باره می‌خوانید.

 

وطن امروز:

احمق و احمق‌تر

دنیا به اقدام دولت آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه خندید؛ کشوری که از برجام خارج شده است اما حالا با استناد مضحک به قطعنامه 2231 به دنبال زدن تیر خلاص به جنازه این توافق است.

 به گزارش «وطن‌امروز»، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری مدعی شد: امروز وزیر خارجه پمپئو را هدایت می‌کنم تا به اطلاع شورای امنیت سازمان ملل برساند که ایالات متحده می‌خواهد تمام تحریم‌های تعلیق شده سازمان ملل علیه ایران را احیا کند. این مکانیسم بازگشت است.

پس از اظهارات ترامپ، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در کنفرانسی خبری با اعلام فعال‌سازی روند بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در حالی که تهران را حامی تروریسم خواند، گفت: پیام ما بسیار بسیار ساده است. ایالات متحده هرگز اجازه نخواهد داد بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان آزادانه به خرید و فروش هواپیما، تانک، موشک و دیگر سلاح‌های متعارف مشغول شود. پمپئو در اظهارات خود مدعی شد بازگشت تحریم‌های سازمان ملل می‌تواند محدودیت‌هایی روی آزمایش‌های بالستیک و فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال کند. وی همچنین اروپایی‌ها را متهم کرد «جانب حکومت آیت‌الله‌ها را گرفته‌اند». 

اقدام آمریکا در به راه انداختن مکانیسم ماشه با واکنش مثبت رژیم صهیونیستی مواجه شد. در همین راستا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، شورای امنیت سازمان ملل را متهم کرد به وظیفه خود برای حمایت از صلح و امنیت بین‌المللی عمل نمی‌کند و تاکید کرد اسرائیل با افتخار همراه با آمریکا ایستادگی می‌کند و از بازگشت مجدد تحریم‌ها علیه ایران حمایت خواهد کرد. 

نماینده اسرائیل در سازمان ملل نیز از دیگر کشورها خواست از اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران حمایت کنند. او گفت: اگر کشورهای عضو شورای امنیت از اعمال مجدد تحریم‌ها حمایت نکنند، صدمات بزرگی به بار خواهد آمد که به توانایی این شورا در مراقبت از صلح و امنیت جهانی صدمه می‌زند. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم در اظهاراتی خصمانه، ایران را به نقض مکرر توافق هسته‌ای متهم کرد و گفت اسرائیل از اقدام ایالات متحده آمریکا سپاسگزاری می‌کند، چراکه این یک «تصمیم مهم و شجاعانه» با هدف بازیابی قانون و نظم جهانی درباره توافقنامه‌های بین‌المللی است. گابی اشکنازی از جامعه جهانی خواست از «ابتکار عمل آمریکا» حمایت کند تا به زعم آنها ثبات نظام بین‌الملل مطابق با رعایت کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل احیا شود. 

استدلال آمریکا چیست؟

آمریکا در حالی مکانیسم بازگشت‌پذیری تحریم‌ها را فعال کرده است که 18 اردیبهشت‌ماه سال 97 با تصمیم ترامپ از برجام خارج شد. اما مقامات آمریکایی چطور در حالی که این کشور از برجام خارج شده است ادعا دارند می‌توانند از ظرفیت قطعنامه 2231 که به گفته اعضای مذاکره‌کننده ایران قطعنامه پشتیبان برجام است در جهت بازگشت تمام تحریم‌ها علیه ایران استفاده کنند؟

آمریکایی‌ها معتقدند اگر چه از فرآیند اجرای برجام خارج شده‌اند اما با توجه به تعریفی که بند 10 قطعنامه شورای امنیت از مشارکت‌کنندگان در برجام ارائه داده است، این کشور نیز چون جزو مؤسسان برجام بوده از مشارکت‌کنندگان برجام به حساب می‌آید بنابراین حق راه‌اندازی مکانیسم ماشه را دارد. مقامات آمریکایی برای اثبات این ادعای خود به بند 10 قطعنامه 2231 اشاره می‌کنند. در این بند آمده است: 

چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس، آمریکا، اتحادیه اروپایی و ایران (شرکت‌کنندگان در طرح جامع مشترک اقدام) را تشویق می‌کند همه مسائل در رابطه با اجرای تعهدات طرح جامع اقدام مشترک را از طریق روندها و دستورالعمل‌های مشخص‌شده در طرح جامع اقدام مشترک حل کنند و قصد خود را برای رسیدگی به شکایات احتمالی توسط امضاکنندگان طرح جامع اقدام مشترک درباره عمل نکردن قابل توجه شرکت‌کننده دیگری در طرح جامع اقدام مشترک بیان می‌کند. 

آمریکایی‌ها معتقدند در بند 10 به صراحت به نام این کشور به عنوان یکی از مشارکت‌کنندگان در برجام اشاره شده است و در بندهای دیگر این قطعنامه شورای امنیت هیچ اشاره‌ای نشده است که کشوری در صورت توقف اجرای برجام و خروج از برجام از مشارکت‌کنندگان در برجام محسوب نمی‌شود. به بیان دیگر مقامات آمریکایی معتقدند منظور قطعنامه 2231 شورای امنیت از مشارکت‌کنندگان برجام صرفا کشورهایی هستند که در انعقاد و تأسیس برجام نقش داشته‌اند، بنابراین صرف حضور کشوری در انعقاد برجام به معنای آن است که آن کشور جزو مشارکت‌کنندگان برجام به حساب می‌آید، حتی اگر این کشور بندهای برجام را اجرا نکند یا پس از انعقاد برجام از این توافق خارج شود. 

آمریکا پس از اینکه این تفسیر را از مشارکت‌کنندگان برجام ارائه داده است برای به راه انداختن فرآیند بازگشت‌پذیری تحریم‌ها به بند 11 قطعنامه 2231 اشاره می‌کند و بر اساس مندرجات این بند معتقد است می‌تواند بدون حضور در کمیسیون مشترک برجام، با ارائه درخواست خود در شورای امنیت سازمان ملل و ارائه این درخواست در جلسه شورای امنیت، همه تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. 

در بند 11 قطعنامه شورای امنیت آمده است: [شورای امنیت] تصمیم می‌گیرد طبق ماده 41 منشور ملل متحد، در مدت 30 روز از دریافت گزارش و اخطاریه یک شرکت‌کننده در طرح جامع مشترک اقدام درباره مشکلی که آن کشور شرکت‌کننده در طرح جامع اقدام مشترک بر این باور است به معنای عدم عمل قابل توجه به تعهدات بر اساس طرح جامع اقدام مشترک است، درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای ادامه انقضاهای مشخص شده در بند 7 (a) این قطعنامه، رای‌گیری کند، همچنین تصمیم می‌گیرد که اگر در عرض 10 روز از صدور این اخطاریه و گزارشی که در بالا به آن اشاره شد، هیچ کدام از اعضای شورای امنیت چنین پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای رای‌گیری ارائه نکرد، در آن صورت رئیس شورای امنیت چنین پیش‌نویس قطعنامه‌ای را ارائه می‌کند و آن را در مدت 30 روز پس از اخطاریه به رای می‌گذارد، شورا همچنین قصد خود را برای در نظر گرفتن دیدگاه‌های کشورهای دخیل در این مساله و هر نظری درباره این مساله از طرف هیأت مشورتی ایجاد شده در طرح جامع اقدام مشترک بیان می‌کند. 

بر اساس بند 11 قطعنامه 2231 اگر تفسیر آمریکا از عبارت «participent‌»‌ یا مشارکت‌کننده پذیرفته شود، حداکثر تا 30 روز تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازمی‌گردد، چرا‌که بنا بر این بند، کشورهای عضو یا رئیس شورا موظف هستند پیش‌نویسی ارائه کنند تا درباره ادامه «لغو» تحریم‌ها علیه ایران رای‌گیری شود. در صورتی که به غیر از آمریکا تمام اعضای شورای امنیت هم موافق ادامه لغو تحریم‌ها علیه ایران باشند، مخالفت آمریکا به معنای وتوی موافقت سایر کشورهاست و در این صورت لغو تحریم‌های ایران متوقف می‌شود و تمام تحریم‌ها علیه ایران برمی‌گردد. 

فرهیختگان:

قمار حداکثری

چند نکته مهم: 

اول آنچه اینجا برای کشورهای عضو سازمان ملل از هر نکته دیگری مهم‌تر جلوه کرده، استفاده غیرقانونی و غیرحقوقی ایالات‌متحده از حق وتو و قدرت خود در شورای امنیت سازمان ملل است. بدین معنا که باوجود کناره‌گیری این کشور از برجام و در شرایطی که همه اعضای باقیمانده در توافق هسته‌ای بر سر یک تفسیر واحد اشتراک‌نظر دارند و می‌گویند آمریکا بعد از هشت می ‌۲۰۱۸ دیگر عضو مشارکت‌کننده در توافق هسته‌ای نیست، نمایندگان ایالات‌متحده در سازمان ملل همچنان به دروغ می‌گویند عضو مشارکت‌کننده در قطعنامه ۲۲۳۱ هستند و حالا بنا دارند با استفاده از یک رویه ناقص حقوقی شورای امنیت را دور زده و حرف خود را به کرسی بنشانند. کشورها معتقدند در چنین شرایطی باید جلوی آمریکا گرفته شود، وگرنه پس از این هریک از اعضای دارای حق وتو در شورای امنیت می‌تواند از این باگ استفاده کرده و مساله‌ای را به شورای امنیت تحمیل کند.

ناگفته نماند این مخالفت کشورها به اقدام ایالات‌متحده فارغ از نگاه‌های سیاسی آنها به شخص دونالد ترامپ است، چراکه برای مثال اگر بخواهیم آن مواضع را نیز دخیل بدانیم، روس‌ها به‌دلیل علاقه‌مندی به تکرار ترامپ در کاخ‌سفید باید رای متفاوتی می‌داشتند.

 دوم هرچند خیلی‌ها می‌گویند ترامپ و تیم سیاست خارجی وی از تمامی این مخالفت‌ها مطلع بوده و آنها را پیش‌بینی می‌کرده است، اما باید گفت اکنون این حجم از مخالفت‌ها و انتقاد‌ها آنقدر زیاد شده که عملا کار برای آمریکا در شورای امنیت سخت‌تر از هر زمان دیگری است. حالا سوال اینجاست که چرا ترامپ همچنان بنا دارد این مسیر را طی کند؟ به این سوال شاید بتوان این‌گونه پاسخ داد که ترامپ با خروج از برجام و درپیش گرفتن سیاست حداکثری وارد یک قمار حداکثری شد و ادامه آن پس از ناکامی‌های اولیه شکست‌های بزرگ‌تری را برای او درپی داشت؛ یعنی عدم موفقیت در شکستن درونی ایران منجربه شکست‌های ایالات‌متحده در سطح جهان و حالا سازمان ملل شد و اکنون این کشور به جایی رسیده که نمی‌تواند از این مسیر بازگردد. درواقع امروز ترامپ در نقطه‌ای ایستاده که استفاده از وتوی مضاعف و تضعیف شورای امنیت و جایگاه ایالات‌متحده در نظام بین‌المللی را کم‌هزینه‌تر از شکست مقابل ایران می‌داند. البته اگر ترامپ در این آخری هم شکست بخورد، احتمالا جایگاه تضعیف‌شده‌تری در میان سران کشورها و حتی در انتخابات آتی این کشور خواهد داشت.

سوم منطق و استدلال آمریکایی‌ها آن‌قدر غیرحقوقی، ظالمانه و قلدرمآبانه است که هیچ‌کس نمی‌تواند شهادت بر صحت آن بدهد، اما برای ثبت در تاریخ باید دو مساله را درخصوص اسنپ‌بک درنظر گرفت؛ اول اینکه این فرآیند ماحصل تلاش‌های دموکرات‌هاست و آنها این چالش دائمی را برای ایران آفریدند، لذا بزک کردن آنها در ایران حتما یک مسیر انحرافی خواهد بود و دوم اینکه پذیرش چنین فرآیندی اشتباه بزرگ و خطای راهبردی تیم مذاکراتی ایران در جریان مذاکرات برجام بوده است.

جام جم:

امکان‌سنجی مقابله با مکانیسم ماشه

از روز پنجشنبه که آمریکا اعلام کرد مکانیسم ماشه را برای برگرداندن قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران فعال کرده است، اعضای دائم شورای امنیت و کشورهای اروپایی، مخالفت خود را با این خواسته کاخ سفید اعلام کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران هم در نامه‌ای به رئیس‌ دوره‌ای شورای امنیت (اندونزی) دلایل بی‌اعتبار بودن درخواست آمریکا را تشریح و تاکید کرد شورای امنیت نباید زیر بار درخواست‌های غیرقانونی آمریکا برود. درخواست آمریکا از شورای امنیت برای فعال شدن مکانیسم ماشه، شش روز پس از آن صورت گرفت که قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران با شکست سنگینی در شورای امنیت روبه‌رو شد و از 15 عضو شورای امنیت فقط آمریکا و دومینیکن به این قطعنامه رای مثبت دادند.

ادامه فعالیت هسته‌ای و تهدید به خروج از ان‌پی‌تی

نوذر شفیعی، استاد دانشگاه

دیدگاه‌های مختلفی در زمینه تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه وجود دارد که در مجموع حاصل جمع این دیدگاه‌ها این است که آمریکا نمی‌تواند با توسل به قطعنامه ۲۲۳۱ مکانیسم ماشه را فعال کند، اما در عین حال می‌تواند سیستم شورای امنیت را مختل کند. به این معنی که آمریکا معتقد است درخواستش مبنی بر نقض برجام از سوی ایران به دبیرکل سازمان ملل به رای گذاشته می‌شود و حتی اگر سایر اعضا رای مثبت دهند که ایران برجام را نقض نکرده، اما آمریکا می‌تواند آن را وتو کند و بر این اساس فرآیند شورای امنیت را از کارکرد خود ساقط کند.

همچنین باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که علاو‌ه بر دیدگاه خوشبینانه در مورد شکست آمریکا در این مرحله، باید دیدگاه بدبینانه‌ای را نیز مد نظر داشته باشیم. به این معنی که شاید مکانیسم‌های دیگر فعال شده و زمینه برای اعمال مکانیسم ماشه فعال شود. بنابراین باید به دقت اوضاع را رصد کنیم تا غافلگیر نشویم.  در نهایت اگر با یک رفتار غیر‌منطقی در این زمینه مواجه شده و مکانیسم ماشه فعال شود می‌توانیم یا با اعلام رسمی یا بدون اعلام از برجام خارج شویم و تمام محدودیت‌های هسته‌ای در اجرای برجام را کنار گذاشته و فعالیت‌های هسته‌ای خود را ادامه دهیم. حتی در گام تنبیهی بعدی که شدیدتر است می‌توانیم از ان‌پی‌تی نیز خارج شویم.

رسالت:

«نه» بزرگ به حماقت آمریکا

همه تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های یک هفته گذشته در مورد اقدام آمریکا، واکنش اروپا و همچنین روسیه و چین در مورد دومین اقدام آمریکا در شورای امنیت علیه ایران مو به مو درست از آب در آمد. 

با تمام این تفاسیر، اگر بخواهیم صرفا براساس تفسیر و نظریه پردازی‌های محض حقوقی تصمیم‌گیری کرده و خوشبین باشیم قطعا تیم دو نفره رئیس جمهورآمریکا و وزیر خارجه کینه توزش بازنده قطعی و اصلی این ماراتن خواهند بود اما در جهان سیاست که بازی قدرت و منافع ،حرف اول و آخر را می‌زند هر لحظه ممکن است میان قدرت‌های بزرگ توافقی انجام شود و دیگران هم در نهایت مجبور به پایبندی و تبعیت از آن باشند.

از این رو، برای ما که مار گزیده تصمیمات قدرت‌های بزرگ هستیم، باید که از ریسمان سیاه و سفید بترسیم و تنها چیزی که به آن امیدوار باشیم این است که حقانیت ایران و پایبندی‌هایی که تاکنون به توافقات خود با جامعه بین‌المللی داشته است بر دیگر کشورها اثبات شود و مهر رسوایی و بی‌آبرویی بشود برای کسانی که به چیزی جز به زانو در آوردن و به بند کشیدن دیگر ملت‌ها راضی نیستند.

اروپایی‌ها در این« نه» بزرگ ، کار کوچکی در برابر عدم اجرای تعهدات خود در قبال کشورمان در سال‌های بعد از نهایی شدن برجام انجام دادند. حداقل کاری که می‌توانستند بکنند و نباید انتظار داشته باشند در قبال این عدم همراهی کم سابقه با آمریکا، ایران تن به خواسته‌های جدیدی فراتر از برجام بدهد.

اروپایی ها فقط تا حدودی ناتوانی‌شان در برابر آمریکا و جبران خسارت‌ها و امتیازات ایران را کردند و منتی نباید بر سر ملت ایران داشته باشند و نباید قطعا از ایرانیان انتظار داشته باشند که در قبال این موضع شان، تعهدات جدیدی را در موضوعات هسته‌ای و یا حتی غیرهسته‌ای بپذیرند. آن‌ها با وجود این موضع، باید همچنان به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای اجرای تعهدات اقتصادی‌شان در قبال برجام و در قبال ملت ایران باشند.

عصر ایرانیان:

مکانیسم ماشه، دردسر خودساخته!

دولت آمریکا با ارائه نامه‌ای رسماً سازمان ملل را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، آمریکا نامه‌ای را تقدیم اعضای شورای امنیت سازمان ملل کرده که ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای برجام متهم می‌کند. این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کند که از لحاظ تئوریک می‌تواند به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود. با این حال، کارشناسان معتقدند رژیم آمریکا دشواری پیش رو دارد.

مخالفت جهان با قلدری آمریکا

«واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل، قبل از درخواست رسمی پامپئو از سازمان ملل برای فعالسازی مکانیسم ماشه گفت: «ما معتقدیم آمریکا از هیچ حق قانونی یا دلیلی برای آغاز این روند برخوردار نیست. ما البته با آن مخالفت خواهیم کرد.»

دفتر نمایندگی چین در سازمان ملل نیز اعلام کرد: از آنجایی که آمریکا از توافق برجام خارج شده است و عضو این توافق نیست لذا صلاحیت دعوت شورای امنیت به استفاده از «مکانیسم ماشه» را ندارد. برخی مقامات اتحادیه اروپا نیز مخالفت خود را با این امر اعلام کرده‌اند،  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با اشاره به درخواست آمریکا از سازمان ملل برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه تأکید کرد که ایالات‌متحده نمی‌تواند از این سازوکار استفاده کند. سه کشور اروپایی امضاءکننده توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران (موسوم به برجام) در واکنش به تسلیم درخواست رسمی آمریکا به شورای امنیت برای بازگشت تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، با صدور یک بیانیه مشترک موضع مخالف خود را نسبت به این اقدام آمریکا آشکارا اعلام کردند. با این حال تروئیکای اروپایی در بیانیه خود با وجود مخالفت با مکانیسم برجام از ایران خواسته‌اند به تعهدات خود ذیل برجام عمل کند. 

مکانیسم ماشه جزء اصلی‌ترین ایرادات برجام است

فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل نیز در این باره با بیان اینکه برجام مشکلات بسیاری را برای کشور ایجاد کرد، اظهار کرد: این توافق منجر به خسارت بسیاری به صنعت هسته‌ای کشور شد، و در عمل نیز منفعتی برای کشور نداشت. وی درباره هدف گذاری کاخ سفید برای استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران اظهار داشت: آمریکا از ابتدا نیز کرده بودند که اگر قطعنامه ضد ایرانی تصویب نشود، از این مکانیسم استفاده می‌کنند و اکنون نیز اقدام به این کار کرده‌اند. ایزدی تصریح کرد: آمریکایی‌ها مایل هستند تا انگلیس که از برجام خارج نشده است، از مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند، چراکه به دلیل خروج از برجام، خود ظرفیت قانونی برای این کار را ندارد. وی تصریح کرد: در واقع مکانیسم ماشه جزء اصلی‌ترین ایرادات برجام است و با وجود بازگشتن تحریم‌ها علیه ایران باز نیز تهدید به استقاده از مکانیسم ماشه می‌شویم.

خراسان:

آچمز آمریکا در گام اول

خواسته غیرقانونی و سلطه جویانه آمریکا برای بازگشت قطعنامه های گذشته علیه ایران یا آن طور که آمریکایی ها ادعا دارند «مکانیسم ماشه» درحال تبدیل شدن به پیچیده ترین بحران سیاسی حقوقی تاریخ سازمان ملل است.  اکثریت اعضای شورا طی بیانیه ای با صراحت و قاطعانه با آمریکا مخالفت کرده اند تا آمریکا در همین گام اول فعلا آچمز شود.

برخی تحلیل گران پیش بینی می کنند که این اتفاق باعث تضعیف شدید نظام بین الملل و اوج گیری اختلاف اعضای دارای حق وتوی شورای امنیت با یکدیگر خواهد شد. اروپا نیز فعلا مقابل آمریکا و درکنار چین و روسیه قرار گرفته که در تاریخ این شورا کم سابقه است. دقیقا بر عکس سال ۲۰۱۲ که جهان علیه ما در کنار آمریکا بود، اکنون جهان علیه آمریکا در کنار ماست و دولت آمریکا به شدت در صحنه جهانی و داخلی تنها و منزوی شده است. تاجایی که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نتوانست عصبانیت اش را پنهان کندو در اظهار نظری منفعلانه گفت: «کشورهای اروپایی با آیت ا... ها هم سو شده اند».

وندی شرمن مذاکره کننده ارشد هسته ای دولت سابق آمریکا نیز به «ام.اس.ان.بی.سی» گفت که «ترامپ به جای منزوی کردن ایران، بار دیگر آمریکا را در کل جهان منزوی کرد...از نظر من آمریکا در این زمینه موفق نخواهد شد. اگر آن‌ها حتی بتوانند به طرقی کارشان را پیش ببرند، فکر نمی‌کنم کسی به آن‌ها توجه کند.»

ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجه آمریکا نیز گفت که ایالات متحده بیشتر از ایران به انزوا کشیده شده است. شبکه خبری «سی‌بی‌اس» به نقل از «ریچارد گوان»، مسئول بخش سازمان ملل در سازمان بین‌المللی بحران نیز تصریح کرده که تلاش آمریکا در شورای امنیت «از حمایت چندانی برخوردار نخواهد شد.».

وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن» در تحلیلی نوشت که مخالفت متحدان واشنگتن با درخواست کاخ سفید «نشانه انزوای جهانی آمریکا» است. «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید تلاش دولت این کشور برای بازگرداندن تحریم ها را «خنگ‌بازی» توصیف و آن را باعث «تضعیف حق وتو و رژیم های تحریمی در جهان» دانست.

ظریف: هر نتیجه‌ای رخ دهد، پیروزی از آن ملت ایران است

محمد جواد ظریف پنج شنبه شب در صفحه اینستاگرامش در پیامی خطاب به مردم ایران نوشت: «ترامپ که زمانی با افتخار خروج خود از برجام را اعلام می‌کرد و توافق با ایران را ناچیز می‌شمرد، امروز به این نتیجه رسیده است که با زبان زور نمی‌توان با ایران صحبت کرد... و این بار هم در برابر توان دیپلماسی قدرتمند متکی به مردم دلاور ایران کم می‌آورد. به یاری خدا حتما یک بار دیگر طعم انزوا را به قانون‌شکنان آمریکایی خواهیم چشاند... به هر حال، هر نتیجه‌ای رخ دهد، پیروزی از آن ملت ایران است، چرا که همیشه با منطق و بیان نیکو از منافع کشور و مردم دفاع کرده‌ایم نه با هیاهو و جنجال».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول