اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

اما و اگرها درباره تولید واکسن کووید 19/ کرونا هم مانند ایدز و هپاتیت مدام تغییر می‌کند

شروین شکوهی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا به بیان توضیحاتی در خصوص ساخت واکسن کووید ۱۹ در پرداخته و اشاره کرد که فعلا نباید امید‌‌وار به ساخت واکسن کرونا بود.

اما و اگرها درباره تولید واکسن کووید 19/ کرونا هم مانند ایدز و هپاتیت مدام تغییر می‌کند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، «شروین شکوهی»، عضو ستاد مقابله با کرونا در گفتگو با خبرگزاری میزان در مورد ساخت و تولید واکسن کرونا توضیحاتی داد که بخش‌های مهم آن از نظرتان می‌گذرد.

- هم اکنون در سراسر دنیا تنها ۶ واکسن کرونا در حال طی کردن مراحل انسانی هستند و بقیه آن‌ها در مراحل حیوانی قرار دارند.

- معلوم نیست واکسن‌های در حال ساخت چه نتیجه‌ای داشته باشند، به همین دلیل نباید نسبت به تولید واکسن کرونا امیدوار باشیم چرا که کسانی که به ویروس واقعی مبتلا شده‌اند، مجددا این بیماری گرفته‌اند چه برسد به واکسن.

- نهاد‌های معتبر آمریکایی و اروپایی و همچنین سازمان بهداشت جهانی هیچ کدام از این واکسن‌ها را تایید نکرده اند و روسیه قبل از تایید اعلام تولید واکسن را کرده و چین هم واکسن در حال تولید خود را به عنوان اختراع ثبت کرده  است.

- بسیاری از افراد هستند که گمان می‌کنند واکسن کرونا آمده است و به همین دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی نمی‌گیرند در حالی که انسان تکنولوژی مقابله با این ویروس ندارند.

- واکسن‌های در حال تولید به احتمال زیاد تاثیرگذاری چندانی ندارند، چرا که واکسن آنفلانزا می‌تواند ۳ تا ۴ ماه حدود ۳۰، ۴۰ و ۵۰ درصد در سنین مختلف از آنفلانزا جلوگیری کند و با پایان فصل سرما به پایان می‌سد در حالی که کووید ۱۹ در تمام سال وجود دارد.

- به فرض که واکسن کرونا ساخته شود و در بهترین حالت چند ماه ایمنی بدهد و عوارض کم و قیمت قابل قبول هم داشته باشد و بشر بتواند آن را برای ۸ میلیارد انسان تولید کند و در این صورت چه طور امکان دارد هر ۳ ماه یکبار ۸ میلیارد نفر این واکسن را بزنند؟ اصلا دنیا چنین توانایی را دارد؟

- استفاده از یک واکسن ممکن است عوارض زیادی را به همراه داشته باشد آن هم واکسنی که برای یک ویروس ناشناخته ساخته شده است، برای مثال بعد از گذشت دهه‌ها از ساخت واکسن آنفولانزا پزشکان به این نکته پی برده‌اند که ممکن است این واکسن منجر به فلج عضلات گیلن باره ‌شود.

- برای بعضی از ویروس‌ها نظیر هپاتیت C  و ایدز نمی‌توان واکسن ساخت چرا که این ویروس‌ها مدام در حال تغییر هستند؛ کرونا ویروس هم تا کنون اینگونه بوده است و نمی‌توان طی ۳ تا ۴ ماه برای آن واکسن ساخت و این صحبت‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد؛ البته امیدواریم واکسنی برای کرونا بیاید که ایمنی دائم بدهد، ولی تا کنون چنین اتفاق نیفتاده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول