اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چالش صبح جمعه در دولت/ وقتی ادعای روحانی مبنی بر بی‌اطلاعی از زمان افزایش نرخ بنزین رد می‌شود

دعوا بر سر آن «صبح جمعه» معروف در دولت روحانی ادامه دارد. روز گذشته معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور سخنانی به زبان آورد که ادعای روحانی مبنی‌ بر بی‌اطلاعی وی از زمان اجرای طرح افزایش نرخ بنزین را به کلی زیر سؤال می‌برد.

چالش صبح جمعه در دولت/ وقتی ادعای روحانی مبنی بر بی‌اطلاعی از زمان افزایش نرخ بنزین رد می‌شود

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه‌های صبح‌نو و وطن امروز در گزارش‌هایی به اظهارات روز گذشته معاون امنیتی وزارت کشور درباره اطلاع روحانی از زمان افزایش بهای بنزین پرداخته‌اند که بخش‌های مهم این گزارش‌ها را در ادامه می‌خوانید.

چالش صبح جمعه در دولت

صبح‌نو:

به نظر می‌رسد دعوا بر سر آن «صبح جمعه» معروف، در دولت حسن روحانی ادامه دارد. در حالی که رییس‌جمهوری پیش از این اعلام کرده بود تازه در صبح روز 24‌آبان‌98، از اجرایی شدن طرح سهمیه‌بندی بنزین مطلع شده، روز گذشته یکی از مقامات عالی رتبه وزارت کشور سخنانی به زبان آورد، که این ادعای حسن روحانی را به کلی زیر سؤال می‌برد. دولت تدبیر بار دیگر شاهد تناقضی جدید شده است. هزینه این تناقض‌ها را اما چه کسانی پرداخت می‌کنند؟

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی روز گذشته در نشستی خبری، سخنانی گفت که با ابراز بی‌اطلاعی برخی مسوولان دولتی درباره افزایش نرخ بنزین، مغایرت داشت. او در بخشی از این نشست، با اشاره به پیش بینی‌ها درباره وقایع آبان‌ماه اعلام کرد: مستندات مکتوب وقایع سال۹۶ و ۹۸ و ریشه‌های ایجاد آن وجود دارد. شورای امنیت وقایع آبان۹۸ را پیش‌بینی کرده بود و نظر ما این بود که قیمت بنزین تک نرخی و ۱۵۰۰تومان باشد. پیش‌بینی اعتراضات را هم کرده بودیم. ما پیامدهای اجتماعی اجرای طرح افزایش قیمت بنزین را پیش‌بینی کرده بودیم.

وی افزود: قرار بود سال گذشته قیمت گازوییل افزایش یابد که ما گفتیم این کار شدنی نیست. درخواست کردیم قبل اجرای طرح، مسوولان مزایای طرح را برای مردم توضیح دهند، اما معتقد بودیم زمان اجرای طرح اعلام نشود تا مردم به پمپ بنزین‌ها نروند. در ساعات اولیه اجرای طرح، مشکلی وجود نیامد اما از ظهر جمعه برخی مسوولان داخل کشور با توییت و حضور در فضای مجازی سخنانی گفتند که مستندات آن وجود دارد و یک گروه از خارج کشور اقداماتی آغاز کردند و عده‌ای از مردم هم اعتراض کردند و بعد حوادث دیگری رخ داد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه گزارش‌های مستند و مکتوب این وقایع وجود دارد، اظهار داشت: آن‌ها که گفتند تا روز جمعه نمی‌دانستیم، مستنداتش وجود دارد که چه ساعت و چه روزی و توسط چه کسی به آن‌ها گفته شده است.

 


انگشت اتهام

همگان، اظهارات ذوالفقاری در زیر سؤال بردن بی‌اطلاعی برخی مسوولان از اجرای طرح افزایش بهای بنزین را مشخصاً متوجه سخنان رییس‌جمهوری کردند که پیش از این گفته بود تازه، صبح روز جمعه، متوجه افزایش نرخ بنزین شده است. حسن روحانی روز ششم آذرماه، دقیقاً چند روز پس از فروکش کردن اغتشاشات، طی سخنانی در شورای اداری آذربایجان‌شرقی، گفته بود: «کلاً این طرح(افزایش نرخ بنزین) را به وزیر کشور و شورای امنیت واگذار کردم. مصوبه سران قوا را به آن‌ها دادم و گفتم بروید با صداوسیما تبلیغات را انجام بدهید و هر‌وقت را مناسب دیدید، طرح را اجرا کنید. اصلاً آن شبی که طرح اجرا شد، من نمی‌دانستم می‌خواهد اجرا شود. من هم مثل شما، صبح جمعه(24‌آبان‌98) دیدم قیمت‌ها تغییر کرده است چون من به شورای امنیت سپرده و گفته بودم به من هم نگویید.»

اظهارات اخیر ذوالفقاری به عینه نشان می‌دهد که ادعای رییس‌جمهوری چندان قریب به واقعیت نیست. جدای از عجیب بودن بی‌اطلاعی شخص دوم نظام(طبق قانون اساسی) از زمان اجرایی شدن طرح ملی سهمیه‌بندی بنزین، فرافکنی او نسبت به مسوولیت گفت‌وگوی توجیهی مستقیم با مردم درباره مزایا و چالش‌های این طرح، خود جای تأمل بیشتری دارد. در حالی که کارشناسان معتقدند حسن روحانی می‌توانست از چند هفته پیش از اجرایی شدن طرح بنزین، در گفت‌وگو با مردم برای آن‌ها زمینه ذهنی ایجاد کند، اما او نه تنها این‌کار را نکرد بلکه مسوولیت را نیز به عهده نهادی دیگر یعنی صداوسیما نهاد. 

ساعت فراموشی

وطن امروز:

سال پایانی دولت روحانی همانطور که قابل پیش‌بینی نیز بود با مواضع وی و نزدیکانش پیرامون عملکرد مطلوب دولت در 7 سال گذشته سپری می‌شود. 2 هفته پیش بود که روحانی مقامات صداوسیما را دعوت به مقایسه عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم با دولت‌های پیشین کرد و مدعی شد این مقایسه نشان از پر بودن دست کابینه‌اش دارد.

روز دوشنبه هم معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و از چهره‌های شناخته‌شده جریان اصلاحات در گفت‌وگویی با تسنیم نارضایتی مردم از عدم تحقق وعده‌های روحانی را محصول سیاهنمایی(!) منتقدان دولت خواند و گفت: این محصول ذهنیتی است که از عملکرد دولت در ذهن مردم نشسته است. اینکه آن ذهنیت چطور ایجاد شده، محصول 7 سال سیاه‌نمایی، تحریف، دروغ، تهمت و تخریب است. آقای روحانی و دولتش از نظر اقتصادی هیچ کمبود و کاستی ندارد، البته مشکل و تحریم وجود دارد و درآمد دولت بشدت کاهش یافته و این مساله تأثیرگذار بوده است اما شما ببینید در این شرایط تحریمی چطور و چه ‌کار می‌تواند انجام دهد؟

با این حال در میانه دفاع همه‌جانبه مقامات دولتی از عملکرد 7 ساله دولت روحانی، روز گذشته سید‌حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی- انتظامی وزارت کشور سخنانی به زبان آورد که چندان نمی‌تواند باب‌میل دولتمردان باشد. ذوالفقاری در حالی لب به گلایه از کسانی گشود که پس از حوادث آبان‌ماه سال گذشته گفته بودند صبح جمعه از گرانی بنزین مطلع شده‌اند که این سخنان نمی‌تواند مخاطبی غیر از حسن روحانی داشته باشد. 

ماجرای صبح جمعه

6 آذر سال گذشته بود که حسن روحانی در جلسه با شورای اداری استان آذربایجان شرقی درباره حواشی به ‌وجود آمده در رابطه با نحوه و زمان طرح سهمیه‌بندی بنزین مدعی بی‌اطلاعی خود از زمان گران شدن نرخ بنزین شده و گفته بود: «شما ببینید! اگر ما اعلام می‌کردیم همان داستان اردیبهشت تکرار و صف‌ها تشکیل می‌شد و از سوی دیگر کیسه پلاستیک می‌بستند و پر می‌کردند و صندوق عقب می‌گذاشتند، خب! این کار خطرناک بود و در آن صورت به ما همین‌ها می‌گفتند این چه تدبیریه؟ و این چه دولتیه؟ برای چه اعلام کردید؟ موضوع بنزین را به وزیر کشور و شورای امنیت کشور واگذار کردم. این را من به وزیر کشور گفتم این مصوبه و تصمیم ما است. گفتم اجرایش با شما و صداوسیما، بروید و به من هم نگویید و هر وقت شما مناسب دیدید بروید و اجرا کنید. شبی که اجرا شد من هم نمی‌دانستم این هفته است یا آن هفته. گفته بودم هر شبی مناسب بود اجرایش کنید. من هم صبح جمعه فهمیدم قیمت بنزین تغییر کرده، چون این مسأله را به شورای امنیت کشور واگذار کرده بودم، البته قیمت در جلسه‌ سران 3 قوه مصوب شده بود».

روحانی در حالی در جلسه یاد‌شده سعی کرد با اعلام بی‌اطلاعی نسبت به زمان اجرایی شدن این طرح، رو به مسؤولیت‌زدایی از دولت خود بیاورد که چند روز پیش از آن رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در برنامه‌ای تلویزیونی مدعی شده بود فراتر از شورای تامین تمام استان‌ها حتی جایگاه‌داران بنزین نیز از زمان این طرح اطلاع داشته‌اند.

اواخر آذرماه نیز احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس سابق در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر به نقل از وزیر کشور مدعی شد رئیس‌جمهور حداقل 2 روز قبل از اجرایی شدن طرح افزایش نرخ سوخت از زمان دقیق آن مطلع بوده است.

در این میان علی‌عسکری، رئیس سازمان صداوسیما نیز پس از موضع رئیس‌جمهور مبنی بر بی‌اطلاعی از زمان دقیق گران شدن نرخ بنزین در روایتی مغایر با ادعای روحانی، گفته بود: ظهر روز پنجشنبه به ما اعلام شد قرار است این خبر ساعت ۲۴ پنجشنبه‌شب روی آنتن برود و ما نیز درست مطابق آنچه وزیر کشور و دولت از رسانه ملی خواسته بودند عمل کردیم و در این امر هیچ‌گونه کوتاهی نداشته‌ایم. 

با این حال سخنان روز گذشته معاون امنیتی- انتظامی وزارت کشور هر چند موضعی جدید پیرامون صبح روز گرانی بنزین نیست اما یقینا صریح‌ترین موضعی به شمار می‌رود که از سوی یک مقام دولتی در این زمینه طرح شده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول