به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس، روزنامه رسالت در گزارشی به عدم تمایل رتبههای برتر آزمون سراسری ۹۹ به شرکت در کلاسهای کنکور پرداخته است که بخشهایی از آن در ادامه میآید.
سالهاست تبلیغات فراوان مؤسسات کنکور ،دانشآموزان را به خود جلب کرده و این تصور باطل را القا نموده که موفقیت در کنکور و بهتبع آن دروازه ورود به دانشگاه از طریق استفاده از محصولات این مؤسسات امکانپذیر است اما اغلب نفرات برتر کنکور 99، در دام این مافیا گرفتار نشدهاند.
۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی سالیانه مؤسسات کنکور
آنچه در مورد کنکور امسال جالبتوجه است، عدم حضور نفرات برتر آزمون در مؤسسات آموزشی بوده است و این مسئله باری دیگر اثبات میکند که مؤسسات آموزشی در بستر ضعف نظارت و ضعف بدنه آموزشوپرورش، رشد کردهاند و از غول کنکور، غول دیگری به نام «مافیای کنکور» حاصلشده است و امروز بهجایی رسیدهاند که سخن از ۲هزار تا ۱۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی سالیانه این مؤسسات به میان میآید، چنانکه به گفته دکتر علی عبدالعلی، مدیر گروه ارتباط با مدارس دانشگاه علم و صنعت، مقولهای به اسم «کنکور آزمایشی» در سال بالغبر هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و از محل چاپ کتابهای کمکآموزشی نیز به همین میزان پول نصیب مؤسسات خصوصی میکند.
از سوی دیگر موضوعی که نباید از کنار آن بهسادگی گذر کرد، این است که سالهاست به علت نبود متولی مشخص و نظارت کافی، برخی مؤسسات برگزارکننده کلاسهای کنکور، یگانه راه موفقیت در این آزمون سرنوشتساز را حضور در این مؤسسات میدانند، درحالیکه نمونههای فراوانی قابلذکر بوده که این ادعا را باطل میکند و در این میان تولیدکنندگان بستههای آموزشی از نام نفرات برتر کنکور، دبیران و مشاوران تحصیلی ممتاز سوءاستفاده میکنند تا داوطلبان بیشتری را جذب کلاسها یا محصولات خود کنند، اما واقع امر آن است که توفیق نفرات برتر کنکور تابع حضور در مؤسسات آموزشی نبوده است.
برنامهریزی مدون، شرط موفقیت در کنکور است، نه مؤسسات آموزشی
«مهدی محمدی تمر»، رتبه اول کنکور انسانی در گفتوگو با «رسالت» به این نکته صراحتا اشاره میکند که در هیچ کلاس کنکوری شرکت نداشته و تمامی آموزههای او از طریق کلاس درس و مطالعات خودش بوده است. البته از برخی کتابهای کمکآموزشی استفاده کرده اما معلم خارج از مدرسه نداشته و همه تمرکزش روی کتابهای درسیاش بوده و در کنارش از جزوه و تست و کنکورهای آزمایشی هم استفاده کرده است.
به کلاس کنکور نرفتم
علیرضا چلابیان، رتبه دوم کنکور سراسری رشته علوم انسانی هم در گفتوگو با «رسالت» مشابه همین عبارات را تکرار میکند: برای حضور در کنکور سراسری به کلاس کنکور نرفتم، فقط در یک مؤسسه آزمون آزمایشی دادم. شرط اول برای قبولی در آزمون کنکور و آزمونهای مشابه این است که فرد از یک برنامه مدون مرتبط با نیازهای کنکور و مطابق با روحیات خود بهره بگیرد.
ترجیح دادم در خانه به تستزنی بپردازم
سید امیر سیدشنوا، رتبه اول کنکور تجربی است که در گفتوگو با «رسالت» تأکید میکند که در هیچ کلاس کمکآموزشی شرکت نداشته است و رمز موفقیت او، 7 ساعت مطالعه روزانه و عدم حضور در شبکه مجازی بوده و از کتابهای کمکآموزشی هم استفاده کرده است و از طرفی تمایلی به کلاسهای خصوصی و مراکز مشاوره ندارد و معتقد است: بهجای اینکه زمان خود را صرف رفتوآمد به کلاس کنکور کنم ترجیح دادم آن زمان را در خانه به تستزنی اختصاص دهم.
نیازی به شرکت در مؤسسات آموزشی نیست
علی انصاری، رتبه 3 کنکور ریاضی از عدم حضورش در کلاسهای کنکور میگوید و در گفتوگو با «رسالت» مطرح میکند: میتوان با برنامهریزی صحیح دروس را مطالعه کرد و نیازی به شرکت در مؤسسات آموزشی و پرداخت هزینههای گزاف نیست.
بااینحال مؤسسات کنکوری برای خالی کردن جیب والدین خود را آماده کردهاند. هریک بهنوعی برای آینده دانش آموزان برنامه دارند و اینگونه نمایانده میشود که دلسوزتر از پدر و مادر به فردای آنان میاندیشند. این مؤسسات به صورتی تبلیغ میکنند که اگر والدینی از روی تفکر و تعقل قصد نداشته باشند به دام آنان بیفتند و یا قصد داشته باشند به آموزشوپرورش و خدمات آموزشی آن مطابق باسیاستهای نظام اسلامی اعتماد کنند، بهعنوان والدینی شناخته میشوند که برای فرزندش و آینده او ارزشی قائل نیست و در صورت تسلیم و اکتفا به برنامه آموزشوپرورش، آینده محتوم فرزندش یکی از دانشگاههای دورافتاده یا دارای مدرک غیرقابلاعتماد و یا آنچه در عمل و تبلیغات میبینیم دارای مدرک بیارزش است، حالآنکه اینگونه نیست.
انتهای پیام/