اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

دولت تمایلی به واگذاری سرخابی‌ها ندارد/ مسائل سیاسی مانع خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس؟

در حدود یک‌دهه است که از زمزمه واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس می‌گذرد و هنوز این فرآیند به سرانجام مشخصی نرسیده است.

دولت تمایلی به واگذاری سرخابی‌ها ندارد/ مسائل سیاسی مانع خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، در حدود یک‌دهه است که از زمزمه واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس می‌گذرد و هنوز این فرآیند به سرانجام مشخصی نرسیده است.

درابتدای سال جاری برنامه اجرایی واگذاری استقلال و پرسپولیس به تصویب رسید و ازسوی وزارت ورزش اعلام شد و این امیدواری برای تعیین تکلیف واگذاری استقلال و پرسپولیس در هواداران ایجاد شد. پیرو این برنامه قرار شد تا پایان شهریور امسال سهام این دو باشگاه در فرابورس عرضه شود، اما شهریورماه به پایان رسید و هیچ خبری از عرضه سرخابی‌ها در بازار سرمایه به گوش نرسید. هرچند عرضه سهام این دو باشگاه پرطرفدار پایتخت نیازمند فراهم آوردن بسترهایی ازجمله قیمت‌گذاری است که با وجود بدهی‌های فراوان و عدم وجود صورت‌های مالی دقیق، فراهم آوردن مقدمات واگذاری این دو باشگاه را با سختی همراه می‌کند. ضمن این‌که دارایی‌ها این دو باشگاه نیز برای واگذاری مشخص نیست و ابهاماتی دراین‌مورد وجود دارد.  

شرایط فعلی سرخابی‌ها برای واگذاری مناسب نیست

معاون اسبق سازمان خصوصی‌سازی که در جریان روند واگذاری دو باشگاه بزرگ پایتخت در بورس در زمان فعالیتش در سازمان بود، در گفت‌وگو با «رسالت»، آماده سازی زیرساخت‌ها را از مهم‌ترین اقدامات برای واگذاری استقلال و پرسپولیس عنوان کرد و گفت: تا زمانی که وضعیت صورت‌های مالی باشگاه‌ها مشخص نشود، ورود آنها به بورس اشتباه است. باید برای واگذاری صورت‌های مالی شفاف‌سازی شوند و همه بدهی‌ها ثبت گردند. به‌عنوان نمونه اکنون ترازنامه  رئال مادرید و بارسلونا بر روی سایت باشگاه‌ها مشخص و شفاف‌سازی وجود دارد، اما این مورد برای هیچ‌کدام از باشگاه‌های ما صدق نمی‌کند.  

سرخابی‌ها بدهی‌هایی دارند که در هیچ‌جا ثبت نشده است!

اسماعیل غلامی اضافه کرد: در شرایط فعلی حتی اگر این دو باشگاه هم واگذار شوند، نمی‌توانند موفق شوند. به عنوان نمونه رقم بدهی استقلال و پرسپولیس مشخص نیست، زیرا رقم بدهی این دو باشگاه فقط مربوط به شفر یا برانکو نمی‌شود بلکه بدهی‌های دیگری وجود دارند که در هیچ‌جا ثبت نشده است. 

دولت تمایلی به واگذاری سرخابی‌ها ندارد

غلامی بابیان این‌که دولت تمایلی به واگذاری سرخابی‌ها ندارد، افزود: تا زمانی که زیرساخت‌ها فراهم نشود هیچ امیدی به واگذاری این باشگاه‌ها وجود ندارد و دولت هم به دنبال انجام این کار نیست. این باشگاه‌ها بر اساس اصل۴۴ قانون اساسی می‌توانند واگذار شوند اما دولت با این بهانه که استقلال و پرسپولیس مجموعه‌های فرهنگی محسوب می‌شوند و مجموعه فرهنگی هم قابل‌واگذاری نیست، آن را از دستور واگذاری خارج کرد. این کار درواقع تفسیر از قانون بود و دولت از این طریق جلوی واگذاری را گرفت، اما اکنون استقلال و پرسپولیس در مصوبه واگذاری قرار دارند. 

وجود مسائل سیاسی از دلایل عدم واگذاری استقلال و پرسپولیس

معاون اسبق سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با «رسالت»، وجود مسائل سیاسی را از دلایل عدم واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس عنوان کرد و افزود: این دو باشگاه طرفداران بسیار زیادی دارند که امکان دارد واگذاری را با مسائل سیاسی و امنیتی تداخل دهند. به‌همین‌علت دولت در این زمینه دست به عصا راه می‌رود. ما شرکت‌های سودده و زیان‌ده زیادی را فروخته‌ایم و این دو باشگاه هم خیلی قبل‌تر امکان واگذاری داشتند اما این اتفاق هنوز نیفتاده است. 

مهدی عقدایی افزود: خریدار برای سرخابی‌ها وجود دارد اما دولت می‌خواهد به نحوی باشگاه‌ها را واگذار کند که بعدها مشکل امنیتی و سیاسی ایجاد نگردد، مانند واگذاری شرکت مخابرات که اهلیت خریدار آن مشخص شد و سپس عرضه گردید.

سرخابی‌ها زیان انباشته‌ی ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیاردی دارند

عقدایی بابیان این‌که باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال زیان ده هستند، افزود: این دو مجموعه دارای زیان انباشته‌ای در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان هستند و بیشتر برند آنها دارای اهمیت است. دولت هر سال کمک‌های زیادی به این دو باشگاه کرده و نتیجه آن ایجاد زیان انباشته‌ای در این اندازه است. 

منبع: روزنامه رسالت

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول