اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

ستاره‌های دفاع مقدس پشت ابر کم‌کاری مدیران و نهاد‌های فرهنگی/ ساخت سریال زندگی شهید زین‌الدین متوقف شده است؟

ساخت سریال زندگی شهید زین‌الدین متوقف شده است؛ در سالروز شهادت وی سراغ چرایی این اتفاق و کم‌کاری در تولید آثار فرهنگی در زمینه دفاع مقدس رفته‌ایم.

ستاره‌های دفاع مقدس پشت ابر کم‌کاری مدیران و نهاد‌های فرهنگی/ ساخت سریال زندگی شهید زین‌الدین متوقف شده است؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه جام جم یک روز مانده به سالروز شهادت سردار مهدی زین‌الدین، فرمانده لشکر علی‌ابن‌ابیطالب در دوران دفاع‌مقدس به چرایی ساخت سریال زندگی این شهید والامقام و کم‌کاری در تولید آثار فرهنگی در زمینه دفاع مقدس پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

فرض کنید فرزندتان به‌طور ناغافل و ناگهانی از شما بپرسد اسم فیلمی که درباره شهید مهدی زین‌الدین ساخته شده چیست؟ شما اگر اهل سینما و فیلم بین نباشید، احیانا به تلفن همراهتان مراجعه می‌کنید و یک جست‌وجوی اینترنتی انجام می‌دهید، اما به نتیجه‌ای نمی‌رسید. اگر هم سینمایی و فیلم‌شناس و فیلم‌بین باشید، کمی مرور ذهنی انجام می‌دهید و یک نه ناقابل به فرزندتان می‌گویید.

این «نه» همین‌طور که احتمالا شما را به عنوان پدری ایرانی شرمنده می‌کند که چرا سینمایش، حتی یک فیلم با هرکیفیتی درباره یکی از قهرمان‌های ملی‌اش ندارد، باید مسوولان فرهنگی-هنری مملکت را بسیار بیشتر دچار شرمندگی کند که چرا از یک ظرفیت بزرگ سینمایی و ادبی به‌راحتی گذشته و کاری نکرده‌اند.

این مساله و شرمندگی تنها هم درباره شهید مهدی زین‌الدین، فرمانده لشکر علی‌ابن‌ابیطالب در دوران دفاع‌مقدس نیست، بلکه شرح‌حال و وضعیت بسیاری از قهرمانان کشور است که در غبار بی‌اعتنایی و بی‌مهری ایستاده‌اند و خبری از تولید آثار مختلف و برنامه‌ریزی‌شده و منسجم فرهنگی-هنری درباره آنها نیست. ما با بسته‌های فرهنگی و تولید محصولات همگام در این زمینه بیگانه‌ایم و مدت‌هاست کسی به فریاد مطالبه‌گری یک ملت درباره خلق آثاری شایسته، جذاب و هدفمند درخصوص قهرمان‌های ملی پاسخ نمی‌دهد.

مدتی بود زمزمه‌ها و خبرهایی درباره تولید سریالی درباره شهید بزرگوار مهدی زین الدین (با نام اولیه ستاره درخشان) به گوش می رسید و حتی رسانه ای هم شد. قرار بر این بود که در این سریال، بخشهایی از زندگی این فرمانده برجسته از کودکی تا شهادت روایت شود.

فیلمنامه سریال را ناصر هاشم زاده نوشته بود و تهیه‌کنندگی کار را هم شفیع آقامحمدیان برعهده داشت. اما آخرین خبر درباره این سریال به اوایل تیرماه امسال برمی‌گردد و دیگر مطلبی درباره این مجموعه رسانه‌ای نشد و وضع این سریال مشخص نیست. ضمن بیان این نکته که چرا بسیاری از آثار در این زمینه در حد حرف باقی می‌مانند و گاه به تولید هم نمی رسند، باز هم در صورت تولید، بار دیگر تنها با یک جرقه یا یک محصول تک ساحتی طرف هستیم و جای بسته فرهنگی مناسب درباره شهید زین الدین و بسیاری دیگر از شهدا خالی است.

در همین رابطه روزنامه جام جم گفت‌وگویی با سیدمحمد یاشار نادری، رئیس بنیاد فرهنگی روایت‌فتح انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

سیاست‌گذاری هدفمند برای تولیدات فرهنگی نداریم

- اساسا کشورهای غربی و هالیوود همواره برای تولیدات هنری‌شان نقشه و سیاست‌گذاری‌های دقیقی را انجام می‌دهند، بخش‌های مختلف در کنار هم و دوشا‌دوش یکدیگر ذیل یک سیاست واحد به تولید یک اثر هنری می‌رسند و هر بخشی عهده‌دار جزئی از نقشه می‌شود.

- نتیجه این همکاری تولیدات فراگیری چون انیمیشن‌های شگفت‌انگیزان، داستان‌های اسباب‌بازی و امثالهم است، آثاری که گاها برای رسیدن به هدف تعیین شده چند سال برنامه‌ریزی مستمر برایشان صورت می‌پذیرد که غایت آن می‌شود جذب میلیونی مخاطبان و البته رساندن پیغام‌ها و محتوا‌های مد‌نظر به فرزندان سراسر دنیا.

- متاسفانه از این طرف و در داخل به دلیل عدم ‌برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های هدفمند و بدون فراهم کردن بسته فرهنگی اگر هم کاری تولید شود نهایتا جرقه‌ای بیش نمی‌شود.

دفاع مقدس یک گنجینه دست نخورده است

- هشت سال دفاع مقدس ما همانند گنجینه و معدنی دست نخورده است از ایده و اتفاقات که به جرات عرض می‌کنم دنیا یک دهم آن را هم ندارد اما متاسفانه سالیان سال است که این معدن ارزشمند دست نخورده باقی‌مانده است.

- به عنوان مثال شخصیت‌ها و قهرمانان واقعی ما به درستی معرفی نشدند، پیشینه فرهنگی‌شان تبیین نشده، از همین رو وقتی حتی یک اتفاق هم رخ می‌دهد خوانندگان یا مخاطبان پیش‌زمینه‌ای از آن ندارند. 

چند اثر هنری در مورد شهید زرین، بزرگ‌ترین تک تیر‌انداز دنیا تولید شده؟

- شما ملاحظه بفرمایید بزرگ‌ترین تک تیر‌انداز دنیا یکی از شهدای والا مقاوم و ارزشمند ماست با بیش از ۳۰۰۰ شلیک موفق آن‌هم فقط به نظامیان در حالی که نفر دوم رنکینگ نصف شهید زرین هم شلیک موفق نداشته آن هم از نظامی گرفته تا مردم عادی و عامی که از اهدافش بودند. 

- در تمام این سال‌ها چند اثر هنری در مورد شهید زرین تولید شده است؟ حتی این شهید والا‌مقام در کتب درسی هم جای ندارد. تصور کنید چنین شهیدی ایرانی نبود مطمئن باشید دنیا چه آثاری اعم از کتاب، مجسمه، انیمیشن و سینمایی و تئاتر در مورد او ساخته و اکران می‌کرد، در حالی که سبد فرهنگی ما از وجود چنین سوژه‌های نابی محروم است.

مدیران و نهاد‌های فرهنگی کم‌کاری می‌کنند

- این کم‌کاری درصد بسیاری از آن به خود ما یعنی مدیران و نهاد‌های فرهنگی باز می‌گردد.

- ما به سهم خود تمام تلاش‌مان را می‌کنیم اما باید سایر نهاد‌های فرهنگی هم آستین همت بالا زده و به میانه میدان بیایند که شکر خدا این روزها اخبار خوبی از اقدامات دوستان‌مان در سایر نهاد‌ها می‌شنویم.

- در خصوص شهید زین‌الدین نیز قطعا در حوزه نشر و مستند‌سازی آثار مطلوب و بسیار خوبی تولید شده است اما به هر حال تولیدات در سایر حوزه‌ها از جمله سینما و تئاتر و تجسمی نیازمند زمان و تهیه منابع است چون بنده اعتقادی به تولیدات بیشمار با‌کیفیت پایین ندارم.

- معتقدم یک اثر هنری با کیفیت می‌تواند به مراتب جریان‌ساز‌تر از چندین اثر بی‌کیفیت باشد که ان‌شاءا... در حوزه جشنواره‌های هنری مقاومت شاهد حضور آثاری در خصوص شهید زین‌الدین خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب چندی پیش با انتقاد از اینکه جریان غربزده جلوی یک سینمای طبیعی را در ایران گرفته است گفته بود: قاسم سلیمانی نه به عنوان یک ایرانی، نه به عنوان یک مسلمان،‌ نه به عنوان یک مجاهد، فقط به عنوان یک قهرمان دراماتیک آیا قابلیت این را دارد که به سینمای ایران راه پیدا کند یا نه؟

وی افزود: قاسم سلیمانی یکی است. ده‌ها نفر مشابه او قبل از او بودند. اینها چرا راه پیدا نمی‌کنند به قاب سینمای ایران؟ به خاطر اینکه اتفاقا همان جریانی که دیگران را متهم می‌کند به سلب و سانسور، خودش بزرگترین سانسورچی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول