اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

ترامپیست‌های ایرانی چه کسانی هستند؟

اما آنچه قابل توجه است، شرمساری اصلاح طلبانی است که امروز خود را منتقد جدی ترامپ می‌دانند و از پیروزی بایدن به وجد آمده اند، اما خود با همین شیوه‌های ترامپیستی در سال 1388 در برابر اراده اکثریت ملت ایستادند و به قانون تمکین نکردند و کشور را به آتش زدند!

ترامپیست‌های ایرانی چه کسانی هستند؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، مهدی سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی نوشت: اخبار نقل شده از فضای رقابت‌های انتخاباتی آمریکا برای مردم ایران و افکارعمومی آن آشنا به نظر می‌رسد! و بار دیگر حال و هوای انتخابات 1388 را در ذهن‌ها زنده کرده است. کلام و مرام ترامپ و هوادارانش یادآور کلام و مرام سران فتنه و هواداران سبزپوش آنان در انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران است که هشت ماه کشور را درگیر فتنه‌ای عمیق کردند که جز خسارت محض برای کشور نداشت! این شباهت ابعاد مختلفی پیدا کرده است که توجه به آن خالی از لطف نیست!

پیشاانتخابات
از ماهها پیش از فرا رسیدن روز انتخابات، ترامپ و هودارانش سخن از احتمال تقلب در انتخابات را سر دادند. آنان پیشاپیش خود را پیروز انتخابات معرفی کرده و مدعی شدند که حاضر به پذیرش نتیجه انتخابات در صورت شکست نخواهند بود! همزمان حجم گسترده‌ای از جوسازی را برای متهم کردن رقیب به تقلب در انتخابات آغاز نمودند که در طول ادوار انتخابات بی‌سابقه بوده است. جمهوریخواهان حامی ترامپ تلاش کردند تا با راه اندازی کمیته‌ای برای صیانت از آراء، به زعم خود از تقلب در انتخابات جلوگیری کنند. در مناظرات تلویزیونی نیز آنچه بر جا نماند، اخلاق بود که با اتهام زنی های گوناگون برای بیرون راندن رقیب دنبال شد. به نحوی که برخی از فعالین سیاسی آمریکایی آرزو کردند «کاش کسی در جهان این مناظره را ندیده باشد!»

حین انتخابات
با فرارسیدن روز انتخابات، رای دهندگان به پای صندوق ها آمدند تا منتخب مورد علاقه خود را برگزینند! انتخابات در فضایی ملتهب و هیجانی کلید خورد و لحظه به لحظه اظهارنظرات فعالین سیاسی حامی دو رقیب اصلی بر این هیجانات می‌افزود. فضاسازی‌های چند هفته مانده به انتخابات به شدت بر هیجانی شدن انتخابات افزوده بود و همین امر موجب شد نتیجه انتخابات از حساسیت بالایی برخوردار شده و بازی به دوئل مرگ و زنده بدل گردد! لذا علی‌رغم شیوع بیماری کرونا شاهد آن هستیم که میزان مشارکت در انتخابات اوج گرفته و کم نظیرترین انتخابات تاریخ آمریکا برگزار شده است.

هر لحظه ادعاهایی عجیب و غریب فراوانی در مورد شیوه های تقلب در پای صندوق های رای گزارش شده و رسانه‌ای می‌شد! به عنوان نمونه از توزیع خودکارهای محو شونده‌ای صحبت شده که رای‌های ثبت شده را بی‌اعتبار می‌کرد و اجازه تغییر رای ها را فراهم می‌نمود! در برخی شعب رای گیری نیز اخباری از تنش و درگیری گزارش شده است. حضور افراد مسلح در پای صندوق‌های رای ناامنی را در روز انتخابات افزایش داده بود و فضای ملتهب بر انتخابات سایه انداخته بود.
قبل از پایان رای گیری نیز ترامپ خود را پیروز انتخابات معرفی کرده و آماده برگزاری جشن پیروزی می‌شد!
 
پساانتخابات
با پایان رای گیری، شمارش آراء آغاز گردید. نتایج ایالت‌های مختلف یکی پس از دیگری در حال اعلام شدن بود و اخبار حکایت از آن داشت که علی رغم تبلیغات و جوسازی‌های ترامپ، رقیب سیاسی وی در حال سبقت در انتخابات است. با مشخص شدن آنکه بایدن توانسته بیش از 270 رای الکترال از مجموع 538 الکترال را کسب کند و به عنوان رییس جمهور آمریکا برگزیده شود، این نامزد شکست خورده بود که اعلام کرد حاضر به پذیرش نتیجه انتخابات نیست! هوادارانش در برخی ایالت ها خواستار توقف رای شماری شدند. شمارشی که تداوم آن موجب افزایش بیشتر آراء بایدن و ترامپ بود. آنان شعار می دادند که: «رای ما را پس بدهید»!

ترامپ مدعی است که رقیب به انواع و اقسام روش ها برای پیروزی متمسک شده است. به عنوان نمونه دست به سرقت صندوق های رای زده است. در برخی ایالات نیز آراء را معدوم کرده و در برخی دیگر آراء را شمارش نکرده است! و حتی برای پیروزی، به رای مردگان متوسل شده است!

اعتراض به نتیجه انتخابات به خیابان‌ها کشیده شده و ترامپ هواداران را به اردوکشی ها و تجمعات خیابانی دعوت کرده است. درگیری های خیابانی بین هواداران ترامپ و بایدن نیز روز به روز شدت یافته است و این روزها و شبها در اکثریت ایالات آمریکا شاهد زد و خورد جدی طرفین هستیم که پلیس برای کنترل و جلوگیری از تداوم آن به سرکوب روی آورده است.

این ایام ساعتی نبوده که ترامپ توئیتری جدیدی نزده باشد و برگ دیگری از فساد نظام سیاسی این کشور را رونمایی نکند. در این میان آنچه خیلی جالب بنظر می‌رسد آن است که چندماه مانده به انتخابات خرداد سال 1388، در حالی که توئیتر نیازمند تعمیرات و بازسازی‌هایی در ساختار خود بود، دولت اوباما از آن خواست تا با توجه به در پیش بودن انتخابات ایران، فعالیت خود را حداکثری نگهدارد تا فتنه گران جریان سبز بتوانند از این بستر برای فعالیت رسانه‌ای خود سوء استفاده کنند و بر آتش تقلب در انتخابات بدمند! امروز اما در حالی که ترامپ مدعی تقلب در انتخابات است توئیتر ترجیح می‌دهد که توئیت ترامپ را حذف کند و ادعای تقلب در انتخابات آمریکا را فراگیر ننماید! و حتی تهدید حذف اکانت آن نماید!

اکنون به نظر می‌رسد که حتی نظرسنجی‌هایی که در مورد نتیجه این انتخابات انجام شده بود کل تصویر گرایش‌های مردم آمریکا را برای ما بازگو نکرد و بسیاری از ناظران احتمال نمی‌دادند که رقابت چنین نزدیک باشد. در اکثر قابل توجه نظرسنجی‌های منتشر شده در رسانه‌ها، جو بایدن با فاصله زیادی از دونالد ترامپ جلو بود.

رابرت کاف رئیس بخش آمار بی‌بی‌سی می‌گوید هنوز خیلی زود است که بگوییم این انتخابات کابوس نظرسنجی بوده است یا نه. به گفته او، نظرسنجی‌های نهایی ملی نشان داده بود که آقای بایدن حدود هشت درصد از آقای ترامپ پیش است و در ایالت‌هایی که هیچ یک از دو حزب اصلی به طور سنتی آرای آنها را به خود اختصاص نمی‌دهد هم آقای بایدن با اختلاف اندکی کمتر پیش بود.
***
انتخابات آمریکا، جلوه های جدیدی از حقیقت پنهان ماهیت دموکراسی آمریکایی را آشکار کرده است. در این دوره از انتخابات رقابت نزدیک نماینده جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها موجب شد تا حساسیت‌ها بیش از پیش شود. در این میان وجود شخصیت دیوانه و جاه طلبی چون ترامپ در میدان رقابت، بستر را برای تنش و درگیری و بلوا تشدید کرد، نامزد گستاخی که از پذیرش نتایج انتخابات مردمی ابا داشته و حاضر نیست شکست خود را بپذیرد!
اما آنچه قابل توجه است، شرمساری اصلاح طلبانی است که امروز خود را منتقد جدی ترامپ می‌دانند و از پیروزی بایدن به وجد آمده اند، اما خود با همین شیوه‌های ترامپیستی در سال 1388 در برابر اراده اکثریت ملت ایستادند و به قانون تمکین نکردند و کشور را به آتش زدند! پروژه سیاهی که گزارش آن از پرونده این جریان سیاسی هیچگاه پاک نخواهد شد!

منبع: سایت بصیرت

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول